Hankkikaa ILMALÄMPÖPUMPPU! Sisällä +21C, ulkona +32C
Sisällä raitista ja viileää, ulkona paksu kostea hiostava löyhkä.
En ymmärrä miksi pitää netissä valittaa sitä, ettei saa hankittua parin tonnin hintaista ilmalämpöpumppua ja sitten hikoillaan sisälläkin.
Jos on varaa työntää vuokraisännän taskuun 10 000 € joka vuosi, luulisi rahaa irtoavan myös omiin tarpeisiin...
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Aina sama länkytys että ei saa asentaa. Kaksikomponenttinen "siirrettävä" laite ei vaadi mitään "asennusta" eikä siis lupaakaan ja tekee saman kuin kiinteä pumppu. Jo neljäs onnen vuosi menossa. ;-)
No vaatiihan se jonkin räppänän sille putkelle. Minulla on tarjolla vaihtoehdoiksi parvekkeen ovi tai asunnon ainoa iso ikkuna. Pikkuikkunassa on hyönteisverkko ja asuntoon kiinteänä osana rakennettu ritilikkö, jota ei saa irti (tai maksan kiintöistön tuhoamisesta vuokranantajalle, jos saankin jotenkin revittyä sen irti ja tuhottua karmit samalla).
Vierailija kirjoitti:
miksi edes asua sellaisessa kämpässä johon ei saa asentaa ilmalämpöpumppu, kun kerta on sellaisia asuntoja mihin saa asentaa tai niissä jo on ilmalämpöpumppu? on se vaan hienoa kun sisällä ei ole helteestä tietoakaan. ihan eri tavalla nukkuu yöt ja jaksaa kesän. silti aina voi mennä parvekkeelle tai ulos nauttimaan lämmöstä.
Maksatko sinä minulle kämpän, johon saa asentaa ilpin? T: ikisinkku toimeentulotuella
Vierailija kirjoitti:
sähkö on kallista, käytämme ilppiä vain lämmitykseen
Älä nyt naurata, n. 3 senttiä nyt kwh
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vempele, jos ei saa läpivetoa.
Ei. läpivetoa päivällä, tuo lämmintä sisälle. Yöllä voi laittaa, mutta ei korvaa ilppiä missään nimessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilppi hullu yrittää kaupustella kiinalaisia huu haa vehkeitään jotka päinvastoin lämmittää äänikin on kuin kivimurskassa.
Ei näitä tarvii kaupustella kuule - halukkaita riittää kyllä jonoksi asti ja enemmänkin. Ilppi asentajilla on nyt kädet täynnä työtä. On minuakin täällä ilppi hulluksi haukuttu, vaikka en ole ap. En ole leuhkinut ilpillä vaan kertonut, että myös vuokra-asuntoon on mahdollista asentaa ilppi
Riippuu vuokranantajasta. Olen tiedustellut asiaa omalta vuokranantajaltani moneen otteeseen vuosien saatossa, mutta ei onnistu, vaikka maksaisin sen itse. Vuokranantajani ei ole yksityinen.
Se pitää ääntä ympärivuoden. Enkä halua maksaa lämmitystä kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva freonin tuoksu alkaa tympiä, lieneekö kovin turvallista pidemmän päälle.
No nyt mielikuvitus laukkaa, liekö lämpö sekoittanut pääsi
Vierailija kirjoitti:
Paras hankinta aikoihin kirjoitti:
Sisällä raitista ja viileää, ulkona paksu kostea hiostava löyhkä.
En ymmärrä miksi pitää netissä valittaa sitä, ettei saa hankittua parin tonnin hintaista ilmalämpöpumppua ja sitten hikoillaan sisälläkin.
Jos on varaa työntää vuokraisännän taskuun 10 000 € joka vuosi, luulisi rahaa irtoavan myös omiin tarpeisiin...
Vuokra-asuntoon ilmalmpöpumppu. En ole saanut hankkittua edes omaani. Keväällä sitä ei tarvi ja kesällä asentajien kalenterit on täynä. Katsotaan taas ensi keväänä.
t. OktAsukki
No hanki se vaikka syksyllä seuraavaa kesää varten
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu on vähän turha kapistus, jos rakennusvaiheessa laitettaan ilmanvaihtoon mukaan viilennys. Kustannukset tässä kohtaa ovat pennosia eikä tarvitse jälkijunassa repiä rakenteita auki.
Itse ihmettelen miksi ainutkaan uusi talo enää nykyään nousee pystyyn ilman että viilennystä ei olisi tarjolla. Se että rakentaja säästää kaikissa kustannuksissa on ehkä ymmärretävää mutta toisaalta rakennuttajan pitäisi aina osata vaatia tätä, kun kustannus on marginaalinen. Ilmeisesti meillä nämä rakennuttajat ovat enimmäkseen munattomia eivätkö ymmärrä mitä on mahdollista vaatia ja mitä ei.
Mikä taikatemppu se talon viilentää, jos ei sähköä käytetä ?
Vierailija kirjoitti:
🤔????
Mulla asunnon jäähdytys ilmalämpöpumpulla on maksanut hurjat 5 euroa kuukaudessa. Ainiin, joillekin raha on omaa oloa, terveyttä ja asunnon arvoa tärkeämpää. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ja toki viilentää hyvin vaikka käytän nyt vain kosteuden poistajaa. MUTTA se pilasi olohuoneen sisustuksen eikä terassilla viitsi olla kun ulkopömpeli pitää mökää vaikka ei ihan vieressä olekaan. En olisi ottanut jos tämän olisin etukäteen tajunnut. Asennutin kolme vuotta sitten kun oli todella kuuma kesä
Ulkoyksikössä on vikaa, jos se pitää ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu ei pidä ääntä ympäri vuoden, sillä sen voi sammuttaa, kun ei tarvitse jäähdyttää tai lämmittää. Nykylaitteet ovat hyvin hiljaisia.
Mulla menee vuokraan vuodessa 5760€ ja asun vuokralla omakotitalossa. Ei mulla ole varaa tähän mitään ilmalämpöpumppua hommata eikä kyllä ole vuokrananajallakaan. Ei auta kuin kärvistellä ja käytää lattiatuuletinta.
Mua vituttaa ap:n kaltaiset ylimieliset ääliöt. Kuinka moni saa luvan hommata vuokra-asuntoon ilmalämpöpumpun ja kuinka moni haluaa sellaisen maksaa vuokra-asuntoon?!?
Ap liiottelee, ei suomessa ole ollut +32 astetta lämmintä tänäkesänä missään. +21 ilp:lla tehtynä on aivan llikaa koska siitä aiheutuu jo vetoa ja varpaat jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu ei pidä ääntä ympäri vuoden, sillä sen voi sammuttaa, kun ei tarvitse jäähdyttää tai lämmittää. Nykylaitteet ovat hyvin hiljaisia.
Toshiba-tasoisen ilmalämpöpumpun ääni on 19 dB ja ihmisen kuuloraja n. 20 dB ja hiljaisuus alle 40 dB.
Voi olla kivan viileä ajatus, mutta en itse osta jälleenmyytyä asunto-osaketta, jonne on asukas teettänyt läpiviennit vastuullaan ja jonka vastuu siirtyy uudelle omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toshiba-tasoisen ilmalämpöpumpun ääni on 19 dB ja ihmisen kuuloraja n. 20 dB ja hiljaisuus alle 40 dB.
Tasoista en tiedä, mutta ainakin naapurin ilmalämpöpumppu pitää sellasta meteliä, ettei ikkuna auki pysty nukkumaan.
miks se noin matalalle pitää säätää. itse pidän sisälämpötilan ylensä jotain 24-26, jo se että pumppu poistaa kosteuden vaikuttaa mukavasti ja saahan nyt kesällä lämmin olla. sähköäkin säästyy
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kivan viileä ajatus, mutta en itse osta jälleenmyytyä asunto-osaketta, jonne on asukas teettänyt läpiviennit vastuullaan ja jonka vastuu siirtyy uudelle omistajalle.
Tämän vuoksi en itsekään hankkinut kun asuin osakkeessa. Nykyiseenkään en laita, koska ainoa käyttö olisi viilennys kesällä kuumimpaan aikaan, eli käytännössä viikko pari vuodessa.
Vuokranantaja ei silitä päätä, jos asennan tänne monen tonnin ilpin (pikavipillä?), eikä kyllä silitä päätä naapuritkaan.