Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun tytärtä vaivaa?

Vierailija
17.07.2018 |

On teini. Jää jumittamaan. Esim läksyjä tehdessään yhtäkkiä lopettaa ja jäätyy ihan suolapatsaaksi. Ei tunnu kuulevan mitään (vai kuuleeko muttei kuuntele?) Katse lasittunut.

Sitten jatkaa kuin ei mitään. Saattaa olla noin 20 minuuttiakin. Sattuu tätä muulloinkin, myös silloin kun on tekemässä jotain mihin ei tarvitse keskittyä. Epäilisin päihteitä, muttakun on ollut tuollainen ihan pari vuotiaasta.

Suuttuu myös herkästi, vaikkei onneksi usein, ja silloin on arvaamaton. Lääkärissä ei olla otettu huoltani todesta. Ei ole kiinnostunut muista ihmisistä. Pärjää koulussa ihan ok, perus kasin oppilas.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5. Aika hyvä hellepäivän provo ap, kun puoltoistasataa kommenttia saatiin : D

Vierailija
122/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko tytölläsi esiintynyt näitä raivokohtauksia koulussa, kavereiden kanssa tms?

Kyllä on.

Onko sinulla ollut raivokohtauksia. Kyllä on.

No ei ole. Minä en raivoa, ei sillä saa haluamaansa. Päinvastoin.

Ymmärrätkö että lapsen vihan tunteet ja raivoaminen ei ole vain hänen yritystään saada mitä haluaa, vaan pahaa oloa ja usein myös keino saada vanhempi vuorovaikutukseen tunnetasolla. Miten olet huomioinut ja ohjannut lasta pienenä kun hän oli kiukuissaan? Jotenkin tekstistäsi kuuluu, että käsittelet lasta järkiperäisesti ilman minkäänlaista tunneyhteyttä, tai asettumista lapsen asemaan. Osaatko itse ilmaista tunteitasi ja miyen sen teet? Mitä ajattelet, miten lapsesi kokee oman elämänsä ja millainen identiteetti hänellä mielestäsi on?

En ymmärrä. Lapsi on tuhma ja huonokäytöksinen kun kiukuttelee. Onneksi mulla ei oikeasti lapsia olekaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella lienee Poissaoloepilepsia. Poikapuoleni sairasti tuota lapsena. Nyt aikuisena vaivasta ei ole tietoakaan.

https://www.epilepsia.fi/documents/20181/45820/Poissaoloepilepsiat.pdf/…

Vierailija
124/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tästä mieleen, että joku on lukenut sen hesarin "psykopaattilapset" jutun ja alkanut hieman sepitellä. Anteeksi nyt.

Vierailija
125/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaavuuden häiriö? (ADHD / ADD)

No höpö höpö. Jos ap:n lapsella olisi adhd/add. Ei koulu oikein sujuisi ilman apuja noinkaan hyvin T: adhd tytön ja pojan äiti.

Puhu vain niiden omien lastesi puolesta.

T: kympin tyttö ja ADD

Vierailija
126/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiei voisi olla asperger? Tytöillä oireilee usein eri tavalla kuin pojilla.

No kato, kun äiti on tän asian päättänyt ihan vain sanomalla ”tyttärelläni ei ole autismia”.

Niin kuin on päättänyt monta muutakin asiaa. Turha yrittää auttaa.

Vierailija
127/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei täällä KANNATA KYSYÄ YHTÄÄN MITÄÄN näiltä harakoilta. Hyvin harvoin täällä saa asiallisia vastauksia mihinkään, mutta taisit jo sen huomata.

Vierailija
128/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihan hyvin olla vain ajatuksissa. Minä olen välillä tuollain todella syvissä mietteissä. En tunnista silloin tuttuja enkä edes esim. huomaa tuijottavani jotain. Muutaman kerran havahduin teininä, kun joku huutaa yhtäkkiä että "vittuako mua tuijotat!" Epilepsiaa ei ole, se on aikuisena testattu muista syistä.

Vierailija
129/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupus?

Vierailija
130/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teini. Jää jumittamaan. Esim läksyjä tehdessään yhtäkkiä lopettaa ja jäätyy ihan suolapatsaaksi. Ei tunnu kuulevan mitään (vai kuuleeko muttei kuuntele?) Katse lasittunut.

.

Vastaus: on teini

1)ei kuule

2)ei näe

3)ei reagoi

4)omissa maailmoissaa

= teini

Vierailija
131/147 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin joskus psykiatrilta tuollaisesta tuijottamaan jäämisestä niin kuulemma kaikki terveet ihmiset jää välillä väsyneenä tuijottamaan tyhjyyteen. Normaalia siis.

Vierailija
132/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Tosiaan täyttää epilepsian ns. poissaolokohtauksen tunnusmerkit.

Ilman jatkotutkimuksia tuskin asia selviää.

Sanoin jo ylempänä että epilepsia suljettiin pois jo lapsena.

Miten se poissuljettiin? Minulle tehtiin lapsena lukuisia eeg-tutkimuksia, joissa ei näkynyt mitään. Vasta vuosien kuluttua minut laitettiin aivokuvaukseen missä saatiin epilepsiadiagnoosi.

Vierailija
133/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoglykemia tai liian korkeat verensokerit. Itsestäni tulee poissaolevaksi tuolloin. Olen ihan muissa maailmoissa.

Vierailija
134/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laps parkaa..

Vierailija
135/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä vähätellä esimerkin voimaa.

Vierailija
136/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelee jotain? Huomaan aikuisenakin välillä jääväni ajattelemaan jotain ja en kuule mitä muut sanoo ympärillä kunnes havahdun tilanteesta.

Ei, ei vaikuta siltä että ajattelisi jotain. Enkä usko että silloin katse olisi erityisen lasittunut tai "kylmä" kuten tyttärelläni.

Osalla porukasta se ajattelukatse on nimenomaan aika lasittunut. Tunnetaan nimellä "INTJ death stare" sen MBTI-persoonallisuustyypin mukaan jolle tuo on tyypillisintä (MBTI on siis viihteellinen puolitieteellinen persoonallistyyppiteoria).

https://i.pinimg.com/originals/01/94/6d/01946dd6e42931d2dc725710d2fb327c.jpg

Vierailija
137/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kerran dokumentin skitsofreniasta ja siinä sanottiin, että jostain syystä keskimmäisellä lapselle puhkeaa skitsofrenia ja ennustava merkki on unissakävely, mutta hänhän on esikoinen eikö niin?

Vierailija
138/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, puheesta ei oli puolet p*skaa niin tässä referoituna:

"että raivotessaan uhkaa tappaa kaikki tai käskee kuraattorin hypätä katolta, on ihan perus teinimeininkiä, ei syytä huoleen siitä.

Tärkeintä olisi selvittää, reagoiko tyttö poissaolokohtauksen aikana mihinkään. On täysin normaalia olla reagoimaitta äitinsä puheeseen, mutta reagoiko vaikka kosketukseen ja onko sitten heti kartalla? Jos kyllä, kaikki on okei. Silloin hän on kyllä tietoinen ympäristöstään, on vain syvällä päänsä sisällä. Ts. ei ole kyse mistään mikä olisi vaaraksi liikenteessä."

Vierailija
139/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä psykiatrin luona, voi olla dissosioitumista. Jos ei rupee homma rullaamaan kannattaa ottaa yhteyttä lastensuojeluun, ei siinä oo mitään hävettävää. Joskus voi olla hankalaa nähdä kokonaiskuvaa perheen tilanteesta ja esiin voi nousta asioita mitä et välttämättä muista. Ite oon lastensuojelun piirissä ja on dissosiaatiohäiriö diagnoosi. Käyn myös nuorisopsykiatrialla ja käydään läpi dissosiaatio-oireita yms.

Parempi hakea kunnon apua mahdollisimman aikaisin. Ei lääkärit yleensäkään kuuntele.

Vierailija
140/147 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä tuota samaa. Koulussa muistan myös, että välillä jäätyi kun yritti vaikka päntätä jotakin tekstiä. Olen semmoinen etten oikein "osaa" siirtyä tekstissä eteenpäin jos koen, etten ole vielä täysin sisäistänyt sitä. On eri asia vain ymmärtää lukemansa, kuin oikeasti oivaltaa sen merkitys ja rakentaa siitä mielessään yhteyksiä aiemmin opittuun jne.

Välillä varsinkin vähän väsyneenä saattoi sitten tulla noita jumituksia, jos teksti oli tylsää tai siinä oli joitakin vaikeampia kohtia, joiden sisäistäminen otti aikaa ja vaati useampia lukukertoja. Jumin aikana sitä ikään kuin antaa aivoille pienen lepotauon ja mahdollisuuden ajatella hetki jotakin muuta (tai olla ajattelematta). Pienen tauon jälkeen teksti saattoi taas avautua paljon paremmin. Nuo "jumit" ei ainakaan itselläni olleet aina tietoisia, vaan niitä tuli kun tekstiin yritti väkisin päästä sisään vaikka aivot olivat jo vähän väsyksissä. Toisinaan myös pelkkä tiedon prosessointi ja pohtiminen saattoi varmasti näyttää jumilta.

Mulla tuo oli tavallaan osa opiskelutaktiikkaa, kun halusin käydä kirjat läpi vain kerran mutta kunnolla, eikä pelkkänä ulkolukuna.

En tietysti tiedä onko tyttäresi kohdalla kyse samasta, mutta mahdollista siis on että kyseessä on täysin harmiton asia.

Ketju on lukittu.