Miten vietätte aikaa pikkuvauvan kanssa?
Siis vastasyntyneen - nelikuisen? Minulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva, joka ei ole koskaan nukkunut pitkiä päiväunia. Nukkuu vartin pätkissä, ja on hereillä suuren osan päivää (ei nuku vaikka miten yrittäisi nukuttaa). Miten viettää hereilläoloaikaa pienen vauvan kanssa? En ehtisi enkä oikein jaksaisikaan ilmeillä tai lauleskella seitsemää tuntia päivässä. Vauva ei viihdy yksin matolla tai pinnasängyssä hereillä vaan haluaa seuraa koko ajan. Näillä helteillä ei voi lähteä vaunukävelyllekään, koska lämpötila vaunukopassa nousee liian korkeaksi. Mitä te muut teette hereillä olevan vastasyntyneen tai pikkuvauvan kanssa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Siis vastasyntyneen - nelikuisen? Minulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva, joka ei ole koskaan nukkunut pitkiä päiväunia. Nukkuu vartin pätkissä, ja on hereillä suuren osan päivää (ei nuku vaikka miten yrittäisi nukuttaa). Miten viettää hereilläoloaikaa pienen vauvan kanssa? En ehtisi enkä oikein jaksaisikaan ilmeillä tai lauleskella seitsemää tuntia päivässä. Vauva ei viihdy yksin matolla tai pinnasängyssä hereillä vaan haluaa seuraa koko ajan. Näillä helteillä ei voi lähteä vaunukävelyllekään, koska lämpötila vaunukopassa nousee liian korkeaksi. Mitä te muut teette hereillä olevan vastasyntyneen tai pikkuvauvan kanssa?
Tämä keskustelu lienee jo käyty johonkin lopputulokseen heinäkuulla mutta kannanpa korteni kekoon aiheeseen. Itsellä nyt kotona kahden kuukauden ikäinen vauveli ja samaten olen itse etsinyt vinkkejä ajankuluttamiseen.
Vauvan ollessa hereillä saatan tehdä jotain omia pieniä hommia hänen köllötellessä lähellä joko lattialla tai joskus harvoin sitterissä. Vauvan kanssa seurustelen lattialla ja samalla teen pitkiä venytyksiä erityisesti selän lihaksille. Radiosta kuuntelen kaikki mahdolliset ohjelmat ja välillä laitan kirjastosta lainattuja äänikirjoja taustalle kuunneltavaksi. Vatsanväänteiden aiheuttamat karjumiskohtaukset hytkyttelen vauvaa sylissä ja saatan laittaa korvanapeista tulemaan jotain mieluisaa musiikkia - näin jaksan itse pysyä rauhallisena. Laitan vauvan kantoreppuun tai -liinaan ja teen samalla pieniä kotihommia tai neulon sukkaa. Luen helppolukuisia tekstejä tai netin keskustelufoorumeita silloin kun vauva viihtyy vieressä omia touhujaan touhaten.
Nyt ei tietenkään helteet ole rajoittaneet ulkoilua, mutta ulkona vallitseva maaseudun liukkaus ja loska vähän rajoittaa vaunulenkkien reittejä. Teen kuitenkin kaksikin vaunulenkkiä päivässä, sillä vauva nukkuu niin paljon paremmin päiväunia vaunussa.
Ei toki, kukin tyylillään. Toki saatte joogata ja irvistellä vauvalle 7 h päivässä ja relata loppupäivän sohvalla kun mies tekee ruoan ja siivoaa. Se on varmasti hyvää elämää.
Paljon onnea ja iloa teille!