Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan tosi tyhmä kysymys, asuntolaina-asiaa

Vierailija
20.07.2018 |

Nyt jo heti kärkeen pyydän anteeksi omaa idioottiuttani, mutta olen tällä tavalla vähän tyhmä. Yrittäkää kestää.

Eli.

Jos haluaisin vaikkapa 200 000 euroa asuntolainaa, ja siihen vaadittaisiin omia säästöjä se 20 % (eli 40 000 euroa), niin sitten kun saan tuon lainan, onko minulla silti käytettävissä se oma 40 000 euroa? Eli saanko sen 40 000 euron lisäksi vielä sen 200 000 euroa, jolloin koko potti olisi 240 000 euroa? Vai onko potti tasan 200 000, eli omat säästöt 40 000 + lainaosuus 160 000?

Nämä on minulle ihan hirveän vaikeita asioita tajuta. Kiitti tosi paljon jos joku kärsivällinen viitsii vääntää rautalangasta...

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, piti hetki miettiä oletko trolli vai tosissasi. Asunnon vakuusarvo on 70 % sen markkinahinnasta. Eli tarvitset omia säästöjä 30 % asunnon myyntihinnasta ja 70 % myyntihinnasta voit laittaa sen lainasi vakuudeksi. Eli jos ostat 240 000 € maksavan asunnon niin tarvitset siihen omia säästöjä vähintään 72 000 € ja lainaa voit saada 168 000 € tuota asuntoa vastaan. Lisävakuuksilla voit saada isomman lainan ja pienentää omien säästöjen osuutta. 

Eli jos joku vaikka takaa? Miten tuo takaushomma toimii? Kuka voi taata? Tai no alan tutkia Googlella. Saa kyllä vastatakin

Ja en ole trolli, kuten sanoin, nämä asiat ovat minulle vaikeita. On sellainen pieni vamma niin sanotusti. Rahaa teen hyvin ja maksaisin mieluusti asuntoa pois mutta kun ei näitä uskalla irl keneltäkään kysyä.

Miksi et uskalla kysyä pankista? Heidän velvollisuus on neuvoa. Useimmilla pankeilla on nettisivuilla chat, jossa voi kysyä anonyymisti typeriä kysymyksiä vaikka laina-asioista.

Minua eivät ainakaan chatissa tai puhelinasiakaspalvelussa voineet laina-asioissa neuvoa, vaan ihan sai ajan varata asuntolainasta keskusteluun. Mutta tosiaan sellaisen ajan voi pankeista varata, että voi kysyä, saako lainaa ollenkaan ja millä kriteereillä. Siellä voi kysellä niitä tyhmiäkin kysymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla