Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat! Mitä jos teininne ryhtyisi vegaaniksi?

Vierailija
14.07.2018 |

Itsellä on 13 vuotias tyttö, ja päätti tänään alkaa vegaaniksi. Yllätyin aika laills.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini ryhtyi vegaaniksi vuosia sitten. Ensi-ihmetyksen jälkeen otin lusikan kauniiseen käteen ja opettelin tekemään vegaaniruokia. Tekemällä oppii ja ruokarepertuaari laajeni ja monipuolistui itsellämmekin. On hyvä, että kiinnitetään huomioita ruoan tehotuotantoon ja vaikka me muut olemme edelleen sekasyöjiä, lihansyöntimme on vähentynyt merkittävästi.

Omasta asenteesta on kiinni, miten siihen suhtautuu ja millaisen viestin lapselleen haluaa antaa. Toki haasteita edelleen ravintoloissa jne mutta sekin on mennyt eteenpäin rutkasti.

Minusta vegaaniruokavalio on oikea askel parempaan ja kestävämpää ruoantuotannon ja siksi kannatettavaa.

Vierailija
22/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin sen risuranteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vegaaniruoka todellakaan ole oikeilla valinnoilla yhtään kalliimpaa kuin liharuokavalio.

Vierailija
24/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa olisi kyllä jos olisi vaan vege koska itsekin olen mutta sitten täytyisi maitotuotteita korvata vegaanisilla. Käytän nytkin kauramaitoa esim. smoothieissa.

Ymmärrätkö, että kauramaitoa ei ole olemassa?  Ei kaura muutu maidoksi, jos siihen lisää vettä ja lisäaineita.

Kauramaito on "maitoa" siinä, missä esim. kookosmaitokin. Jostain syystä jälkimmäinen ei saa antivegaaneja barrikadeille. Kielitoimiston sanakirjakin antaa maito-sanalle kaksi merkitystä, toisessa esimerkkisanoina "Voikukan maito", "Kookosmaito" ja "Ihonpuhdistusmaito".

Vierailija
25/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vegaaniruoka todellakaan ole oikeilla valinnoilla yhtään kalliimpaa kuin liharuokavalio.

Mutta todella epäterveellistä se on kun vielä alkaa penniä venyttämään mutenkin ravintoköyhän ruokavalion kanssa.

Vierailija
26/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrätte, että hyvin harvaa teinityttöä oikeasti kiinnostaa veganismin eettinen puoli? Enempi tuntuu tarkoitus olevan laihtuminen ja/tai laihana/"timminä" pysyminen, kun ruokavalio on lähinnä kasviksia. Ja tiedän itse entisenä vegaanina hyvin, että kyllä vegaaneillekin on olemassa mättöruokaa ja herkkuja, mutta... no, olen nähnyt itsekin, mitä salaatin vetämistä ja syömishäiriön kanssa leikkimistä tuollainen "teiniveganismi" yleensä on...

Vierailija
27/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi sitten ostaa ja tehdä omat ruokansa.

Vierailija
28/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tutkittaisiin mitä vegaanit syövät, miten paljon ja miten paljon ruokaa pitää saada että ollaan terveitä. Sitten kokkaillaan yhdessä ja opetellaan miten vegaaniruokaa tehdään.

Haluan olla tukemassa lastani hänen kasvussa ja uusissa asioissa, en tuomitsemassa. Niin kauan kun hän ei ole valitsemassa itselleen laitonta ja vaarallista elämää, minun mielestäni saa kokeilla eri ruokavalioita ja minä tuen häntä. Lapsi, jonka ei anneta kokeilla ja päättää omasta elämästään varmasti kasvaa ahdistuneeksi ihmiseksi. 

Vierailija
29/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko nuoriso alkanut vegaaneiksi. Hyvä niin.

Vierailija
30/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se lapsi/teini ilmoittaisi alkavansa syömään pelkkää punaista lihaa, pitäisikö hänen silloinkin alkaa itse ostamaan ja maksamaan ruokansa? Vai ostaisitko silti hänen ruokansa ? Etko koskaan tee ruokaa muusta kuin lihasta? Onko teidän lautasilla pelkkä lihanpala? Suuri osa ruokaa on muutenkin jo vegaanista ja sitä syödään sen kummemmin ajattelematta, mutta kun joku lopettaa lihansyönnin, on se muka ihan kauheata.

Vierailija
31/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrätte, että hyvin harvaa teinityttöä oikeasti kiinnostaa veganismin eettinen puoli? Enempi tuntuu tarkoitus olevan laihtuminen ja/tai laihana/"timminä" pysyminen, kun ruokavalio on lähinnä kasviksia. Ja tiedän itse entisenä vegaanina hyvin, että kyllä vegaaneillekin on olemassa mättöruokaa ja herkkuja, mutta... no, olen nähnyt itsekin, mitä salaatin vetämistä ja syömishäiriön kanssa leikkimistä tuollainen "teiniveganismi" yleensä on...

Väärin. Olet täysin väärässä. Meilläkin teinit ovat lopettaneet lihan syönnin ja pyrkivät kohti vegaanismia, ja todellakin ihan vain eettisistä syistä. Ei haluta syödä tehotuotettuja eläimiä jne. Myös terveellisyys on taustalla, mutta ei todellakaan laihtumiset yms syyt. Kenelläkään ei ole koskaan ollut minkäänlaisia paino-ongelmia, koska meillä on aina syöty tavallista tarveellistä kotiruokaa ja kaikki ovat olleet myös liikkuvaisia ihan luonnostaan.  Itsekin olen lopettanut lihansyönnin nyt vanhempana ja ihan vain eettisistä syistä. Ei kaikki nuoret ole ollenkaan niin pinnallisia kuin luulet.

