Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vietätte aikaa pikkuvauvan kanssa?

Vierailija
19.07.2018 |

Siis vastasyntyneen - nelikuisen? Minulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva, joka ei ole koskaan nukkunut pitkiä päiväunia. Nukkuu vartin pätkissä, ja on hereillä suuren osan päivää (ei nuku vaikka miten yrittäisi nukuttaa). Miten viettää hereilläoloaikaa pienen vauvan kanssa? En ehtisi enkä oikein jaksaisikaan ilmeillä tai lauleskella seitsemää tuntia päivässä. Vauva ei viihdy yksin matolla tai pinnasängyssä hereillä vaan haluaa seuraa koko ajan. Näillä helteillä ei voi lähteä vaunukävelyllekään, koska lämpötila vaunukopassa nousee liian korkeaksi. Mitä te muut teette hereillä olevan vastasyntyneen tai pikkuvauvan kanssa?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos sä nyt otat sen vauvan pois sieltä kopasta ja jos sulla on rattaat siinä samassa, laitat sinne peiton pohjalle ja vauvan vaippasilteen siihen pötkölleen ja lähet kävelemään, otat harson ja pyykkipojan mukaan ja jos aurinko paistaa siihen vauvaan niin laitat sen harson siihen eteen niin ettei paista vauvaan, et mitenkään peittele vauvaa sinne.

Mene metsään kävelemään, rantaan jossa käy tuuli.. Varjoon köllimään vauvan kanssa viltille. Tee ensin ne kotihommat niin on kivempi olla loppupäivä. Tai voi lähteä shoppailemaan, kaupoissa on viileämpää.

Ollaan jopa menty marjaan ja vauva on köllinyt metsänpohjalla peitolla ja katsellut puita, nukahtanut siihen, välillä oon käynyt huitoon hyttysiä pois.

Jos olisin jämähtänyt kotiin valittamaan vaikeutta, olisin joo tullut jo hulluksi.

Olenko jossain valittanut vaikeutta? Olen kysynyt vinkkejä miten muut viettävät aikaa. Se on kai eri asia kuin valittaminen. 

Täällä meillä päin ei ole rantaa eikä metsää. Asumme kaupungissa, lähimpään rantaan ja metsään pitää mennä parilla eri bussilla ensin vähintään kolmen vartin matka. Kaupoissa ollaan käyty, mutta ei niissä sentään voi joka päivä monta tuntia aikaa viettää. 

En ihan ymmärrä sitä, että miten rattaissa harson alla on viileämpi kuin vaunuissa harson alla? Täällä paistaa aurinko vauvaan joka tapauksessa, jos kaduilla kulkee, joten se harso on pakko olla koko ajan siinä vauvan päällä/edessä. Ja vauvani ei viihdy vaunukopassa eikä ratasosassa hereillä harson takana yhtään, koska ei näe sieltä minua tai maisemia. Hän ei nuku vaunuissa vaan on niissä aina hereillä ihmettelemässä. Ap.

Ei hyvää päivää.

No kuule, ilveile 7 tuntia. Onnea.

Katso televisiota. Syö. Lue. Laske seinän rakoja. Istu netissä. Lue vauvaa. Ja pari kk niin se kääntyy ja kohta jo konttaa ja kävelee ja satuttaa itsensä ja kiipeilee ja nati nati nati.

Kyllä sä hankaluutta löydät ja tulet löytämään. Mä lähen nyt vauvan ja lasten kanssa tohon pihaan. Imuroin muuten samalla auton.

Relaa nyt vähän. Se auto kyllä odottaa, ei ole pakko imuroida juuri kuumimpaan aikaan. Jos on pakko ängetä pihalle juuri nyt, niin ota vaikka jäätelöä tai vesipyssymatsi isompien lasten kanssa, jos vauva pärjää yksin varjossa.

Me leikittiin vesipyssyleikkejä aamulla kun oli viileää, ja lähdetään rannalle illalla. Nyt vauva nukkuu ja isommat leikkivät.

-eri.

No lapset osaa ihan itse leikkiä vesileikkejään ja vauva 8kk mönkii nurtsilla ja syö ruohoa. Minä nautin auringosta ja imuroin auton samalla kun otan siinä arskaa. Saatan pestäkin. Matot on jo pesty. Rantaan mennään kun mies tulee kotiin. Ja joo, se 8kk istuu siinä rantavedessä kans ja tonkii hiekkaa ja syökin sitä, saattaa jopa mennä hiekkaa pyllyvakoon, saattaa jopa saada aurinkoa iholleen. Saattaa jopa saada järvivettä suuhunsa! Ihan kauheaa tämä suomen suvi. Sisällä on mulla siivous ja pyykit ja tiskit, ennen sitä ei mihinkään lähdetä, nekin täytyy hoitaa ja ei kukaan ole vielä sinä aikana kuollut. Ruoankin meinaan laittaa valmiiksi ettei illemmalla tarvi. Mieskin saa olla ihan rauhassa työpäivän jälkeen.

Elämä on just niin hankalaa kun siitä tekee.

Vaikutat hirveän stressaantuneelta. Relaa välillä! <3

Ei toki, kukin tyylillään. Toki saatte joogata ja irvistellä vauvalle 7 h päivässä ja relata loppupäivän sohvalla kun mies tekee ruoan ja siivoaa. Se on varmasti hyvää elämää.

Paljon onnea ja iloa teille!

Vierailija
62/62 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vastasyntyneen - nelikuisen? Minulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva, joka ei ole koskaan nukkunut pitkiä päiväunia. Nukkuu vartin pätkissä, ja on hereillä suuren osan päivää (ei nuku vaikka miten yrittäisi nukuttaa). Miten viettää hereilläoloaikaa pienen vauvan kanssa? En ehtisi enkä oikein jaksaisikaan ilmeillä tai lauleskella seitsemää tuntia päivässä. Vauva ei viihdy yksin matolla tai pinnasängyssä hereillä vaan haluaa seuraa koko ajan. Näillä helteillä ei voi lähteä vaunukävelyllekään, koska lämpötila vaunukopassa nousee liian korkeaksi. Mitä te muut teette hereillä olevan vastasyntyneen tai pikkuvauvan kanssa?

Tämä keskustelu lienee jo käyty johonkin lopputulokseen heinäkuulla mutta kannanpa korteni kekoon aiheeseen. Itsellä nyt kotona kahden kuukauden ikäinen vauveli ja samaten olen itse etsinyt vinkkejä ajankuluttamiseen.

Vauvan ollessa hereillä saatan tehdä jotain omia pieniä hommia hänen köllötellessä lähellä joko lattialla tai joskus harvoin sitterissä. Vauvan kanssa seurustelen lattialla ja samalla teen pitkiä venytyksiä erityisesti selän lihaksille. Radiosta kuuntelen kaikki mahdolliset ohjelmat ja välillä laitan kirjastosta lainattuja äänikirjoja taustalle kuunneltavaksi. Vatsanväänteiden aiheuttamat karjumiskohtaukset hytkyttelen vauvaa sylissä ja saatan laittaa korvanapeista tulemaan jotain mieluisaa musiikkia - näin jaksan itse pysyä rauhallisena. Laitan vauvan kantoreppuun tai -liinaan ja teen samalla pieniä kotihommia tai neulon sukkaa. Luen helppolukuisia tekstejä tai netin keskustelufoorumeita silloin kun vauva viihtyy vieressä omia touhujaan touhaten. 

Nyt ei tietenkään helteet ole rajoittaneet ulkoilua, mutta ulkona vallitseva maaseudun liukkaus ja loska vähän rajoittaa vaunulenkkien reittejä. Teen kuitenkin kaksikin vaunulenkkiä päivässä, sillä vauva nukkuu niin paljon paremmin päiväunia vaunussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme