Kun Kela pakottaa muuttamaan
Olen toimeentulotukiasiakas, jolla liian kallis vuokra Kelan ohjeistuksiin nähden. No, lähinnä halusin kuitenkin kaikille kohtalotovereille saattaa tiedoksi, että käyttäkää hyväksenne se Kelan muuttoavustus - minulla ei ollut muuttoapuja niin Kela kustansi muuton muuttofirman kautta. Muistakaa hakea siis muuttoavustus. Saatte pahvilaatikot kamojen pakkaamista varten ja muuttofirma hoitaa tavaroiden roudaamisen. Muistakaa vaan sanoa/ilmoittaa Kelalle, että ei ole ystäviä/kavereita, jotka muutossa voisivat avustaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni yli 500€ muuttoon, omatoimimuutto, kela korvasi siitä 28€ bensakuluja. Olis pitäny ottaa se muuttopaketti.
Törkeetä! Tuota omin rahoin vastaan muutoa olen täysin!
Minä olen muuttanut 12 kertaa. kela ei ole kertaakaan maksanut.
Maksaaks Kela jos muuttaa kalliimpaan? Työtön siis olen.
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin kerran tuota muuttoavustusta. Avustajien määrä laskettiin sen mukaan, kuinka isoon asuntoon on muuttamassa. Muutin yksiöön, eli yksi avustaja. Ainoa vain, että se yksiö oli hissittömän kerrostalon 4. kerroksessa, ja minulla ihan sairaan paljon kirjoja... Oltiin kumpikin urakan jälkeen aivan poikki.
Siitä on vissiin aikaa. Minua ei ainakaan velvoitettu nyt yhtäkään laatikkoa kantamaan!
Voi Luoja, millaisia vätyksiä tämä holhousvaltio tuottaa. Että ihmisen ei tarvitsisi edes omia tavaroitaan kantaa asuntoon (ja asunnosta), jonka yhteiskunta hänelle maksaa, tämän tyypin panematta tikkua ristiin. Ettei vain rasitu!
Vierailija kirjoitti:
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin kerran tuota muuttoavustusta. Avustajien määrä laskettiin sen mukaan, kuinka isoon asuntoon on muuttamassa. Muutin yksiöön, eli yksi avustaja. Ainoa vain, että se yksiö oli hissittömän kerrostalon 4. kerroksessa, ja minulla ihan sairaan paljon kirjoja... Oltiin kumpikin urakan jälkeen aivan poikki.
Siitä on vissiin aikaa. Minua ei ainakaan velvoitettu nyt yhtäkään laatikkoa kantamaan!
Voi Luoja, millaisia vätyksiä tämä holhousvaltio tuottaa. Että ihmisen ei tarvitsisi edes omia tavaroitaan kantaa asuntoon (ja asunnosta), jonka yhteiskunta hänelle maksaa, tämän tyypin panematta tikkua ristiin. Ettei vain rasitu!
Mietipä asiaa siltä kannalta, että minulla ei oikeasti ollut itsekseen mahdollisuutta tuohon muuttoon. Ja se vielä, että lapset joutu jättämään hyvät ystävät. En olisi halunnut muuttaa. Olen yh-äiti, miten minä olisi muuton pystynyt järjestämään, nollabudjetilla? Oikeasti! Kyllä minä laatikoita tulen kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno on myös vaihtoehto.
Palkkaatko sä mut? Koska voin aloittaa?
kyllä, palkka 1780€/kk. kahdessa vuorossa aamu, alkaa 7 ja päivävuoro alkaa klo 11, eli ei lisiä. Työnä puhelimessa olemista ja asiakkaiden ongelmia ratkaisua. Työaika 168h / kk. Kiinnostaako?
Kyllä kiinnostaa. Mites edetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno on myös vaihtoehto.
Palkkaatko sä mut? Koska voin aloittaa?
Heti maanantaina, jos osaat remontoida.
eri
Olen auttanut perheenjäseniä remonteissa, mutta muuta kokemusta minulla ei ole. Ei taida huonot tapetointitaidot riittää?
Vierailija kirjoitti:
Ap, tarkoitat varmaan, että sinulla ei ole varaa asua asunnossasi ja joudut siksi muuttamaan. Ihminen saa asua aivan missä vaan, syödä mitä haluaa, matkustaa mihin huvittaa - omalla rahallaan.
Tilapäiseksi tarkoitetulla köyhäinavulla (eli veroina muilta ihmisiltä kerätyillä rahoilla) pitäisi saada vain kaikista välttämättömimmän: jonkunlaisen katon pään päälle vaikka yhteismajoituksessa kaupunkien ulkopuolella, yksinkertaista ruokaa, välttämättömimmät terveyskulut. Ilmaisesta rahasta valittamista pidetään törkeänä kaikkialla paitsi tietenkin nyky-Suomessa, joka pian menee valtiona konkurssiin. Katsotaan sitten, mitä saatte ilmaiseksi - tuskin enää yhtään mitään, kun kirstut ovat tyhjät.
Suomi EI ole todellakaan menossa konkurssiin. Suurimmat menot Suomella on herrojen ylisuuret palkat,optiot ja edut.Kaikenlainen kähmintä omiin taskuihin tuntuu kuuluvan nykypäivään. Lisäksi Suomi toimii sossuapuna myös kolmansista maista tulleille sadoille tuhansille ylimääräisille ihmisille,joille todellakin kustannetaan KAIKKI valtiovallan puolesta.
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…
"Sosiaaliturvan menoista suhteellisesti suurin osuus oli vanhuuteen liittyviä menoja. Sosiaaliturvan kaikista menoista noin 40,1 prosenttia (27,7 miljardia euroa) kohdistui vanhuuteen liittyviin eläkkeisiin ja palveluihin."
Osoittakaapas se syyttävä sormi suurista sosiaalimenoista eläkeikäisiin, älkää työttömiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tarkoitat varmaan, että sinulla ei ole varaa asua asunnossasi ja joudut siksi muuttamaan. Ihminen saa asua aivan missä vaan, syödä mitä haluaa, matkustaa mihin huvittaa - omalla rahallaan.
Tilapäiseksi tarkoitetulla köyhäinavulla (eli veroina muilta ihmisiltä kerätyillä rahoilla) pitäisi saada vain kaikista välttämättömimmän: jonkunlaisen katon pään päälle vaikka yhteismajoituksessa kaupunkien ulkopuolella, yksinkertaista ruokaa, välttämättömimmät terveyskulut. Ilmaisesta rahasta valittamista pidetään törkeänä kaikkialla paitsi tietenkin nyky-Suomessa, joka pian menee valtiona konkurssiin. Katsotaan sitten, mitä saatte ilmaiseksi - tuskin enää yhtään mitään, kun kirstut ovat tyhjät.
Kyllä ne kirstut tyhjenee joo kun annetaan suomalaisten firmojen, jopa valtion, kiertää verot ja salata voittonsa jonnekin veroparatiisiin. Sinne menee miljardeja joilla voisi auttaa köyhiä ja rakentaa parempaa Suomea. Pöljät äänestää kokkareita ja muita vastaavia ja ne nauraa ja kiittää ja vie tuhkatkin pesästä. Veroparatiisiin ja ties minne.
ijwfelb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi EI ole todellakaan menossa konkurssiin. Suurimmat menot Suomella on herrojen ylisuuret palkat,optiot ja edut.Kaikenlainen kähmintä omiin taskuihin tuntuu kuuluvan nykypäivään. Lisäksi Suomi toimii sossuapuna myös kolmansista maista tulleille sadoille tuhansille ylimääräisille ihmisille,joille todellakin kustannetaan KAIKKI valtiovallan puolesta.
Ja tähän lisäisin VVO:n halukkuuden menossa pörssiin. Siksihän ne vuokrat nousee ja nuosee! Esimerkiksi minun tapaukseni: olisi haluttu täällä Siilinjärvellä lasten kanssa olla, mutta ei ei mahda mitään - isorikkaille pitää entisestään taskunpohjalle kolikoita lisää laittaa... Olen aiemmin ollut SDP:n kannattaja, nyt seuraavissa vaaleissa mietin tarkemmin - vaan ei taida olla sellaista puoluetta, joka yh-äidin ja lasten parasta oikeasti ajattelis!
Vierailija kirjoitti:
"Sosiaaliturvan menoista suhteellisesti suurin osuus oli vanhuuteen liittyviä menoja. Sosiaaliturvan kaikista menoista noin 40,1 prosenttia (27,7 miljardia euroa) kohdistui vanhuuteen liittyviin eläkkeisiin ja palveluihin."
Osoittakaapas se syyttävä sormi suurista sosiaalimenoista eläkeikäisiin, älkää työttömiin.
Pitäiskö vanhusten viimeisillä voimillaan raahautua vielä töihin, jotta sinä voisit jatkaaloisimista?
Eivätköhän vanhukset ole eläkkeensä ja leponsa ansainneet.
Jaahas, ensinnäkin Kela ei pakota muuttamaan ikinä. Pakkona voi joku pitää sitä että vuokrajojen ylimenevää osuutta ei huomioida ja sen voi joutua maksamaan siitä TT tuesta. Jos haluaa välttää sen pitää hakea halvempaa kämppää. Ihan oikein, nimittäin moni ei edes yritä hakea halvempaa jos ja kun se kalliimpi maksetaan. Työtön voi myös muuttaa halvemmasta asunnosta kalliimpaan ilman että se tulee kalliimmaksi välttämättä, jos tuon kalliimman asunnon vuokra ei mene hyväksyttävien vuokrarajojen yli. Yleensä tällöin kyllä asunto ei olekaan mitenkään ylikallis perhekokoon nähden, koska hyväksyttävät vuokrat ovat lähinnä aravavuokran suuruisia, ja kyllä ne uusimmatkin arava asunnot vielä yleensä mahtuvat sinne kohtuullisen vuokran rajoihin.
Hyväksyttävät kohtuulliset vuokrarajat ovat aika kohtuulliset ja kattavat kyllä hyvin yleensä esim. kaupungin asuntojen vuokrat. Ongelmia on muiden kautta esim. Saton ja Vvo:n asunnot menevät yleensä yli hyväksyttävien vuokrarajojen Hyväksyttävät vuokrarajat riippuvat vain asuinpaikkakunnasta ja henkilömäärästä eli kun esim. neljän hengen taloudelle hyväksytään 1050€ vuokra, voi valita vapaasti onko se 6h+ k lähiöstä tai yksiö Hernesaareesta. Ihan sama Kelalle.
Muuttoavustus on tietenkin välttämätön silloin kun ei pysty muuttamaan itse omin voimin tai apujoukkoja ei ole. Ja varsinkin kun on kyseessä muutto halvempaan ei ole järkeä että muutto tyssäisi siihen että ei pysty muuttamaan. Muuttoapu on tarkoitettu tilanteisiin kun ei ole varaa (koskee lähinnä TT asiakkaita) muuttoautoon tai apuun ja asunnosta on muutettava pois.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, ensinnäkin Kela ei pakota muuttamaan ikinä. Pakkona voi joku pitää sitä että vuokrajojen ylimenevää osuutta ei huomioida ja sen voi joutua maksamaan siitä TT tuesta. Jos haluaa välttää sen pitää hakea halvempaa kämppää. Ihan oikein, nimittäin moni ei edes yritä hakea halvempaa jos ja kun se kalliimpi maksetaan. Työtön voi myös muuttaa halvemmasta asunnosta kalliimpaan ilman että se tulee kalliimmaksi välttämättä, jos tuon kalliimman asunnon vuokra ei mene hyväksyttävien vuokrarajojen yli. Yleensä tällöin kyllä asunto ei olekaan mitenkään ylikallis perhekokoon nähden, koska hyväksyttävät vuokrat ovat lähinnä aravavuokran suuruisia, ja kyllä ne uusimmatkin arava asunnot vielä yleensä mahtuvat sinne kohtuullisen vuokran rajoihin.
Hyväksyttävät kohtuulliset vuokrarajat ovat aika kohtuulliset ja kattavat kyllä hyvin yleensä esim. kaupungin asuntojen vuokrat. Ongelmia on muiden kautta esim. Saton ja Vvo:n asunnot menevät yleensä yli hyväksyttävien vuokrarajojen Hyväksyttävät vuokrarajat riippuvat vain asuinpaikkakunnasta ja henkilömäärästä eli kun esim. neljän hengen taloudelle hyväksytään 1050€ vuokra, voi valita vapaasti onko se 6h+ k lähiöstä tai yksiö Hernesaareesta. Ihan sama Kelalle.
Muuttoavustus on tietenkin välttämätön silloin kun ei pysty muuttamaan itse omin voimin tai apujoukkoja ei ole. Ja varsinkin kun on kyseessä muutto halvempaan ei ole järkeä että muutto tyssäisi siihen että ei pysty muuttamaan. Muuttoapu on tarkoitettu tilanteisiin kun ei ole varaa (koskee lähinnä TT asiakkaita) muuttoautoon tai apuun ja asunnosta on muutettava pois.
Haista home. Kela ei pakota muuttamaan, ei pakota ei, mutta mitäs sitten kun jää se 150 euroa (kuten meidän tapauksessa) saamatta kuukausittaisesta, minimistä toimeentulotuesta saamatta, jos ei muuteta? Millä sinä sen paikkaat? Äiti ja kaksi pientä lasta? Ihmettelen, että ketä se aikuista ihmistä niin hemmetisti ilahduttaa, oikeasti, kun lapset ei tällä kaavalla saa kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Kela lupasi 200€ muuttoavustusta, kun muutto oli tehty, mitään rahaa ei kuulunut, koska en ollut muuttanut työn perässä. Lähtöpaikan Kelan toimistossa sanottiin että koska vuokranantaja pistää asunnon myyntiin, olen oikeutettu muuttoavustukseen, mutta muutettuani ilmoitettiin että vain työn perässä muuttaessa maksetaan avustus jos toiseen kaupunkiin muuttaa
Ihan tosissaanko odotit, että joku kunta vielä maksaisi siitä, että saa asukikseen elätin?
Tottakai sieltä vanhasta kunnasta valehdeltiin , että pääsivät loisijasta eroon.
Kela ei ole kunta, vaan valtio.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on noin käsittämättömän yksinkertainen, niin ei totisesti ole ihme, että makaat kortistossa vuodesta toiseen.
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttoavustus on tietenkin välttämätön silloin kun ei pysty muuttamaan itse omin voimin tai apujoukkoja ei ole. Ja varsinkin kun on kyseessä muutto halvempaan ei ole järkeä että muutto tyssäisi siihen että ei pysty muuttamaan. Muuttoapu on tarkoitettu tilanteisiin kun ei ole varaa (koskee lähinnä TT asiakkaita) muuttoautoon tai apuun ja asunnosta on muutettava pois.Haista home. Kela ei pakota muuttamaan, ei pakota ei, mutta mitäs sitten kun jää se 150 euroa (kuten meidän tapauksessa) saamatta kuukausittaisesta, minimistä toimeentulotuesta saamatta, jos ei muuteta? Millä sinä sen paikkaat? Äiti ja kaksi pientä lasta? Ihmettelen, että ketä se aikuista ihmistä niin hemmetisti ilahduttaa, oikeasti, kun lapset ei tällä kaavalla saa kunnon ruokaa.
En nyt ole tuo kenelle vastasit, mutta ihan hyvähän se on että ihmisiä kehoitetaan tai jopa pienellä pakolla muuttamaan halvempaan. En nyt tiedä sinun tapauksesta, mutta en näe siinä mitään järkeä että kenellekään maksetaan ylisuurta vuokraa tai ylisuurta asuntoa. Voi nämäkin asunnot sitten vapautua niille, joille oikeasti ovat sopivat.
200718 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttoavustus on tietenkin välttämätön silloin kun ei pysty muuttamaan itse omin voimin tai apujoukkoja ei ole. Ja varsinkin kun on kyseessä muutto halvempaan ei ole järkeä että muutto tyssäisi siihen että ei pysty muuttamaan. Muuttoapu on tarkoitettu tilanteisiin kun ei ole varaa (koskee lähinnä TT asiakkaita) muuttoautoon tai apuun ja asunnosta on muutettava pois.Haista home. Kela ei pakota muuttamaan, ei pakota ei, mutta mitäs sitten kun jää se 150 euroa (kuten meidän tapauksessa) saamatta kuukausittaisesta, minimistä toimeentulotuesta saamatta, jos ei muuteta? Millä sinä sen paikkaat? Äiti ja kaksi pientä lasta? Ihmettelen, että ketä se aikuista ihmistä niin hemmetisti ilahduttaa, oikeasti, kun lapset ei tällä kaavalla saa kunnon ruokaa.
Minua oikeasti vituttaa toi kelan jargoni! Yrität tässä asiallista jälkikasvua kasvattaa, niin ei auta. Minunkin lapset (2X) ja kaikin puolin todella asiallisia muksuja, harrastavat jalkapalloa ja yleisurheilua, eivät ole koulukiusaajia, mutta äiti väsyyy, ei jaksa ylläpitää heidän sosiaalista pääomaa!!! Minua oikeasti väsyttää, työttömyys (olen akateemisesti koulutettu), hemmetti olisi minusta muuhunkin, kuin täällä valittamaan. Vaan ei ole töitä 45+ naiselle. Tosiaan, suoraan sanottuna, vituttaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään Kelassa odotetaan sitä, että löytää halvemman asunnon, Helsingistä kyse?
Varmaan aika kauan. Eipä ole ollut halukkaita muuttamaan halvempaan kun olisin vaihtamassa Hekan kämpästä isompaan ja kalliimpaan. Ei vissiin ole tarvetta halvempaan vuokraan monellakaan. Toivottavasti eivät ole kuitenkaan niitä samoja jotka itkevät sitten Kelalle kun vuokra on ylisuuri ja joutuu TT tuesta nipistämään.
Meillä meni yli 500€ muuttoon, omatoimimuutto, kela korvasi siitä 28€ bensakuluja. Olis pitäny ottaa se muuttopaketti.