Vierailija
32/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit ovat kovasti vegaanisesta ruokavaliosta kiinnostuneita. Kaapeista löytyy melko paljon ruokavalioon sopivia tuotteita. Ovat kuitenkin urheilijoita ja tarvitsevat proteiininsa. En halua ottaa vastuulleni sitä, että eivät saisi tarvitsemaansa ravintoa, joten siksi ovat kuitenkin sekasyöjiä. Me vanhemmat emme syö punaista lihaa emmekä myöskään kanaa.

Vierailija
33/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa olisi kyllä jos olisi vaan vege koska itsekin olen mutta sitten täytyisi maitotuotteita korvata vegaanisilla. Käytän nytkin kauramaitoa esim. smoothieissa.

Ymmärrätkö, että kauramaitoa ei ole olemassa?  Ei kaura muutu maidoksi, jos siihen lisää vettä ja lisäaineita.

Korpeaakohan sua myös vaikkapa mustikkakukko? Siinä ei nimittäin ole kukkoa :O

Vierailija
34/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Olet täysin väärässä. Meilläkin teinit ovat lopettaneet lihan syönnin ja pyrkivät kohti vegaanismia, ja todellakin ihan vain eettisistä syistä. Ei haluta syödä tehotuotettuja eläimiä jne. Myös terveellisyys on taustalla, mutta ei todellakaan laihtumiset yms syyt. Kenelläkään ei ole koskaan ollut minkäänlaisia paino-ongelmia, koska meillä on aina syöty tavallista tarveellistä kotiruokaa ja kaikki ovat olleet myös liikkuvaisia ihan luonnostaan.  Itsekin olen lopettanut lihansyönnin nyt vanhempana ja ihan vain eettisistä syistä. Ei kaikki nuoret ole ollenkaan niin pinnallisia kuin luulet.

Veganismia ei pidä puolustella terveellisyydellä kun on kyse ihmisestä, joka on sekasyöjä.

Vierailija
35/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se lapsi/teini ilmoittaisi alkavansa syömään pelkkää punaista lihaa, pitäisikö hänen silloinkin alkaa itse ostamaan ja maksamaan ruokansa? Vai ostaisitko silti hänen ruokansa ? Etko koskaan tee ruokaa muusta kuin lihasta? Onko teidän lautasilla pelkkä lihanpala? Suuri osa ruokaa on muutenkin jo vegaanista ja sitä syödään sen kummemmin ajattelematta, mutta kun joku lopettaa lihansyönnin, on se muka ihan kauheata.

Meillä muuten toinen teini on ihan hemmetisti lihan perään, ja tuntuu että söisi sitä pelkästään ja jotain salaattia korkeintaan lisukkeeksi, ja on sanottu kyllä että sitten kun itse ostaa ja laittaa niin tehköön mitä lystää, ja että kannattaisi ne koulut käydä niin että on varaa.

Toki varoitan liian lihansyönnin riskeistä, ja myös siinä vegaanisuuden vaatimisessa käytäisiin muutama asia läpi. Kuten muissakin uskontoihin hurahtamisissa, jota tuo mielestäni on.

7

Vierailija
36/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tehty paljon kokeiluja ja arkiruokaa ihan edullisista perusraaka-aineista: linssikeittoa, papupataa, uunijuureksia, mustikkakiisseliä ja puuroa, kaalisalaattia, sienikastiketta suppiksista ja perunoita, risottoa pakastevihanneksilla, pastaslaattia, kikhernelevitettä, dippiä ruokaöljystä... Ei ole pakko olla eineksiä, jotka jäljittelevät maitotuotteita ja lihaa. :)

Vierailija
37/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan, jos hommaisi omat eväänsä. Kotona syödään sitä, mitä on.

Vierailija
38/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia joiden vanhemmatkin alkoivat vegaaneiksi kun lapset alkoivat. Itse aloin vegaaniksi vasta kotoa muutettuani mutta äitini usein valitsee vegevaihtoehdon ja on vähentänyt huomattavasti eläintuotteiden käyttöä.

Vierailija
39/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä muuten toinen teini on ihan hemmetisti lihan perään, ja tuntuu että söisi sitä pelkästään ja jotain salaattia korkeintaan lisukkeeksi, ja on sanottu kyllä että sitten kun itse ostaa ja laittaa niin tehköön mitä lystää, ja että kannattaisi ne koulut käydä niin että on varaa.

Toki varoitan liian lihansyönnin riskeistä, ja myös siinä vegaanisuuden vaatimisessa käytäisiin muutama asia läpi. Kuten muissakin uskontoihin hurahtamisissa, jota tuo mielestäni on.

7

Harvinaisen fiksu muuten on se teinisi. Rasvainen liha ei paljon maksa eikä aiheuta sairauksia. Kasviksia mukaan. Ei tasan tarkkaan ole kallista  verrattuna suositusruokaan. Oikeestaan päinvastoin, kun ruokamäärä on pienempi.

Vierailija
40/117 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sais itse valmistaa ruokansa, jos haluais jotain muuta, kun mitä muu perhe syö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi