Äitimme kuoli hiljattain alzheimerin tautiin, edunvalvojana ensimmäiset vuodet toiminut veljeni myi talon
Veli hankki ilmeisesti maistraatilta myyntiluvan äitini talolle, joka myytiin toiselle veljistämme. Perunkirjoituksessa selvisi tämä mutta vastaavia rahoja ei näytä löytyvän. Onko minulla rintaperillisenä oikeus nähdä mitä talosta on maksettu ja mihin rahat on käytetty. Veljekset eivät suostu puhumaan asiasta mitään.
Kommentit (45)
Hommaisin ap:na oman lakimiehen, koska kyllä sinulle kuuluu osa rahoista jotka myytävästä talosta on saatu. Muutenkin tuntuu haiskahtavan tuollainen "perinnönjako" Pidä puolesi AP!
Ikävä kyllä muistisairaat putsataan usein lähisukulaisten toimesta.
Siis rikos tossa on tapahtunut.
En tiedä miten asia pitää viedä eteenpäin.
Mikä talon arvo?
Äidilläni sama sairaus ja ulkopuolinen edunvalvoja.
Meilläkin edunvalvoja myi asunnon. Ei ollut varaa pitää ja rahat peritään joskus.
Jos kunnallisella hoidossa niin rahat todellakin jää säästöön. Hoitomaksu menee eläkkeestä ja pikku summa jää kahvirahaksi.
Saako talon myydä jollekin sisaruksista edullisesti ja hävittää rahat jos maistraatti on itse talokaupan vahvistanut?
Varmaan saa myydä, mutta kyllä heillä mielestäni on velvollisuus selvittää rahojen käyttö sinulle jos sitä pyydät.
Jos on ollut kunnallisessa hoidossa, tosiaan ainakin valtaosa talon hinnasta pitäisi vielä olla tallella, kun hoidon kattohinnan määrää eläke ja muut tulot, joista on jäätävä vielä suojaosa.
Tuo kyllä haiskahtaa hyötymiseltä. Veljesi sai talon halvalla.
Ekaksi sanot että haluat nähdä tiliotteet tai muuten mennään oikeuteen.
Jos veljesi virallinen edunvalvoja niin hän on syyllistynyt rikokseen.
Hänen täytyy myydä parhaaseen hintaan ja rahat tultava tilille.
Ota maistraattiin yhteys, siellä osaavat neuvoa.
Olen se jonka äidillä edunvalvoja ja parhaaseen hintaan osake myytiin.
Aikanaan sinun olisi pitänyt hakea yleistä edunvalvojaa.
Kysyin asiaa lakimieheltä ja hän on haluton alkamaan selvittämään asiaa. Mitä kannattaisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Saako talon myydä jollekin sisaruksista edullisesti ja hävittää rahat jos maistraatti on itse talokaupan vahvistanut?
Jos maistraatti on kaupan vahvistanut kauppasumman ei pitäisi olla suuresti paikallisen hintatason alle. Rahojahan ei saisi hävittää ja kyseessä voikin olla jonkinlainen petos. Toivottavasti ei ole vanhentunut rikos, jos on.
Mikä sellainen lakimies on, joka on haluton tekemään töitään?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa myydä edullisesti vaan sille joka maksaa eniten.
Edunvalvojan pitää hoitaa päämiehen etua.
Niin, siis jos talo on perillisten niin raha jaetaan sitten kaikille, jos jaettavaksi jää. Perukirjasta tulisi selvitä kuolinpesän varat ja velat. Talon arvo myös.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan saa myydä, mutta kyllä heillä mielestäni on velvollisuus selvittää rahojen käyttö sinulle jos sitä pyydät.
Saa myydä maistraatin luvalla mutta ei alihintaan ja rahat on tultava tilille.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin asiaa lakimieheltä ja hän on haluton alkamaan selvittämään asiaa. Mitä kannattaisi tehdä?
Kysy joltain muulta lakimieheltä. Lakimiehissä on paljon niitä, jotka eivät viitsi laittaa tikkua ristiin, jos juttu ei miellytä.
Mikä talon arvo?
Sen perusteella miettisin vienkö asian eteenpäin?
60 000 joku vanha tönö maaseudulla vai 150-300 000.
Lakimies maksaa ellet saa ilmaista.
Rikosilmoituksen voisit ainakin nyt heti tehdä!
Kumma juttu. Itse edunvalvojana myin isäni asunnon kun hän muutti hoivakotiin. Sisareni allekirjoitti valtakirjan myyntiä varten ja hänen nimensä tarvittiin johonkin muuhunkin maistraatin paperiin. Js maistraatti todellakin piti huolen siitä, että rahat jaetaan lain mukaan, byrokratia oli ihan tuskastuttavaa. Ihmettelen, miten teillä on voinut mennä noin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä talon arvo?
Sen perusteella miettisin vienkö asian eteenpäin?
60 000 joku vanha tönö maaseudulla vai 150-300 000.
Lakimies maksaa ellet saa ilmaista.
Rikosilmoituksen voisit ainakin nyt heti tehdä!
Kyllä mulle on iso raha toi 60 000e.
Meillä edunvalvoja huolehtii pesän varojen tuhlaamisesta. Kieltää kiinteistöjen vuokraamisen ja myyntiä yritetty kohta 2 vuotta. Maistraatti ei puutu asiaan vaikka tietoinen tilanteesta ja edunvalvottavat alaikäisiä. Pesän varat vaan hupenevat ja edunvalvottaville alkaa kohta juosta maksut vastikkeista ja kiinteistöverosta. Selitystä toimintaan ei tule. Hanki ap lakimies valvomaan etujasi. Maistraatin on pitänyt hyväksyä myyntihinta. Oletko vaatinut pesän jakamista? Suosittelisin.
Holhooja on ensimmäisten vuosien jälkeen vaihdettu virkaholhoojaksi. Ymmärtäisin jos talo on pakko myydä, että myytäisiin käypään hintaan jollekin, mutta yhdelle tulevista perillisistä.? Ja luulisi että rahoistakin pitäisi olla velvollisuus jotain kertoa? Heidän mielestään se ei kuulu minulle. Perunkirjoittajakaan ei ota kantaa. Eikä ihme, hän on toisen veljeni lakimies.
T.aloittaja