Kuinka paljon teillä jää ylimääräistä rahaa?
Olisi kiva kuulla, kuinka paljon teillä jää rahaa ns. ylimääräiseen palkasta kaikkien kulujen jälkeen? Entä säästöön?
Itsestä tuntuu, että näin yksinasuvana ei jää yhtään rahaa kyllä ylimääräiseen millään
Kommentit (88)
Kylläpäs tällä palstalla on kovatuloista väkeä. Eipä olis uskonut.
En harrasta säästämistä. Kaikki kulutukseen mitä tulee. Sinänsä voisin säästää, mulla tulot (brutto) 5000 e/ kk ja olen sinkku. Mutta tykkään asua rivitaloasunnossa ja ajaa hienolla autolla, joten siihen ne menee. Oma valinta. En kanna huolta huomisesta ollenkaan. Ei ole myös mitään tavoitteita joihin säästäisin, mulla on jo kaikki mitä kaipaan. Ja eläkepäivät - olen varakkaiden vanhempien, nyt jo kahdeksankymppisten, ainoa lapsi. Joten eiköhän sieltä jotain perintöä tule eläkepäivien varalle.
Aikuinen pariskunta. Nettotulot noin 1800. Säästöön jää noin 500 kuussa. Kaksi autoa, vene, vuokramökkeillään ja toinen meistä tykkää käydä myös ulkomailla silloin tällöin. Asumiseen menee 150 euroa kuussa omassa talossa. Autoon ei paljon mitään, kun ajetaan vanhalla autolla, joka pidetään itse kunnossa. Tuosta säästyvästä summasta tosin tehdään aina välillä niitä mökki- ja venereissuja ja joku matka, joten hurvittelun jälkeen säästöön jää vain pari kolme tonnia vuodessa. Niin tulot on sen takia vähäiset, kun tehdään hyvin vähän töitä, on niin paljon muuta kivempaa tekemistä.
Pohatoiden palsta kirjoitti:
Minähän en uskokaan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä rahaa tulee 5000-6000 kk. Yksi lapsi, kaksi aikuista. Nytkin mietin minka laskun jätän seuraavan kuun tiliin maksettavaksi, kun tässä kuussa menisi muuten liikaa laskuihin.
Miksi? Teillä on liian isot pakolliset kulut
Toinen asia on vuosibudjetti. Laita laskutilille reilu suma kuukausittain. Se tasaa laskut. Ei tule koskaan yllätyslaskuja tai vaihteluita
Meillä tulee samanverran rahaa ja sitä kertyy ihan mukavasti. Voi vaihtaa autot käteisellä. Voi matkustella. Edes lasten lukio ja ajokorttimaksut ei tunnu missään
Ei tarvi olla kovatuloinen edes kunhan elelee oikein. Ite tein niin että 4kk en ostanut mitään ns turhaa ja en juossu baareissa kertaakaan. Eli ruokaan meni oikeastaan vaan rahaa ja kun yksin asun, niin ei paljon rahaa siihen mene. Hain perusbalanssin elämään ja nyt on melkein 20t säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se "säästöön" lasketaan? Palkastani jää n. 1500 e/kk säästötilille, mutta usein osa tuosta käytetään jossain vaiheessa esim. matkusteluun, remppaan, uuteen autoon tms. "turhaan" mihin haluan. Sijoituksiin luonnollisesti laitan myös osan.
Meillä menee säästöön ja se säästötili on sitä mistä sit otetaan eri tarpeisiin. Sitä ylimäärästä mikä ei kuulu normaalimenoihin. Säästetyistä mä säästötililtä maksan isot ostokset, auto, matkat yms.
Perusarjen kulut ja sit ne vakio vähän hömpät ja se loppu säästöön :)
t. Kahden aikuisen talous
Meillä tämä on laskutili. Sinne kyllä kertyy ihan mukavasti
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi olla kovatuloinen edes kunhan elelee oikein. Ite tein niin että 4kk en ostanut mitään ns turhaa ja en juossu baareissa kertaakaan. Eli ruokaan meni oikeastaan vaan rahaa ja kun yksin asun, niin ei paljon rahaa siihen mene. Hain perusbalanssin elämään ja nyt on melkein 20t säästössä.
Mitä yksinäinen säästetyllä rahalla tekee?
25 senttia mulla on taskussa vaan, vaan ei se mitään, silläkin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Sellaisen omistusasunnon, josta haaveilin, olen jo ostanut. Toki siitä on vielä velkaa, mutta se menee rutiinisti joka kuukausi se lyhennys. Autohaaveenikin olen toteuttanut. Jos haluan matkoille, voin vaan lähteä. Ostaa vaatteet tai ruoan joita haluan. MItään isompia tavoitteita minulla ei ole. En oikein ymmärrä miksi pitäisi säästää.
- 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Sellaisen omistusasunnon, josta haaveilin, olen jo ostanut. Toki siitä on vielä velkaa, mutta se menee rutiinisti joka kuukausi se lyhennys. Autohaaveenikin olen toteuttanut. Jos haluan matkoille, voin vaan lähteä. Ostaa vaatteet tai ruoan joita haluan. MItään isompia tavoitteita minulla ei ole. En oikein ymmärrä miksi pitäisi säästää.
- 23[/quote
Tuohan se turvallisuuden tunteen..tulevasta kun ei tiedä.
18000 tuhatta, mies on avaruus insinööri, mie ite oon fi.mai.botologi,
vuositulot meil n.1m € vuojessa, ettei ihme että jää, säästämme mm.
matkoihin, seuraavaks käydään varmaa tukholman reissulla, jes!
revi siitä, meil on myös 3 lomaosaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 23[/quote
Tuohan se turvallisuuden tunteen..tulevasta kun ei tiedä.En kaipaa sellaista. Jos jään työttömäksi enkä saa uutta työtä, mikä osaamisellani on epätodennäköistä, olen täysin valmis luopumaan heti omistusasunnosta ja autosta. Tässä maassa ei toistaiseksi jätetä ketään viluun tai nälkään kuolemaan vaan yhteiskunnan tukiverkot toimii, joten mitäpä hätää siinä? Minä sinkku aikuinen terve ihminen, hyvinhän minä niin pärjäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 23
Pystytkö elämään nykyistä elämääsi, jos esimerkiksi menetät työsi? Minä ainakin kerään nimenomaan pääomaa (johon ei kosketa, kuin äärimmäisessä hädässä), jotta osinkotuotot mahdollistaisi elämisen mukavammin tulevaisuudessa. Tällä hetkellä osinkotuottoja tulee noin 300 euroa kuussa keskimäärin, heinäkuun ollessa ehdottomasti huonoin 110 euron osinkotuotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 23
Pystytkö elämään nykyistä elämääsi, jos esimerkiksi menetät työsi? Minä ainakin kerään nimenomaan pääomaa (johon ei kosketa, kuin äärimmäisessä hädässä), jotta osinkotuotot mahdollistaisi elämisen mukavammin tulevaisuudessa. Tällä hetkellä osinkotuottoja tulee noin 300 euroa kuussa keskimäärin, heinäkuun ollessa ehdottomasti huonoin 110 euron osinkotuotolla.
En todellakaan pysty elämään nykyistä elämääni jos ei ole työtä. 1300 e / kk lainanlyhennys asunnosta plus 490 e autosta ei vaan onnistuisi. Mutta: se ei haittaisi minua pätkääkään jos joutuisin luopumaan näistä. Itse asiassa puoliksi melkein toivon että joutuisin työttömäksi, että saisin kokea elämässäni jossain muodossa myös taloudellisen puutteen. Ottaisin sen hyvin kiinnostavana haasteena.
Mukava tulevaisuus - no, mulle se on sitä että teen sitä työtä jota nytkin, it-arkkitehdin töitä tulevaisuuden teknologioiden parissa. En kaipaa mitään downshiftailuja erityisesti. Ja eläkeikä - jos niin kauan elän, niin vanhempani todennäköisesti kuolevat ennen ja minä perin. Varsin mukavasti ainoana lapsena, vanhemmat rikastuivat aikoinaan Nokian optioilla ja piheinä ihmisenä eivät ole käyttäneet siitä juuri mitään vaan investoineet turvallisiin rahastoihin.
2000-2500 euroa kuussa.
Johtuu siitä että minä olen juuri aloittanut työt. Kulut asetettu aikoinaan sen mukaan että olen lapsen kanssa kotona tai opiskelen. Nyt kun minäkin olen töissä niin minun palkkani on ikään kuin vain kaiken päälle plussaa. No, tuostakin potista puolet menee säästöön sitä varten että joskus ostetaan talo ja toinen puolisko osakkeisiin.
Asun yksin ja 0€. Yleensä miinuksella sina ennen seuraavaa palkkaa.
Mit hittoa?? Mitä ihmettä teidän brutot ja netot oikein on? Teettekö tai osteletteko koskaan mitään erityistä, mitä teette esim. viikonloppuisin?
Käteen jää vuokran ja laskujen jälkeen 800 e, sillä pitäisi sitten maksaa kaikki muut, ruoka, kampaamo, ulkona käymiset ja muut, hygienia, lääkkeet, vaatteet yms. Ei riitä oikein mihinkään.
Siirrä mieluummin 5-15 euroa joka kk vaikka Bank Norwegianin tilille heti kun rahaa tulee.Sitten elät sillä mikä jää tilille.Kertyy se pieni puskuri niinkin mutta tärkeämpää on se että opit maksamaan itsellesi ensin.