Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimieheni pyysi minua vasikoimaan! :(

Vierailija
19.07.2018 |

Tilanne tuntuu ihan absurdilta. Onkohan ketään muuta suorin sanoin pyydetty tekemään tällaista?

Kyseessä on pienehkö yksityinen yritys. Esimieheni pyysi minut huoneeseensa ja antoi työtehtäväkseni raportoida hänelle mistä asioista ja millä tavalla käydään keskusteluja silloin, kun hän ei ole kuulemassa. Korosti, että mun pitää raportoida tarkasti, kuka sanoi ja mitä, kirjallisesti. Perusteli tätä työtehtävääni huonolla ilmapiirillä ja sillä, ettei muuten saa selville mitä työpaikalla oikeasti tapahtuu. Tehtävä on salainen eli en saa kertoa työkavereilleni tästä pomon toimeksiannosta.

Tuntuu pahalta ja ahdistavalta ja alkuun olin jo kieltäytymässä koko hommasta, mutta kuitenkin myönnyin siihen. Olen tiimin sihteerinä avokonttorissa, jossa työskentelee myös muunlaista työtä tekeviä. Alaa en nyt viitsi tarkemmin kertoa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on totta, niin neuvoisin suksimaan fidduun kyseisestä työpaikasta ja sassiin.

Vierailija
2/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri sai 20 e palkankorotuksen kun suostui vasikoimaan eräästä työkaveristamme ja hänen tekemisistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

höh no olet "vasikoivinasi". jos on noin tyhmä ja epävarma esimies niin se uskoo mitä vain. vaikka tyhjää. väärinkäytöksistä pitää tietysti kertoa mutta mistään puheista ei.

ja alkaisin katsoa uutta työpaikkaa.

Vierailija
4/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa sinut asetettu kohtuuttomaan rooliin johon ketään ei pitäisi asettaa. Tosin joka työpaikalla näitä 'agentteja' on jo luonnostaan jotka käyvät juoruamassa pomoille asioita nostattaakseen omaa statustaan jne. Mutta en suostuisi tuollaiseen jollei nyt kyse todella ole jostain salaisen palvelun virasta. Sanoisin että tilanne olisi kohtuuton itselleni koska työntekijä on lojaali niin työnantajalle MUTTA myös työkavereilleen.

Vierailija
5/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä voit kieltäytyä. Sano, että hämmennyt ja et oikein osannut sanoa mitään. Tehtävä ei liittyne siihen, mitä varten sinut on sinne palkattu, työsopimuksessa ei varmaankaan lue, että salaista vahtimista muiden puheista? Jos työpaikassa on jotain ongelmia, ehdota avoimuutta ja työterveyshuoltoa/työsuojelua avuksi.

Ja jos pomo alkaa sulle aukomaan päätä, ota yhteys omaan liittoosi.

Ei näin.

Vierailija
6/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin jos ilmapiiri todella on työpaikalla huono ja tällaista selvitystä ei pomo itse pysty tekemään henkilökohtaisesti tai käyttämään ulkopuolista neutraalia apua niin jollainhan se pitäisi saada selville että mikä mättää, mutta kun raportoit niin välttäisin syyllistämistä, kertoisin rehellisesti, mainitsisin että se  OMA MIELIPITEENI asioista ja kertoisin kaikista niin kannustavia kuin sitten mahdollisia huonojakin puolia. Eli jos on joku tietty henkilö joka luo huonoa ilmapiiriä toimillaan niin onhan se hyvä saada selville jotta kaikki viihtyisivät työpaikalla. Mutta tuon voi tehdä korrektisti ja kohteliaasti ja välttää hirveää syyllistämistä. Joskus kiusanhenki purkaa epäkohtia työpaikalla muihin jos kokee ettei ole tasa-arvoinen suhteessa työkavereihinsa tai työpaikalla häneen kohdistuu jotakin erityistä painetta esim. kiusaamisen tms. muodossa. Mutta nuo on herkkiä asioita. Valehdella ei pidä mutta liiallinen jonkun syntipukiksi tekeminenkään ei ole mistään kotoisin. Ihmiset ajavat aina omaa etuaan se pitää muistaa.

