Vaikuttaako 9€ , 49€, 99€ -hinnoittelu oikeasti ostopäätöksiin?
Itse ainakin ostoksia tehdessäni käännän aina omissa pään sisäisissä budjettilaskuissa 99€ automaattisesti "sataseksi", 29€ hintakin on automaattisesti "kolmekymmentä euroa", sen kummempia miettimättä? Jääkö sitten joillekin mieleen vain se ensimmäinen luku, ja hahmottavat hinnan 10€ pienempänä?
Kommentit (19)
Minusta esim. 4.00 tuntuu pienemmältä kuin 3.99. Siksi ihmettenkin näitä x.99 hintoja. Ehkä olen vain poikkeava.
Todellisuudessa ihmiset on ihan urpoja numeroiden mittasuhteiden hahmottamisen kanssa.
Menee miljoonat ja miljardit iloisesti sekaisin.
Kyllä. Aivan takuuvarmasti vaikuttaa.
Kyllä.
Tästä on tutkimuksia.
Esim 34 euron hinnalla ja identtisillä tuotteilla kauppa kävi itse asiassa heikommin kuin 39 euron hinnalla.
Harva tätä itselleen myöntää, mutta emme me ihmiset ole niin rationaalisia kukn uskottelemme itsellemme.
Jos tahdot tietää lisää, googlaa Predictably irrational
Ei. Jos haluan jonkun ihan sama mitä maksaa.
Ja jos joku maksaa 49e, niin mulle se on vitosella alkava summa eikä nelosella.
On nuo tutkittuja juttuja. Aivan kuten musiikin vaikutus kaupassa asioiviin, kulkureittien suunnittelu ym.
Ja kyllähän se 49 euroa on houkuttelevampi kuin 50 euroa.
Mulla on huono numeromuisti tai keskittymiskyky, eli kyllä se eka numero jää mieleen. Toki sitä tämän kikan tiedostaa ja tarvittaessa osaa sitten pyöristää ylöspäin, mutta helposti sen muistaa ekan luvun suuruisena.
Joo kai se vähän vaikuttaa miten sen hinnan näkee, mut ei kyllä vaikuta ainakaa mun ostopäätökseen.
Tyhmin 20% on täysin vietävissä, nämä ovat myös suurtuhlareita ja kuluttavat tulojensa lisäksi paljon lainarahaa myös. Eli kannattaa aivan helvetin hyvin jos myy kallista roskaa josta tuo tyhmistö on erityisen viehtynyt.
Fiksumpiin ei vaikuta mitenkään mutta moiset muutenkin säästävät ja keräävät varallisuutta suurin osa elämästään.
Sen mukaan tietää myös kelle kyseinen tuote on tarkoitettu.
Tre kirjoitti:
Kyllä.
Tästä on tutkimuksia.
Esim 34 euron hinnalla ja identtisillä tuotteilla kauppa kävi itse asiassa heikommin kuin 39 euron hinnalla.
Uskomatonta, mutta ilmeisesti siis totta.
Pyöristän ne myös automaattisesti ylöspäin seuraavaan kymppiin. Samoin joku 28 euroa on mulle kolmisenkymppiä/vajaat kolmekymppiä ja sama pätee pienempiin hintoihin, esim. 3, 85 on vajaat neljä euroa jne.
Ehkä mä oon niin vanha sitten että muhun ei vaikuta. Jo Simo Vaatehuoneelta, Anttila ym. aikoinaan aloitti tän ,90 tai 99 jutun. Aina olen sen mielessäni ylöspäin pyöristänyt ja hinta-arvion sen mukaan tehnyt. Aleissakaan muhun ei tehoa mikään mikä on alle -50%. Netistä etin kaikkea -70%. Seuraan tuotteen hinnan laskua ja ostan kun on mun mielestä sopiva hinta. Kivikauppamyymälöissä en viitsi vaivautua edes käymään. Tilaan paljon ulkomailta vaatteita,kenkiä,kosmetiikkaa,koruja,laukkuja ja kodin juttuja. 99 ei tehoa eikä hämää minua.
Minulla vaikuttaa. Aina, jos jokin maksaa vaikka 4,99, ajattelen mielessäni "toi maksaa neljä euroa". Viimeksi tänään kaupassa mietin, otanko erään tuotteen, ja sanoin miehelle "no toi maksaa vaan 20 euroa, joten ihan sama", vaikka hinta oli 29,95. Mies valittaa minulle tuosta aina.
Mutta jos tuote maksaa esim 99 euroa, sen huomaan automaattisesti, että kyse on tosiaan satasesta.
Monta kertaa kassalla miettii, että "50 euroa?? Eikö tän pitäny olla 40 euroa?" Kunnes tajuaa että ai niin....
Vaikuttaa siis, ja uskon, että vaikuttaa muihinkin, vaikka sitä ei myöntäisikään tai edes tajuaisi itsekään.
Siis ihmisten ostokäytöstä on ihan tutkittu, ja paljon. Ja kyllä se hinnoittelukikkailu vaikuttaa. Ja jokainenhan meistä tietysti huutaa: "Ei vaikuta minuun! Minä en koskaan shoppaile turhia, ostan vain sen mitä tarvitsen!". Mutta kyllä se vaan vaikuttaa. Et ole psyykeltäsi mitenkään ylivoimainen, ja toisinaan ostat mainosten takia. Mutta se ei ole vaarallista. Ostelu on ongelma vain murto-osalle ihmisiä, me loput pärjäämme, vaikka välillä ostammekin jotain siksi kun niitä sai kympillä kolme.
Itse kyllä pyöristän mielessäni aina ylöspäin nuo summat. Mutta siskoni taas juurikin alaspäin.
Kai se joihinkin vaikuttaa. Itse teen muualla kuin ruokakaupassa täsmäostoksia eli menen ostamaan jotain tiettyä joka ei saa maksaa X summaa enemmän. Näin ollen on sama maksaako se sentin vai viisi euroa alle tuon summan.
Ruokakaupassa taas pyöristän kaiken ylöspäin, esim. 4,65 on tasan vitonen jne.
Opin nuo köyhiltä vuosilta. Nyt rahaa olisi enemmän mutta nuo ovat hyväksi havaittuja keinoja.
Ja myös, kun tiedän kuinka tuotteita hinnotellaan, tuntuu typerältä maksaa liikaa vain psykologisten syiden vuoksi.
Olen töissä kaupassa ja ihan oikeasti olen kuullut ihmisten sanovan että "tää maksaa vaan kolme euroa" kun se on 3,90.
Vaikuttaa se, mutta varmasti nykyään vähemmän kuin ennen. Kyllä ihminen helposti hahmottaa esim. luvun 3.99 kolmena euroa kuin neljänä eurona ja ostopäätös voi olla helpompi tehdä. Saman ymmärtää ehkä vielä paremmin jos vertailuksi laitetaan 3,80, 3,65 tms. eli tuo vaatii keskittymistä ja kun kyse on pikkusummista niin harva sitä miettii.
Jos taas puhutaan summista 999 tai 9999 niin varmasti aletaan hintojakin katselmma tarkemmin tosin 9999 vaikuttaa jo numeroiden määrässä pienemmältä kuin 10 000.