Mitä ruokaa kissallenne annettiin 60-luvulla?
Kommentit (24)
Tuosta maidosta. Kaikilla kissoillahan ei tietääkseni ole laktoosi-intoleranssia. Mutta ennen se maito jota kissalle annettiin oli usein vastalypsettyä, käsittelemätöntä ja ymmärtääkseni sitä kissan elimistö sietää ihan eri tavalla, koska siinä on mukana myös hyödyllisiä entsyymejä ja bakteereja, jotka auttavat ruoansulatuksessa. Uskon että koko laktoosi-intorelanssi johtuu todellisuudessa niiden puutteesta. Se ei ole siis ollenkaan sama asia kuin nykyinen kaupasta saatava maito, jota monen kissan eikä ihmisenkään vatsa ei siedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa 60-luvusta, mutta 70-luvulla me ostettiin kaupasta raakaa keuhkoa ja annettiin sitä kissalle. Itsekin muistan pilkkoneeni siitä saksilla palasia. Jos saatiin jostain kalaa, niin ne keitettiin ja annettiin vasta sitten. Kissa sai myös maitoa.
Meillä kanssa annettiin tuota keuhkoa, kun olin ensin saanut leikkiä kirurgia sen parissa :). Kalastettiin itse, joten kissa sai pikkuahvenia, jotka annettiin kyllä ihan siltään sille. Veti päineen ruotoineen suomuineen. Vanhemmiten sai muikkua, ja maitoon keitetystä ohravellistä piti myös. Kissa ulkoili vapaasti ja lienee täydentänyt tätä ruokavaliota itse metsästämällään "riistalla"; ainakin joskus se toi näytille nappaamansa hiiren ja sitten söi sen.
Meillä kissan kalat keitettiin ja vanhempana tajusin, että sillä tavalla estettiin matojen saaminen.
Tuo rottajuttu oli hauska, kissathan mielellään toivat saaliin isäntäväelle esitettäväksi. Miedänkin kissa toi kerran metsästämänsä hiiren sisälle, mutta ison rotan jätti onneksi pihakivetykselle. Se rotta oli tosi iso, ihme, että kissa sai sen tapettua.
Perkuujätteitä, tähteitä.
Sitä mikä ei ihmisille kelvannut.
Samoja ruokia kuin ihmiset, myös koiralla sama menu