Vierailija
7/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan iloisesti että OK ja kerrot vaan tavallisia työhön liittyviä asioita! Eli pysyt neutraalina. Tsemppiä!

Vierailija
8/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä on oikeasti joku häirikkötyyppi tai kyräilyä niin toki voit tästä kertoa pomolle, JOS pomosi vaikuttaa tyypiltä joka osaisi asian hoitaa oikein. Toivottavasti ilmapiiri lähtee paranemaan sitten.

Jos taas luulet että pomon toimista on enemmän haittaa kuin hyötyä, niin älä raportoi mitään. Sano että et vaan saa mitään irti, ei voi mitään.

Vierailija
9/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt palvelukseni ilmaiseksi. Olen kertonut työpaikkaa vaihtaessani tulevalle entiselle pomolleni, että kuka saikuttaa, koska on juoppo (ei kannata antaa hänelle vakipaikkaa, vink vink) ja kuka on muuten laiska ja juoni ( valvottava tapaus ja häntä olisi hyvä kannustaa vaihtamaan työpaikkaa, vink vink) ja kuka ei vain osaa (ei ainakaan lisää palkkaa ja yksinkertaiset rutiinitehtävät sopivat hyvin).

Vierailija
10/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt palvelukseni ilmaiseksi. Olen kertonut työpaikkaa vaihtaessani tulevalle entiselle pomolleni, että kuka saikuttaa, koska on juoppo (ei kannata antaa hänelle vakipaikkaa, vink vink) ja kuka on muuten laiska ja juoni ( valvottava tapaus ja häntä olisi hyvä kannustaa vaihtamaan työpaikkaa, vink vink) ja kuka ei vain osaa (ei ainakaan lisää palkkaa ja yksinkertaiset rutiinitehtävät sopivat hyvin).

Ja pomo uskoo tietenkin sitä, joka häipyy paikalta. Just just.

Vierailija
11/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, täähän olisi mun entisille työ"kavereille" unelmien täyttymys. Saada rahaa toisten kyttäämisestä ja juoruilusta!!! Tekivät sen vaan hölmöyttään ihan ilmaiseksi ja kylläkin muuntelivat totuuttakin. No, siis musta juoruilivat perättömiä, sairastuin siitä ennenpitkää ja nyt mulla on mahdollisuus päästä eläkkeelle ja nuo tuolla vaan jatkavat toistensa kyttäilyä ja juoruilua surkealla palkalla.

Vierailija
12/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,joo. Sitä saa mitä tilaa. Jos työpaikalla on henki ja käytäntö, että on ihan oikein päsmäröidä, passuuttaa, valehdella, varastaa, juoruta, omia toisen työn tulokset itselleen yms.yms. niin mikä ihmeen syy olisi se, että viitsisi olla lojaali työkavereille noin yleisesti?

Ihan vain alammaisuudesta vai? Pitäisikö sitä koirana vielä lipoa näitä luonnevikaisia työkavereita?

Työyhteisö ei ole mikään jengi. Sitä ollaan lojaaleja ihmisille jotka kohtelevat sinua hyvin ja joiden kanssa tehdään yhdessä työtä paremman tuloksen puolesta niin, että se on oikeasti yhteistyötä.

Ehkä kannattaa pudottautua erinomaisuusharhoista ja miettiä sitä, että miksi ihmeessä joku puolustaisi ihmisiä jotka eivät sitä ansaitse. Aivan varamasti kerron kaiken pomolle. 

Sama paska jatkuu kuitenkin koska kiusaajajuoruaja sakki on aian sellaista joka käyttää koko elämänsä juurruttakseen paskansa työyhteisöön.

Aikahan paljastaa kyllä näiden tyhjän erinomaisuuden joka käy muiden nitistämisellä ja halveeramisella.

