Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää miten käytännössä Venäjä on sekaantunut USA:n vaaleihin? Siis millä teoilla konkreettisesti?

Vierailija
19.07.2018 |

Onko Venäjä siis jotenkin hakkeroinut niitä sähköisiä vaalijärjestelmiä, ja lisännyt sähköisiä valeääniä Trumpille? Vai lobannut Trumpin puolesta ja saanut lisää äänestäjiä hänen taakse? Vai mitä tekoja käytännössä ja konkreettisesti se Venäjän sekaantuminen on ollut? En ymmärrä.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan kommentoida tähän? Onko jossain kerrottu se tapa, jolla Venäjä on sekaantunut niihin vaaleihin? Ap.

Vierailija
2/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedusteluviranomaisten raportin mukaan Venäjä käytti hyväkseen muun muassa verkko-operaatioita, valeuutisia, sosiaalisen median maksettuja trolleja ja paljastussivustoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää joku kotiläksy vai miksi jankutat samaa asiaa päivästä toiseen? Tee itse läksysi ja opiskele asiaa ulkomaisista sanomalehdistä ja muista lähteistä.

Vierailija
4/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ikävä jos sun kielitaitosi ei riitä tämän tiedon etsimiseen itsenäiseksi.

Meillä ei ole mitään velvollisuutta suomentaa sulle noita juttuja.

Vierailija
5/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan kommentoida tähän? Onko jossain kerrottu se tapa, jolla Venäjä on sekaantunut niihin vaaleihin? Ap.

Opettele myös englantia venäjän lisäksi niin alkaa aueta, jooko?

Vierailija
6/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, jenkeissäkin yksi ongelmista tuntuu olevan se, että ihmiset kokee että ”jos vaikuttamista olisi ollut” olisi se ollut Vladimir soittamassa henkilökohtaisesti kertoen kuinka äänestäessä pitää toimia. Informaatioyhteiskunta alkaa olla niin monimutkainen että perus ”kuka minun Facebook tiedoilla mitään tekee” kansa on tipahtanut kärryiltä jo pitkän aikaa sitten eikä pysty myöntämään että omaan mielipiteeseen pystyisi kukaan vaikuttamaan, ainakaan venäläiset.

Käsittääkseni kyseessä on ollut kaiken muun mahdollisen muassa juuri tuota informaatiovaikuttamista. Eli pyritty epäedullisia tietoja onkimalla (Vastaehdokkaan sähköpostit) ja levittelemällä asettamaan vastaehdokas huonoon valoon, pyritty löytämään tietoa (Cambridge Analytica vyyhti) siitä minkä päätöksen kukin on vaalien suhteen tekemässä ja löytämään ne ryhmät joihin on helpoin vaikuttaa jotta jättäisivät äänestämättä, äänestäisivät, empivät saataisiin oman ehdokkaan puolelle jne. On pyritty myös aiheuttamaan yhteiskunnallista sekasortoa ja kriisien kautta vaikuttamaan yhteiskunnan ilmapiiriin. Juuri oli kiinnostava juttu paikallisessa mediassa siitä kuinka venäläiset trollit ovat muun muassa esiintyneet Facebookissa mustien oikeuksia ajavana järjestönä hyödyntäen paikallista tragediaa. Ei ollut ihan selkeää että miksi mutta ilmeisesti kaikenlainen vastakkainasettelu yhteiskunnassa helpottaa trollien työtä ja sehän jenkeissä vaikuttaa lähteneenkin aika käsistä viimeistään Trumpin myötä.

Vierailija
7/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi: kukaan ei tiedä!

Vierailija
8/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva nähdä esimerkki sellaisesta valeuutisesta tai trollin viestistä, joka saa miljoonat ihmiset äänestämään Trumppia. Varsinkin jos ne on tehty muutamalla kymmenellä tuhannella dollarilla, kun vaalikampanjoihin on käytetty miljoonia.

Vierailija
9/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on niin arkaluontoista, että jenkit teki itse Trumpista pressankin. Trump halusi Hilaryn voittavan.

Vierailija
10/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedusteluviranomaisten raportin mukaan Venäjä käytti hyväkseen muun muassa verkko-operaatioita, valeuutisia, sosiaalisen median maksettuja trolleja ja paljastussivustoja.

Kyllä minä nuo olen uutisista lukenut, mutta mitä tarkoittaa konkreettisesti, että käyttää hyväkseen valeuutisia tai verkko-operaatioita? En ymmärrä miten valeuutisilla tai sometrolleilla lisätään Trumpin äänimäärää. Minun mielestä se on lobbaamista tai mielipidevaikuttamista tms mutta ei konkreettista tulosten peukalointia. Ap.

Vierailija
11/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi: kukaan ei tiedä!

Putin tietää. Melania tietää.

Vierailija
12/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä nuo olen uutisista lukenut, mutta mitä tarkoittaa konkreettisesti, että käyttää hyväkseen valeuutisia tai verkko-operaatioita? En ymmärrä miten valeuutisilla tai sometrolleilla lisätään Trumpin äänimäärää. Minun mielestä se on lobbaamista tai mielipidevaikuttamista tms mutta ei konkreettista tulosten peukalointia. Ap.

Hilary sai enemmän ääniä.

Vierailija
13/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet putin-trolli jos sanot mitään myönteistä trumpista, hoh. Eikös ne clintonin sähköpostit olleet kuitenkin ihan oikeita joten mitä "huonoon valoon asettamista" se on olevinaam jos tyyppi on mätä.

Vierailija
14/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump ja Bill on sekaantunut johonkin ja Hilaryn olisi pitänyt paikata jälkiä. Oli selvää, että Hilary voittaa, siksi Trump oli edes ehdokkaana.

Vierailija
15/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet joko älyttömän yksinkertainen tai sitten tykkäät väännellä jostakin syystä tätä asiaa oikein kunnolla.

Luepppa uudestaan mitä kirjoitit:

En ymmärrä miten valeuutisilla tai sometrolleilla lisätään Trumpin äänimäärää. Minun mielestä se on lobbaamista tai mielipidevaikuttamista tms mutta ei konkreettista tulosten peukalointia

Miksi valeuutisia, trolleja tai lobbausta sitten käytetään jos ei haluta lisätä Trumpin äänimäärää? Jos Trumpin äänimäärä lisääntyy eikö silloin ole kysymys vaaleihin sekaantumisesta?

Vierailija
16/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen venäjän putinin jotain täytynyt tehrä kun sitä kerran tutkitaankin ja suuren ja mahtavan usan toimesta :-)

Joka lehtihän siitä kertoo ja telkkaria ja ratiota myöten. Vitsiä heitetään ja se sovinistisika saa minkä ansaitseekin, on se semmonen maailmanrauhan tuhoaja. Menee sen putininkin kanssa kaveeraamaan ja lystiä pitämään. Naurokin sen kanssa, sen perkeleen, kaiken pahan alkujuuren kanssa.

Putin se vasta paha onkin ja oudosti aina lehtikuvissa. Kaikki sen tietää jotka lehtiä lukkee. Kaiken pahan se tekee ja mistä ne semmosen saatanan hillerin on presidentiks oikein kaivanukkin kun se ampuu lentokoneet alas ja sivummen myrkyttää kaiken maailman akentit ja vielä valitti sen trumpinkin valtojen johtoon. On se outo ja aikaansaapa ihminen.

Lehdet sen kaiken meille kertoo, eikä sitä parane yksinkertasen ihmisen alkaa lehtimiehiä arvosteleen ja koiruutta tekeen. Kyllä ne tietää asiat paremin kun me tavan kansalaiset kun ne saa sitä tietoo uutistoimistoilta. Kyllä se vale on että ne meittiä huijais. Mitä ne siittä hyötyis?

Nimim. Yks tavallinen kokkoomuksen äänestäjä Porvoosta.

Vierailija
17/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä nykyään valeuutisia, nettitrollausta, propagandaa, huijarisivustoja. Kaikkihan sen tietää, myös jenkit. Mutta äänestäjä itse päättää mitä uskoo ja ketä äänestää. 

Vierailija
18/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump oli vaaleissa vain sekoittamassa Hilaryn vastustajia. Näin ei pitänyt käydä.

Vierailija
19/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen venäjän putinin jotain täytynyt tehrä kun sitä kerran tutkitaankin ja suuren ja mahtavan usan toimesta :-)

Joka lehtihän siitä kertoo ja telkkaria ja ratiota myöten. Vitsiä heitetään ja se sovi nistis ika saa minkä ansaitseekin, on se semmonen maailmanr auhan tuhoaja. Menee sen putininkin kanssa kaveeraamaan ja lystiä pitämään. Naurokin sen kanssa, sen perke leen, kaiken pahan alkujuuren kanssa.

Putin se vasta paha onkin ja oudosti aina lehtikuvissa. Kaikki sen tietää jotka lehtiä lukkee. Kaiken pahan se tekee ja mistä ne semmosen saat anan hill erin on presidentiks oikein kaivanukkin kun se a mpuu lentokoneet alas ja sivummen myrky ttää kaiken maailman akentit ja vielä valitti sen trumpinkin valtojen johtoon. On se outo ja aikaansaapa ihminen.

Lehdet sen kaiken meille kertoo, eikä sitä parane yksinkertasen ihmisen alkaa lehtimiehiä arvosteleen ja koiruutta tekeen. Kyllä ne tietää asiat paremin kun me tavan kansalaiset kun ne saa sitä tietoo uutistoimistoilta. Kyllä se vale on että ne meittiä huijais. Mitä ne siittä hyötyis?

Nimim. Yks tavallinen kokkoomuksen äänestäjä Porvoosta.

Vierailija
20/105 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva nähdä esimerkki sellaisesta valeuutisesta tai trollin viestistä, joka saa miljoonat ihmiset äänestämään Trumppia. Varsinkin jos ne on tehty muutamalla kymmenellä tuhannella dollarilla, kun vaalikampanjoihin on käytetty miljoonia.

Tämä on juuri niitä argumentteja joihin ne jotka eivät vaikuttamiseen suostu todisteista huolimatta uskomaan vetoavat. Mistä tuo muutama kymmenen tuhatta dollaria tulee?! Käsittääkseni nyt puhutaan hieman isommista panostuksista eikä yksittäisestä trollista joka on saanut miljoonat äänestämään (jos et tarkoita Trumpia itseään) vaan informaatiosodasta jossa lukemattomat keinot tukevat toisiaan.

Tosin noin äkkiseltään kun amerikkalaista some-elämää seuraa niin aika tehokkaana yksityäisenä Trumpin kannatuselementtinä toimii ”Hillaryn pahuus”.