Kuukuppi kuivattaa ja haisee, mikä avuksi?
Toinen kuukausi putkeen, kun kuukupin käytöllä paikat alkaa parin päivän päästä kutista. Ja samalla kuppi alkaa haista ihan kamalalle. Luulin jo, että sain hajun pois, mutta se palasi samalla kun kutina alkoi. Olen siivonnut ja keitellt kuppia ahkerasti, mutta ei. Johtuisiko siitä, että kuppi on jo useamman vuodn vanha? Olisiko aika vaihtaa? Vai onko jokin toistuva bakteeritulehdus tms, kun limakalvot oli heti aloittaessa jo herkillä?
Ennen siis ei ole ollut mitään ongelmaa, useamman vuoden olen kuppeillut ja tämä on toinen kuppini.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aineella peset kuppisi? Keitätkö vai desinfioitko antiseptisellä aineella? Puhdistatko ne reiät, käytätkö harjaa pesussa?
Pelkällä keittelyllä olen monet vuodet pärjännyt. Ei harjaa, ei desiaineella ym. Mutta kuppi taitaa olla jo viitisen vuotta vanha, niin mietin vaikuttaako. Reiät näytti pinttyneiltä, ja viime kerralla ne putsasin kunnolla kun alkoi haista ja silloin auttoi.
ApVastasin tuossa ylempänä omaan viestiini. Jos kuppia ei pese kunnolla, verta kyllä "palaa" sen pintaan (onko se proteiini vai mikä jämähtää siihen). Kannattaa siis hinkata kunnolla harjalla. Huomaat, että siitä irtoaa tummaa jäämää, kun peset. Jos kuppia ei pese kunnolla, sen pinnasta tulee oiva kasvupaikka bakteereille.
Aiemmin ei ole ollut ongelmia. Ajattelin, että harja voisi naarmuttaa pintaa liikaa. Millaista harjaa suosittelet?
Ap
Mulla on ihan tavallinen hammasharja!
Vierailija kirjoitti:
Jos limakalvot ovat jo valmiiksi kuivat niin varmasti kuppi tai tamponi kuivattaa ja ärsyttää entisestään.
Sitä kun laittaa paikalleen, niin tuntuu jo limakalvot herkille. Joten ajattelin, että voi ärsyyntyä siitä hinkkauksesta.
Ap
Entä jos kupista on tullut vuosien aikana sinulle väärän kokoinen ja se hankaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos limakalvot ovat jo valmiiksi kuivat niin varmasti kuppi tai tamponi kuivattaa ja ärsyttää entisestään.
Ei se kuppi kyllä itsessään limakalvoja kuivata, koska se on silikonia.
Ei kuppi kuivata, mutta ärsyttää. Otsikko on ehkä nyt huono.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kokeillut enkä aiokaan. Minusta tuntuu hieman epäilyttävältä koko kuppi asia muutenkin.
En ole mainostamaan kuppia. Minulle se on tähän asti sopinut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aineella peset kuppisi? Keitätkö vai desinfioitko antiseptisellä aineella? Puhdistatko ne reiät, käytätkö harjaa pesussa?
Pelkällä keittelyllä olen monet vuodet pärjännyt. Ei harjaa, ei desiaineella ym. Mutta kuppi taitaa olla jo viitisen vuotta vanha, niin mietin vaikuttaako. Reiät näytti pinttyneiltä, ja viime kerralla ne putsasin kunnolla kun alkoi haista ja silloin auttoi.
ApVastasin tuossa ylempänä omaan viestiini. Jos kuppia ei pese kunnolla, verta kyllä "palaa" sen pintaan (onko se proteiini vai mikä jämähtää siihen). Kannattaa siis hinkata kunnolla harjalla. Huomaat, että siitä irtoaa tummaa jäämää, kun peset. Jos kuppia ei pese kunnolla, sen pinnasta tulee oiva kasvupaikka bakteereille.
Aiemmin ei ole ollut ongelmia. Ajattelin, että harja voisi naarmuttaa pintaa liikaa. Millaista harjaa suosittelet?
ApMulla on ihan tavallinen hammasharja!
OK, pitää jokin harja sitten ottaa käyttöön. Kotioloissahan tuo vielä onnistuu, muualla hankalammin kuskata harjaa mukana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kupista on tullut vuosien aikana sinulle väärän kokoinen ja se hankaa?
Nyt minulla on pienin kuppi mikä löytyy. Kupin vaihdolla voisi tästä taas selvitä. Epäilen että se ikä voi vaikuttaa, että haisee ja ärsyttää. Tulee jokin tulehdus mieleen kun kutittaa kovasti.
Ap
Minkä takia luin tän ketjun... oksettaa. Missä kattilassa keitätte teidän kuukautisveriset kupit? Kai se kattila on erillään muista kattiloista? Hyi saa... Ja joku harja jolla hinkkaatte vanhoja veriä lavuaariin.. 🤢
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia luin tän ketjun... oksettaa. Missä kattilassa keitätte teidän kuukautisveriset kupit? Kai se kattila on erillään muista kattiloista? Hyi saa... Ja joku harja jolla hinkkaatte vanhoja veriä lavuaariin.. 🤢
Se kuppi pestään huolellisesti ennen kuin keitetään. Ihan oikeesti, et VOI olla noin yksinkertainen. Tai no, voithan tietysti ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Kipoille on oma kattilansa. Ei sen takia, että kuppi on saastainen, vaan ettei kuppiin mene ruokajäämiä.
Ap
Sinulla voi olla piilevä hiivatulehdus, joska koko ajan ärsyttää limakalvoja. Kokeile lääkitä se pois.
Vierailija kirjoitti:
Pilleritkin on keksitty...
??? Nyt en tajua. Syön epillereitä, mutta ne kuivattaa. Ja välillä on pakko pitää kuukautiset kun puskee läpi. Vai tarkoitatko desinfioinitabletteja kupille?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, pitää jokin harja sitten ottaa käyttöön. Kotioloissahan tuo vielä onnistuu, muualla hankalammin kuskata harjaa mukana.
Ap
Siis en mä sitä harjalla pese joka huuhtelun yhteydessä, vaan ennen keittämistä. En myöskään pese aineella kuin ennen keittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla voi olla piilevä hiivatulehdus, joska koko ajan ärsyttää limakalvoja. Kokeile lääkitä se pois.
Aikaisemmin tuli aina hiiva pillereistä. Tällä merkillä "vain" kuivuutta. Muuten on OK, mutta ei kärsi rasittaa limakalvoja liikaa, tai muuten kirvelee. Pakko kuitenkin endometrioosin takia syödä, muuten olisin ilman. Ja nyt on sellainen hajukin, niinkuin olisi jokin tulehdus, yleensä ei paikat haise. Tuntuu että liittyy tuohon kuppiin. Ja monet vuodet olen voinut käyttää ongelmitta (myös pillerien kanssa), paitsi nyt. Haisee ja ärtyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kuukautisveressä on niin kauheaa, että se aiheuttaa tuollaisen reaktion? Ymmärrän, ettet ehkä itse tajuaisi pestä kuppia ennen keittämistä, tai varata kupille omaa kattilaa, mutta aika voimakas reaktio silti.qq
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiis en mä sitä harjalla pese joka huuhtelun yhteydessä, vaan ennen keittämistä. En myöskään pese aineella kuin ennen keittämistä.
Kiitos tarkennuksia! Otan harjan käyttöön, ja pitää ilmareiätkin käydä kunnolla hammastikulla läpi ennen keittoa. Ne oli aiemmin vähän pinttyneen näköiset kun en sen tarkemmin niitä ole jynssännyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kuukautisveressä on niin kauheaa, että se aiheuttaa tuollaisen reaktion? Ymmärrän, ettet ehkä itse tajuaisi pestä kuppia ennen keittämistä, tai varata kupille omaa kattilaa, mutta aika voimakas reaktio silti.qq
Onhan tuo veren kanssa läträys hieman ällöä, mutta ennemmin näin, kuin että ohivuotoja! Pelkät siteet ei minulla toimineet, mutta kuppi ja kesto yhdistelmä on pitänyt. Ja tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuppi pestään huolellisesti ennen kuin keitetään. Ihan oikeesti, et VOI olla noin yksinkertainen. Tai no, voithan tietysti ollakin.
Vaikka pesis niin irtoaahan siitä paskaa kuitenkin. Ei sitä muuten tarttis keittääkään.
Ap