Kuukuppi kuivattaa ja haisee, mikä avuksi?
Toinen kuukausi putkeen, kun kuukupin käytöllä paikat alkaa parin päivän päästä kutista. Ja samalla kuppi alkaa haista ihan kamalalle. Luulin jo, että sain hajun pois, mutta se palasi samalla kun kutina alkoi. Olen siivonnut ja keitellt kuppia ahkerasti, mutta ei. Johtuisiko siitä, että kuppi on jo useamman vuodn vanha? Olisiko aika vaihtaa? Vai onko jokin toistuva bakteeritulehdus tms, kun limakalvot oli heti aloittaessa jo herkillä?
Ennen siis ei ole ollut mitään ongelmaa, useamman vuoden olen kuppeillut ja tämä on toinen kuppini.
Kommentit (69)
Siis eihän kuukuppiuskovaisten mielestä kuukupin käytössä ole koskaan kenelläkään minkäänlaisia ongelmia. Kuukuppi on täydellinen eikä mikään muu suoja voi sopia kenellekään.
Kannattaisiko ehkä ostaa uusi tai kokeilla muita suojia?
Kuukuppi siis asetetaan sinne sisälle aivan samoin kuin tamponi. Sen sijaan että kuukautisveri imeytyy tamponin paperiin niin se asettautuu kuppiin ja tulee kupin mukana ulos kun kupin alaosasta vetää. Helppoa kuin mikä. Kuukupissa ei ole mitään sellaista ainesosaa joka kuivattaisi, siitä ei liukene mitään mihinkään eikä se myöskään ime sisäänsä mitään. Kuukupin pesuun riittää ihan tavallinen vedellä pesu ja kuivaaminen. Jos siis alapää kuivuu niin se mitä luultavimmin johtuu siitä miten ja millä ja kuinka usein peset alapäätäsi.
Minulla aika lailla samoja kokemuksia. Olin käyttänyt kuppia vuosia ilman ongelmia, mutta sitten yhtäkkiä alapää alkoi kutittaa. Ostin uuden kupin, muttei auttanut. Nyt en ole käyttänyt kuppia vuoteen, voisi ehkä kokeilla taas. Ja minäkin kyllä pesin ja hoidin sitä kuppia ihan ohjeiden mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Millä aineella peset kuppisi? Keitätkö vai desinfioitko antiseptisellä aineella? Puhdistatko ne reiät, käytätkö harjaa pesussa?
Pelkällä keittelyllä olen monet vuodet pärjännyt. Ei harjaa, ei desiaineella ym. Mutta kuppi taitaa olla jo viitisen vuotta vanha, niin mietin vaikuttaako. Reiät näytti pinttyneiltä, ja viime kerralla ne putsasin kunnolla kun alkoi haista ja silloin auttoi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millä aineella peset kuppisi? Keitätkö vai desinfioitko antiseptisellä aineella? Puhdistatko ne reiät, käytätkö harjaa pesussa?
Aloittaja ei nyt näköjään ole vastaamassa näihin kysymyksiin, mutta voin kertoa oman kokemukseni väärällä aineella pesemisestä: pesin joskus kupin käsisaippualla, kun ei ollut muuta, ja se aiheutti kuivumista ja kutinaa. Pesen normaalisti apteekin Avecydilla (joka on varmasti hellävaraisin olemassa oleva pesuaine), käytän harjaa ja puhdistan reiät cocktailtikulla. Keitän aina, en ole koskaan käyttänyt desinfioimisainetta.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän kuukuppiuskovaisten mielestä kuukupin käytössä ole koskaan kenelläkään minkäänlaisia ongelmia. Kuukuppi on täydellinen eikä mikään muu suoja voi sopia kenellekään.
No heh heh. Käytän aina kupin lisäksi kestosidettä, kun ei se niin täydellisesti minulla toimi.
Ap
Olisitko tullut allergiseksi silikonille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä keittelyllä olen monet vuodet pärjännyt. Ei harjaa, ei desiaineella ym. Mutta kuppi taitaa olla jo viitisen vuotta vanha, niin mietin vaikuttaako. Reiät näytti pinttyneiltä, ja viime kerralla ne putsasin kunnolla kun alkoi haista ja silloin auttoi.
Ap
Vastasin tuossa ylempänä omaan viestiini. Jos kuppia ei pese kunnolla, verta kyllä "palaa" sen pintaan (onko se proteiini vai mikä jämähtää siihen). Kannattaa siis hinkata kunnolla harjalla. Huomaat, että siitä irtoaa tummaa jäämää, kun peset. Jos kuppia ei pese kunnolla, sen pinnasta tulee oiva kasvupaikka bakteereille.
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi siis asetetaan sinne sisälle aivan samoin kuin tamponi. Sen sijaan että kuukautisveri imeytyy tamponin paperiin niin se asettautuu kuppiin ja tulee kupin mukana ulos kun kupin alaosasta vetää. Helppoa kuin mikä. Kuukupissa ei ole mitään sellaista ainesosaa joka kuivattaisi, siitä ei liukene mitään mihinkään eikä se myöskään ime sisäänsä mitään. Kuukupin pesuun riittää ihan tavallinen vedellä pesu ja kuivaaminen. Jos siis alapää kuivuu niin se mitä luultavimmin johtuu siitä miten ja millä ja kuinka usein peset alapäätäsi.
I rest my case.
Kuukuppi on täydellinen, mitään vikaa ei kuukupissa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ehkä ostaa uusi tai kokeilla muita suojia?
Meinasin ostaa uuden. Kestosuojia käytän lisäksi, mutta en uskalla luottaa niihin yksistään. Kuppi+kesto on ollut paras yhdistelmä.
Ap
Jos limakalvot ovat jo valmiiksi kuivat niin varmasti kuppi tai tamponi kuivattaa ja ärsyttää entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos limakalvot ovat jo valmiiksi kuivat niin varmasti kuppi tai tamponi kuivattaa ja ärsyttää entisestään.
Ei se kuppi kyllä itsessään limakalvoja kuivata, koska se on silikonia.
En ole koskaan kokeillut enkä aiokaan. Minusta tuntuu hieman epäilyttävältä koko kuppi asia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Epillerien käyttö kuivattaa alapään, ja jos sen antaa olla rauhassa, niin ei tule ongelmia. Jos taas mekaanisesti jollain jyystää, niin herkät paikat ärtyy. Eli seksi tai sitten kupin paikalleen asetus. Aiemmin olen selvinnyt hajuista, vaikka ärtymystä on saattanut tulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla aika lailla samoja kokemuksia. Olin käyttänyt kuppia vuosia ilman ongelmia, mutta sitten yhtäkkiä alapää alkoi kutittaa. Ostin uuden kupin, muttei auttanut. Nyt en ole käyttänyt kuppia vuoteen, voisi ehkä kokeilla taas. Ja minäkin kyllä pesin ja hoidin sitä kuppia ihan ohjeiden mukaisesti.
Kokeilen ensin vaihtaa kupin, jos auttaa. Kuivuus on pillereiden takia muutenkin ongelma, mutta olen käyttänyt niitä jo useamman vuoden, eikä sinä aikana ole tullut tätä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei nyt näköjään ole vastaamassa näihin kysymyksiin, mutta voin kertoa oman kokemukseni väärällä aineella pesemisestä: pesin joskus kupin käsisaippualla, kun ei ollut muuta, ja se aiheutti kuivumista ja kutinaa. Pesen normaalisti apteekin Avecydilla (joka on varmasti hellävaraisin olemassa oleva pesuaine), käytän harjaa ja puhdistan reiät cocktailtikulla. Keitän aina, en ole koskaan käyttänyt desinfioimisainetta.
Käytin joskus kuppisaippuaa, mutta se haisi niin pahalle että lopetin. Joten olen huuhtonut vain vedellä ja keittänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisitko tullut allergiseksi silikonille?
En ole huomannut muita oireita.
Ap