Opiskelu suurimmaksi osaksi ilman tuloja. Kokemuksia?
Hei!
Olen aikuinen (30+) työtön ja aloitan syksyllä opinnot yliopistossa. En voi opiskella työttömyysetuudella, sillä sain kielteisen päätöksen asiasta, ja opintotukea on jäljellä parin vuoden ajaksi aiempien opintojen jälkeen. Yritän siis pitkittää muutaman tonnin säästöjä ja parin vuoden opintorahaa + lainaa 4-5 vuoden ajalle ja näin etukäteen ajatus hirvittää valtavasti. Toiveena on saada kesätöitä ja osa-aikatöitä opintojen ohella, mutta hakijoitahan on varmasti muutama muukin. Asumistukea en saa puolison tulojen vuoksi. Puolisoni on luvannut auttaa taloudellisesti, mutta ei hänenkään työpaikkansa 100% varma ole, yt:t on tiedossa tulevaisuudessa.
Mitä olette mieltä, onko tällaisesta tilanteesta mahdollista selvitä? Olenko aivan hullu, kun lähden opiskelemaan tällaisella suunnitelmalla?
Nykyinen tilanteeni ei vie minua mihinkään suuntaan, korkeintaan taakse päin. Ala, jolle opiskelin nuorena, oli täysin väärä minulle.
Kommentit (57)
Ei muuta kuin suu säkkiä myoten, eli tiukalla budjetilla ja ahkerasti aina välillä töissä käymällä tuokin on aivan tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin suu säkkiä myoten, eli tiukalla budjetilla ja ahkerasti aina välillä töissä käymällä tuokin on aivan tehtävissä.
Kiitos! Tiukka budjetti ehdottomasti ja töitä aina, kun mahdollista, jos niitä on. Ap
Elämää kun ei voi niin tarkasti suunnitella etukäteen. Tartu siis tähän mahdollisuuteen ja pidä budjetti tiukalla :)
Monet opiskelevat tuolla tavoin. - Tiedän useampia. Luovuutta se vaatii välillä, mutta jos ala itsessään on sellainen, ettei juurikaan rahaa vaadi (kirjat kirjastosta yms.), selviät helposti.
- Ja aina kannattaa pyrkiä elämässä eteenpäin!
Kiitos 4 & 5 :) Tuntuu juurikin siltä, että jos en nyt tartu tähän, niin menee elämä ohi tässä työttömyysputkessa ja masennun ja passivoidun entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 4 & 5 :) Tuntuu juurikin siltä, että jos en nyt tartu tähän, niin menee elämä ohi tässä työttömyysputkessa ja masennun ja passivoidun entisestään.
Ap
Osa-aikatöitä lpintojn ohelle on aika helppo saada. Hyvin monet rahoittavat opiskelunsa niin. Toki pitää sit ymmärtää,e ttä se hidastaa opiskelua jonkin verran.
Asia on ok ellei parisuhteen toinen osapuoli joudu maksumieheksi. Esim sinkulle ihan ok. Huolehtii itse elatuksestaan
Perheelliselle ei
Oma opintorahani loppui, kävin illat töissä ja opiskelin päivät. Asuin todella halvalla, enkä käyttänyt rahaa mihinkään. Kyllä se onnistui tiukalla suunnittelulla.
Vaikeinta on varmaan, jos on kumppani ja ystäviä, jotka olettaa että voit käydä syömässä, konserteissa, kahvilla, ostaa häihin lahjan ja ylioppilaalle ruusun koska et voi, et tuolla budjetilla. Siksi nuorempana köyhä opiskelijabudjetti on helpompi, kun kaikki on yhtä köyhiä.
Mä jatkoin yliopisto-opintojani niin etten saa mistään mitään tukia. Mies maksaa kaiken mutta ensi vuodeksi menen töihin ja laitan kaiken ylimääräisen säästöön. Niiden turvin sitten loppuopinnot.
Vierailija kirjoitti:
Asia on ok ellei parisuhteen toinen osapuoli joudu maksumieheksi. Esim sinkulle ihan ok. Huolehtii itse elatuksestaan
Perheelliselle ei
Toinen nimenomaan joutuu kantamaan paljon suuremman vastuun raha-asioistamme ja se tuntuu pahalta :( Osallistun tietysti niin paljon kuin voin, mutta se ei välttämättä ole paljon... Lapsia ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheelliselle ei
Toinen nimenomaan joutuu kantamaan paljon suuremman vastuun raha-asioistamme ja se tuntuu pahalta :( Osallistun tietysti niin paljon kuin voin, mutta se ei välttämättä ole paljon... Lapsia ei ole. Ap
Se on väärin. Kullä sinun pitää itse kustantaa opiskelusi ja elämäsi
Muuta omaan asuntoon
Vierailija kirjoitti:
Oma opintorahani loppui, kävin illat töissä ja opiskelin päivät. Asuin todella halvalla, enkä käyttänyt rahaa mihinkään. Kyllä se onnistui tiukalla suunnittelulla.
Vaikeinta on varmaan, jos on kumppani ja ystäviä, jotka olettaa että voit käydä syömässä, konserteissa, kahvilla, ostaa häihin lahjan ja ylioppilaalle ruusun koska et voi, et tuolla budjetilla. Siksi nuorempana köyhä opiskelijabudjetti on helpompi, kun kaikki on yhtä köyhiä.
Kauanko tämä kesti sinulla kesti, jaksoitko hyvin opiskelua, töitä ja tiukkaa budjettia? Olen ollut jo pidempään se "kaveriporukan köyhin", mutta jatkossa budjetti tiukkenee entisestään eikä tosiaan leffaan, ravintolaan tai konsertteihin ole mitään asiaa lähivuosina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheelliselle ei
Muuta omaan asuntoon
Höpöhöpö. Et sinä eikä kukaan muukaan ulkopuolinen voi määritellä sitä, mikä missäkin parisuhteessa on väärin. On parisuhteita, joissa toisen elättäminen on ok, ja on parisuhteita joissa sitä taas ei hyväksytä. Se on kunkin suhteen oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheelliselle ei
Muuta omaan asuntoon
Itseasiassa muutankin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, opiskelija-asuntoon. Vuokriin nämä säästöt ja opintoraha+laina suurimmaksi osaksi kuluvatkin lähivuosina. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheelliselle ei
Muuta omaan asuntoon
Höpöhöpö. Et sinä eikä kukaan muukaan ulkopuolinen voi määritellä sitä, mikä missäkin parisuhteessa on väärin. On parisuhteita, joissa toisen elättäminen on ok, ja on parisuhteita joissa sitä taas ei hyväksytä. Se on kunkin suhteen oma asia.
Toinen aikoo heittäytyä kokonaan tulottomaksi vuosiksi...
Ei ole reilua eikä oikein. Ylsin eläessä näin voi toimia
Mun avomies on kokopäivätoiminen opiskelija ja ihan hyvin ollaan pärjätty ihan vaan mun tuloilla, opintotuella + hän käy muutaman tunnin viikolla/viikonloppuisin ihan vaan pizzeriassa töissä (nyt tietysti kesällä enemmän). Tietysti kukkaron nyörejä on pitänyt kiristää, mutta hyvin menee, eli siitä vaan! :)
Ilmeisesti ei ole?