Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletteko te, joilla on hyvin ja puhutte tympeästi vähävaraiselle- että teillä itsellänne voi olla yhtäkkiä joku päivä sama tilanne?

Vierailija
16.07.2018 |

Ei elämästä ikinä tiedä. Kannattaisi miettiä millaista yhteskuntaa rakentaa. Muuttuuko mieli joskus.

Jos olen joskus hyvätuloinen, uskon etten ikinä ala v******* ihmisille jolla ei ole varaa lapsen koulutarpeisiin.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule koskaan olemaan samassa asemassa kuin täällä valittavat köyhät. Vähävarainen voin toki olla, mutta en oleta saavani kaikkea ilmaiseksi. Tuossa koulutarvikeketjussakin tuli aloittajalta vain tekosyitä toisen perään, miksi kirppareilta tai halpakaupasta ostetut tarvikkeet ei käy, Fb:n roskalavaryhmistä puhumuttakaan. Pitäisi olla pelkkää priimaa ja viimeistä penniä myöten jonkun toisen maksamaa. Sellaista ihmistä minusta ei ikinä tule, vaikka köyhä tulisikin.

Vierailija
62/66 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämästä ikinä tiedä. Kannattaisi miettiä millaista yhteskuntaa rakentaa. Muuttuuko mieli joskus.

Jos olen joskus hyvätuloinen, uskon etten ikinä ala v******* ihmisille jolla ei ole varaa lapsen koulutarpeisiin.

Mä en tympeästi vähävaraisille ole puhunut tai kyseiseen koulutarvikeketjuun vastannut, mutta olen sitä mieltä, että toimeentulotuella saa ostettua kynät, kumit ja repun lapselle. Jos ei saa, on kyseessä jonkinlainen rahan/elämänhallintaongelma.

Olemme hyvätuloisia ja lahjoitamme kuukausittain rahaa hyväntekeväisyyteen. Itsekin olen elänyt köyhää lapsuutta ja myös tiukempia aikoja sairauden takia aikuisuudessa. Siksi myös haluan auttaa muita, koska tiedän, että köyhyys harvoin on oma vika. Jo lähtökohdat syntyessä ovat eri. Mutta tuttavapiirin ollessa laaja monesta eri yhteiskuntaluokasta, on tullut huomattua, että joillakin ihmisillä on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen rahan puutetta. Ei olla opiskeltu, ei tehty mitään sen eteen, että työllistyisi, sossut rahat tuhlataan pelaamiseen tms. ja loppukuusta valitetaan, kun ei ole rahaa ruokaan...Ei silloin kyse ole sosiaaliturvan riittämättömyydestä vaan mihin tuen pistää. Jokaisella on velvollisuus huolehtia itsestään, kukaan ei voi holhota toista oikeustoimikelpoista aikuista.

Auttaa pitää, mutta joidenkin kohdalla lisärahan työntäminen ei ole auttamista, vaan auttaminen olisi talouden ja elämänhallintakurssin järjestäminen kyseiselle ihmiselle. Se, että sanoo asiasta ei ole ilkeää. Mun mielestä parasta, mitä saatoin peliriippuvaiselle läheiselleni tehdä lukemattomien rahan lainaamisten (eli antamisten...) neuvoa hakeutumaan hoitoon ja kieltäytyminen antamasta rahaa (kaikista nimittelyistä, ruinaamisista, lupauksista ym. huolimatta). 

On se ilkeää. Olen varakas ja jos joku ei pärjää, tipautan hänet tuttavapiiristäni. Mitä se kertoo sinusta, että haukut ystäviäsi selän takana ja arvostelet? Eivät he ole sinun ystäviäsi, miksi olet heidän kanssaan? Sinulla ei ole mitään oikeutta loukata muita, eikä sano heille mistään. Auttaaa voit jos haluat, muuten, pidä se turpassi tukossa.

Huoh, luepa tekstini uudestaan. Peliriippuvaiselle ihmiselle ammatti-ihmiset suosittelevat hoitoa, ei rahanlainausta. Läheisten ei pidä yllä pitää ongelmaa, kuten ei alkoholistien läheisten pidä tyrkyttää alkoholistille viinaryyppyjä. Ketään en ole tiputtanut tuttavapiiristäni, enkä kenestäkään selän takana puhu pahaa. Teetkö sinä niin, koska kuvittelet muiden tekevän niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että päätyisin koskaan valittavaksi vähävaraiseksi. Yksinhuoltajan lapsena ja 14-vuotiaasta itseni elättäneenä uskon, että pystyn aina sopeuttamaan menot tuloihini. Jos rahaa ei ole, sitä ei ole ja sen kanssa eletään. Lisäksi minulla on aika hyvät säästöt, joilla elää pitkään. 

Suurimmat riskit olisivat vakava sairastuminen tai asunnon muuttuminen arvottovaksi esim. homeen takia. Työttömyys ei haittaisi, eikä avioero. 

Nythän kysymys ei ollut rahankäytön hallinnasta. Kyllä se osataan.

Kysymys oli putoamisesta. Se on kaikille meille mahdollista.

Nimenomaan silloin on mitä suurimmassa määrin kyse rahankäytön hallinnasta. Joko se on hallussa, sitä opetellaan, tai kieltäydytään ottamasta mitään vastuuta ja syytellään kaikkia muita. Ap on valinnut jälkimmäisen toimintatavan. Ei kaikki köyhät valitse samoin.

Vierailija
64/66 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu tympeästi mutta en pidä siitä että tuntemattomat haluavat lainata rahaa.

Vierailija
65/66 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rikas. eläkkeellä oleva opettaja viitsii vauva-palstalla kehua tekemisiään. Siis vauvapalstalla. Jotenkin en yhdistä aikakausia.

Vierailija
66/66 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se onkin, että on jo nyt se tiukka tilanne. Silti ottaa valittajat päähän. Tai ehkä juuri siksi.

Yksikin tällainen "köyhä" jatkuvasti ruikuttaa, miten meidän pitäisi auttaa häntä, kun on niin tiukkaa. No, teimme laskelman. Hänelle yksinään jäi X summa rahaa päivää kohti vuokran, lääkkeiden, bussilipun ja muiden välttämättömien kulujen jälkeen. Kun laskimme samat menot pois meidän tuloista, meidän viisihenkiselle perheelle jäi kolme kertaa enemmän. Mutta kun siitä vielä otimme pois sellaiset välttämättömät kulut, joita tällä sinkulla ei ollut, kuten kahden lapsen lukion käynti ja halpa, vanha auto, joka miehen työn luonteen tähden välttämätön, meille jäikin enää kaksi kertaa enemmän KOKO perheelle. Ja meidän pitäisi auttaa häntä!

Eli euroissa: hänellä 100 e/viikko ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin ja huveihin; meillä viidelle 180 e/viikko noihin samoihin asioihin. Ja me tulemme kyllä toimeen, mutta hän ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme