Siis kenellä on varaa ripsienpidennyksiin, Olaplexiin, sisustustrendeihin, ulkomaanmatkoihin...
...merkkivaatteisiin, sähköautoihin, luomu-paleo-vegaanilähiruokaan, personal traineriin..?
Eli siis kaikkeen siihen kulutukseen, mitä nykyisessä some-maailmassa ihannoidaan?
Mietin siis ihan vakavissani sitä, että riittääkö normaali-ihmisen normaali palkka tuollaiseen ihanne-elämään. Ei taida riittää ilman velkaa.
Kommentit (35)
Meillä. Molemmat rahoitusalalla töissä. En silti ole kertaakaan ottanut olaplexiä, ripsienpidennyksiä kokeilin kerran ja ne oli kamalat. Käyn kampaajalla muutenkin ehkä kerran neljässä vuodessa. En osta merkkivaatteita, mutta joskus harvoin ostan laadukkaita luonnonmateriaaleista valmistettuja vaatteita Syön hyvää perusruokaa ja yritän hakea luonnosta mahdollisimman paljon raaka-aineita.
Aivan hölmöä pitää mitään noita otsikossa mainittuja merkkinä ”varallisuudesta” tai muutenkaan tavoiteltavasta elämäntyylistä. Itseä ainakin huvittaa etenkin sellaiset naiset, joissa kaikki on rahalla ostettua. Feikki rusketus, ripset, hiustenpidennykset, contourmeikki, joku merkkilaukku. Todella raskasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo Olaplexiä maksaa kampaamosta noin 30e, että ei nyt hirveen luksusta. Mutta joo, kyllä mulla riittää mun bruttopalkka 2300e merkkivaatteisiin ja kampaamoon sekä matkusteluun yms. Mutta mulla ei olekaan lapsia ja tiedän että niihin raha ei sitten riittäisikään enkä niitä aio tehdä olettaen että kyllä yhteiskunta kustantaa kaiken. Elämä on valintoja. Toki ymmärrän jos on eläkkeellä, työkyvytön tai muuta vastaavaa niin eläminen tosi niukkaa ja kaikki sympatia heille, mutta en ymmärrä miksi mun pitäisi olla jotenkin rikas jotta voin ostella yllälistattuja asioita? Ihan normaali työssäkäyvä.
Tuo on olaplex jatkohoito kotona tehtäväksi sen jälkeen, kun varsinainen hoito tehdään muutaman kympin (erikseen enemmän) hintaan kampaamossa.
Mikäli teet sen oikein.
Joo, tiedän. Pointti oli ettei se paljoa maksa kun se tohon luksuslistaan oli kuitenkin laitettu. Jos käy kampaajalla värjäämässä tukan vajaalla kahdella sadalle eurolla ni siinä ei pari kymppiä päälle enää tunnu.
Yksittäin nuo asiat eivät ole normaalin duunarin saavuttamattomissa, mutta uskoakseni kyse oli elämäntyylistä ja säännöllisistä kulutustottumuksista. Tiedän, koska elän noin ja se rahan määrä mitä noihin saa kulumaan, on _p a l j o n_.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo Olaplexiä maksaa kampaamosta noin 30e, että ei nyt hirveen luksusta. Mutta joo, kyllä mulla riittää mun bruttopalkka 2300e merkkivaatteisiin ja kampaamoon sekä matkusteluun yms. Mutta mulla ei olekaan lapsia ja tiedän että niihin raha ei sitten riittäisikään enkä niitä aio tehdä olettaen että kyllä yhteiskunta kustantaa kaiken. Elämä on valintoja. Toki ymmärrän jos on eläkkeellä, työkyvytön tai muuta vastaavaa niin eläminen tosi niukkaa ja kaikki sympatia heille, mutta en ymmärrä miksi mun pitäisi olla jotenkin rikas jotta voin ostella yllälistattuja asioita? Ihan normaali työssäkäyvä.
Tuo on olaplex jatkohoito kotona tehtäväksi sen jälkeen, kun varsinainen hoito tehdään muutaman kympin (erikseen enemmän) hintaan kampaamossa.
Mikäli teet sen oikein.
Joo, tiedän. Pointti oli ettei se paljoa maksa kun se tohon luksuslistaan oli kuitenkin laitettu. Jos käy kampaajalla värjäämässä tukan vajaalla kahdella sadalle eurolla ni siinä ei pari kymppiä päälle enää tunnu.
Yksittäin nuo asiat eivät ole normaalin duunarin saavuttamattomissa, mutta uskoakseni kyse oli elämäntyylistä ja säännöllisistä kulutustottumuksista. Tiedän, koska elän noin ja se rahan määrä mitä noihin saa kulumaan, on _p a l j o n_.
Kyllä saa kulumaan, se on ihan totta. Mutta riippuu varmasti myös muustakin kuin palkasta että riittääkö rahat tohon. Itsellä riittää sillä 2300e brutolla mutta mulla ei olekaan autoa tai lapsia ja vuokrakin on halpa kun maksaa miehen kanssa puoliksi. Mutta toki jos on auto, asuntolaina, lapsia yms rahasyöppöjä niin ei varmasti jää samalla tavalla rahaa tuhlaavaan elämäntyyliin. Itse olen valinnut toisin, mutta molemmat valinnat on täysin ok.
Jos olisi rahaa ostaisin metsää enkä vaatteita.
Haaveilen asua pienessä mökissä metsän keskellä.
Maallaeiväliä kirjoitti:
Jos olisi rahaa ostaisin metsää enkä vaatteita.
Haaveilen asua pienessä mökissä metsän keskellä.
Sama! mun suurin haave on ostaa vanha hirsimökki jostain metsän keskeltä ja paeta sinne arkea aina kun mahdollista. Eläkeellä sitten asua mökillä, ja kun minusta aika joskus jättää, toivoisin sen tapahtuvan siellä luonnon keskellä, pikkuisessa mökissäni.
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa hirveästi, kun vaatimukset on kasvaneet niin kovasti elintason noustessa. Vielä muutama vuosikymmen sitten kotirouville myytiin tiskikoneita ja einesruokia arjen helpottamiseksi - nyt taas 500 euron arvoista meikkipussin sisältöä contour-välineineen ja irtoripsineen. Eihän tässä tavallinen tallukka tiskikoneineen ja eineksineen ole enää mitään.
Kenen vaatimukset? En meikkaa kuin 1-2 kertaa vuodessa, kun on jotkut isommat juhlat, eikä kukaan ole vaatinut minua meikkaamaan. Matkustamiseen käytän rahaa, koska pidän siitä. Samoin ruokaan panostamme, koska molemmat haluamme syödä paljon tuoreita kasviksia ja kotona tehtyä ruokaa. Itse syön vegaanisesti, puoliso haluaa lisukkeeksi lihaa ja kalaa. Merkkivaatteita ei ostele kumpikaan, sen sijaan pyrin itse ostamaan mahdollisimman vähän vaatteita mutta sellaisia, jotka sitten myös kestävät sekä aikaa että kulutusta. Olaplexistä en tiedä mikä se on. Autoja on taloudessa kaksi, koska se on maalla asuessa välttämätöntä, jos haluaa töissä pystyä käymään, toinen on hybridi ja toinen bensa-.
Kuka sinulta ihan oikeasti vaatii noita asioita, miten ja missä?
Riittää osaan noista. Niihin mitä pidän tarpeellisina. Muihin ei tarvitse riittääkään. Elämä on valintoja!
Onko yhdelläkään sometähtösellä nuo kaikki? Vai bloggaako joku sisustamista ja toinen ulkonäköään?
Palkka nettona n. 2100€ ja 800-1000€ menee säästöön/sijoituksiin, joten riittäisi kyllä. En kuitenkaan arvosta kyseisiä asioita kovin korkealle ja elän jo muutenkin mukavasti. Mulle vähempi on parempi ja se vapauttaa energiat niihin asioihin, joista nautin.
Itse olen tällä hetkellä työtön. Vaatteita on tarpeeksi kaupassa, joten uusia en pahemmin tarvi, jos tarvitsen ostan laadukkaita vaatteita designer outletista edulliseen hintaan. Olen kasvissyöjä ja syön paljon vegaani sekä lähiruokaa, mikä ei ole sen kalliimpaa kuin liharuokakaan kunhan osaa valita oikeita vaihtoehtoja. Luomusta olen joutunut tinkimään. Kuntoiluna minulla on liikunta luonnossa ja YouTuben fitnessvideot. Autoon ei ole varaa. Sitten kun raha tilanne kohenee, sekä sähköauto ja personal trainerkin kyllä kiinostavat.
Aloituksessa mainituista asioista ei kiinnosta mikään muu kuin matkustaminen. Eli muussa mennään säästellen ja maalaisjärjellä ostaen vain sitä mikä on tarpeellista (ei luksusta)mutta elämyksiin kuten matkat panostetaan,olen keskituloinen.
Mene töihin ja lopeta loisiminen meidän rahoilla!
Mun tutulla on varaa noihin kaikkeen, lisäksi maksaa asuntolainaa pois sekä asuu vuokralla miehensä kanssa. On vuorotyötä tekevä lähihoitaja.
En ymmärrä miten hänellä on varaa. Aina on kaikku tip top kunnossa. Hiukset ja ripset laitettu. Päällä merkkivaatteet, kallis auto juuri käytetty huollossa ja suunnittelee seuraavaa lomareissua. Koti aina siisti ja muodikas.