Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntyneen imetys, ahdistaa tää tilanne.

Vierailija
13.07.2018 |

Paino laski laitoksella ja nyt nousee vähän liian hitaasti, sain ohjeen imettää vähintään 2h välein ja tietysti aina kun vauva haluaa. Lisämaitoa voidaan antaa yöllä 40ml miehen toimesta jotta saan nukuttua vähän pidemmän pätkän.
Mietin nyt, että mistä tiedän että vauva todella nielee eikä vain lussuta rintakumia? Alkaa usko loppua omiin rintoihin. Ruokailun jälkeen vaikuttaa kuitenkin pirteältä, jaksaa olla hereillä ja tuottaa pissaa ja kakkaa monta kertaa päivässä. Eilisestä paino oli noussut vain 20g :(

Pumppaamalla saan tunnissa noin 35 ml maitoa. Kertooko tämä jotain siitä paljonko vauva saa tissistä maitoa 30min aikana (tämä keskimääräinen aika rinnalla kerrallaan)? Ajatuksena siis se, että pitäisikö vauvan olla tissillä tunti, jotta saa tuon 35ml? :o
Vauva 5vrk

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea th kirjoitti:

Yli 7% painonlasku on lääketieteellinen syy antaa lisämaitoa. Ap, vauvasi pitää punnita heti ma!!! Nämä imetyshysteerikot eivät voi tietää, saako lapsesi tarpeeksi ravintoa! Syntymäpainon tulee olla ylitetty 10 vrk iässä ja siitä lähtien painonnousu väh. 150g/vko.

T: oikea th, joka nähnyt vakavasti kuivuneita "hyvin täysimetettyjä vauvoja".

Ikävää jos olet oikea th, lietsot hysteriaa ja tuijotat käyriä kuin piru raamattua ja sitten siltä pohjalta opastat tuoreita äitejä.

Ap, muista myös se ettei ne käyrät ole raamatti tai lakikirja ja jokainen on yksilöllinen. Eikä peruna ole ainoa oikea ensikiinteä ;)

Niin, arvon th, omani kasvoivat jopa reilun 1kg/8cm/1kk aikana ja toisaalta taas toisessa kuussa "vain" 400g/2cm, mutta se oli aivan fine Suuressa Kuvassa. Kaiken kaikkiaan kasvoivat 6,5kk täys (huiiii kyllä) imetyksien aikana n.6kg ja 20cm. Ja kun oli virkeä, havainnoiva, pissaava ja kakkaava lapsi kyseessä niin...

Maalaisjärkeäkin voi käyttää, joskus se on jopa suotavaa.

-4-

No en kyllä työviikon jälkeen jaksaisi... mutta pakko kai se on: hieno homma, että nro 4 lapset kasvoivat hyvin. Ap nyt on ensisynnyttäjä. Aluksi painon PITÄÄ nousta ripeästi. Sitten yksilöllisesti. Edelleenkin pyydän ap:n hakeutumaan punnitukseen heti ma vauvansa kanssa, varmistamaan virkeitä imetyksiä 10-12 krt/vrk ja kakkavaippa kerran päivässä ja väh. 6 kunnolla märkää pissavaippaa. Besserwissereille mammoille suosittelen synnytyssairaalan opasta Imetyksen turvamerkit.

Vierailija
22/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea th kirjoitti:

Yli 7% painonlasku on lääketieteellinen syy antaa lisämaitoa. Ap, vauvasi pitää punnita heti ma!!! Nämä imetyshysteerikot eivät voi tietää, saako lapsesi tarpeeksi ravintoa! Syntymäpainon tulee olla ylitetty 10 vrk iässä ja siitä lähtien painonnousu väh. 150g/vko.

Hyvä oikea th, ap:n lapsen paino ei laske vaan nousee.

Hyvä lukija, ap:n vauvan kotiutuspaino oli -10,4%. Eli liikaa. T:Oikea kätilö (Ps. Tsemppiä th!!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea th kirjoitti:

Hyvä lukija, ap:n vauvan kotiutuspaino oli -10,4%. Eli liikaa. T:Oikea kätilö (Ps. Tsemppiä th!!)

Hyvä oikea kätilö, vauvan paino tuskin voi olla liikaa.

Vierailija
24/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea th kirjoitti:

No ollaanpa sitä näsäviisaita. Painonlasku siis.

T: edelleen imetys (mutta myös vauva-) myönteinen kätilö

Vierailija
25/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei noussut maito moneen päivään synnytyksen jälkeen, vaikka vauva oli heti syntymästään lähtien jatkuvassa ihokontaktissa rintaa vasten ja yritti kovasti imeä. Eivät synnärillä meinanneet uskoa minua, kun yritin sanoa että minusta vauva ei saa maitoa vaikka olikin jatkuvasti rinnalla. Vasta vauvan painon laskeminen sai heidät antamaan vauvalle korviketta. Itse itkin ja imetin, vaikka kokemattomanakin tunsin, ettei maitoa vain tule tarpeeksi, vaikka muuta synnärillä sanoivatkin.

