Asun lapsen kanssa vuokralla kolmiossa; 75 neliötä, vuokra 680€. Onko ok?
Kommentit (14)
Kuulostaa ihan hyvältä, riippuu tietty sijainnistakin. Itse asun Helsingissä 40 neliön yksiössä vuokra 870€.
Kuulostaa iha ok:lta. Itsellä samankokoinen ja vuokra 850 + vesi ja muut niin tulee jo 920€ kuussa. Ja tämä Kouvolassa.
680e tuon kokoisesta kolmiosta kuulostaa kohtuulliselta vuokralta, jopa halvalta riippuen asuinpaikasta.
Me maksettiin 80m2 kolmiosta yli 1000€ vesimaksun kanssa. Tampereella.
Meillä oli kerrostalokolmio 78 neliötä 1100€ kuussa. Ostettiin omakotitalo, koska lyhennetään nyt lainaa saman verran. Tosin remonttia on jouduttu tekemään todella paljon, eli kaikki säästöön jäävä raha menee aina remonttiin.
Edulliselta vuokralta tuo minun korviini kuullostaa. Kun taas minä yksin asuvana maksan noin puolta pienemmästä yksiöstäni vuokraa 600€ eli noin 88% siitä, mitä sinä tai te kolmiostanne....
Siis riippuu ihan siitä missä kaupungissa asut. Helsingissä halpa, muualla normi.
Siskoni asuu samanlaisessa kolmiossa samaan hintaan, 90-luvun alussa rakennetussa talossa jossa melkein kaikki remontit tekemättä. Asunto sijaitsee lähiössä, joka täynnä lapsiperheitä. Aikoinaan tunnettiin myös nistilähiönä, mutta viereen tuli uusi kaupunginosa ja pahamaineinen porukka siirtyi sinne. Nykyisin siellä ihan rauhallista.
On syitä, miksi sitä toivoisi tomintoja haja sijoitettavan pitkin poikin Suomea nykyistä enemmän. Yksi niistä asumiskulujen jakautumisen ja monien työpaikkojen epätasainen sijainti. Helsingissä / pääkaupunki akselilla on eniten vapaita työpaikkoja, mutta asumiskulut paikoin jäätävät kovat. Jos saisi työpaikan Helsingistä, niin huolimatta mahd. asumistuesta, niin sitä tavis duunarina miettisi kahteen kertaan viitsisikö sitä lähteä muuttamaan tuon paikan perässä. Samaan aikaan on paikkoja jossa ei ole palkkatyötä tarjolla mutta asumiskustannukset jotakuinkin siedettävät ja tavallisellakin palkalla saavutettavissa.
Missä tämä asunto mahtaa sijaita?