Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko puolisollasi vastuualueita joista sinun ei tarvitse huolehtia?

Yksi äiti vain
19.07.2018 |

Eli hoitaako puolisosi yhteisestä elämässänne jostain asiasta niin ettei sinun tarvitse siitä huolehtia?
Esim. Minä huolehdin lapset, sekä heihin liittyvät asiat (koulut, harrastukset, tms) hoidan kodin siivoukset ja pyykkipesun.
Puoliso hoitaa autojen huollon.
Eilen tuli iso riita koska en ollut leikannut nurmikkoa ja yritin sanoa että eikö se voisi kuulua miehen vastuulle kun minulla on jo niin paljon tehtävää sisällä. Meillä myös useampi lapsi joista nuorin on kuukauden vanha. Haluaisin vain että minullakin olis joku asia josta minun ei tarvitsisi muistaa tai stressata, koska puolisollanikin on niin. Siksi minua kiinnostaa tietää miten muissa perheissä jakaantuu vastuun kantaminen.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa auton pikku huollot mm. öljyn vaihto, renkaat yms., iso huollot sitten ihan liikkeessä + pienet fiksaukset mitä kämpässä tarvii. Sen lisäksi mies hoitaa tiskit ja pitää keittiön puhtaudesta huolta. Minä hoidan imurointi, kissat, pölyjen pyyhintä ja kodin puhtaudesta yleisellä tasolla. Pyykit hoitaa kukin itse ensisijaisesti, jos pesukoneessa tilaa, silloin voi toisen vaatteita laittaa sekaan, jotta tulee kone täyteen. Meillä ei ole pihaa eikä lapsia.

Vierailija
42/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa raskaammat asiat, koska mun käsi on paskana. Kantaa siis pääsääntöisesti kaikki puut ja suurimman osan saunavedestä talvella (toki minäkin jeesaan yhdellä ämpärillä samalla) ja annan nykyään hänen mielellään vaihtaa mun autosta renkaat, ennen tein senkin itse mutta enää en voi. Lumityöt ei ukkoa kiinnosta, niin minä oon niitä hissuksiin lykkinyt sen mitä tarvitsee (ei minunkaan mielestä kulkureittejä ja rappuja enempää tarvitse hinkata), ellei ole tullut urakalla sitä lunta niin silloin tekee lumityöt että pääsee autoilla kulkemaan pihasta. Myöskään minä en jyrsi, lapioi tai kanttaa enää, mies hoitaa nekin. Kantaa myös kauppakassit ja kaupassa ostoskorin. Mies myös pääsääntöisesti hoitaa akvaarioiden putsauksen, kasvien lannoituksen ja kaikki mehiläispesiin liittyvät asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vauvan kanssa kotona joten mies maksaa kaiken. Meillä on 2 lasta.

Minä teen ruoat, pidän yllä yleistä siisteyttä ja pesen pyykit. Hoidan lapsia miehen työssäolon ajan ja muuten aikalailla puoliksi.

Mies hoitaa ulkohommat, tiskit, roskat ja postin hakemisen, peilien pyyhkimiset jne. Autojen katsastukset ja huollot, mutta eihän niitä tarvitse itse korjata,joten eihän sitä nyt voi kotityöksi laskea?

Minun mielestäni meillä on ihan jees työnjako.

Vierailija
44/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen ruoat, pidän yllä yleistä siisteyttä ja pesen pyykit. Hoidan lapsia miehen työssäolon ajan ja muuten aikalailla puoliksi.

Mies hoitaa ulkohommat, tiskit, roskat ja postin hakemisen, peilien pyyhkimiset jne. Autojen katsastukset ja huollot, mutta eihän niitä tarvitse itse korjata,joten eihän sitä nyt voi kotityöksi laskea?

Saatko sijoittaa äitiyspäivärahasi täysin itseesi ja sijoitustileille? Oma äitiyspäivärahani oli selvästi suurempi kuin suomalaisnaisen keskipalkka.

Vierailija
45/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko sijoittaa äitiyspäivärahasi täysin itseesi ja sijoitustileille? Oma äitiyspäivärahani oli selvästi suurempi kuin suomalaisnaisen keskipalkka.

Minä saan ihan minimin sillä olin opiskelija ja valmistuin juuri ennen ensimmäistä lasta.

Hoitovapaaraha menee kyllä kokonaan ihan perus elämiseen. Ei siis asumiseen ja ruokaan, mutta kyllä elämiseen muutakin tarvitaan. Vastaus siis kysymykseesi, en muista mikä vastaajanumero olin.

Vierailija
46/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan ihan minimin sillä olin opiskelija ja valmistuin juuri ennen ensimmäistä lasta.

Hoitovapaaraha menee kyllä kokonaan ihan perus elämiseen. Ei siis asumiseen ja ruokaan, mutta kyllä elämiseen muutakin tarvitaan. Vastaus siis kysymykseesi, en muista mikä vastaajanumero olin.

Siis miehesi ei maksakaan kaikkea vaikka muuta väitit.

Vierailija
47/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies huolehtii kokonaan autojen huollot, korjaukset ja renkaanvaihdot ja nurmikon leikkuut ja lumenluonnit. Minä sitten taas suurimman osan siivouksesta, tiskauksesta ja pyykeistä. Ruuan tekee se, kumpi ensin tulee töistä, mies yleensä. Lapsia ei ole, joten niissä ei ole hoitamista.

