Sanokaa mulle et eihän tää voi olla todellista!!!! (Sairastuminen kesätöissä)
Aloitin maanantaina kesätyöt jotka piti olla 1,5 kk. Eilen illalla sairastuin ja en pystynyt mennä töihin. Soitin työnantajalle joka oli erittäin epämielyttävä mulle. Hän sanoi mm et mulla on vain oikeus 50% palkkaan jonkun sopimuksem mukaa
(En tajunnut eikä hän osannut selittää, varmaan laittoi omiaan). Sanoi et kolme päivää voin olla poissa ilman lääkärintodistusta, ja käski mennä heti terveyskeskukseen hakemaan sellaisen. Jos ei ole lääkärintodistusta janoon perjantaina vielä poissa, saan potkut (joku sopimusjuttu taas). Kun sanoin et miksei yksityiselle, niin hän sano et pieni yritys ja siksi kunnalliset riittää.
Oli tosi nyrpeetä kun joutu ite töihin, mut oma yritys niin mitäs läks!
Mut siis oikeesti, voiko työläistä kohdella näin olkoonkin vaan kesätöissä? Ei varma oo ihan laillista?
Onks kellää tarkkaa tietoo?
(En käyny siellä terveyskeskuksessa, mut jos meen yksityiselle niin korvaaks kela? En mee yhths:lle koska joutus mennä 35 km.)
Kommentit (11)
Mut entä et työnantaja ottaa multa 50% palkasta?
Pitäisi sanoa: "en pystynyt MENEMÄÄN töihin".
Tästä jo huomaa, että et ole kovin fiksu. Tulet vielä elämässäsi kohtaamaan vastaavia ongelmia. Muista silloin, että fiksut eivät joudu kärsimään, koska ymmärtävät miten maailma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
Osassa työehtosopimuksia on niin, että ensimmäisen työkuukauden sairaspoissaolo on palkaton. Ihme siis että saat edes puolet.
Vierailija kirjoitti:
Pomosi on oikeassa. Oikeus täyteen sairausajan palkkaan alkaa vasta kun töissä on ollut 1 kk. Tämä on työsuojelulaissa ja työehtosopimuksissa.
Pomo sanoo, että mene kunnalliselle ja sinä menet yksityiselle?! Sitten aiot vielä hakea korvauksia KELA:sta. Luuletko, että sairausajalta saa 100 % palkkaa. Ethän sinä tee mitään. Hyvä, että saat jotain. Et ole edes töissä ollut, joten mieti millaisen vaikutelman saa, kun on heti sairas. Ja vaikka olisi totta. Siksi sinä sait sen paikan, että hän voi pitää vapaata. Totta kai on nyrpeää, jos ei pääsekään lomalle. Yritti olla varmasti asiallinen, vaikka häntä harmittaa. Lopeta tuo itsekäs nillitys. Sait ohjeet, joiden mukaan toimitaan. Kohtele itse ihmisiä ihmisinä niin samaa saat takaisin. Kuulostaa siltä, että itse olit nyrpeä. Toivottavasti pomosi bongaa tämän viestin.
Ekasta päivästä ei ainakaan kuuluisi saada mitään korvausta.. Jos yksityiselle meet, maksat ite. Kelakorvaus (ehkä noin 10 e) vähennetään heti kun maksat. En yhtään ihmettele että pienyrittäjää harmittaa, kun oot heti pois.
Jos olet yths:n asiakas, eivät mielellään ota sinua edes kunnallisen puolelle paitsi jos jokin kesätauko toiminnassa.. Yksityisen maksat itse.
Taidat olla provokaattori.
Mut ku yths on toisessa kaupunkissa. Enkä pysty mennä sinne. Ja tääl on vaan ihan pieni terveyskeskus. Menisin mieluummin yksityiselle vaikks sekin on kauempana. No en nyt mee ainaskaa töihin sinne tän jälkeen.
Voi itku tollaset tyypit saa työpaikkoja ja terveenä pysyvät, koulutetut, kokeneet ja asialliset joutuu olemaan työttäminä. Kuka noita palkkaa ja miksi minä en pääse edes työhaastatteluihin? Kokemusta, koulutusta ja työhaluja riittää ja terveys on kova. Tiedän myös, mitä tehdä, jos sairastun ja osaan olla...
Hei hei työnantajat, vähän jotain jakoa työhönottoihin?
Ihan normaali käytäntö että 3 päivää saa sairauslomaa omalla ilmoituksella ja siitä eteenpäin tarvitaan lääkärintodistus. Usein lyhyissä työsuhteissa tai uusilta työntekijöiltä todistus vaaditaan jo ensimmäisestä poissaolo päivästä. Ei muuta kuin lääkäriin vaan heti.