Tytär muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, onko kenelläkään hyviä vinkkejä edullisimmista sähkösopimuksista, nettiyhteyksistä, kotivakuutuksista....
Täällä pähkäillään että mistä mikin kannattaisi hankkia, joten kaikki hyvät vinkit otetaan kiitollisena vastaan! :)
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo saahan sitä neuvoa jos tyttö on 16-vuotias lukion aloittaja, mutta jos kyse on 19-vuotiaasta yliopistoon menisjästä niin on mielestäni eri asia. Lisäksi nuoriso osaa varmaan googlettaa eri vaihtoehdot sata kertaa kätevämmin kuin vanhempi polvi.
Yhdessähän he siellä pähkäilevät. Eikö se ole ihan sama kumpi sen viestin tänne palstalle naputtaa. Todennäköisesti tyttö ei tiedä koko palstaa. Jos äiti hoksaa, että kysytäänpä av-palstalta, niin hyvä niin. Minusta olisi tyhmää, että äiti olisi vain hiljaa ja käskisi tyttären itse etsiä tietoa netistä. Kyllä me miehenkin kanssa mietitään asioita yhdessä ja etsitään tietoa netistä. Parempi kaksin kuin yksin. Ja joskus jopa kysytään neuvoa miehen vanhemmilta, kun he tietävät niin paljon kaikista asioista. Pääsee helpommalla, kun ei tarvitse googlata. Eri asia on hoitaa asiat itse sitten käytännössä, mutta avun ja neuvon pyytäminen on mielestäni ihan sama miten se tekee. Kysyy sitten äidiltä tai googlaa netistä.
On kyllä joku mennyt meidän koulutusjärjestelmässä pieleen, jos joku kokee googlettamisen vaivalloisempana kuin AV:n kahlaamisen. Ainakin nuoremmalle ikäpolvelle tämä ei pitäisi olla mikään rasite vaan nimenomaan helpompi työväline kuin kaikkien hyväntahtoisten vinkit. Googlaat vaan "sähkö halvin ^kaupunki^" ja löydät varmaan jonkun hintakilpailutussivuston.
Pääsääntöisesti muilta saatu tieto on a) yksipuolista ja subjektiivista b) vanhentunutta. Jos kysyt esim. pankkisuosituksia, niin ihmiset sanovat "suosittelen OP:ta, koska minulla on OP". Mutta eivät he ole testanneet ja vertailleet jokaista pankkia. Sen takia on parempi, jos saa vain valmiiksi tehdyn taulukon, jossa on se valmis vertailu. Ja netistä löydät aivan mitä tahansa, jos osaat sitä käyttää.
Joko tyttärellä on selvillä, minne hän menee asumaan? Opiskelija-asunnot on siitä kivoja, että niissä on yleensä netti ja sähkö valmiina ja hinnat sisältyy vuokraan, vaihtelua on toki paikkakunnittain. Yksityisellä netti joko on tai ei, sähkösopimus pitää tehdä itse. Netissä voi vertailla sähkön hintoja, mutta valitettavasti sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Laaja kotivakuutus kannattaa hankkia, se korvaa myös sen, jos läppäri tippuu lattialle ja rikkoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo saahan sitä neuvoa jos tyttö on 16-vuotias lukion aloittaja, mutta jos kyse on 19-vuotiaasta yliopistoon menisjästä niin on mielestäni eri asia. Lisäksi nuoriso osaa varmaan googlettaa eri vaihtoehdot sata kertaa kätevämmin kuin vanhempi polvi.
Ikä on sivuseikka. Aina voi olla ystävällinen toiselle ihmiselle jos toinen pyytää neuvoa/apua. Varmasti löytyy vertaistukea keiden lapsilla on/on ollut sama tilanne, kunhan palstan pässit häipyy takavasemmalle.
Ei ihme että nykylapset ovat ahdistuneita kun aikuisetkin käyttäytyy pokkana kuin pässit ja oikeuttaa sen mitä ihmeellisimmillä asioilla.
Meinaatko että teillä itsellänne on kalleimmat ettekä ikinä ole mitään vertailua omiin sähköihin ym tehneet???
Vierailija kirjoitti:
Täällä pähkäillään että mistä mikin kannattaisi hankkia, joten kaikki hyvät vinkit otetaan kiitollisena vastaan! :)
KVG. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät osaa käyttää hakukoneita ja kilpailuttaa palveluja verkossa kysymättä neuvoa aihe vapaalta.
Mun lapseni on sellainen stressaaja, että voisi hyvinkin haluta jutella ap:n kyselemistä asioista kanssani. Ihanaa, että lapsi ensimmäisenä kääntyy äidin, eikä googlen puoleen.
Ihan kaikkea ei opiskelija tarvitse. Koulussa on yleensä hyvät nettiyhteydet ja hyvät mahdollisuudet kotitehtävien tekemiseen tai puhtaaksi kirjoittamiseen. Kotioloissa ihan kynä ja ruutulehtiö saattavat olla tarpeeksi.
Kotivakuutus: mieti, mitä vakuutettavaa on.
Vesi yleensä kuuluu vuokraan, sähkö... No, enemmän siinä on kyse siitä sähkön käytöstä. Sähkö maksaa aina jotain. Koska viimeksi olet katsonut oman taloutesi sähkölaskun, vai onko teillä niin että "mies hoitaa nämä asiat"?
Kuinka kauas tyttö muuttaa? Tuleeko hän viikonloppuisin pesemään pyykkiä ja syömään yhdessä vielä? Ole arjessa mukana ja auta käytännön asioissa. Koska omilleen muutossa suurin yllätys tulee siinä tavaran määrässä: itse muistan vieläkin sen hämmennyksen kun jouduin tajuamaan että jos haluan leipoa, tarvitsen kulhon eikä jauhot sen paremmin kuin leivinjauhekaan tai leivinpaperikaan noin vaan löydy kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni on sellainen stressaaja, että voisi hyvinkin haluta jutella ap:n kyselemistä asioista kanssani. Ihanaa, että lapsi ensimmäisenä kääntyy äidin, eikä googlen puoleen.
Ihan kaikkea ei opiskelija tarvitse. Koulussa on yleensä hyvät nettiyhteydet ja hyvät mahdollisuudet kotitehtävien tekemiseen tai puhtaaksi kirjoittamiseen. Kotioloissa ihan kynä ja ruutulehtiö saattavat olla tarpeeksi.
Kotivakuutus: mieti, mitä vakuutettavaa on.
Vesi yleensä kuuluu vuokraan, sähkö... No, enemmän siinä on kyse siitä sähkön käytöstä. Sähkö maksaa aina jotain. Koska viimeksi olet katsonut oman taloutesi sähkölaskun, vai onko teillä niin että "mies hoitaa nämä asiat"?
Kuinka kauas tyttö muuttaa? Tuleeko hän viikonloppuisin pesemään pyykkiä ja syömään yhdessä vielä? Ole arjessa mukana ja auta käytännön asioissa. Koska omilleen muutossa suurin yllätys tulee siinä tavaran määrässä: itse muistan vieläkin sen hämmennyksen kun jouduin tajuamaan että jos haluan leipoa, tarvitsen kulhon eikä jauhot sen paremmin kuin leivinjauhekaan tai leivinpaperikaan noin vaan löydy kaapista.
Kynä ja lehtiö voi riittää kotona amiksessa. Kaikialla muualla tehtävät ovat eri alustoilla netissä (moodle, google drive, quislet jne). Kaikki kirjoitelmatkin palautetaan sähköisesti.
Kannattaa ensin kysyä teidän omasta vakuutusyhtiöstä / kotivakuutuksesta- siihen voi saada halvalla lisäkotivakuutuksen opiskelija-asuntoon.
Sähkövertaiku.fi, helppoa tehdä sähkösopimus netissä.
Huutelijoille, mä muutin omakotitalosta kerrostaloon 19 v, en ollut ikinä tehnyt sähkösopimusta enkä vakuutuksia. Kyllä toivoin että äiti olisi tarjonnut vähän apua.
Tarkastitko ap onko paikkakunnalla vokkia?
En tajua tätä "itse täytyy selvittää" -trendiä. Vanhempien tehtävä on opastaa lastaan arjen asioissa, harvalla täysi-ikäisellä kotoa pois muuttavalla on kokemusta söhkösopimuksista, kotivakuutuksesta ym. En tarkoita, että asiat tehdään sen nuoren puolesta, mutta ensikertalaisen kanssa niitä voisi tehdä yhdessä, vinkkejä antaen.
Aika karua heittää nuori "selvitä ja selviydy yksin" -tilanteeseen uudessa elämänvaiheessa.
Missä kohtaa asioista keskustelemisesta on tullut näin hävettävää ja tuomittavaa? Ainakin itse aina ensin googletan, ja silti vielä kysyn työpaikan kahvihuoneessa. Monen perheenäidin yhteinen kokemus on usein terävämpi kuin kymmenen sivua googletuloksia.
Anna nyt ap ne faktat eli mikä paikkaunta, mikä on lapsen ikä, mikä on asumismuoto eli opiskelija-asunto vai ei. Vasta sen jälkeen voi antaa mitään neuvoja.
On muuten tutkittu, että nuoriso osaa kyllä googlettaa, mutta he eivät ymmärrä saamiaan vastauksia. Hurjan moni ei osaa vertailla, jos kysytään, kumpi on vuodessa enemmän, 12 e/kk vai 35 e/3 kk.
Mistä sulla on kotiin samat sopimukset? Miten löysit ne.... Daa.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa asioista keskustelemisesta on tullut näin hävettävää ja tuomittavaa? Ainakin itse aina ensin googletan, ja silti vielä kysyn työpaikan kahvihuoneessa. Monen perheenäidin yhteinen kokemus on usein terävämpi kuin kymmenen sivua googletuloksia.
Minä kysyin työkavereilta vasta suosituksia vakuutuksista. Sain pari hyvää suositusta, jonka jälkeen kysyin tarjousta vakuutusyhtiöltä. Löytyi tosi hyvä tarjous. Helpolla pääsin, kun ei tarvinnut vain googlettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät osaa käyttää hakukoneita ja kilpailuttaa palveluja verkossa kysymättä neuvoa aihe vapaalta.
Jos sun sosiaaliset taidot on tolla tasolla, en ihmettele että turvaudut mieluummin hakukoneisiin kuin ihmisten kanssa kommunikointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä on sivuseikka. Aina voi olla ystävällinen toiselle ihmiselle jos toinen pyytää neuvoa/apua. Varmasti löytyy vertaistukea keiden lapsilla on/on ollut sama tilanne, kunhan palstan pässit häipyy takavasemmalle.
Ei ihme että nykylapset ovat ahdistuneita kun aikuisetkin käyttäytyy pokkana kuin pässit ja oikeuttaa sen mitä ihmeellisimmillä asioilla.
Tuota siis miten minä käyttäydyin kuin pässi? Ja millä minä sen oikeutin? Vai viittasitko johonkuhun muuhun?
Itse muutin pois kotoa 16-vuotiaana vuonna 2000 ja ihan itse hoitelin kaikki asiat. Muutin ensin opiskelijasoluun ja myöhemmin yksityiselle vuokranantajalle. Vuokrasopimus piti silloin toki faksata äidin allekirjoitettavaksi kun en alaikäisenä voinut sitä itse solmia, mutta itse sen vieraassa kaupungissa itselleni puuhasin. Samoin sähköt sun muut. Enkä ole mikään traumatisoitunut tai heitteillejätetty poloinen, enkä myönnä käyttäytyväni kuin pässi.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että teillä itsellänne on kalleimmat ettekä ikinä ole mitään vertailua omiin sähköihin ym tehneet???
Mä vertailin sen verran, että kuka tarjoaa sen haluamillani kriteereillä ja valitsin sen. Kotimaista, kotimaassa tuotettua sertifioitua vihreää sähköä, hinnasta viis koska sinkkuna kerrostalossa mulla menee sähköä niin onnettoman vähän. En halua valuttaa rahaa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailkaa hintoja netissä.
Ihanaa, kiitos tästä vastauksesta, ei tullut itsellä mieleenkään! Av auttaa aina.
Aika mahdotonta on mitään neuvoa ilman mitään tietoja esim asuinpaikasta, iästä jne. Onko opiskelija-asunto, jolloin yleensä sähkö ja netti kuuluu hintaan jne. Idiootti.
Itse olet.
Sinkkumies
Sähköyhtiöitä on paikallisia, on hyvin vaikea sanoa, mikä on edullisin. Joistain saa bonuksia, joten sekin voi merkata vertailussa.
Nettihintoja voi vertailla netistä, mutta esimerkiksi täällä Helsingissä joillain taloyhtiöillä on taloyhtiön netti, jolloin voi kuulua vuokraan tai olla tosi edullinen. Jälleen tosi vaikea sanoa siis.
Kotivakuus taas, sitä voi myös vertailla netissä, mutta jostain paikoista saa edullisemmin kun on keskittänyt palveluja, riippuu myös millaiseen asuntoon sitä ottaa.
Ei kysyvä tieltä eksy, mutta musta tytön kannattaisi itse selvittää asioita eikä niin, että kaikki tehdään puolesta.