Mitä syötte nyt näin kuumilla helteillä jos ette vaan millään jaksa ruveta väsäämään mitään lämmintä ruokaa?
Nälkä olis mutta kuumuus uuvuttaa niin ettei jaksa miettiäkään mitään ruuan valmistusta.
Kommentit (903)
Meillä menee kaikki jo yllämainitut salaatit (plus leipä ja vaikka hummus), kylmät keitot, ja pahimman päivän sattuessa vanha kunnon voileipäkakku! :D Mutta kun kuumuus alkaa oikeasti ahdistaa, oon ottanut tavaksi kokata ruokia sellaisista maista, missä tappohelle on normi, idealla "jotenkinhan niidenkin täytyy siellä selvitä". Kaikki mahdollisimman tuliset (oman sietokyvyn mukaan toki) ja mausteiset ruoat ja salaatit Lähi-Idästä, plus intialaiset curryt, kiinalaiset ja vietnamilaiset keitot sun muut viilentää ihanasti. :) Eikä oo vaikeita tehdä, netti on täynnä helppoja reseptejä. :) Toki välillä joutuu hellan napsauttamaan päälle, mutta ruoka valmistuu alta aikayksikön.
Mun ei tee mieli helteellä mitään "oikeaa" ruokaa. Tuntuu vaan että en pysty syömään. Salaattia ja leipää syön, niin ja mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kaikki jo yllämainitut salaatit (plus leipä ja vaikka hummus), kylmät keitot, ja pahimman päivän sattuessa vanha kunnon voileipäkakku! :D Mutta kun kuumuus alkaa oikeasti ahdistaa, oon ottanut tavaksi kokata ruokia sellaisista maista, missä tappohelle on normi, idealla "jotenkinhan niidenkin täytyy siellä selvitä". Kaikki mahdollisimman tuliset (oman sietokyvyn mukaan toki) ja mausteiset ruoat ja salaatit Lähi-Idästä, plus intialaiset curryt, kiinalaiset ja vietnamilaiset keitot sun muut viilentää ihanasti. :) Eikä oo vaikeita tehdä, netti on täynnä helppoja reseptejä. :) Toki välillä joutuu hellan napsauttamaan päälle, mutta ruoka valmistuu alta aikayksikön.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, poistaako se chili sitten elimistöstä tehokkaammin nestettä hikenä ja sen takia olo tuntuu viileämmältä?
Itse jotenkin karsastan mausteisten ruokien syömistä lämpimillä keleillä mutta jos niillä kerran on tuollainen vaikutus niin ehkäpä niitä uskaltais joskus kokeillakin. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Teinille on pakko vääntää ainakin yksi lämmin ateria päivässä.
Ei riitä ruokaisat salaatit ja voileivät ym.
Pistä se salaatti mikroon niin lämpiää nopeasti. Voileivälle voit tehdä samoin. Tai oikeastaan teinihän voisi tehdä sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikka keitetyt perunat ja paistettu lohi eroaa kylmästä kevyestä perunasalaatista ja savulohesta?
Miksi sinua kiusaa että ihmiset tekee lapsilleen oikeaa lämmintä ruokaa? Tai itselleen
En ole tuo jolta kysyt, mutta: Minua asia kiusaa ihan vain tiedollisesti. Miksi joidenkin mielestä sama ateria lämpimänä on ruokaa mutta kylmänä ei? Ravintosisältö on kuitenkin tasan sama.
Jos joku nimenomaisesti haluaa syödä jotain lämmintä, niin se sinänsä ei ole ongelma. Ainoastaan ihmettelen tuota käsitystä, että lämmin olisi jotenkin terveellisempää, ravitsevampaa tms.
Tästä aiheesta on jankattu jo sadassa ketjussa
Sovitaanko että jokainen saa syödä ruokansa lämpimänä tai kylmänä. Ihan miten haluaa
Joo sovitaan vain.
Mutta ei se sitä poista, että minua kiinnostaa tietää, mitä niiden päässä oikein liikkuu, joiden mielestä kylmä ruoka ei voi olla yhtä ravitsevaa kuin lämmin. Hikoilkoot ihan vapaasti hellan ääressä helteilläkin, ei se minulta pois ole, mutta tuo heidän omituisen käsityksensä alkuperä vaivaa kyllä päätäni.
Anna ihmisten hikoilla ja syödä mitä he haluavat
Raikasta ja viileetä. Salaatti ja smoothie ovat meillä käytössä. Ne ovat terveellisä ja monipuolisia lapsillekin vaikka eivät lämmintä ruokaa ole. Meillä yksi lapsi oksentaa herkästi jos helteellä syö lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikka keitetyt perunat ja paistettu lohi eroaa kylmästä kevyestä perunasalaatista ja savulohesta?
Miksi sinua kiusaa että ihmiset tekee lapsilleen oikeaa lämmintä ruokaa? Tai itselleen
En ole tuo jolta kysyt, mutta: Minua asia kiusaa ihan vain tiedollisesti. Miksi joidenkin mielestä sama ateria lämpimänä on ruokaa mutta kylmänä ei? Ravintosisältö on kuitenkin tasan sama.
Jos joku nimenomaisesti haluaa syödä jotain lämmintä, niin se sinänsä ei ole ongelma. Ainoastaan ihmettelen tuota käsitystä, että lämmin olisi jotenkin terveellisempää, ravitsevampaa tms.
Sovitaanko että jokainen saa syödä ruokansa lämpimänä tai kylmänä. Ihan miten haluaa
Joo sovitaan vain.
Mutta ei se sitä poista, että minua kiinnostaa tietää, mitä niiden päässä oikein liikkuu, joiden mielestä kylmä ruoka ei voi olla yhtä ravitsevaa kuin lämmin. Hikoilkoot ihan vapaasti hellan ääressä helteilläkin, ei se minulta pois ole, mutta tuo heidän omituisen käsityksensä alkuperä vaivaa kyllä päätäni.
En ole sitä ollut kieltämässä. Mm. sanoin että hikoilkoot ihan vapaasti. Missä näet kiellon?
Mutta ihmettelen silti heidän käsityksensä alkuperää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä se salaatti mikroon niin lämpiää nopeasti. Voileivälle voit tehdä samoin. Tai oikeastaan teinihän voisi tehdä sen itse.
Miksi sinua kiusaa että joku tekee lapselleen ruokaa?
Meillä on sisällä n. 22 astetta. Syödään ja kokataan normaalisti. Tällä viikolla pelmenejä, tabboulehia, falafelejä, pastaa, polentaa ja chili sin carnea.
Voileivälläkin pärjää. Asiantuntijan mukaan ihminen ei tarvitse lämpimiä aterioita.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/terveys/voileivallaki…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sovitaan vain.
En ole sitä ollut kieltämässä. Mm. sanoin että hikoilkoot ihan vapaasti. Missä näet kiellon?
Älä ihmettele. Mieti vain omaa syömistäsi
Ihan ihme asioista ihmiset saa kinastelua aikaiseksi. Hassua että tääkin mun hyvää hyvyyttäni tekemä aloitus on mennyt ketjun loppupäässä jo pelkäksi kinasteluksi. 😲
Jokainen syököön miten haluaa näillä lämpimillä keleillä. Sitähän mä tässä kysyinkin että miten teillä syödään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, poistaako se chili sitten elimistöstä tehokkaammin nestettä hikenä ja sen takia olo tuntuu viileämmältä?
Itse jotenkin karsastan mausteisten ruokien syömistä lämpimillä keleillä mutta jos niillä kerran on tuollainen vaikutus niin ehkäpä niitä uskaltais joskus kokeillakin. 🤔
Joo, jotakuinkin noin. Tuosta vaikka enemmän selitystä aiheesta: https://www.scientificamerican.com/article/why-is-it-that-eating-spi/ :) Mun intialaiset, bangladeshilaiset ja vietnamilaiset kurssikaverit vannoi tämän nimeen viimeksi helleaallon iskettyä, joten kokeilin, ja toimii kyllä! :) Plus mun mielestä tuollaisia ruokia on helteellä jotenkin "helpompi" syödä kuin jotakin pastaa tai perunamuusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sovitaan vain.
Ei ne pysty vastaamaan, kun ei niillä ole mitään perustelua lämpimän ruuan paremmuudesta verrattuna kylmään.
Teen näistä helteistä huolimatta lämpimän ruoan. Tänään tein linssimuhennoksen ja riisiä. Pistän vaan keittiön oven kiinni että se kuumuus ei pääse tänne muuhun asuntoon sitten...
Sanoin jo eilen miehelle, etten kerta kaikkiaan jaksa laittaa ruokaa tällaisilla helteillä, eikä ole edes nälkäkään.
Mies katsoi kummissaan kuin lehmä uutta aitaa, ei tajua lainkaan, HÄNEN ruokahalunsa ei katoa mihinkään vaikka lämpömittari näyttää jo 32 celsiusta. Phuuuuuuuuhhhh.
Menkää nyt pois jankkaamasta sen kylmän ruoan puolesta. Tehkää sille oma ketju, jossa voitte väitellä aiheesta. Tänne olisi kiva saada vinkkejä niistä nopeista, helpoista ja kevyistä LÄMPIMISTÄ ruoista. Miksei raskaimmistakin LÄMPIMISTÄ ruoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiusaa että joku tekee lapselleen ruokaa?
Kun hän sanoi, että "teinille on pakko vääntää", niin arvelin tuosta sanavalinnasta, että hän ei haluaisi vääntää. Ystävällisesti annoin neuvon, jota noudattamalla hän pääsee vähemmällä vääntämisellä.
Tein eilen illalla ison kattilallisen linssi-kookoskeittoa, ja syötiin sitä lounaaksi leivän kanssa. Sama illalla tai sitten säästetään loppu huomiseksi lounaaksi ja syödään illalla vain leipää ja salaattia.
Ei mullakaan ole näin kuumalla ruokahalua, mutta kun jotain pitää syödä, on parempi ajoittaa kokkaus viileämpään ilta-aikaan ja päivällä vain lämmittää siitä sen verran, mitä syö.