Ajatteletteko te, joilla on hyvin ja puhutte tympeästi vähävaraiselle- että teillä itsellänne voi olla yhtäkkiä joku päivä sama tilanne?
Ei elämästä ikinä tiedä. Kannattaisi miettiä millaista yhteskuntaa rakentaa. Muuttuuko mieli joskus.
Jos olen joskus hyvätuloinen, uskon etten ikinä ala v******* ihmisille jolla ei ole varaa lapsen koulutarpeisiin.
Kommentit (66)
Lapsuuteni elin vähävaraisessa perheessä. Äidillä oli lapsia 6 miehelle, isällä lapsia ainakin 9 naiselle ja iso osa noista lapsista on huostaanotettu. Vanhempani erosi kun olin 2v. Lapsuuteni aikuiset oli tupakoivia alkoholisteja, osa huumeidenkäyttäjiä. Olin lapsena aikuisen roolissa enemmän kuin lapsen.
Hitto, päätin jo ekaluokalla ettei minusta tule samanlaista luuseria. Eikä tullut, lapseni elävät ihan päinvastaista elämää kuin itse elin lapsena.
Ymmärrän kyllä, että normaaleille ihmisille voi tulla elämässä yllättävää mm menee terveys, jää työttömäksi, tulee konkka, puoliso tai lapsi kuolee, on hometaloa jne. Se on ikävää ja sen ymmärrän.
Mutta mulla ei pätkääkään heru sympatiat niiden wt-ruikuttajien perään jotka vinkuu ettei ole rahaa lapsen reppuun, ruokaan tms. Jokainen saa vähintään toimeentulotukea jolla kyllä pärjää mukavasti, kun rahat käyttää oikein. Tupakka, alkoholi, uhkapelit, ripsienpidennykset, meikkiarsenaalit, useat lemmikkieläimet, epäterveellinen höttöruoka, muotivaatteet yms holtiton rahankäyttö ovat näillä kaiken a ja o. Lapset syö puuroo ja makaronia kun mamma tuhlaa tukirahat.
Oikeesti kun katson ns sisaruksiani tai pikemminkin heidän lapsiaan silloin tällöin niin tulee tosi paha olo miten tää on perinnöllistä, sama meno jatkuu kuin omat vanhemmat opetti. Osalla lapset huostassa, osa vankilassa. Osaan on katkaistu välit syystäkin. Välillä tuntuu että katsoo jotain kauhuleffaa.
Minä ja 2 sisarusta ollaan tästä porukasta menty eteenpäin, ollaan absolutisteja, hankittiin hyvät koulutukset, ammatit, puolisot ja on velattomat talot jne. Ollaan kyllä ylpeitä mistä tähän on tultu.
Vierailija kirjoitti:
ex-ope kirjoitti:
Minä olen rikas, eläkkeellä oleva opettaja. Minä saatan joskus sanoa köyhille suorat sanat, koska he ovat itse ansainneet kohtalonsa
ja onhan se mukava, kun tuota eläkettä tulee tuonne tilille, niin sitä voipi matkustella ja ostella kaikkea kivaa
Itse kokemuksella tiedän että oikeasti rikkaat eivät huutele ja pidä meteliä varakkuudestaan. Mukarikkaat sen sijaan näin tekevät. Kokevat tarvetta lesoa asialla.
Mitä tulee köyhyyteen niin miksi joku ansaitsee köyhyyden? Aina ei voi valita. Joskus voi käydä niin että jää työttömäksi, joskus voi käydä niin että tulee eteen sellaisia menoja että se vie säästötkin tyhjiin. Millä perusteella joku ansaitsee olevansa köyhä.
Juuri näin.
Esimerkiksi Aatos Erkko laittoi todella merkittäviä summia hyväntekeväisyyteen eri kohteille, mutta ei ikinä, ikinä tuonut julki mitäå tahoja esim. avustaa ja millä summilla.
Mutta täällähän jokainen keskituloinen elättää köyhiä juuri korvamerkittynä "minun verovaroillani".
No minä olen vähävaraisen yh:n lapsi slummialuleelta, joten todellakin olen vuosia nähnyt ja kokenut mihin näiden "köyhien" ihmisten rahat menevät. Ja joojoo, poikkeuksiakin on. He vaan eivät vaadi jatkuvasti lisää, vaan tekevät järkeviä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-ope kirjoitti:
Minä olen rikas, eläkkeellä oleva opettaja. Minä saatan joskus sanoa köyhille suorat sanat, koska he ovat itse ansainneet kohtalonsa
ja onhan se mukava, kun tuota eläkettä tulee tuonne tilille, niin sitä voipi matkustella ja ostella kaikkea kivaa
Itse kokemuksella tiedän että oikeasti rikkaat eivät huutele ja pidä meteliä varakkuudestaan. Mukarikkaat sen sijaan näin tekevät. Kokevat tarvetta lesoa asialla.
Mitä tulee köyhyyteen niin miksi joku ansaitsee köyhyyden? Aina ei voi valita. Joskus voi käydä niin että jää työttömäksi, joskus voi käydä niin että tulee eteen sellaisia menoja että se vie säästötkin tyhjiin. Millä perusteella joku ansaitsee olevansa köyhä.
Juuri näin.
Esimerkiksi Aatos Erkko laittoi todella merkittäviä summia hyväntekeväisyyteen eri kohteille, mutta ei ikinä, ikinä tuonut julki mitäå tahoja esim. avustaa ja millä summilla.
Mutta täällähän jokainen keskituloinen elättää köyhiä juuri korvamerkittynä "minun verovaroillani".
Hei!
Raamattu ei pidä SPR, Unicefiä, jne hyväntekeväisyys järjestöinä, vaan pahoina poliittisina organisaatioina
Eli ei erkko antanut rahaa hyväntekeväisyyteen, vaan pahuuteen
Vierailija kirjoitti:
Kun on itse sieltä noussut ylempään keskiluokkaan niin tietää miten sieltä noustaan. Se etteivät ne vähävaraiset tajua että itsekin voi tehdä asioita parantaakseen omaa taloudellista asemaansa ja inttävät nounouta on se syy miksi multa menee hermot.
Mutta jos kaikki osaisivat, silloinhan sinäkään et olisi ylempää keskiluokkaa?
Ajatteletko edes?
Vierailija kirjoitti:
Kun on itse sieltä noussut ylempään keskiluokkaan niin tietää miten sieltä noustaan. Se etteivät ne vähävaraiset tajua että itsekin voi tehdä asioita parantaakseen omaa taloudellista asemaansa ja inttävät nounouta on se syy miksi multa menee hermot.
Anteeksi mutta minusta sinä kuullostat enemmän kuin keskiluokkaan nousseelta henkilöltä, jolla on "piip" noussut hattuun. Itse en voi kehua, että olisin erinomaisen rikas tai menestynyt, mutta niin menestynyt, että minulla on varaa olla tuhlaamatta aikaani kenenkään halveksimiseen. Uskon vakaasti, kenties sinisilmäisesti ja pelkkää hyvä uskoista hölmöyttäni, että suurn osa vähävaraisista pyrkii tekemään parhaansa ja pärjätäkseen ja yritääkseen mennä ja edetä eteenpäin. Harvassa ovat he, jotka odottavat tai vaativat, että kaikkien muiden tulisi elättää ja maksaa heidän elämänsä ja tai mitä ikinä sitten pyytääkin. Toisaalta köyhyyttäkin on monenlaista. Materiaalista köyhyyttä pahempaa on henkinen köyhyys. Se kun ei jaksa unelmoimaan paremmasta. Tätä pahempaa on se, ettei uskalla toivoa saati unelmoida enää mistään.
Minä suhtaudun tympeästi vähävaraisiin, jos on syytä olettaa, että heidän rahankäyttönsä on holtitonta.
Olen itsekin työttömän yh-äidin kasvatti. Elimme joko kokonaan tai osittain tuilla, rahaa oli aina vähintään toimeentulotuen rajan verran. Lapsena ruokavalioni koostui kouluruoasta ja satunnaisista eineksistä, shampoot oli aina jotain x-tran kissanpissaa jne. En kaivannut merkkituotteita tms, mutta muistan, että aina oli vaatteet liian pieniä, liian isoja tai rikkinäisiä. Silti rahaa oli aina äidin juhlimiseen, äidin hiusten värjäämiseen, äidin vaatteisiin, äidin meikkeihin, äidin tupakointiin, äidin muovikynsiin. Samaan aikaan hän säksätti minulle, että voi kun ne rikkaat vaan rikastuu ja me köyhät köyhdytään ja että tuet on liian pieniä ja plää plää. Hän haki sossusta harkinnanvaraista toim.tukea ja lainasi tutuiltaan minun tarpeisiini vedoten, mutta todellisuudessa rahat meni hänen omiin haihatuksiinsa.
Nyt olen 24v ja näen samaa p*askaa lähipiirissäni yhä, tosin nyt aikuisen näkökulmasta. Monet ikäiseni tuttavat, jotka elävät pienillä tuloilla (matalapalkka-alat, tuet, ehkä lapsia), käyttävät rahansa pitsaan, alkoon, tupakkaan, sähkötupakan makunesteisiin, lävistyksiin, tatuointeihin, hiusväreihin ja osamaksuihin. Oikeastaan heidän laskunsa ovat pääosin pelkkiä osamaksulaskuja, jotka ovat syntyneet niinkin järkevistä hankinnoista kuin esim.
- valkoiset, keinonahkaiset vauvanvaunut, 1600e
- iphone, 499e
- H&M vaatetilaus edellisen velan päälle, yht. 670e
Ja samat tyypit inisevät, että tuet on liian pieniä ja että köyhiä potkitaan päähän. Huoh.
Voi myös varautua pahanpäivän varalle 👍 Olen duunari ja kuukausittain laitan pienen summan osakkeisiin. Nyt vuosien säästämisellä on 5numeroinen summa jemmassa eikä ole tarvinnut mistään luopua 😎
M31
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko kaikilla olevan samat avut nousta? Vähänkö olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös varautua pahanpäivän varalle 👍 Olen duunari ja kuukausittain laitan pienen summan osakkeisiin. Nyt vuosien säästämisellä on 5numeroinen summa jemmassa eikä ole tarvinnut mistään luopua 😎
M31
Eihän aloituksessa sitä kysytty, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tällä hetkellä asiat hyvin taloudelliselta kantilta, mutta aina ei näin ole ollut. Aloittaessani työelämässä palkkani oli noin 1200 e nettona ja se oli sitä vuosia. Silti pärjäsin hyvin, ei ollut luottohäiriöitä ja sain säästöönkin. Säästin tosi monessa asiassa. Välillä kun kävin luottotiedot menettäneen tuttavan kanssa kaupassa, hämmästelin hänen ostoksiaan: Ei yhtään katsonut tarjouksia, osti monia ihan tyhmiä asioita. Tuntuu, että tosi monet itseään vähävaraisena pitävät toimivat samoin: Eivät ymmärrä, että rahaa tarvitaan myös ensiviikolla. Siksi mun on todella vaikea samaistua esim. niihin joilla ei ole rahaa koulutarvikkeisiin. Se oikeasti vaatii vaan muutaman euron ja kyllä pienistäkin tuloista pystyy säästämään kun ei turhia tuhlaile.
Tämä juttu on niin asiaa. Itse huomasin jo opiskeluaikana, että toisilla voisi antaa vaikka miljoonan. Ja todennäköisesti he hetkessä sen tuhlaavat. Itse elin opintotuen ja osa-aikatöiden tuloilla. Tuolloin tulorajat olivat vielä tiukemmat kuin nyt. Silti kun piti tarkkaa budjettia, mietti tarvitsenko todellakin tätä tai mennyt sillä asenteella baariin että rahaa kyllä on. Niin sain monesti säästettyä, en tarvinnut lainaa taikka pikavippejä.
Se nyt vaan on tosiasia, että toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla. Ja jos sitä on vähän vähemmän joutuu miettimään mihin rahat käyttää.
Hassua, ettet sinäkään typerys tajunnut, että tämä ei ole ketjun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämästä ikinä tiedä. Kannattaisi miettiä millaista yhteskuntaa rakentaa. Muuttuuko mieli joskus.
Jos olen joskus hyvätuloinen, uskon etten ikinä ala v******* ihmisille jolla ei ole varaa lapsen koulutarpeisiin.
Mä en tympeästi vähävaraisille ole puhunut tai kyseiseen koulutarvikeketjuun vastannut, mutta olen sitä mieltä, että toimeentulotuella saa ostettua kynät, kumit ja repun lapselle. Jos ei saa, on kyseessä jonkinlainen rahan/elämänhallintaongelma.
Olemme hyvätuloisia ja lahjoitamme kuukausittain rahaa hyväntekeväisyyteen. Itsekin olen elänyt köyhää lapsuutta ja myös tiukempia aikoja sairauden takia aikuisuudessa. Siksi myös haluan auttaa muita, koska tiedän, että köyhyys harvoin on oma vika. Jo lähtökohdat syntyessä ovat eri. Mutta tuttavapiirin ollessa laaja monesta eri yhteiskuntaluokasta, on tullut huomattua, että joillakin ihmisillä on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen rahan puutetta. Ei olla opiskeltu, ei tehty mitään sen eteen, että työllistyisi, sossut rahat tuhlataan pelaamiseen tms. ja loppukuusta valitetaan, kun ei ole rahaa ruokaan...Ei silloin kyse ole sosiaaliturvan riittämättömyydestä vaan mihin tuen pistää. Jokaisella on velvollisuus huolehtia itsestään, kukaan ei voi holhota toista oikeustoimikelpoista aikuista.
Auttaa pitää, mutta joidenkin kohdalla lisärahan työntäminen ei ole auttamista, vaan auttaminen olisi talouden ja elämänhallintakurssin järjestäminen kyseiselle ihmiselle. Se, että sanoo asiasta ei ole ilkeää. Mun mielestä parasta, mitä saatoin peliriippuvaiselle läheiselleni tehdä lukemattomien rahan lainaamisten (eli antamisten...) neuvoa hakeutumaan hoitoon ja kieltäytyminen antamasta rahaa (kaikista nimittelyistä, ruinaamisista, lupauksista ym. huolimatta).
On se ilkeää. Olen varakas ja jos joku ei pärjää, tipautan hänet tuttavapiiristäni. Mitä se kertoo sinusta, että haukut ystäviäsi selän takana ja arvostelet? Eivät he ole sinun ystäviäsi, miksi olet heidän kanssaan? Sinulla ei ole mitään oikeutta loukata muita, eikä sano heille mistään. Auttaaa voit jos haluat, muuten, pidä se turpassi tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Ne poraa sitten kun murrot lisääntyy.Köyhiähän on paljon enemmän maailmassa kun rikkaita.
Et ole koskaan poliisista, naapuriavusta ja vartiointiliikkeistä kuullut.
Ros k aväki pysyy kurissa kyllä -ei yhtään kannata fantasioida tuolla tavoin. :)
Vaikuttaa siltä, että tylysti ja epäempaattisesti vähävaraisiin suhtautuvat ennen kaikkea ne, jotka ovat itse lähtöisin perheestä/suvusta, jossa on ollut (ja on edelleen) pahoja ongelmia elämänhallinnassa ja sen vuoksi taloudellisestikin vaikeaa. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että vaikka teidän lähipiirinne on sellaista mitä on, se ei tarkoita että kaikki vähävaraiset olisivat samanlaisia.
Ei tulisi mieleen ilkeillä vähävaraisille. Ei se aina itsestä ole kiinni, mitä vaan voi sattua kenelle vaan. Itse olen duunariperheestä, vanhemmilla oli aina työtä joten tulimme toimeen eikä minulta ole puuttunut mitään oleellista. Itse olen myös ollut aina töissä mutta nykyään kuka vaan voidaan lempata ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-ope kirjoitti:
Juuri näin.
No onhan siinä melkoinen ero, onko vapaaehtoisesti rahaa valitsemaansa hyväntekeväisyyteen lahjoittava miljardööri, vai maailman korkeimpia veroja tuloistaan wt-väelle väkipakolla ”lahjoittava” työssäkäyvä. Miljadööriltä ei puutu mitään vaikka hän antaisi suuriakin summia, mutta palkkatyöläinen tuntee perheensä elintasossa ne kymmenet siipeilijät jotka joka päivä hänen pöydässään ruokailevat. Arvaan kyllä, ettet tajua tätä aspektia. Ei se mitään, siihen on totuttu tällä työssökäyvien leirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että tylysti ja epäempaattisesti vähävaraisiin suhtautuvat ennen kaikkea ne, jotka ovat itse lähtöisin perheestä/suvusta, jossa on ollut (ja on edelleen) pahoja ongelmia elämänhallinnassa ja sen vuoksi taloudellisestikin vaikeaa. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että vaikka teidän lähipiirinne on sellaista mitä on, se ei tarkoita että kaikki vähävaraiset olisivat samanlaisia.
No jaa, maailma on pullollaan tutkimuksia joiden tulokset yksiselitteisesti kertovat, että rikkaissa mahdollisuuksien maissa jollainen Suomikin on, köyhyys ja pienituloisuus korreloivat vahvasti heikkolahjaisuuden kanssa. Ja päin vastoin. Tästä ei kauheasti puhuta koska aihe koetaan poliittisesti epäkorrektiksi, mutta ainakin esim HS ja Tiede- lehti ovat kirjoittaneet aihesta.
Suomessa saa sanoa että köyhyys ja syrjäytyneisyys periytyvät, mutta syistä keskusteleminen koetaan liian kiusalliseksi. Tästä syystä niin moni uskoo että köyhyys voi tapahtua kenelle tahansa. Ei voi.
ex-ope kirjoitti:
Rikas opettaja? Iso eläke?
Varmaan juu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-ope kirjoitti:
Juuri näin.
No onhan siinä melkoinen ero, onko vapaaehtoisesti rahaa valitsemaansa hyväntekeväisyyteen lahjoittava miljardööri, vai maailman korkeimpia veroja tuloistaan wt-väelle väkipakolla ”lahjoittava” työssäkäyvä. Miljadööriltä ei puutu mitään vaikka hän antaisi suuriakin summia, mutta palkkatyöläinen tuntee perheensä elintasossa ne kymmenet siipeilijät jotka joka päivä hänen pöydässään ruokailevat. Arvaan kyllä, ettet tajua tätä aspektia. Ei se mitään, siihen on totuttu tällä työssökäyvien leirissä.
Moni työssäkäyväkin on köyhä ja joutuu paikkaamaan toimeentuloaan tuilla eli "siipeilemään". Pohjimmiltaan tässä on kyse vähän isommista asioista kuin mitä valtaosa kansasta pystyy ymmärtämään, ja tällainen "luokkien" välinen nahistelu vain edesauttaa sitä, että tilanne muuttuu yhä huonommaksi yhä useamman kohdalla.
Ei, ei minulla voi olla ikinä sellainen tilanne missä syytän veronmaksajia siitä etteivät anna minulle jotain mihin olisin itse voinut säästää mutta ostin mieluummin jotain kivaa itselleni. Ei vaikka olisin kuin köyhä.