Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vietätte aikaa pikkuvauvan kanssa?

Vierailija
19.07.2018 |

Siis vastasyntyneen - nelikuisen? Minulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva, joka ei ole koskaan nukkunut pitkiä päiväunia. Nukkuu vartin pätkissä, ja on hereillä suuren osan päivää (ei nuku vaikka miten yrittäisi nukuttaa). Miten viettää hereilläoloaikaa pienen vauvan kanssa? En ehtisi enkä oikein jaksaisikaan ilmeillä tai lauleskella seitsemää tuntia päivässä. Vauva ei viihdy yksin matolla tai pinnasängyssä hereillä vaan haluaa seuraa koko ajan. Näillä helteillä ei voi lähteä vaunukävelyllekään, koska lämpötila vaunukopassa nousee liian korkeaksi. Mitä te muut teette hereillä olevan vastasyntyneen tai pikkuvauvan kanssa?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kantoliinaan nii voit tehdä muutakin, kuin ilveillä :)

Vierailija
2/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintareppu. Omani viihtyi aikoinaan repussa todella hyvin! Sitten vaan elelin normaalia elämää lapsi kiinni etumuksessa :) Sieltä se kurkisteli ja oli samalla lähellä äitiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota.. Hoidan kotitöitä ja vauvaa ronttaan mukanani huoneesta toiseen, peiton päällä köllii ja seurailee, katselee leluja. Nyt ollaan käyty mustikassa, beibe selkärepussa. Vaunujen kanssa kävelyllä, ihan vaan siinä ratasosassa peittoja joiden päällä köllii ilkosillaan, harsoa auringonpeittona rattaiden päällä.

Vierailija
4/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viisi lasta enkä ole yhdenkään kanssa kerennyt tai jaksanut ilveillä seitsemää tuntia. Johan siinä hulluksi tulisi.

Vierailija
5/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa iässä ole se lyhyt jakso, jolloin lelukaari jaksaa viihdyttää vauvaa

Vierailija
6/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on viisi lasta enkä ole yhdenkään kanssa kerennyt tai jaksanut ilveillä seitsemää tuntia. Johan siinä hulluksi tulisi.

Niinpä. Mutta miten olet viettänyt aikaa vauvan kanssa, joka ei suostu olemaan missään yhtään yksin? Ap.

Vierailija
7/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuossa sanottiin. Ota vauva kantoliinaan ja jatka normaalia elämääsi.

Vierailija
8/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen vauva. Ei siinä muuta keinoa ollut kuin olla vauvan kanssa niin, että itse uupui.

Vierailija
9/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvani ei viihdy kantoliinassa, alkaa kitisemään ja lopulta itkemään. Olen kokeillut erilaisia asentoja, mutta hän ei vain tykkää olla siinä. Muuten hyvä vinkki kyllä. Ap.

Vierailija
10/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantoliinaa kannattaa kokeilla. Oma jatkuvaa huomiota vaatinut lapseni tosin huusi siinä selkä kaarella. Sama kantorepun ja sitterin kanssa.

Vierailija
11/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta miten olet viettänyt aikaa vauvan kanssa, joka ei suostu olemaan missään yhtään yksin? Ap.

Pelaa vaikka pasianssia, helppo pelata yhdellä kädellä.

Vierailija
12/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sen pitää olla yksin? Jos sillä on kuiva vaippa, vatsa täynnä ja röyhtäytetty niin kyllä se siinä killittelee kun teet hommasi. Ota rattaisiin äläkä sullo kuumaan koppaan ja mene ulos. Kantoreppu?

Menkää rannalle, valitse varjoinen kohta, ota hyviä vauva leluja mukaan, imettelet ja katselette ihmisiä.. Kyllä se siitä simahtaa jossain vaiheessa. Lue itse vaikka kirja.

En mä oo pystynyt ketään yksin jättämään, kyllä ne aina jaloissa on ollut vaikka oon tehnyt mitä ja mukana joka paikassa. Silti on reissattu, kerätty marjat, käyty uimassa, oon siivonnut ja pessyt ikkunat.

Huolehdit perustarpeet ja jos nyt kitisee, on se melkein unikitinää, kyllä hän siihen väsyy.

Peitoille vatsalleen katselemaan lelua, kyllä se pää siitä painuu.

Vierailija
13/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeasti.. Se ei haittaa mitään jos hän vähän kitisee, itkee, jos kaikki perustarpeet on täytetty ja olette olleet siinä lähekkäin. Kuulostaa että väsymystään kitisee.

Ei aina tarvi saada itkua loppumaan, kunhan lohduttelee.

Vierailija
14/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita siedättää itseäsi ja vauvaasi sietämään yksinoloa kun perustarpeet on kunnossa. Eli kun syötetty, vaippa vaihdettu ja sopivasti vaatteita päällä; kestä kitinää. Ekana päivänä 30s, seuraavana minuutti jne ennenkuin käyt katsomassa/kumarrut huvittamaan/ilmeilemään. Vauva sopeutuu kyllä mutta teet itsellesi karhunpalveluksen jos totutat siihen että aina joku viihdyttää. Äärimmäsenä esimerkkinä tarinat ulkomaisista lastenkodeista, jossa parivuotiaatveivät itke ollenkaan; kyllä sielläkin on samanlaisia suuritarpeisia vauvoja ollut. ( enkä siis tarkoita että mihinkään ei pitäisi reagoida mutta vauvan pitää pystyä sietämään ”yksinoloa” 5-10min kerrallaan. )

Oletko muuten varma ettei vauvalla ole liikaa vaatteita päällä ja kitisisi vain kuumuutta?

