Kelan Vaativa lääkinnällinen kuntoutus psykoterapiana
Hain lääkärin suosituksesta Kelan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta psykoterapiana, ja lääkäri antoi siihen lausunnon. Onko muilla kokemuksia, onko tullut myönteisiä vai kielteisiä päätöksiä ja millä perusteella?
Kommentit (20)
Millä perusteilla sait myönteisen?
Eli taas veronmaksajat maksaa yhden itkuisen akan mielipahan hoitamisen kalliilla huuhaalla. HUOH!!!
Eli kieltäydyit psykiatrin määräämistä lääkkeistä ja juoksit lääkäreillä niin kauan että joku ehdotti jotain trendikästä?
Vierailija kirjoitti:
Loputon jankuttaminen ja itkeminen.
Eikös ensin pitäisi olla terapeutti katsottuna ennen kun voi hakea mitään? Ja tutustumiskäynnin joutuu itse maksamaan. Niin miten voi tulla myönteinen päätös?
Mielestäni lääkärit kyllä kirjoittavat huuhaa lausuntoja joissa on virheitä. Ei ihme että hakemuksia hylätään :(
Moni terapeutti on ihan huuhaa. Sairaita itse ja pyrkii manipuloimaan ja opettamaan muita. Hyviäkin kyllä löytyy.
Sain kompleksisen ptsd-diagnoosin ja itsemurhayrityksen jälkeen. Terapeutti oli vaikeaa löytää, mutta terapia on toiminut yli odotusteni ja minusta mitä todennäköisimmin tulee vielä työkykyinen ihminen.
Sain myönteisen päätöksen ja taustalla vaikeita somaattisia sairauksia, jotka huonontavat liikuntakykyä, vakavaa masennusta, ptsd, neuropsykiatrisia diagnooseja yms. Terapeutin löytymisessä kestikin kauan. Kannattaa huomioida, että ellei omalta paikkakunnalta löydy terapeuttia voi kokeilla etäterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Sain kompleksisen ptsd-diagnoosin ja itsemurhayrityksen jälkeen. Terapeutti oli vaikeaa löytää, mutta terapia on toiminut yli odotusteni ja minusta mitä todennäköisimmin tulee vielä työkykyinen ihminen.
Kiva kuulla, että terapia on toiminut :). Mitkä asiat ja havainnot ovat auttaneet sinua eniten?
T. toinen CPTSD:stä kärsivä
Vierailija kirjoitti:
Myönteinen päätös, mutta terapeutteja vielä vähemmän kuin kuntoutuspsykoterapiaan. Joten terapeuttia ei löytynyt. Aika jännä juttu muuten, että tarjolla vaikka minkälaista huuhaa jeesustelijaa vaikka kyseessä astetta vaativampi psykoterapia.
Ihan ne on niitä samoja psykoterapeutteja, jotka tekevät kuntoutuspsykoterapian lisäksi vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Ehdot näiden myöntämiseksi eroavat sekä kuntoutuskustannusten jakautumisen osalta eri käytännöt. Nimi ei viittaa siihen, että olisi erityisesti psykoterapiaprosessina psykoterapeutille vaativampaa toteuttaa.
Kielteinen päätös tuli. Jännä että kelan mielestä olen liian huonokuntoinen kuntoutuspsykoterapiaan ja toimintakykyni on liian hyvä vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen.
Kielteinen päätös.
Vuotta myöhemmin myönteinen päätös, TK-eläke.
Ei tullu kunnollista ihmistä ja päättivät lopettaa yrittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Sain myönteisen päätöksen ja taustalla vaikeita somaattisia sairauksia, jotka huonontavat liikuntakykyä, vakavaa masennusta, ptsd, neuropsykiatrisia diagnooseja yms. Terapeutin löytymisessä kestikin kauan. Kannattaa huomioida, että ellei omalta paikkakunnalta löydy terapeuttia voi kokeilla etäterapiaa.
mulla taas kesti kauan tajuta, että mun somaattiset vaivat johtuu autismista..
luulin pitkään olevani sairas ja lääkärit ei ymmärrä autismia ja kipuja.
autismi voi aiheuttaa nivelkipuja, suolisto ongelmia, migreeniä mm. myös liikunta vaikeutta. mulla taas vakava masennus on väärä arviointi en ole masentunut vaan autsimisen piirteiden takia se näyttäytyy masennuksen tyylisenä.
pts hoitoon terapia varmasti toimii mutta mullakin on ptsd oireita mutta oikeasti syy on autismi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ensin pitäisi olla terapeutti katsottuna ennen kun voi hakea mitään? Ja tutustumiskäynnin joutuu itse maksamaan. Niin miten voi tulla myönteinen päätös?
Mielestäni lääkärit kyllä kirjoittavat huuhaa lausuntoja joissa on virheitä. Ei ihme että hakemuksia hylätään :(
Tuo vaatimus terapeutista koskee kuntoutuspsykoterapiaa. Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen päätöksen voi hakea ilman tiedossa olevaa terapeuttia ja saada myös myönteisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Eli taas veronmaksajat maksaa yhden itkuisen akan mielipahan hoitamisen kalliilla huuhaalla. HUOH!!!
Pepepepepe Persuincelii! hän se siellä taas itkee. :)
Vierailija kirjoitti:
Kielteinen päätös tuli. Jännä että kelan mielestä olen liian huonokuntoinen kuntoutuspsykoterapiaan ja toimintakykyni on liian hyvä vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen.
Mitä muuta päätöksessä sanottiin? Yksi yleinen perustelu on se, että Kela katsoo hoidollisen vaiheen olevan kesken jolloin sitä psykiatrista hoitoa pitäisi vielä olla (lääkitystä tms) jotta nähdään sen vaikutus ennen kuin voidaan edetä Kelan myöntämän kuntoutuksen vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loputon jankuttaminen ja itkeminen.
Kuulostaa vauva.fi palstalta opitulta tavalta.
Vain osa kuntoutuspsykoterapeuteista on myös vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen psykoterapiapätevyyden omaavia.
Myönteinen päätös, mutta terapeutteja vielä vähemmän kuin kuntoutuspsykoterapiaan. Joten terapeuttia ei löytynyt. Aika jännä juttu muuten, että tarjolla vaikka minkälaista huuhaa jeesustelijaa vaikka kyseessä astetta vaativampi psykoterapia.