Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat! Mitä jos teininne ryhtyisi vegaaniksi?

Vierailija
14.07.2018 |

Itsellä on 13 vuotias tyttö, ja päätti tänään alkaa vegaaniksi. Yllätyin aika laills.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sais itse valmistaa ruokansa, jos haluais jotain muuta, kun mitä muu perhe syö.

Tuntuu, että ihmiset todella vähän välittää lapsistaan. 13v on vielä lapsi.  Lapsella on pyrkimys parempaan, mutta vanhemmat ei viitsi yhtään kannustaa tai tukea vaan jätetään oman onnensa nojaan.  

Sitten ihmetellään , kun lapset haistattelee päin naamaa. Eihän ne lapset opi välittämään vanhemmistaan, kun ei vanhemmatkaan välitä niistä, edes sen vertaa, että tekisi lapselle ruuan. Jokainen vegaaninuori on muutos parempaan ja inhimillisempään maailmaan.

Tai välitä mitä lapsi ajattelee. Miksi lapsi haluaa olla vegaani? Ihan sama näille vanhemmille mitä lapsen päässä liikkuu. Itsenäinen ajattelu on ilmeisesti näissä perheissä pahasta.

Jahas, vanhempi teini alkoi tehdä 13-vuotiaana ruokaa kotitaloustuntien innoittamana. Miksi kuvitteellista vegaanilastani tarvitsisi enemmän passata?

Mulla on kaiken kaikkiaaan 4 jo teini-ikäistä tai teini-iän ohittanutta lasta ja yksikään ei ole koskaan haistatellut minulle, taitaa teillä kuitenkin olla asiasta kokemusta kun näin siihen puututte (oma teiniys?).

Ja siihen asiaan nykyinen 13-vuotias teinini ei syö kasviksista kuin omenia ja melonia. Nämä tavalliset eli linssit, pavut, herneet, porkkana, peruna, kukkakaali ja tomaatti jää lautaselle eksoottisemmista puhumattakaan, niin on vaikea kuvitella, että hän vegaaniksi alkaisi.

Taitaapi olla nyt niin että oikeasti teillä ei ole mitään kokemusta teinien kasvattamisesta, paitsi passaavat vanhemmat. Sen verran "prinsessavastauksia" kommenttinne oli. Tai sitten vegaanius on pehmittänyt pään, koska lauseen kommentista vedätte mahtavia johtopäätöksiä.

Äkkiä lääkäriin! 13-vuotuallasi on varmasti useita kasvua haittaavia puutostiloja.

Vierailija
102/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että en rupea maksamaan mistään kasvishömpästä. Meillä syödään pihiviä eikä mitään porkkanoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että en rupea maksamaan mistään kasvishömpästä. Meillä syödään pihiviä eikä mitään porkkanoita.

Tässä on kyllä paljon lasun aihetta kun noi piittaamaton on vanhempi lapsen terveydestä. Vähän aikaa sitten oli se uutinen vanhemmista jotka teippasi lapsen kädet ja laittoi syömään lattialla. Tämä pelkän lihan syöttäminen lapselle kuulostaa yhtä pahalta.

Vierailija
104/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään jos, vaan tyttäreni ryhtyi vegaaniksi viisi vuotta sitten 15-vuotiaana. Sitä ennen hän oli pari vuotta noudattanut ruokavaliota, johon ei kuulunut punainen liha eikä kana. 

Mitäs siinä, muokkasimme omaa ruokavaliotamme kasvispitoisemmaksi ja tein ruokien pohjat vegaanisina - niihin voi sitten lisätä lihaa tai eläinperäisiä aineksia mielensä mukaan. Koko perheen ruokavalio kohentui huomattavasti, kasvisruoka on hyvää, edullista ja helppoa tehdä. Nyt tytär on muuttamassa pois kotoa, ja luulenpa, että kasvispainotteinen ruoka jää meillä pysyväksi vaihtoehdoksi. Koko perhe on voinut huomattavasti paremmin kuin ennen, ja kiinnitämme paljon enemmän huomiota ruuan monipuolisuuteen ja siihen, että saamme ravinnosta tarvittavat hivenaineet. Harvempi sekasyöjä taitaa olla niin tietoinen ruokavaliostaan, vaikka usein kääkätetäänkin sitä, kuinka vegaanit eivät saa ravinnostaan sitä sun tätä tarpeellista. Se, mitä minä en enää ravinnostani saa, on korkea kolesteroli ja verenpaine. 