Vierailija
13/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotettavampi tieto tulee siltä, jolla ei itsellä ole menetettävää eikä myöskään saatavaa eli työpaikkaa vaihtavalta. Motiivina voi olla parantaa työpaikan ilmapiiriä, anta arvoa heille, jotka oikeasti sitä ansaitsevatkin. On mukavampaa jopa palata työpaikkaan, jossa ei enää työskentele samoja tympeitä naamoja. Motiivina voi olla ilo siitä, että saa puhua suunsa puhtaaksi.

pomo

Vierailija
14/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, täähän olisi mun entisille työ"kavereille" unelmien täyttymys. Saada rahaa toisten kyttäämisestä ja juoruilusta!!! Tekivät sen vaan hölmöyttään ihan ilmaiseksi ja kylläkin muuntelivat totuuttakin. No, siis musta juoruilivat perättömiä, sairastuin siitä ennenpitkää ja nyt mulla on mahdollisuus päästä eläkkeelle ja nuo tuolla vaan jatkavat toistensa kyttäilyä ja juoruilua surkealla palkalla.

Lisään vielä, että tämä kyseinen paikka oli sellainen, että nämä työ"kaverit" haukkuivat esimiestä seläntakana minkä ehtivät ja edessäpäin olivat yhtä hymyä ja yrittivät ostaa haukkumaltaan esimieheltä näin suosikkiasemaa itselleen. Tämä esimies oli juuri sellainen, jolla oli suosikit ja inhokit (ne, jotka eivät myötäilleet jokaista mielipidettä). Johtaminen ihan hakusessa, kaikki kritiikki otettiin henkilökohtaisena arvosteluna ja siksi tuollainen hajoita ja hallitse meininki.

Vierailija
15/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kummallista että juuri teidän työpaikalla on huono työilmapiiri. Mitä lukee työnkuvauksessa, sopiiko tuollainen työntehtävä siihen mitä on työksesi sovittu?

Pomoa lähellä oleviin tahoihin kannattaa aina suhtautua varauksella, johdon sihteerit ja vastaavat kieliii kyllä muiden tekemisistä aina.

Vierailija
16/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotettavampi tieto tulee siltä, jolla ei itsellä ole menetettävää eikä myöskään saatavaa eli työpaikkaa vaihtavalta. Motiivina voi olla parantaa työpaikan ilmapiiriä, anta arvoa heille, jotka oikeasti sitä ansaitsevatkin. On mukavampaa jopa palata työpaikkaan, jossa ei enää työskentele samoja tympeitä naamoja. Motiivina voi olla ilo siitä, että saa puhua suunsa puhtaaksi.

pomo

Uudelta työnekijältä kannattaa parin kuukauden työskentelyn jälkeen kysyä että mikä työpakalla on hyvin ja mikä huonosti. Kun aikaa kuluu, niin työntekijä tottuu asioihin, eikä pidä niitä enää epäkohtina.

Vierailija
17/23 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä Tuusulalaisessa sähköalaan liittyvässä yrityksessä?

Vierailija
18/23 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aikanaan esimies kävi sanomassa "Sulle kun kaikki tulee juttelemaan niin voisitko kertoa, jos on jotain sellaista, jota johdon pitäisi tietää?" Kieltäydyin. Lisäksi kerroin työkavereille, että tällainen pyyntö oli esitetty. Loistavaa esimiestoimintaa.

Vierailija
19/23 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt voit toimia työkavereiden suorana yhteydenpitokanavana esimiehelle ja välittää hänelle tiedon kaikesta, mikä työpaikalla kaihertaa, niin ne voidaan korjata.

Vierailija
20/23 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle aikanaan esimies kävi sanomassa "Sulle kun kaikki tulee juttelemaan niin voisitko kertoa, jos on jotain sellaista, jota johdon pitäisi tietää?" Kieltäydyin. Lisäksi kerroin työkavereille, että tällainen pyyntö oli esitetty. Loistavaa esimiestoimintaa.

Miksi kieltäydyit? Etkö halua, että koetut epäkohdat tulevat johdon tietoon ja niihin voi puuttua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi