Kuukuppi kuivattaa ja haisee, mikä avuksi?
Toinen kuukausi putkeen, kun kuukupin käytöllä paikat alkaa parin päivän päästä kutista. Ja samalla kuppi alkaa haista ihan kamalalle. Luulin jo, että sain hajun pois, mutta se palasi samalla kun kutina alkoi. Olen siivonnut ja keitellt kuppia ahkerasti, mutta ei. Johtuisiko siitä, että kuppi on jo useamman vuodn vanha? Olisiko aika vaihtaa? Vai onko jokin toistuva bakteeritulehdus tms, kun limakalvot oli heti aloittaessa jo herkillä?
Ennen siis ei ole ollut mitään ongelmaa, useamman vuoden olen kuppeillut ja tämä on toinen kuppini.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia luin tän ketjun... oksettaa. Missä kattilassa keitätte teidän kuukautisveriset kupit? Kai se kattila on erillään muista kattiloista? Hyi saa... Ja joku harja jolla hinkkaatte vanhoja veriä lavuaariin.. 🤢
Se kuppi pestään huolellisesti ennen kuin keitetään. Ihan oikeesti, et VOI olla noin yksinkertainen. Tai no, voithan tietysti ollakin.
Ai ristus, nautin tästä. Kaikki se vaahtoaminen siteiden ja tamponien ällöttävyydestä ja nyt minulle valkeni että nämä ällöttävyyttä vastaan taistelevat kuukuppi-fanaatikot keittelevät kuppinsa samassa kattilassa missä keitetään vili-petterin aamupuuro.
Ai nyt valkeni, mitä kuppikeitto tarkoittaa ..:)
Onneksi kukaan lähipiirissäni ei keittele mitään haisevia verisiä kuukautiskippoja hellalla kattilassa. Voisi loppua vierailut siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia luin tän ketjun... oksettaa. Missä kattilassa keitätte teidän kuukautisveriset kupit? Kai se kattila on erillään muista kattiloista? Hyi saa... Ja joku harja jolla hinkkaatte vanhoja veriä lavuaariin.. 🤢
Se kuppi pestään huolellisesti ennen kuin keitetään. Ihan oikeesti, et VOI olla noin yksinkertainen. Tai no, voithan tietysti ollakin.
Ai ristus, nautin tästä. Kaikki se vaahtoaminen siteiden ja tamponien ällöttävyydestä ja nyt minulle valkeni että nämä ällöttävyyttä vastaan taistelevat kuukuppi-fanaatikot keittelevät kuppinsa samassa kattilassa missä keitetään vili-petterin aamupuuro.
Oletko typerä vai idiootti? Ei siihen käytetä mitään ruokakattiloita.
Itse käytän pelkkää muovikippoa tai jotain pikku kulhoa johon kaadan kiehuvaa vettä.
Se ei ole keittämistä. Veden pitää kiehua koko ajan. Minulla on oma pieni kattila kuukuppia varten.
Niin minäkin ennen tein mutta totesin että riittää tuokin. Kymmenen vuotta sama kuppi ollut käytössä, voisi ostaa uuden kun tuo on päässyt tummentumaan...
Pari kertaa ollut hajuhaittoja liian pitkän muhimisen takia ja alkuvaiheessa ohivuotoja, ei muita ongelmia.
Ymmärrän kuitenkin sen ettei kuppi kaikille sovi.
Mites tämä on mahdollista? Kun kuukuppifanaatikkojen mielestähän kuppi on ratkaisu paitsi kuukautisiin, se on myös ratkaisu kaikkiin maailman muihin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologini sanoi kokemuksenaan, että kuukuppi ei sovi kaikille. Ei, vaikka sitä käyttää ja huoltaa täysin asinmukaisesti. Naiset kuulemma on erilaisia anatomialtaan ja limakalvoherkkyydeltään sieltä.
Ysätäväni osti kotimaisen kuukupin. Esitteli sen mulle ennen eka käyttöä. Oli pessyt tarkoitukseen sopivalla pesuaineella ja keittänyt. Ihmettelimme selvästi tuntuvaa silikonin hajua. Hän kirjoitti asiasta valmistajalle, vastausta ei tullut.
Jos kuppi haisee noin selvästi huoltotoimien jälkeen, ei voi sanoa, ettei siitä liukenisi mitään. Siitä ei ehkä liukene niin paljon kemikaaleja, että keskiverto käyttäjä kokisi mitään haittaa.
Samainen gyne kertoi, että hänen vastaanotollaan käy aika ajoin naisia poistattamassa kupin. Joillain se oikeasta asetustekniikasta huolimatta kääntyy tai nousee siten, ettei sitä saa itse pois.
On varmasti loistava monille, muttei sovi kaikille OIKEINKAAN käytettynä tai huollettuna.
Ei tosiaankaan sovi kaikille, mutta tuossa tuli hyvin tietoa. Itse olisin varmaan lopettanut jo heti alussa, mutta jääräpäisyyttäni jatkoin, kun vempeleestä oli maksettu. En tahtonut saada sitä pysymään sisällä! Kuppi asettuu minulla niin alas, että on siinä ja siinä voinko käyttää sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huuhtele kuppi aina ensin veresta kylmällä vedellä. Sitten peset sen kuumalla. Älä koskaan käytä saippuaa tai pesuaineita, niissä voi olla esim. pähkinäjämiä (kyllä). Aseta kuppi pestessä kämmentä vasten ja "paina" vesi ulos niin että se suihkuaa ilmarei'stä. Näin ne puhdistuvat. Itse otan muutaman kerran myös hammastikun ja työntelen sillä reiät auki. Keitä kiehuvassa vedessä ennen ja jälkeen menkkojen. Säilytä ilmavasti.
Ostaisin uuden kupin.
Jos sinulla on tulehdusta/hiivaa niin se saattaa pahentua menkkojen aikana tai kuppi ärsyttää limakalvoja ihan sen tulehduksen/hiivan takia. Käy siis gynellä ja pyydä, että asia tutkitaan.
Viilaa ruokavaliota terveellisemmäksi jotta bakteerikanta tervehtyy niin emättimessä kuin suolistossakin. Ja juo vettä.
Näitä vinkkejä olenkin käyttänyt, paitsi hammastikulla. Vedellä puristaessa on tuntunut tulleen puhdasta, kunnes katsoin tarkemmin viime menkkojen aikaan. Silloin putsasin kunnolla. Pillerit kuivattaa limakalvoja entisestään, joten ärtyy herkästi. Seksikkään ei voi harrastaa kuin kerran päivässä eikä mitään maratooneja, kun muuten menee toosa ihan rikki. Ilman pillereitäkin on normaalisti kuivat limakalvot, niin nyt on sitten ekstra. Vettä juon aina ruokajuomana, mutta muuten saisi laittaa ruokavaliota paremmaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tässä nyt joillekin muiden suojien käyttäjille jotenkin yllätyksenä se, että joo, menkoista on AINA enemmän tai vähemmän riesaa käytti sitten mitä suojia hyvänsä? Kyllä se pimppi voi ärtyä tamponeista tai siteistäkin ja ihan jopa muuten vaan. Itse käytän kuppia, koska sen kanssa on ollut vähiten riesaa. Mutta joo, töitä sekin teettää mutta ei se riemua ollut niiden muidenkaan suojien kanssa.
Näin juuri. Itsellä on melko runsaat kuukautiset, ja herkästi vuotaa yli. Kuukupin+siteen kanssa olo on kaikista varmin, kun saan eniten pelivaraa ylivuotoon. Lisäksi, pitkällä tähtäimellä on tullut halvemmaksi kun on uudelleen käytettävät suojat. Itse tykkään näin, joku toinen toisella tavalla. Perus siteitäkin minulla on varmuuden varalle, kun aina ei jaksa läträtä pesujen kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mites tämä on mahdollista? Kun kuukuppifanaatikkojen mielestähän kuppi on ratkaisu paitsi kuukautisiin, se on myös ratkaisu kaikkiin maailman muihin ongelmiin.
En olekaan fanaatikko, vaan ihan normaali käyttäjä. :D Alkuvaiheessa kesti kauan opetella oikea taittelutekniikka, ja jos tuo ei olisi maksanut niin paljoa, oisi kupittelut jäänyt siihen. Onhan siinä oma vaivansa huuhtoa ja keittää yms, mutta hyvät puolet painaa minulla vaakakupissa enemmän. Joskus vuosia sitten oli hetken jotain haju ongelmaa aiemmassa kupissa, mutta se lähti etikalla helposti. Tämä vaan palaa takaisin ja vielä laittaa toosan kutiamaan.
Ap
Kannattaa antaa miehen virtsata sinne emättimeen ihan kunnolla niin se desinfioi ja neutralisoi kohdun tulehdukset.