Vierailija
15/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita siedättää itseäsi ja vauvaasi sietämään yksinoloa kun perustarpeet on kunnossa. Eli kun syötetty, vaippa vaihdettu ja sopivasti vaatteita päällä; kestä kitinää. Ekana päivänä 30s, seuraavana minuutti jne ennenkuin käyt katsomassa/kumarrut huvittamaan/ilmeilemään. Vauva sopeutuu kyllä mutta teet itsellesi karhunpalveluksen jos totutat siihen että aina joku viihdyttää. Äärimmäsenä esimerkkinä tarinat ulkomaisista lastenkodeista, jossa parivuotiaatveivät itke ollenkaan; kyllä sielläkin on samanlaisia suuritarpeisia vauvoja ollut. ( enkä siis tarkoita että mihinkään ei pitäisi reagoida mutta vauvan pitää pystyä sietämään ”yksinoloa” 5-10min kerrallaan. )

Oletko muuten varma ettei vauvalla ole liikaa vaatteita päällä ja kitisisi vain kuumuutta?

Olen varma, että ei ole liikaa päällä. Asunnossamme on 22 astetta sisällä, meillä on onneksi talossa ilmastointi eli sisällä ei ole kuuma. Kyllä minä puoli minuuttia kitinää kestän, ei meillä joka sekunti vauvaa viihdytetä. Mutta koska vauva valvoo suuren osan päivää ja nukkuu vain lyhyitä päiväunia niin aika monta tuntia pitäisi keksiä yhteistä tekemistä silti. Ap.

Vierailija
16/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisella ilmalla olisin ihan hyvin saattanut ottaa vauva syliin/sohvalle kellimään ja laittanut itselleni jonkin sarjan Netflixistä pyörimään. Välillä sitten höpöttelisin vauvalle, vastaisin hänen aloitteisiin jne.

En ihan täysin ymmärrä noita vinkkejä, että harsoilla vaan peittää auringolta näillä keleillä. Ja ei kyllä kantoliinaankaan olisi meidän vauva suostunut.

Vierailija
17/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella ilmalla olisin ihan hyvin saattanut ottaa vauva syliin/sohvalle kellimään ja laittanut itselleni jonkin sarjan Netflixistä pyörimään. Välillä sitten höpöttelisin vauvalle, vastaisin hänen aloitteisiin jne.

En ihan täysin ymmärrä noita vinkkejä, että harsoilla vaan peittää auringolta näillä keleillä. Ja ei kyllä kantoliinaankaan olisi meidän vauva suostunut.

No niinpä. Täällä meillä on ainakin ulkona varjolämpötila ollut useita päiviä yli 30 astetta. En minä sitä vauvaa mihinkään peittoihin peittele vaunukoppaan tietenkään, mutta vaikka vauva olisi alasti vaunukopassa, niin kopan sisällä on vähintään 35 astetta (olen mitannut, kuomu tietenkin alhaalla). En minäkään oikein ymmärrä mitä ne harsot siinä auttaa, kuumentaa vain lisää koska heikentää ilman vaihtoa. Paremmin vauva viihtyy sisällä viileässä kuin ulkona kuumassa. Ap.

Vierailija
18/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun varjossa on +33, niin vauva vartaloa vasten kantoliinassa tulee sekä itselle että vauvalle ihan järkyttävä hiki ja kuumuus.

Vierailija
19/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi VAUVAN pitäisi osata olla yksin? Ei todellakaan pidä, päinvastoin. Ymmärrän, että myöhemmin aloitetaan yksinoloharjoitukset, mutta ei nyt lähestulkoon vastasyntyneen kanssa. Tämä on perinteinen suomalainen kasvatus: eroon vaan, jotta oppii tavoille. Hyi, tuollainen tunnekylmyys ja pieni vauva eivät sovi yhteen.

Vierailija
20/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos sä nyt otat sen vauvan pois sieltä kopasta ja jos sulla on rattaat siinä samassa, laitat sinne peiton pohjalle ja vauvan vaippasilteen siihen pötkölleen ja lähet kävelemään, otat harson ja pyykkipojan mukaan ja jos aurinko paistaa siihen vauvaan niin laitat sen harson siihen eteen niin ettei paista vauvaan, et mitenkään peittele vauvaa sinne.

Mene metsään kävelemään, rantaan jossa käy tuuli.. Varjoon köllimään vauvan kanssa viltille. Tee ensin ne kotihommat niin on kivempi olla loppupäivä. Tai voi lähteä shoppailemaan, kaupoissa on viileämpää.

Ollaan jopa menty marjaan ja vauva on köllinyt metsänpohjalla peitolla ja katsellut puita, nukahtanut siihen, välillä oon käynyt huitoon hyttysiä pois.

Jos olisin jämähtänyt kotiin valittamaan vaikeutta, olisin joo tullut jo hulluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä