Kuukuppi kuivattaa ja haisee, mikä avuksi?
Toinen kuukausi putkeen, kun kuukupin käytöllä paikat alkaa parin päivän päästä kutista. Ja samalla kuppi alkaa haista ihan kamalalle. Luulin jo, että sain hajun pois, mutta se palasi samalla kun kutina alkoi. Olen siivonnut ja keitellt kuppia ahkerasti, mutta ei. Johtuisiko siitä, että kuppi on jo useamman vuodn vanha? Olisiko aika vaihtaa? Vai onko jokin toistuva bakteeritulehdus tms, kun limakalvot oli heti aloittaessa jo herkillä?
Ennen siis ei ole ollut mitään ongelmaa, useamman vuoden olen kuppeillut ja tämä on toinen kuppini.
Kommentit (69)
Hiiva tai bakteerivaginoosi? Pyydä lähete viljelyyn. Itselläni ollut sama kuppi käytössä yli 5 vuotta ja edellinenkin taisi kestää käytössä ainakin 6 vuotta ja poikkeavat hajut ovat kyllä liittyneet tulehdukseen eikä kupin ikään - kupin pesu ja keittäminen on aina poistanut kaikki ylimääräiset hajut.
Ethän huuhtele kuppia koskaan lämpimällä vedellä. Itse tein tämän virheen, että kuppia tyhjentäessä käytin lämmintä tai kuumaa vettä, joka polttaa veren kiinni kuppiin ja saa sen haisemaan. Ongelma poistui, kun aloin käyttää huuhteluun kylmää vettä.
Silikoni ei kuivata, ellei kyseessä ole allergia. Luultavasti limakalvosi ovat hauraat lähtökohtaisesti ja kuppi ärsyttää mekaanisesti. Kokeile jotain emätinvoidetta. Jos ei hormoniton auta, kokeile esimerkiksi pausanolia, jossa on vähän estrogeenia. Ei tarvitse olla vaihdevuodet, jotta limakalvot voisivat reagoida hormonimuutoksiin.
Yöök tän takia en halua kuukuppia.
Vierailija kirjoitti:
Hiiva tai bakteerivaginoosi? Pyydä lähete viljelyyn. Itselläni ollut sama kuppi käytössä yli 5 vuotta ja edellinenkin taisi kestää käytössä ainakin 6 vuotta ja poikkeavat hajut ovat kyllä liittyneet tulehdukseen eikä kupin ikään - kupin pesu ja keittäminen on aina poistanut kaikki ylimääräiset hajut.
Viimeksi auttoi vagisan kuuri. Hiivamainen ei ole, vaan enemmänkin ärtynyt. Limakalvot on normaalistikin melko herkät, pillerien kanssa vielä kuivemmat, ja kun kuppia ronkkii niin melko paha. Mutta hajuja ei tosiaan ole ollut. Lähetettä tuskin saa niin äkkiä? Viimeksikin alkoi kupin käytöstä.
Ap
Heikossa kunnossa olevat limakalvot. Mars gynelle hankkimaan toisenlaiset pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Ethän huuhtele kuppia koskaan lämpimällä vedellä. Itse tein tämän virheen, että kuppia tyhjentäessä käytin lämmintä tai kuumaa vettä, joka polttaa veren kiinni kuppiin ja saa sen haisemaan. Ongelma poistui, kun aloin käyttää huuhteluun kylmää vettä.
Silikoni ei kuivata, ellei kyseessä ole allergia. Luultavasti limakalvosi ovat hauraat lähtökohtaisesti ja kuppi ärsyttää mekaanisesti. Kokeile jotain emätinvoidetta. Jos ei hormoniton auta, kokeile esimerkiksi pausanolia, jossa on vähän estrogeenia. Ei tarvitse olla vaihdevuodet, jotta limakalvot voisivat reagoida hormonimuutoksiin.
Viileällä pyrin aina huuhtomaan. Enemmän tosiaan mekaanisesta ärsytyksestä tulee. Voiteita käytän aina silloin tällöin, ja nyt on pitänyt kuukautisten jälkeen vetää kuuri kun menee niin pahaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Heikossa kunnossa olevat limakalvot. Mars gynelle hankkimaan toisenlaiset pillerit.
Nämä on tähän saakka olleet ainoat, jotka ei puskee heti hiivatulehdusta päälle. Muuten en söisi pillereitä, mutta endometrioosin takia pakko. Olen skeptinen, että löytyisi parempia pillereitä, jotka ei kuivattaisi laisinkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia luin tän ketjun... oksettaa. Missä kattilassa keitätte teidän kuukautisveriset kupit? Kai se kattila on erillään muista kattiloista? Hyi saa... Ja joku harja jolla hinkkaatte vanhoja veriä lavuaariin.. 🤢
Se kuppi pestään huolellisesti ennen kuin keitetään. Ihan oikeesti, et VOI olla noin yksinkertainen. Tai no, voithan tietysti ollakin.
Ai ristus, nautin tästä. Kaikki se vaahtoaminen siteiden ja tamponien ällöttävyydestä ja nyt minulle valkeni että nämä ällöttävyyttä vastaan taistelevat kuukuppi-fanaatikot keittelevät kuppinsa samassa kattilassa missä keitetään vili-petterin aamupuuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia luin tän ketjun... oksettaa. Missä kattilassa keitätte teidän kuukautisveriset kupit? Kai se kattila on erillään muista kattiloista? Hyi saa... Ja joku harja jolla hinkkaatte vanhoja veriä lavuaariin.. 🤢
Se kuppi pestään huolellisesti ennen kuin keitetään. Ihan oikeesti, et VOI olla noin yksinkertainen. Tai no, voithan tietysti ollakin.
Ai ristus, nautin tästä. Kaikki se vaahtoaminen siteiden ja tamponien ällöttävyydestä ja nyt minulle valkeni että nämä ällöttävyyttä vastaan taistelevat kuukuppi-fanaatikot keittelevät kuppinsa samassa kattilassa missä keitetään vili-petterin aamupuuro.
Oletko typerä vai idiootti? Ei siihen käytetä mitään ruokakattiloita.
Itse käytän pelkkää muovikippoa tai jotain pikku kulhoa johon kaadan kiehuvaa vettä.
Gynekologini sanoi kokemuksenaan, että kuukuppi ei sovi kaikille. Ei, vaikka sitä käyttää ja huoltaa täysin asinmukaisesti. Naiset kuulemma on erilaisia anatomialtaan ja limakalvoherkkyydeltään sieltä.
Ysätäväni osti kotimaisen kuukupin. Esitteli sen mulle ennen eka käyttöä. Oli pessyt tarkoitukseen sopivalla pesuaineella ja keittänyt. Ihmettelimme selvästi tuntuvaa silikonin hajua. Hän kirjoitti asiasta valmistajalle, vastausta ei tullut.
Jos kuppi haisee noin selvästi huoltotoimien jälkeen, ei voi sanoa, ettei siitä liukenisi mitään. Siitä ei ehkä liukene niin paljon kemikaaleja, että keskiverto käyttäjä kokisi mitään haittaa.
Samainen gyne kertoi, että hänen vastaanotollaan käy aika ajoin naisia poistattamassa kupin. Joillain se oikeasta asetustekniikasta huolimatta kääntyy tai nousee siten, ettei sitä saa itse pois.
On varmasti loistava monille, muttei sovi kaikille OIKEINKAAN käytettynä tai huollettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän pelkkää muovikippoa tai jotain pikku kulhoa johon kaadan kiehuvaa vettä.
Kyllähän täällä joku jo antoi ymmärtää että käyttää ruoka-astioitaan tähän touhuun, kerrottiin että kuppi kyllä pestään ennen keittoa ja tiskikoneen kattilaohjelmaa käytetään.
Huuhtele kuppi aina ensin veresta kylmällä vedellä. Sitten peset sen kuumalla. Älä koskaan käytä saippuaa tai pesuaineita, niissä voi olla esim. pähkinäjämiä (kyllä). Aseta kuppi pestessä kämmentä vasten ja "paina" vesi ulos niin että se suihkuaa ilmarei'stä. Näin ne puhdistuvat. Itse otan muutaman kerran myös hammastikun ja työntelen sillä reiät auki. Keitä kiehuvassa vedessä ennen ja jälkeen menkkojen. Säilytä ilmavasti.
Ostaisin uuden kupin.
Jos sinulla on tulehdusta/hiivaa niin se saattaa pahentua menkkojen aikana tai kuppi ärsyttää limakalvoja ihan sen tulehduksen/hiivan takia. Käy siis gynellä ja pyydä, että asia tutkitaan.
Viilaa ruokavaliota terveellisemmäksi jotta bakteerikanta tervehtyy niin emättimessä kuin suolistossakin. Ja juo vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole keittämistä. Veden pitää kiehua koko ajan. Minulla on oma pieni kattila kuukuppia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille on kyllä käytännössä kaikilla OMA KATTILA.
Tuleeko tässä nyt joillekin muiden suojien käyttäjille jotenkin yllätyksenä se, että joo, menkoista on AINA enemmän tai vähemmän riesaa käytti sitten mitä suojia hyvänsä? Kyllä se pimppi voi ärtyä tamponeista tai siteistäkin ja ihan jopa muuten vaan. Itse käytän kuppia, koska sen kanssa on ollut vähiten riesaa. Mutta joo, töitä sekin teettää mutta ei se riemua ollut niiden muidenkaan suojien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sulle oikein valkeni nyt tämmöinen fakta :D Jos et tiedä asiasta mitään, niin ehkä parempi ettet sanokaan siitä mitään.
t. entinen kupittelija, nykyinen tamponin käyttäjä ja satunnaiskupittelija
Siihen kuukupin huuhteluveteen makaronit kiehumaan ja lopuksi paistettu jauheliha sekaan. Hyvää tulee muuten.
Tamponi on paras keksintö, sen saa vaan heittää POIS. Ei vuoda mihinkään kun valitsee ison imukyvyn ja vaihtaa tarpeeksi usein.
Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin tiskikone, ja ehkä jopa kattilanpesuohjelma?