Vierailija
105/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo ryhtynyt. Käymme yhdessä ruokakaupassa, teini valitsee omat ruokatarvikkeensa samalla. Teemme usein niin, että jos teemme pastaa/riisiä/perunoita, tyttö tekee niihin vain omat kastikkeen. Ihan hyvin on pärjätty ja itsekkin on tullut lisättyä kasviksia ruokavalioon. Mies vähän aluksi asiasta vitsaili (lue vittuili) asiasta tytölle mutta nyt tuo äijäkin vetää grillattuja kasviksia hymysuin :)

Vierailija
106/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ihmiset todella vähän välittää lapsistaan. 13v on vielä lapsi.  Lapsella on pyrkimys parempaan, mutta vanhemmat ei viitsi yhtään kannustaa tai tukea vaan jätetään oman onnensa nojaan.  

Sitten ihmetellään , kun lapset haistattelee päin naamaa. Eihän ne lapset opi välittämään vanhemmistaan, kun ei vanhemmatkaan välitä niistä, edes sen vertaa, että tekisi lapselle ruuan. Jokainen vegaaninuori on muutos parempaan ja inhimillisempään maailmaan.

Tai välitä mitä lapsi ajattelee. Miksi lapsi haluaa olla vegaani? Ihan sama näille vanhemmille mitä lapsen päässä liikkuu. Itsenäinen ajattelu on ilmeisesti näissä perheissä pahasta.

Jahas, vanhempi teini alkoi tehdä 13-vuotiaana ruokaa kotitaloustuntien innoittamana. Miksi kuvitteellista vegaanilastani tarvitsisi enemmän passata?

Mulla on kaiken kaikkiaaan 4 jo teini-ikäistä tai teini-iän ohittanutta lasta ja yksikään ei ole koskaan haistatellut minulle, taitaa teillä kuitenkin olla asiasta kokemusta kun näin siihen puututte (oma teiniys?).

Ja siihen asiaan nykyinen 13-vuotias teinini ei syö kasviksista kuin omenia ja melonia. Nämä tavalliset eli linssit, pavut, herneet, porkkana, peruna, kukkakaali ja tomaatti jää lautaselle eksoottisemmista puhumattakaan, niin on vaikea kuvitella, että hän vegaaniksi alkaisi.

Taitaapi olla nyt niin että oikeasti teillä ei ole mitään kokemusta teinien kasvattamisesta, paitsi passaavat vanhemmat. Sen verran "prinsessavastauksia" kommenttinne oli. Tai sitten vegaanius on pehmittänyt pään, koska lauseen kommentista vedätte mahtavia johtopäätöksiä.

Äkkiä lääkäriin! 13-vuotuallasi on varmasti useita kasvua haittaavia puutostiloja.

Mitähän se lääkäri siihen voisi tehdä? Ravitsemusterapeutti paremminkin auttaisi, jos apua tarvitsisi. Tiedän pojan joka eli pelkällä kurkulla, perunalla ja lihalla. Ihan hyvin tuo kasvoi, on nyt jo yli kolmekymppinen mies.

Vierailija
107/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahtuisin suuresti. Itse aloin vegaaniksi pari vuotta sitten, sitä ennen olin monta vuotta kasvissyöjä. Kolmesta teinistä (tai no vanhin on jo siinä rajoilla kun on 19 v) yksi on kasvissyöjä ja kaksi sekasyöjiä. Teen pelkästään vegaaniruokaa ja itse saavat sitten tehdä jotain muuta, jos ei kelpaa. Mieheni on sekasyöjä, mutta hänelle kelpaa vegeruoka oikein hyvin, mutta hän on se, joka joskus tekee jotain eläinruokaa lapsille, itse en millään ilkeä,  hajukin on niin kuvottava. Koulussa sekasyöjäteinimme syövät sekaruokaa. 

Vegeruualla säästää vuodessa sievoisen summan, joten senkin takia vain sitä on tarjolla. Juuri nyt olen tekemässä falafelejä, harissa-kastiketta ja lohkoperunoita, eilen syötiin kidneypapu-kasvispihvejä + uusia perunoita ja parsakaalta ja toisella ruualla keittoa, joka oli tehty paahdetuista paprikoista, linsseistä ja tomaateista ja tietysti salaatit lisäksi. Tänä iltana tehdään vielä tacoja ja tortilloita nyhtökaura-papu-tomaattisoositäytteellä ja itsetehtyä guacamolea + salsaa. 

Kukapa äiti ei ilahtuisi siitä, että nuori haluaa syödä terveellisesti ja ottaa huomioon eläimet ja ympäristön? 

Vierailija
108/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se lääkäri siihen voisi tehdä? Ravitsemusterapeutti paremminkin auttaisi, jos apua tarvitsisi. Tiedän pojan joka eli pelkällä kurkulla, perunalla ja lihalla. Ihan hyvin tuo kasvoi, on nyt jo yli kolmekymppinen mies.

Avainsana onkin tuo liha. Ilman sitä kuolee tai ainakin tylsistyy.

Vierailija
109/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on sitä mitä hän syö niin mielummin olen sika kuin vihannes.

Vierailija
110/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on sitä mitä hän syö niin mielummin olen sika kuin vihannes.

Jos noin ajatellaan, eikö olisi parempi syödä coolimpia eläimiä, kuten vaikka leijonia. Tai edes suomalaisittain susia ja karhuja?

Vierailija
111/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismia tuon ikäisellä :(

Kyllä olisi lupa toivoa, että saisi elää normaalin lapsuuden.

Vierailija
112/117 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismia tuon ikäisellä :(

Kyllä olisi lupa toivoa, että saisi elää normaalin lapsuuden.

Keinosiemennettyjä sikoja ja nautoja sullottuna satapäin piharakennuksiin. lopuksi kuljetetaan rekoilla teurastamoihin, tapetaan ja pakataan vakuumiin. Sitten apinan serkku näitä pakkauksia ostaa ja pienillä kasvissyöjän hampaillaan raatelee. Oikein normaalia ja luonnollista on jep! :D

Vierailija
113/117 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on 13 vuotias tyttö, ja päätti tänään alkaa vegaaniksi. Yllätyin aika laills.

Ihan kauheeta. Mutta muista, että jos hankit toisen lapsen, siitä voi silti tulla aivan normaali. Älä lannistu!

Vierailija
114/117 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tiedä, miten selviäisin. Yksi lapsistani ryhtyi teini-iässä kasvissyöjäksi, ja jo tästä aiheutui valtavasti ylimääräistä työtä ja vaivaa. Oli suuri helpotus, kun tämä lapsi muutti pois kotoa.

Olisi varmaan helpompaa että kaikki söisi halpaa vegaaniruokaa eikä kuolleita tehotuotettuja eläimiä!

Vierailija
115/117 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs siinä. Hauska olisi etsiä uusia reseptejä. 

Vierailija
116/117 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär ilmoitti saman kun oli 14v. Minulle ok, mutta sanoin että hän saa vast edes suunnitella ruokansa ja tehdä kauppalapun sekä tulla itse ostoksille mukaan, koska en vaan jaksa säätää. 

Samaan aikaan ylettömästi kasvava veljensä sairastui Crohnin tautiin, joten hänen ruokkimisensa oli jo operaatio sinänsä. 

Tytär päätyi pysyä sekaravinnossa mutta kun lähti opiskelemaan, siirtyi vegaaniksi.

Vierailija
117/117 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei kyllä sitten myöskään karkkipäiviä ennen kuin kotimainen liha alkaa neidille maistua!

Ai että ei karkkipäiviä ennenkuin kuolleen, kärsineen ja tehotuotetun eläimen kehon osat maistu? Sitä paitsi monet karkit eivät ole vegaanisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi