Onko puolisollasi vastuualueita joista sinun ei tarvitse huolehtia?
Eli hoitaako puolisosi yhteisestä elämässänne jostain asiasta niin ettei sinun tarvitse siitä huolehtia?
Esim. Minä huolehdin lapset, sekä heihin liittyvät asiat (koulut, harrastukset, tms) hoidan kodin siivoukset ja pyykkipesun.
Puoliso hoitaa autojen huollon.
Eilen tuli iso riita koska en ollut leikannut nurmikkoa ja yritin sanoa että eikö se voisi kuulua miehen vastuulle kun minulla on jo niin paljon tehtävää sisällä. Meillä myös useampi lapsi joista nuorin on kuukauden vanha. Haluaisin vain että minullakin olis joku asia josta minun ei tarvitsisi muistaa tai stressata, koska puolisollanikin on niin. Siksi minua kiinnostaa tietää miten muissa perheissä jakaantuu vastuun kantaminen.
Kommentit (53)
Oikeasti tuli riita siitä ettet ollut leikannut nurmikkoa? Meillä tuo kuuluu miehen vastuulle ja on leikannut kerran kesän aikana :D sitten se vaan on leikkaamatta, no can do.
Ota nyt suosiolla ne nurmikot ja autotkin vastuullesi :)
Minun ei tarvitse huolehtia puolison rahoista ja sijoituksista, ei hänen autoonsa liittyvistä asioista, ei kesämökistään (millään tavalla eli ei siivouksesta, hälytysjärjestelmästä tms.), ei puolison töistä, ei matkoistaan jne. Eikä hänen tarvitse huolehtia siitä, onko minulla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jes, potentiaalinen miesvihaketju heti aamusta! Kohta lynkataan!
Mitä miesvihaa se on jos todetaan tosiasia, joka on se, että apn mies on laiska. Moni mies ei ole.
Ai että provo! Kunpa olisikin, mutta mun ihan oikeaa elämää! Eikä ole mikään miesvihaviesti vaan ihan haluaisin kuulla miten muiden perheissä tehdään. Voisin sitten vaikka vinkata miehellekkin. Mutta totuus on se että minä hoidan hommat tässä taloudessa ja saan kyllä hirveät huudot jos jotain joskus unohdan... Mutta ei kylästellessä kehtaa sanoa että Hei, miten teidän perheessä menee vastuualueet, niinpä ajattelin täältä kysellä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tuli riita siitä ettet ollut leikannut nurmikkoa? Meillä tuo kuuluu miehen vastuulle ja on leikannut kerran kesän aikana :D sitten se vaan on leikkaamatta, no can do.
Täälläpäin tämä kesä on ollut helppo tässä suhteessa. Leikkasin nurmikon kerran alkukesästä ja eipä se ole kuivuuden takia kasvanut.-ohis
No mies tienaa perheen rahat. Se on sen vastuualue. Autot, korjaukset, polttopuut, elektroniikka, kompostikäymälä, lasten harrastus jutut.. Tossa ainakin alkuun ne mistä lisäksi huolehtii. Mä hoidan kodin ja vaatteet ja pihan, myös sen ruohonleikkuun.. Mutta en muista että mies olisi ikinä mistään huomauttanut että on tekemättä..
Vierailija kirjoitti:
Ai että provo! Kunpa olisikin, mutta mun ihan oikeaa elämää! Eikä ole mikään miesvihaviesti vaan ihan haluaisin kuulla miten muiden perheissä tehdään. Voisin sitten vaikka vinkata miehellekkin. Mutta totuus on se että minä hoidan hommat tässä taloudessa ja saan kyllä hirveät huudot jos jotain joskus unohdan... Mutta ei kylästellessä kehtaa sanoa että Hei, miten teidän perheessä menee vastuualueet, niinpä ajattelin täältä kysellä.
T. Ap
Joopa joo, useamman lapsen äiti, jolla on KUUKAUDEN ikäinen vauva , hoitaa yksin KAIKEN.
Niin varmaan. Kai olet aikaisempien lasten kohdalla kuitenkin nurmikotkin leikannut, kun niistä vasta nyt tuli riitaa? Samoin lumityöt ja niin edelleen?
Meillä mies automaattisesti hoitaa perinteiset miesten työt. Voin minä niissä auttaa tai varmistaa että onko homma hoidossa, mutta lähes sataprosenttisesti mies on hoitanut autoihin ja pyöriin liirtyvät asiat, pienet remontit, yhteydenpidon remontthenkilöiden kanssa, esim. räystäskourujen tyhjennyksen yms. Tyhjentää kissan laatikon ja kastelee yleensä ulkokukat.
Muut kotityöt, harrastuskuskaukset, laskujenmaksut, matkanvaraukset, ilmoittautumiset, kaupassakäynnit jne. ovat ensisijaisesti minun vastuullani, mies voi auttaa jos ehtii.
Kyllähän se näin on jos suhteessa ollaan kyllä siellä molemmat huolehtii kodin asioista.Meillä yleensä auton.Ruohon leikkaa se kummalla on siihen aikaa.
Meillä työt jakaantuu niin, että minä hoidan lapset ja kodin sisällä olevat asiat + pienemmät kotieläimet ja vähän puutarhahommia. Mies hoitaa pihalla olevat asiat esim. ruohonleikkuu ja hoitaa koiran lenkitykset sun muut jos on kotona. Tietysti auttaa lasten hoidossa ym. jos mulla on kiire tai hän ei ole kauhean uupunut töistään.
Musta ei voi odottaa kotitöiden tasaista jakautumista jos toinen tekee pitkää päivää kodin ulkopuolella ja toinen on kotona.. toisaalta tuo pikkulapsi vaihe on rankkaa ja silloin pitäisi voida vähän höllätä jostain ettei uuvuta itseään täysin.
Meilläkään mies ei osallistu kotitöihin vapaaehtoisesti. Jotain tekee kun kaikki on suunniteltu ja järjestetty valmiiksi. Joskus kyllä mietin, miksi juuri minun on huolehdittava kaikesta, lasten aikatauluista kissan hiekkalaatikon putsaamiseen. Perinteisiä miesten töitä meillä ei ole.
Kyllä se mies sitä nurmikkoa leikkaa, mutta olettaa myös minun sen leikkaavan ja aikasemmalle kyselijälle että kyllä oon aikasempien lasten kanssa leikannut nurmikon vauva rintarepussa ja tehnyt lumityöt vauvan nukkuessa vaunuissa. Nyt en vain millään jaksa... Sanoin miehelle etten nyt millään jaksa kun aika menee imettämiseen mutta hän sanoi ettei elämä voi pysähtyä vaikka meillä vauva onkin. Olin kyllä myös vasta unohtanut maksaa yhden laskun ja siitä tuli heti maksukehoitus, joten nyt ei oikein aivot tunnu pelaavan normaalisti. Olen kyllä ihan töissä ollessanikin huolehtinut lapsista ja kodista. En vain saa miestäni näkemään työmäärää ja sitä että toivoisin hänen ottavan enemmän vastuuta kodista, lapsista ja vaimostaan.
T. Ap
Meillä ei ole vastuualueita, molemmat tekee sekaisin kaikkea. Mies hoitaa minua useammin pyykit, kaupassakäynnit ja lasten harrastusjutut. Minä laitan ruokaa vähän useammin, tosin sääntönä on että ruuanlaittajan ei tarvitse siivota sen jälkeen. Lapset on jo sen verran isoja että yleensä siivoavat ruokailun jälkeen pöydän ja laittavat tiskit koneeseen. Meillä on kerran viikossa siivouspäivä johon koko perhe osallistuu, lapset siivoaa omat huoneensa ja me miehen kanssa loput. Minä yleensä imuroin, mies putsaa vessat jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mies sitä nurmikkoa leikkaa, mutta olettaa myös minun sen leikkaavan ja aikasemmalle kyselijälle että kyllä oon aikasempien lasten kanssa leikannut nurmikon vauva rintarepussa ja tehnyt lumityöt vauvan nukkuessa vaunuissa. Nyt en vain millään jaksa... Sanoin miehelle etten nyt millään jaksa kun aika menee imettämiseen mutta hän sanoi ettei elämä voi pysähtyä vaikka meillä vauva onkin. Olin kyllä myös vasta unohtanut maksaa yhden laskun ja siitä tuli heti maksukehoitus, joten nyt ei oikein aivot tunnu pelaavan normaalisti. Olen kyllä ihan töissä ollessanikin huolehtinut lapsista ja kodista. En vain saa miestäni näkemään työmäärää ja sitä että toivoisin hänen ottavan enemmän vastuuta kodista, lapsista ja vaimostaan.
T. Ap
Onko vauvalla kuulosuojaimet
Jes, potentiaalinen miesvihaketju heti aamusta! Kohta lynkataan!