Kuinka paljon teillä jää ylimääräistä rahaa?
Olisi kiva kuulla, kuinka paljon teillä jää rahaa ns. ylimääräiseen palkasta kaikkien kulujen jälkeen? Entä säästöön?
Itsestä tuntuu, että näin yksinasuvana ei jää yhtään rahaa kyllä ylimääräiseen millään
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä, erttä aina kun tällainen ketju avataan, tuntuu, että joka toisella palstailijalla jää helposti 3000-4000€ säästöön kuussa. Jos siihen laskee vaikka 1000-1500 muita menoja päälle, täytyy kk-palkan huidella jossain 7500-9000€ huitteilla. Minä olen hammaslääkäri, jota kai yleensä pidetään kovatuloisena, mutten silti näe tuollaisia palkkasummia - eikä suurin osa kollegoistanikaan. Mitän nämä AP:n supertuloiset tekevät? Vai pvatkohan todellisuus ja haaveilu menneet sekaisin?
Samaa mietin. Varsinkin, kun toisissa ketjuissa sit taas jokainen itkee, että Suomessa ei ole hyväpalkkaisia töitä ollenkaan. Ja vaikka olisi, niin ei kannata, kun verotus syö kaiken ja korkea hintataso loput, ihan mahdotonta rikastua, mitään ei saa säästöön, vaikka palkka olisi 10k /kk + bonukset... Luultavasti molemmissa tapauksissa todellisuudentaju vähän hukassa.
Itekki tätä samaa mietin... Täällä AV:lla tuntuu olevan tilanne se, että kun puhutaan siitä mitä joku muu tienaa ja että pitäis laskea jonku ylipalkatun palkkoja (niinku hammaslääkärit tai konsultit). Tai jos puhutaan siitä, että pitäis saada työstä semmosta palkkaa jolla voi elää niin silloin tulee kaikki ulos koloistaan voivottelemaan korkeita verojaan ja että 8000€/kk palkasta jää saman verran käteen kun mäkkärin osa-aikaisella pihvinpyörittjällä. Mutta sitten kun puhutaan säästöistä tai omaisuudesta niin yhtäkkiä on kaikilla alle 30v jo pari velatonta taloa ja mökkiä ja palkka nettona 6000-10000€/kk. Hämmentää kyllä hieman. Kumpi se nyt on?
1128,14 e/kk. - Säästän pintaremppaa varten ja pojalle on ostettava auto.
Vierailija kirjoitti:
Pidän tarkkaa kirjanpitoa (kuukausitasolla) siitä paljonko minulla on rahaa eri tileillä. Siis kerran kuukaudessa tarkistan tilanteen ja merkitsen muistiin. 27. tammikuuta oli 10 934 euroa ja 27. kesäkuuta 28 374 euroa. Viidessä kuukaudessa siis tullut noin 18 000 euroa lisää. Eli noin 3500 euroa kuussa jää säästöön.
Tilanne on tämä koska maksoin asuntolainan loppuun viime vuoden jouluna. Sitä ennen kaikki liikenevä meni ylimääräisiin lyhennyksiin, joita tein ahkerasti. Nyt en vielä tiedä mitä tekisin. Pitäisi sijoittaa, tiedän - älytöntä pitää rahaa tavallisella tilillä. Mutta en ole saanut aikaiseksi vielä.
Jo tuossa teit virheen. Olet menettänyt koko laina-ajan pääoman tuotot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä, erttä aina kun tällainen ketju avataan, tuntuu, että joka toisella palstailijalla jää helposti 3000-4000€ säästöön kuussa. Jos siihen laskee vaikka 1000-1500 muita menoja päälle, täytyy kk-palkan huidella jossain 7500-9000€ huitteilla. Minä olen hammaslääkäri, jota kai yleensä pidetään kovatuloisena, mutten silti näe tuollaisia palkkasummia - eikä suurin osa kollegoistanikaan. Mitän nämä AP:n supertuloiset tekevät? Vai pvatkohan todellisuus ja haaveilu menneet sekaisin?
Samaa mietin. Varsinkin, kun toisissa ketjuissa sit taas jokainen itkee, että Suomessa ei ole hyväpalkkaisia töitä ollenkaan. Ja vaikka olisi, niin ei kannata, kun verotus syö kaiken ja korkea hintataso loput, ihan mahdotonta rikastua, mitään ei saa säästöön, vaikka palkka olisi 10k /kk + bonukset... Luultavasti molemmissa tapauksissa todellisuudentaju vähän hukassa.
Niin, mietipä mitä jäisi säästöön ja sijoituksiin, eli talouteen JOS verottaja ei melkein puolia.
Pakollisten menojen budjetti on puolet tuloista, säästöön ja isompiin menoihin jää käytännössä 1/3 tuloista. Tulot 4600/kk netto, 2+koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Mit hittoa?? Mitä ihmettä teidän brutot ja netot oikein on? Teettekö tai osteletteko koskaan mitään erityistä, mitä teette esim. viikonloppuisin?
Käteen jää vuokran ja laskujen jälkeen 800 e, sillä pitäisi sitten maksaa kaikki muut, ruoka, kampaamo, ulkona käymiset ja muut, hygienia, lääkkeet, vaatteet yms. Ei riitä oikein mihinkään.
Kampaajalla ei tarvitse juosta joka kk, ulosravintolaan ei ole hinkua, hygieniatuotteet saa marketista ja buranat apteekista eikä vaatteitakaan ostella joka kk. Veikkaan että sulla menee mukavuusjuttuihin ihan liikaa rahaa eli elät yli varojesi.Kun menot alittavat tulot, jää säästöön, vaikka edes 5 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä viittasitko myös minuun (meillä jää ylimääräistä 2500e/kk), mutta vastaan omasta puolestani. :)
Minä KTM, mies DI. Bruttopalkat 3300e ja 3900e, eli perustasoa tutkinnoillamme, varsinkin kun nuorella iällä meille ei ole kertynyt paljoa työkokemusta. Miehelle kertyy myös jonkin verran työmatkoja sekä ulkomailla että kotimaassa, joista kilometrikorvaukset ja päivärahat. Nettona saamme reilu 5000 euroa kuussa. Tähän päälle tulevat vuosibonukset ja lomarahat.
Asumiskulut (sis. lainanhoito kokonaisuudessa, vastike, sähkö, vesi) 750 e,
Ruoka- ja päivittäistarvikkeet 700e,
Yhden lapsen päivähoitomaksu 290e,
Kaksi (velatonta) autoa polttoaineineen huoltoineen, veroineen yms. 400e,
Vakuutusmaksut 120e,
Kauneus, lääkitys, vaatetus, viihde jne. 200e,
Matkailun toteutamme vuosittaisilla bonuksilla ja kesälomarahoilla.
Tulot 5000e, menot 2500e. Käteen jää 2500e.
Sanomattakin selvää että emme asu pk-seudulla. Meillä on myös pieni laina (ainakin toistaiseksi) koska halusimme päästä kiinni omaan asuntoon jo ennen kuin minä olin töissä. Asumme rivarikolmiossa jotka eivät täällä maalaiskunnissa maksa läheskään sitä mitä kehän sisällä (n. 100te). Urakehitys voi olla maalaiskunnissa vaatimattomampaa mutta meillä ei ole hinkua pk-seudulle. Minulla on myös vanha (mutta hyväkuntoinen) auto. Autoiluunkin saisi uppoamaan vaikka miten paljon rahaa haluaa. Lähivuosina tulee kyllä ajankohtaiseksi hommata uudempi auto.
Emme osta oikeastaan mitään "turhaa" tai tee heräteostoksia, emme tilaa mitään sanomalehtiä ja minä käyn kampaajallakin ehkä kerran vuodessa. Ravintolassa käymme kotimaassa vain hääpäivänä. Emme ole pihejä, mutta toisaalta emme osta mitään mitä emme tarvitse. Minä olen myös talouspuolen ihmisenä aina ollut tarkka rahasta, ja olen kova kilpailuttamaan. Kilpailutan säännöllisin väliajoin puhelinliittymät, vakuutukset ja jopa asuntolainan. Laadin mielelläni Excelillä erilaisia budjetteja. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Tässä miten meillä kahdella keskituloisella jää se useampi tonni kuussa ylimääräistä. Toki nämäkin ylimäääräiset sijoitamme osakkeisiin ja asp-tilille. :)
Minä elän ihan normaalia elämää. Käyn leffassa, ulkona safkailemassa jne. Laskujen jälkeen jää käteen noin 3100 pyöreesti. Välillä jää 2800e se vähän riippuu aina miten tunnit heilahtaa. Nyt jäin kesälomalle, niin liksa+lomarahat+ylityöt+vuosibonari= 9780e. käteen. Ja olen pelkkä LVIS projektipäällikkö.