Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Rauha ihmiset hyvät. Jaksetaan vielä vähän. Eikä välitetä provoista
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä oikeuttaa myös sinut/muut täällä (tai ylipäätään missään elämässä) vastaamaan ja olemalla toisille epäkohteliaita? Surullista.
Tämä. Jos joku opettaja vastaa epäkohteliaasti (tyhmään) kysymykseen, siitä ei pitäisi päätyä sellaiseen johtopäätökseen, että ”Hei! Minäkin voin olla epäkohtelias!”
Järki käteen ja aivot alas narikasta.
Jutellaan välillä jostain muusta!
Minkä värisiä psykan opiskelijoiden haalarit ovat?
Helsingissä on liilat, Joensuussa turkoosit..?
Vierailija kirjoitti:
Tampereella oli kai punaiset? En oo koskaan kyl perustanut opiskelijahaalareista, mut jos nyt sattuu pääsemään sisään, niin kai ne voisi remonttihaalareiksi ottaa. : D
Sellainen väligallup tuli mieleen, että onko kenelläkään ns. plan B:tä olemassa? Jos et pääse tänä vuonna opiskelemaan, mitä aiot vuoden tehdä? Miten edistät matkaasi kohti psylologin opintoja/uraa?
Olen itse valmistunut maisteriksi toiselta alalta 10v sitten ja siinä samalla opiskellut psykologian aineopinnot ja nyt vihdoin uskallan toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni alan vaihdosta kohti psykologin ammattia.
Ovet eivät aukene minulle tänä vuonna ja se tulee jäämään kiinni tilastotieteestä/-matikasta.
Minulla ei ole hoitoalan tutkintoa tai kokemusta jotta voisin opiskella psykoterapeutiksi. Ja ne psykan aineopinnot tosiaan löytyy. Niin mietin, että mitähän voisin tässä vuoden ajan ennen ensi kevään pääsykokeita tehdä (sen lisäksi että olen täysipäiväisesti töissä :))? Ehkä aloittaa jo syksyllä matikan/tilastotieteen opiskelun ja valmennuskurssin? Myös NLP-kurssi kiinnostaisi, ihan itsenikin takia. EHkä jotain muuta psykologiaa (organisaatio- tai sosiaalipsykologiaa) avoimessa?
Mielelläni kuulisin muiden suunnitelmista ja mielipiteistä? :)
Vierailija kirjoitti:
Wikipedia kertoo tällaista :)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomalaisten_opiskelijahaalarien…
Vierailija kirjoitti:
Sellainen väligallup tuli mieleen, että onko kenelläkään ns. plan B:tä olemassa? Jos et pääse tänä vuonna opiskelemaan, mitä aiot vuoden tehdä? Miten edistät matkaasi kohti psylologin opintoja/uraa?
Olen itse valmistunut maisteriksi toiselta alalta 10v sitten ja siinä samalla opiskellut psykologian aineopinnot ja nyt vihdoin uskallan toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni alan vaihdosta kohti psykologin ammattia.
Ovet eivät aukene minulle tänä vuonna ja se tulee jäämään kiinni tilastotieteestä/-matikasta.
Minulla ei ole hoitoalan tutkintoa tai kokemusta jotta voisin opiskella psykoterapeutiksi. Ja ne psykan aineopinnot tosiaan löytyy. Niin mietin, että mitähän voisin tässä vuoden ajan ennen ensi kevään pääsykokeita tehdä (sen lisäksi että olen täysipäiväisesti töissä :))? Ehkä aloittaa jo syksyllä matikan/tilastotieteen opiskelun ja valmennuskurssin? Myös NLP-kurssi kiinnostaisi, ihan itsenikin takia. EHkä jotain muuta psykologiaa (organisaatio- tai sosiaalipsykologiaa) avoimessa?
Mielelläni kuulisin muiden suunnitelmista ja mielipiteistä? :)
Älä ainakaan mitään valmennuskurssia aloita ennen kuin ensi vuoden valintakoevaatimukset on julkaistu. Ennakkoon valmistauduttavista pääsykokeista halutaan eroon.
Jos psykoterapeutiksi haluat, nopeimmin onnistunee kasvatustieteiden kautta. Luet itsesi äkkiä kasvatustieteilijäksi, olet pari vuotta töissä ja menet psykoterapeuttiopintoihin.
Hyi kamala, sain melkeen sydärin kun tuli HY:ltä sähköpostiviesti "opiskelijavalintaa koskeva päätös" (ja tiesin että toi tarkottaa ettei päässyt) mutta luojan kiitos se oli alempaan hakukohteeseen (muu kuin psyka) johon en hakenut ollenkaan tosissani :-D En oo koskaan kokenut näin voimakasta sydämen hypähtämistä ja lihasten yhtäkkistä pettämistä :D
Mutta tarkoittaa siis sitä että HY on alkanut julkaisemaan edes jotain tuloksia??
Helsinki on myös julkaissut joitain pistelistoja valtsikasta.
Missä viipyvät loput.
Mitähän tämä tarkoittaa? Koodiin on ilmestynyt jokaisen koulun kohdalle "ilmoittautumisaika":{"loppu":"2019-09-20T20:59:59Z" kun aiemmin päivämääränä oli 2019-07-08.....
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on myös julkaissut joitain pistelistoja valtsikasta.
Missä viipyvät loput.
Jep, ilmeisesti ainakin Helsingin politiikka ja viestintä julkaistuna.
Ei kyllä mun korvaan kuulosta hirveän nopealta reitiltä lukea ensin kasvatustieteitä ja sitten terapeutiksi (ja jotenkin mahdollistaa ammatinharjoittaminen ja -harjoittelu siinä samalla) :S Olen tällä hetkellä aivan toisella alalla ja kasvatustiede ei ole yhtään lähellä minua... Vaikka erilaisia open hommia olenkin tehnyt paljon.
Luuletko, että tilastotiede voisi poistua pääsykokeista kokonaan ensi vuonna? Vaikka ei tulisi ennakkomateriaalia niin kait tilastiede ja/tai -matikka siellä voi säilyä silti?
Mullekin on tullut, mutta maistererihakujen valintajono id:t puuttuu vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tämä tarkoittaa? Koodiin on ilmestynyt jokaisen koulun kohdalle "ilmoittautumisaika":{"loppu":"2019-09-20T20:59:59Z" kun aiemmin päivämääränä oli 2019-07-08.....
Mulla on ollut tuo 20.9. päivämääränä kaikissa 🤔
en löydä enää sivuilta suoraa linkkiä siihen koodiin, osaisko kukaan linkata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuo 20.9. päivämääränä kaikissa 🤔
Mä muistelen, että mullakin sen 3 krt mitä oon kattonut (en tänään)
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mun korvaan kuulosta hirveän nopealta reitiltä lukea ensin kasvatustieteitä ja sitten terapeutiksi (ja jotenkin mahdollistaa ammatinharjoittaminen ja -harjoittelu siinä samalla) :S Olen tällä hetkellä aivan toisella alalla ja kasvatustiede ei ole yhtään lähellä minua... Vaikka erilaisia open hommia olenkin tehnyt paljon.
Luuletko, että tilastotiede voisi poistua pääsykokeista kokonaan ensi vuonna? Vaikka ei tulisi ennakkomateriaalia niin kait tilastiede ja/tai -matikka siellä voi säilyä silti?
Ei se tilasto ole mikään mahdoton homma ottaa haltuun, oikeasti. Ajattelin itsekin että oon ihan surkea matikassa, siis oikeasti (lukiokursseista 5 kaikista :D), mutta nettivalmennuskurssin ja runsaan sinnikkään tehtävien tekemisen avulla se aukenikin sitten yllättävän hyvin, ja varmaan omat parhaat pisteeni tän vuoden kokeesta tulikin just matikkaosuudesta vaikka toisin olisin kuvitellut. Ei kannata luovuttaa missään nimessä sen takia! Uskon että tilasto tulee säilymään kokeessa jossakin muodossa varmasti jatkossakin.
Oletko miettinyt ulkomailla opiskelua?
Tietääkö kukaan onko kauppatieteistä tullut vielä tuloksia? Tai lääkiksestä?
Jos kliininen työskentely kiinnostaa suomessa, en suosittele todellakaan ulkomailla opiskelua. Itse olen opiskellut psykan kandiksi hyvässä yliopistossa briteissä ja mulla on maisteri kesken tällä hetkellä ihan Oxfordin yliopistossa - silti mulle kerrottiin, että lähes ainoa tapa saada Suomessa psykologin laillistus olisi suorittaa toinen maisteri Suomessa psykasta. Tällä hetkellä hiukan kaduttaa psykan opiskelu ulkomailla, mutta en ihan kuitenkaan halua opiskelupaikasta Oxfordissa luopua, vaan haluaisin päästä sisään Suomessa maisteria tekemään ja toivottavasti saisin reilun osan kursseista korvattua aiemmilla opinnoilla.
Ja tämä oikeuttaa myös sinut/muut täällä (tai ylipäätään missään elämässä) vastaamaan ja olemalla toisille epäkohteliaita? Surullista.