Vasta kun pääsimme kotiin ja menin ensimmäisen kerran saunaan ja otin muutan hörpyn miehen saunaoluesta, alkoi suihkuun mennessäni rinnat turpomaan ihan tolkuttomasti ja melkein suihkuamaan itsestään maitoa. Ehkä lämpö ja rentoutuminen saivat hanat auki :) Sen jälkeen heruin kyllä helposti niin pumpulle kuin vauvallekin.

Vierailija
26/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea th kirjoitti:

No ollaanpa sitä näsäviisaita. Painonlasku siis.

T: edelleen imetys (mutta myös vauva-) myönteinen kätilö

Tarkoitatko siis, että se joka päästi ap:n kotiin ja antoi ohjeet, teki työssään virheen?

Vierailija
27/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on turhaa. Itse sitä kokeilin ja pelleilyä oli. Max y min rinnalla syö mitä syö. Sen jälkeen jos vielä kotisi niin minä katkaisin niin paljon kuin kurkusta lähti ja siihen loppui parku

Vierailija
28/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa korvikkeelle. Tiedät tasan tarkkaan paljon lapsi saa maitoa ja saat itse myös levätä kun mies voi syöttää välillä pitemmän pätkän. Amerikassa tehtiin turkimus ettei nykyisin enää korvikkeen ja rintamaidon välillä ole isoa eroa teollistuneissa maissa.

Vierailija
29/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Imettäminen on turhaa. Itse sitä kokeilin ja pelleilyä oli. Max y min rinnalla syö mitä syö. Sen jälkeen jos vielä kotisi niin minä katkaisin niin paljon kuin kurkusta lähti ja siihen loppui parku

Harmi että haluat tietentahtoen kiusata lastasi.

Vierailija
30/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Sitä saa mitä on huonolla käytöksellään tilannut

Vierailija
31/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Sitä saa mitä on huonolla käytöksellään tilannut

Outoa ettet sovella periaatteistasi yhtäkään itseesi. Laiskottelet ja käyttäydyt huonosti, mutta paasaat että kaikkien pitäisi olla 24/7 ahkeria ja kunnioittaa sinua.

Oksettavaa.

Vierailija
32/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin imettämisen kun vauva oli kuukauden. Oli kuin kivi olisi pudonnut harteilta. Ihan normi 19 vuotias fiksu tyttö hänestä kasvoi. Eikä sairastellut juurikaan eikä allergioita ja kiintymyssuhdekin on kunnossa.

Vierailija
33/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just että mä oon laiskotellut. Miehen vanhempien ostaman leikkimökin, hiekkalaatikon, ja keinut olen purkanut. Ne eivät enää kelpaa meille. Tilalle tulee kalliimmat ja paremmat. Sen jälkeen olen istunut asianajajani kanssa neuvotteluissa ja tulin juuri kotiin

Vierailija
34/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen oikea th kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea th kirjoitti:

Ikävää jos olet oikea th, lietsot hysteriaa ja tuijotat käyriä kuin piru raamattua ja sitten siltä pohjalta opastat tuoreita äitejä.

Ap, muista myös se ettei ne käyrät ole raamatti tai lakikirja ja jokainen on yksilöllinen. Eikä peruna ole ainoa oikea ensikiinteä ;)

Niin, arvon th, omani kasvoivat jopa reilun 1kg/8cm/1kk aikana ja toisaalta taas toisessa kuussa "vain" 400g/2cm, mutta se oli aivan fine Suuressa Kuvassa. Kaiken kaikkiaan kasvoivat 6,5kk täys (huiiii kyllä) imetyksien aikana n.6kg ja 20cm. Ja kun oli virkeä, havainnoiva, pissaava ja kakkaava lapsi kyseessä niin...

Maalaisjärkeäkin voi käyttää, joskus se on jopa suotavaa.

-4-

No en kyllä työviikon jälkeen jaksaisi... mutta pakko kai se on: hieno homma, että nro 4 lapset kasvoivat hyvin. Ap nyt on ensisynnyttäjä. Aluksi painon PITÄÄ nousta ripeästi. Sitten yksilöllisesti. Edelleenkin pyydän ap:n hakeutumaan punnitukseen heti ma vauvansa kanssa, varmistamaan virkeitä imetyksiä 10-12 krt/vrk ja kakkavaippa kerran päivässä ja väh. 6 kunnolla märkää pissavaippaa. Besserwissereille mammoille suosittelen synnytyssairaalan opasta Imetyksen turvamerkit.

Edelleen, sinä lietsot turhaa hysteriaa. Ja ensisynnyttäjä minäkin kerran olin. Ap:n vauva voi kasvaa aivan yhtä hienosti tai jopa hienommin, sitä emme tiedä.

Ap on kertonut, että vauvansa kakkaa ja pissaa=oleellisimmat merkit siitä, että saa ravintoa. Ja kun puhuin yksilöllisyydestä niin tarkoitin lähinnä muita seikkoja kuin painon kehitystö, tosin seKIN on jossakin määrin yksilöllistä ja eri osatekijöiden vaihteleva summa.

Ap, en todellakaan usko, että teillä mitään "hätää" on, mutta kuten aiemmin jo totesin niin liian mitätöntä syytä ei olekaan käydä tsekkaamassa tilanne, koskee kaiken ikäisiä lapsia, mutta toko erityisesti aivan pieniä. Ainakin siitä käynnistä saa sen mielenrauhan.

Toistamisen uhallakin, ota iisisti äläkä päästä mielikuvistustasi valloilleen, kuuntele itseäsi ja äidinvaistoasi ja käytä järkeä niin, että annat myös tuoreen äidin tunteillesi tilaa.

Ps, päälakiaukile on myös hyvä kohta tsekata välillä, jos vauvan nesteen ym.saanti mietityttää, se on aika kuopalla nestehukkatapauksissa.

-4-

Vierailija
35/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Just että mä oon laiskotellut. Miehen vanhempien ostaman leikkimökin, hiekkalaatikon, ja keinut olen purkanut. Ne eivät enää kelpaa meille. Tilalle tulee kalliimmat ja paremmat. Sen jälkeen olen istunut asianajajani kanssa neuvotteluissa ja tulin juuri kotiin

Mutta et ole maalannut taloa, maalannut hevosaitoja ja tehnyt kurssitehtäviäsi. Eli olet laiska koska et ole saanut kaikkea tehtyä. Ja tuskinpa mitään noistakaan mitä juuri luettelit.

Vierailija
36/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin imettämisen kun vauva oli kuukauden. Oli kuin kivi olisi pudonnut harteilta. Ihan normi 19 vuotias fiksu tyttö hänestä kasvoi. Eikä sairastellut juurikaan eikä allergioita ja kiintymyssuhdekin on kunnossa.

Juu ja äo on 140 eikä ollut nuoruusiän akneakaan eikä edes mitään teiniangstia tai rajojen hakemista. Tsiisus :D

Vierailija
37/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa korvikkeelle. Tiedät tasan tarkkaan paljon lapsi saa maitoa ja saat itse myös levätä kun mies voi syöttää välillä pitemmän pätkän. Amerikassa tehtiin turkimus ettei nykyisin enää korvikkeen ja rintamaidon välillä ole isoa eroa teollistuneissa maissa.

Varmasti Amerikassa on tuollainenkin tutkimus tehty ;) anna kun arvaan maksajan.

Mutta kaikilla mantereilla on tehty lukuisia tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet rintamaidon edut.

Vierailija
38/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Mutta et ole maalannut taloa, maalannut hevosaitoja ja tehnyt kurssitehtäviäsi. Eli olet laiska koska et ole saanut kaikkea tehtyä. Ja tuskinpa mitään noistakaan mitä juuri luettelit.

Talon maalaaminen ei ole mahdollista jos mä puran uusien juttujen tilalta vanhaa pois. Kurssitehtäviin kerkiän vielä illalla tekemään.

Vierailija
39/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Talon maalaaminen ei ole mahdollista jos mä puran uusien juttujen tilalta vanhaa pois. Kurssitehtäviin kerkiän vielä illalla tekemään.

Paitsi että jos olisit oikeasti ahkera, et roikkuisi täällä palstalla vaan olisit maalaamassa tai tekemässä niitä tehtäviä. Mutta ethän sinä ole, vaan olet laiska punikki. Oksettavan laiska. 🤢🤢🤢

Vierailija
40/74 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muiden kommentteja, tämä on ehkä sanottu monesti, mutta kerta vauva vaikuttaa olevan tyytyväinen, saa kyllä silloin tarpeeksi ravintoa. Nälkäinen vauva ei ole tyytyväinen.

Toinen juttu, mikä tuli mieleen... Mun vauvoilla paino on noussut hillitysti, mutta kuitenkin tarpeeksi. Lääkärineuvolassa lääkäri sanoi, että hoikalla äidillä on laihempaa maitoa, eli vauvan painokin silloin nousee maltillisemmin. Liekö lohdutellut mua huolessani vai onko ihan tottakin. 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi