Onko normaalissa suhteessa välillä toisen tahallista vähättelyä?
Olisitko suhteessa, jossa on välillä sinun vähättelyäsi, mutta ei suinkaan koko ajan, mutta myös paljon hyvää?
Välillä menee niin hyvin, että ajattelen olevani tosi onnekas ja etten voisi ikinä erota.
Välillä taas joku pyyntöni tai joku juttu, vaikea yksilöidä, ärsyttää miestä ja hän reagoi piilopiikittelemällä tai piilovähättelemällä minua.
Mietin, että miten paljon on liikaa ja kannattaa erota.  En ole itsekään täydellinen, mutten oileastaan koskaan arvostele miestä.
En myöskään osaa antaa pottuja pottuina takaisin, koska jostain ihmeen syystä tajuan piilopiikittelyn ja vähättelyn tapahtuneen vasta jälkikäteen. Esim tänään olen tajunnut miehen vähätelleen/arvostelleen minua eilen illalla reaktiona yhteen pyyntööni. Kun yritän analysoida suhdettamme, tuntuu kuin näkisin sen sumun läpi epäselvästi.
Onko normaaleissa ja hyvissäkin suhteissa joskus toisen tahallista vähättelyä?
Kommentit (21)
Toivottavasti joku vastaa, pohdin tätä tosissani ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä.
Ei ole. Jos mies ei halua tai pysty tekemään jotain mitä pyydän, hän sanoo sen ihan asiallisesti. Tosin mieheni on mukava ja kiltti muutenkin. Itse syyllistyn toisinaan ihan julkivttuiluun ja sarkasmiin. Harvemmin tosin miehelleni, sillä hän ei osaa vastata siihen ja kaikille tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Toisen pään sekoittaminen ei ole koskaan hyvä asia. Meillä samaa. Lisääntyy vuosien myötä. Kaikki on sekavaa ja hankalaa ja laitetaan toisen syyksi.
Meillä lapset. En tiedä miten lähteä. Lähde sinä jos vielä lapsia ei ole.
Mikä avuksi kun kaikki tuntuu umpikujalta? Pelkään että menetän lapset...
Ehditkin vastata ennen lisäkommenttiani.
Jos olet se, jolla on parhaillaan pitkä ketju miehestä, joka uhkaa huoltajuuden menetyksellä ja pelkää yksinäistä joulua, niin sinun tapauksessasi ei ole mitään epäselvää, sinun pitää ehdottomasti erota heti.
Itse en tiedä, onko suhteeni hyvä vai huono, en pysty sanomaan ja arvioni vaihtelee eri päivinä laidasta laitaan. Jotenkin alitajuntani kai torjuu nuo miehen vähättelevät kommentit. En keksi muuta selitystä. En rekisteröi niitä heti ja unohdan ne todella nopeasti ainakin tietoisella tasolla, vailka ne vaikuttavat itsetuntooni silti. En osaa sanoa, että liioittelenko niitä ja ovatko ne jossain määrin ihan normaali osa suhdetta.
Ap
Mielestäni toisen vähättely tai muu vastaava käytös ei ole missään mielessä normaalia tasapainoisessa suhteessa. Jos puolison vähättely tai arvostelu tapahtuu ulkopuoliselle toisen läsnäollessa niin suhde on erittäin todennäköisesti loppusuoralla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni toisen vähättely tai muu vastaava käytös ei ole missään mielessä normaalia tasapainoisessa suhteessa. Jos puolison vähättely tai arvostelu tapahtuu ulkopuoliselle toisen läsnäollessa niin suhde on erittäin todennäköisesti loppusuoralla.
Se ei tapahdu koskaan ulkopuolisten läsnäollessa vaan yksityisesti. Minusta miehen tarkoitus on loukata ainakin osassa niistä kerroista, kuten eilen. Osasta en tiedä, että onko se vain hänelle jo vähän ajattelematonta rutiinia.
Ap
Kun ex-miehen kanssa oli riitaa, hän ei osannut keskittyä pelkkään riidan aiheeseen, vaan halusi mieluummin pilkata, syytellä jne minua. Muuten maailman mukavin mies.... Ei olisi millään halunnut erota.
Vierailija kirjoitti:
Kun ex-miehen kanssa oli riitaa, hän ei osannut keskittyä pelkkään riidan aiheeseen, vaan halusi mieluummin pilkata, syytellä jne minua. Muuten maailman mukavin mies.... Ei olisi millään halunnut erota.
Oliko tuo se ainoa eron syy sinulla vai oliko muita isoja ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo se ainoa eron syy sinulla vai oliko muita isoja ongelmia?
Tuo oli suurin syy erota, koska en jaksanut enää sitä huonoa kohtelua. Oli muitakin syitä, mutta tuo tuntui pahimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sillähän ei koskaan ole väliä, että se arvostelun kohteeksi joutuva käyttäytyy törkeästi. Ja nimenomaan muiden läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sillähän ei koskaan ole väliä, että se arvostelun kohteeksi joutuva käyttäytyy törkeästi. Ja nimenomaan muiden läsnäollessa.
On erilaisia tilanteita.... Tapauskohtaista siis... Tässä on kysymyksessä arvostelijan huono käytös.
Minä olen pitänyt kaavaa jos puoliso ei kunnioita = ero.
En siedä huonoa kohtelua ystäviltänikään. Miksi sietäisin sitä puolisolta?
Yksityinen piikittely on yksi hallinnan ja henkisen väkivallan muoto. Läpsäisy on ihan yhtä lailla väkivaltaa kuin pesäpallomailalla pieksäminenkin. Sama henkisessä väkivallassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Viittaamani eilinen vähättely tapahtii, kun pyysin miestä hieromaan hartioitani, jotka olivat kipeät. Hän suostui pitkin hampain ja siinä samalla hieroessaan alkoi epäsuorasti piikitellen arvostella kykyjäni uudessa harrastuksessa, josta olen innostunut. Koin hänen haluavan loukata ja vähätellä vastaiskuna sille, että joutui hieromaan hartioita pyynnöstäni.
Ap
Eli miehesi on passiivis-agressiivinen: sen sijaan että ottaisi vastuun ja kieltäytyisi hieromasta (kulta nyt en millään jaksa), suostuu ja kostaa sen sitten sinulle piikittelyllä ja vähättelyllä.
No ei ole okei ollenkaan! Kaikki riitelee joskus mutta vittuilu ja vähättely on ehdottoman ei!
Loukkaaminen ja vähättely tulee vain lisääntymään, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Eli miehesi on passiivis-agressiivinen: sen sijaan että ottaisi vastuun ja kieltäytyisi hieromasta (kulta nyt en millään jaksa), suostuu ja kostaa sen sitten sinulle piikittelyllä ja vähättelyllä.
Hän on passiivisagressiivinen muillakin tavoin. Ei siis koko aikaa tieyenkään, mitta silloin kun on vihamielinen, niin se ilmenee noin, vaikka mököttämällä ja kiistää mököttävänsä, eikä esim huutamalla suoraan.
Olen juuri nyt niin lähellä eroa, että pitää lähteä ulos, välttelen miehen kohtaamista. Olen sitä miettinyt välillä aiemminkin ja myöhemmin ollut iloinen, etten eronnut. Pelkään katuvani raskaasti ja ymmärtäväni myöhemmin, että minulla oli täydellinen mies ja jään yksin loppuiäksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hän on passiivisagressiivinen muillakin tavoin. Ei siis koko aikaa tietenkään, mitta silloin kun on sellainen, niin se ilmenee noin, vaikka mököttämällä ja kiistää mököttävänsä, eikä esim huutamalla suoraan.
Olen juuri nyt niin lähellä eroa, että pitää lähteä ulos, välttelen miehen kohtaamista. Olen sitä miettinyt välillä aiemminkin ja myöhemmin ollut iloinen, etten eronnut. Pelkään katuvani ja ymmärtäväni myöhemmin, että minulla oli täydellinen mies ja jään yksin loppuiäksi.
Ap
Outoa, en pysty enää kommentoimaan ketjuun.
Ap
Vähättely ei aina ole varsinaisesti ilkeää.
Vastasin ettei minun tarvitsekaan ihan kaikkeen pystyä.
Totaalinen halveksunta on mielestäni eri asia, semmoinen ihminen on teennäinen muutoinkin.
Toisen pään sekoittaminen ei ole koskaan hyvä asia. Meillä samaa. Lisääntyy vuosien myötä. Kaikki on sekavaa ja hankalaa ja laitetaan toisen syyksi.
Meillä lapset. En tiedä miten lähteä. Lähde sinä jos vielä lapsia ei ole.
Mikä avuksi kun kaikki tuntuu umpikujalta? Pelkään että menetän lapset...