En tiedä meneekö meillä töiden jako tasan ja tekeekö toinen enemmän kuin toinen. Ainakin toistaiseksi on toiminut hyvin tällä jaolla.

Vierailija
48/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kumpikin osaamme suurin piirtein samat asiat, se hoitaa kumpi kerkeää. Mies tekee enemmän ruokaa, kaiken hienomman (liharuuat jne), minä siivoan ja pesen pyykkiä vähän enemmän. niitä ns miesten hommia teemme molemmat, mies vahvempana ne raskaimmat ojankaivuut jne, minä ihan näpppärästi auton renkaan vaihdot, nurmen leikkuut ja pikkurempat. Kumpikin tuo rahaa talouteen, mies hieman enemmän mutta minullakin hyvä palkka. Mies pohtii enemmän isoja hankintoja, minä menen ja ostan jääkaapit ja pesukoneet. Kummallakin omaa rahaa ja yhteiset menot on jaettu menemään järkevästi molempien tileiltä. Lapset jo täysikäisiä, eri tilanne kuin monilla muilla täällä. Mutta kirjoitin sen vuoksi, että nyt te sitä tulevaa mallia teette: jos liikaa jaottelee ne omat vastuualueet sama jako jatkuu helposti läpi elämän. Jos se ruohonleikkuri käy oudoksi eikä ole mitään tietoa talon sähkötaulusta miten selviää miehen työreissuilla tai jos myöhemmin tulee ero? Ja useamman täällä kertoma malli: mies hankkii rahat, minä hoidan lapset, älkää nuoret naiset jättäytykö tuohon kovin pitkäksi aikaa. Lapset kasvavat, parisuhteet repeilevät, kyllä se oma taloudellinen tulevaisuus kannattaa jokaisen itse turvata ja miettiä työuraa lasten lisäksi.

Vierailija
49/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman nurmikon leikkuu on miehen päätöksellä hänen hommansa, oli hankkinut raskaan ja vaikeasti käytettävän koneen jossa myös pitää painaa moottoria käyttääkseen kahvaa alhaalla koko ajan, itse olen rikkonut juuri sen vasemman puolen ranteen aikoinaan tarjoilulla joten ei kestä sellaista rasitusta ja olen pienikokoinen verrattuna koneen raskauteen.

Käyn sitten välillä ajelemassa apen pihan kevyellä koneella, autetaan nurmikon pidossa kun ovat kesät kotoa poissa.

Siinä meidän talouden nurmikon leikkuu päätös :D

Vierailija
50/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huolehdi ulkohommista, mutta eipä niitä juuri olekaan. Rännit pitää tyhjentää kerran vuodessa, lumia ei montaa kertaa ole tarvinnut talvisin kolata, nurmikko leikattu pari kertaa tänä kesänä, öljy pitää tilata syksyllä... Mitään aitoja tai puutöitä ei ole. Nyt kesällä mies on melkein viikottain käyttänyt kokonasen päivän autojen pesuun ja huoltoon, mitä hieman ihmettelen, koska autoja on vain kaksi eivätkä yleisesti ottaen ole mitään murheenkryynejä. Ruokaa mies laittaa harvoin. Yleensä silloin hän innostuu kokkailemaan, kun minun tekemäni ruoka ei miellytä. Jos mies käy kaupassa, hän ostaa mitä tykkää, mutta ei ajattele mitä tarvitaan. Näin ollen joudun itse käymään uudestaan kaupassa hankkimassa puuttuvat tarvikkeet ja heittämään vanhaa ruokaa roskiin. Mies pesee vain omat pyykkinsä, jonka seurauksena minä pesen omat ja lasten pyykit.

Loput hommat kuuluvat minulle. 

Vierailija
51/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ilmeisesti sitten ei, pitäisikö minun vaatia enemmän? Että maksaisi myös vaatteeni ja puhelinlaskuni?

Vierailija
52/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ilmeisesti sitten ei, pitäisikö minun vaatia enemmän? Että maksaisi myös vaatteeni ja puhelinlaskuni?

Ei, mutta älä vähättele omaa osuuttasi. Jos sinä maksat rahoistasi perheen menoja, ei mies maksa niitä yksin. Palstalla miehetkin väittävät tuovansa rahaa taloon, mutta unohtavat sujuvasti, että ei se vaimokaan tuloton ole. Naiset nyt yleensä käyttävät viimeisetkin rahansa perheen hyväksi.

-eri

Vierailija
53/53 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me asumme kerrostalossa, koska emme kumpikaan halua/osaa hoitaa ok-talon hommia tai pihaa. Autoa ei ole. Kaksi lasta, 9 ja 4v. Esikoisen harrastus on kokonaan miehen vastuulla, siten, että hän selvittää milloin ja missä treenit ja pelit, hankkii varusteet, selvittää milloin maksetaan ja mitä, pakkaa tarvittavat kamppeet. Minä voin viedä treeneihin ja peleihin, mutta silloin mies pakkaa tavarat valmiiksi ja kertoo minulle missä ne pidetään. Minun vastuulla on lasten vaatteiden ja kenkien ostaminen.

Törkeätä olettaa, että kuukauden ikäisen äiti leikkaisi nurmikon. Miten monen lapsen isä kehtaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi