Kun Kela pakottaa muuttamaan
Olen toimeentulotukiasiakas, jolla liian kallis vuokra Kelan ohjeistuksiin nähden. No, lähinnä halusin kuitenkin kaikille kohtalotovereille saattaa tiedoksi, että käyttäkää hyväksenne se Kelan muuttoavustus - minulla ei ollut muuttoapuja niin Kela kustansi muuton muuttofirman kautta. Muistakaa hakea siis muuttoavustus. Saatte pahvilaatikot kamojen pakkaamista varten ja muuttofirma hoitaa tavaroiden roudaamisen. Muistakaa vaan sanoa/ilmoittaa Kelalle, että ei ole ystäviä/kavereita, jotka muutossa voisivat avustaa.
Kommentit (77)
Eihän sitä pysty mihinkään, jos Kela ei auta. Pitää vaan muistaa pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Niin se Kela vaan voi vaikuttaa myös ihmisten asuinpaikkoihin, mielivaltaisesti.
Vaan mistä löytyy asunto n. 650 e vuokralla nykypäivänä? Ei mistään pk-seudulla. Ellet Mogadishuun astu.
Saathan sinä päättää asuinpaikkasi miten vaan kun maksat sen myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Niin se Kela vaan voi vaikuttaa myös ihmisten asuinpaikkoihin, mielivaltaisesti.
Vaan mistä löytyy asunto n. 650 e vuokralla nykypäivänä? Ei mistään pk-seudulla. Ellet Mogadishuun astu.
Muuta muualle. Jos työ on siellä, niin aika hyvät kulkuyhteydet on 100 km säteellä Helsingistä. Ei ole mikään ihmisoikeus asua Hesassa.
Mulle luvattiin 360 euroa. Ajattelin, että olkoon maksoin 750 €
Mulla ei ollut muuta apua kuin 3 muuttomiestä.
Ap, tarkoitat varmaan, että sinulla ei ole varaa asua asunnossasi ja joudut siksi muuttamaan. Ihminen saa asua aivan missä vaan, syödä mitä haluaa, matkustaa mihin huvittaa - omalla rahallaan.
Tilapäiseksi tarkoitetulla köyhäinavulla (eli veroina muilta ihmisiltä kerätyillä rahoilla) pitäisi saada vain kaikista välttämättömimmän: jonkunlaisen katon pään päälle vaikka yhteismajoituksessa kaupunkien ulkopuolella, yksinkertaista ruokaa, välttämättömimmät terveyskulut. Ilmaisesta rahasta valittamista pidetään törkeänä kaikkialla paitsi tietenkin nyky-Suomessa, joka pian menee valtiona konkurssiin. Katsotaan sitten, mitä saatte ilmaiseksi - tuskin enää yhtään mitään, kun kirstut ovat tyhjät.
Mulle Kela lupasi 200€ muuttoavustusta, kun muutto oli tehty, mitään rahaa ei kuulunut, koska en ollut muuttanut työn perässä. Lähtöpaikan Kelan toimistossa sanottiin että koska vuokranantaja pistää asunnon myyntiin, olen oikeutettu muuttoavustukseen, mutta muutettuani ilmoitettiin että vain työn perässä muuttaessa maksetaan avustus jos toiseen kaupunkiin muuttaa
Vierailija kirjoitti:
Ap, tarkoitat varmaan, että sinulla ei ole varaa asua asunnossasi ja joudut siksi muuttamaan. Ihminen saa asua aivan missä vaan, syödä mitä haluaa, matkustaa mihin huvittaa - omalla rahallaan.
Tilapäiseksi tarkoitetulla köyhäinavulla (eli veroina muilta ihmisiltä kerätyillä rahoilla) pitäisi saada vain kaikista välttämättömimmän: jonkunlaisen katon pään päälle vaikka yhteismajoituksessa kaupunkien ulkopuolella, yksinkertaista ruokaa, välttämättömimmät terveyskulut. Ilmaisesta rahasta valittamista pidetään törkeänä kaikkialla paitsi tietenkin nyky-Suomessa, joka pian menee valtiona konkurssiin. Katsotaan sitten, mitä saatte ilmaiseksi - tuskin enää yhtään mitään, kun kirstut ovat tyhjät.
Kyllä, tuo on totta, nykyisten Kelan ohjeistusten mukaan minulla ei ole varaa enää asua asunnossani kahden alakouluikäisen lapsen kanssa. Saan toimeentulotukea ja jos olisin jäänyt tähän nykyiseen asuntoon, olisi toimeentulotukea vähennetty - oltaisiin siis lasten kanssa jääty laskennallisesti noin -150 euroa pakkaselle siitä summasta, minkä minimissään tämän kokoinen perhe elääkseen kuukaudessa tarvitsee. Minä en valita. Muutetaan kirkonkylältä kaupunkiin, minulla työnsaantimahdollisuudet paranevat. Saadaan lisäksi isompi asunto, jossa mm. sauna. Ja ihan kaupungin ytimestä. Halusin vain kaikille (mm.) yh-äideille - jotka kaikesta Kelan puristuksesta huolimatta - haluavat lapsille parasta saattaa tiedoksi, että olette oikeutettu tuohon muuttoavustukseen. Käyttäkää se hyväksenne.
Ei se koske pelkästään helsinkiä. Turussa meillä kans kela uhkailu et pitäis muuttaa halvempaa. Ei halpoja ole, paitsi jotain kaupungin mut niissä jonot pitkät. Nyt asutaan saton kolmiossa 2 aikuista ja 4 lasta, muutama km keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se koske pelkästään helsinkiä. Turussa meillä kans kela uhkailu et pitäis muuttaa halvempaa. Ei halpoja ole, paitsi jotain kaupungin mut niissä jonot pitkät. Nyt asutaan saton kolmiossa 2 aikuista ja 4 lasta, muutama km keskustasta.
Tuo ei ole oikein. Meillä sentään niin hyvät olot, että äiti +2 lasta muuttaa 78 m2 kolmioon. Jos Kela (valtio) vaatii asumista edullisemmassa asunnossa, niin sen pitäisi sitten järjestää sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Satolla ja lumolla on kalleimmat kämpät Turussa. Yksityisiltä, seurakunnilta ja tvtltä saat halvemmalla. Ei muuta kuin etsimään sinä elätettävä laiskimus!
Vierailija kirjoitti:
https://www.tvt.fi/suomi/kartta/?searchOnlyFreeApartments=1&rooms=3&map…
650 e/kk.
Satolla maksette varmaan pari sataa enemmän?
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole oikein. Meillä sentään niin hyvät olot, että äiti +2 lasta muuttaa 78 m2 kolmioon. Jos Kela (valtio) vaatii asumista edullisemmassa asunnossa, niin sen pitäisi sitten järjestää sellaisia.
Ymmärrän, että alaspeukuttajia harmittaa! Muutan parempaan ja suhteessa halvempaan asuntoon ja saan muuttotuet että suhteessa edelliseen paremman asumistuen. Lakien mukaan tässä nyt lasten kanssa kuitenkin menen. En mahda mitään! Ja kiitos kovasti mun uuden yksityisen vuokranantajan, joka ei oo markkinatalouden vartija!
200718 kirjoitti:
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että alaspeukuttajia harmittaa! Muutan parempaan ja suhteessa halvempaan asuntoon ja saan muuttotuet että suhteessa edelliseen paremman asumistuen. Lakien mukaan tässä nyt lasten kanssa kuitenkin menen. En mahda mitään! Ja kiitos kovasti mun uuden yksityisen vuokranantajan, joka ei oo markkinatalouden vartija!
Ja edellinen asunto oli nykyisen Lumon eli entisen VVO:n, joka ratsastaa ihmisten pakolla jossain asustaa. Muutettiin 2010 VVO:n asuntoon ja sen jälkeen joka vuosi vuokra nousi. Mitään parannuksia ei kyllä asuntoon tullut. 740 eurosta 940 euroon. Joo, maksakaa se summa vaan niille sijoittajille osainkoina. Lapsiperheet ja tulevaisuuden Suomi kiittää!!! Tack so mycket!
200718 kirjoitti:
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut johtuvat varmaan siitä, että sinusta yhteiskunnan olisi järjestettävä kaikille ihan sellainen asuminen kuin kutakin huvittaa.
Mihin on unohtunut ihmisiltä kiitollisuus siitä, että yhteiskunta verorahoista huolehtii, kun ei itse pysty?
Kurjaa olisi sillan alla tai yhdistysten yömajoissa kärvistellä. Arvostakaaköyhät ja työttömät yhteiskuntaa, jokahuolehtii.
Pitäisi rakentaa asuntoloita niille, joilla ei ole varaa kustantaa omaa asumistaan. Ei tässä touhussa ole järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
200718 kirjoitti:
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut johtuvat varmaan siitä, että sinusta yhteiskunnan olisi järjestettävä kaikille ihan sellainen asuminen kuin kutakin huvittaa.
Mihin on unohtunut ihmisiltä kiitollisuus siitä, että yhteiskunta verorahoista huolehtii, kun ei itse pysty?
Kurjaa olisi sillan alla tai yhdistysten yömajoissa kärvistellä. Arvostakaaköyhät ja työttömät yhteiskuntaa, jokahuolehtii.
Haluaisitko sinä, että minun kaksi alakouluikäistä lasta asuisia sillan alla? Tai yömajassa? Voin vakuuttaa sinulle, että heistä tulevaisuudessa on sinullekin parempaa hyötyä, kun asuvat äitinsä kanssa asiallisessa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno on myös vaihtoehto.
Sanoisitkosaman noille kymmenille tuhansille maa han muuttajille? Et tietenkään.
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200718 kirjoitti:
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä, että minun kaksi alakouluikäistä lasta asuisia sillan alla? Tai yömajassa? Voin vakuuttaa sinulle, että heistä tulevaisuudessa on sinullekin parempaa hyötyä, kun asuvat äitinsä kanssa asiallisessa asunnossa.
Voidaanhan ne sijoittaa normaaliperheisiin.
Miksi muuttaa? Kyllähän se -20% tuki riittää ihan hyvin.