"vegaaninen olut", anna mun kaikki kestää
näkyi äsken palstalla tämäkin sanahirviö.
kyllä kaikki mun juoma olut on ihan luonnostaan vegaanista, eli ei eläimistä puristettua, vaan ihan ohrasta.
Kippistä, poksautankin auki nyt ensimmäisen tänään.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Se haittaa, että kun annetaan jollekin minimaaliselle äärilaidalle vähän liekaa niin yhtäkkiä siitä tehdään se Ainoa Oikea Ajattelutapa ja kohta kaikki kädet korvilla huutaa, kuinka joku voikaan edes ajatella noin rajoittuneen vanhanaikaisesti ja väärin. On jo nähty. Vertaa vaikka ihan asiallinen haittamaahanmuuton kritiikki, kulttuurilliset omimiset ja ännännet sukupuolet.
Harmittaa erityiskohtelua vaativat elämäntapavegaanit, jotka tekevät hallaa niille, jotka terveydellistä syistä tarvitsevat erityisruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viinit on kirkastettu liivatteella, tai kananmunalla, niin eivät ole vegaanisia.
Kiva ylläri kananmunalle allergisille.
Ei mitään ylläriä. Prosessin jälkeen jäämiä ei ole viinissä, joten ei myöskään allergista reaktiota
Onko tämä varma tieto?
Ainakaan maitoallergiset eivät voi käyttää sellaisia maitohappobakteereita, joiden kasvatusalustassa on käytetty maitoa. Vaikka itse maitohappobakteeri ei varsinaisesti sisällä maitoa, saattaa se aiheuttaa allergisen reaktion.
Terveystalon allergologian erikoislääkärin Péter Csonkan mukaan viinistä voi saada allergisen reaktion mikäli on kananmunalle allerginen.
Vegaani-ilmiöön liittyy sellainen kokemus että oikeastaan mitään erilaisuutta ei kannata suvaita sillä jos se pääsee levittäytymään niin sinä tulet olemaan se ketä ei suvaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se haittaa, että kun annetaan jollekin minimaaliselle äärilaidalle vähän liekaa niin yhtäkkiä siitä tehdään se Ainoa Oikea Ajattelutapa ja kohta kaikki kädet korvilla huutaa, kuinka joku voikaan edes ajatella noin rajoittuneen vanhanaikaisesti ja väärin. On jo nähty. Vertaa vaikka ihan asiallinen haittamaahanmuuton kritiikki, kulttuurilliset omimiset ja ännännet sukupuolet.
Harmittaa erityiskohtelua vaativat elämäntapavegaanit, jotka tekevät hallaa niille, jotka terveydellistä syistä tarvitsevat erityisruokavaliota.
Itse olen kiitollinen vegaanivillityksestä.
Yksi lapsistani on allerginen maidolle ja kananmunalle, ja niiden välttely vaatii salapoliisityötä.
Usein allergiaa aiheuttavat aineet merkitään salakoodeilla ja kirjoitetaan kärpäsen varpaan kokoisilla kirjaimilla, mikä ei suinkaan helpota ostoksilla käymistä.
Vegaanisia ruokia voi ostaa turvallisin mielin ja niissä vaihtoehtoja tulee koko ajan lisää. Se helpottaa elämää.
Nämä vegaanituotteet ovat usein myös maukkaita, toisin kuin allergisille tehdyt erikoisruoat.
Sammen uimarakkoa tosiaan käytetään juomien valmistuksessa. Mutta tiesittekö että vanilja- ja vadelma-aromit voidaan saada majavan anaalirauhasista. Siksi vadelmavissyä kutsutaankin joskus anaalivissyksi. Miettikääpä sitä kun syötte vaniljanmakuisia jätskejänne.
Itselleni uusi asia oli että myös mehuja kirkastetaan liivatteella. Vegaanituotteet sivuilta löytyy mehut jotka ovat vegaanisia. En myöskään tiennyt että jotkut vodkat sisältävät luujauhoa.
Minäkin olen vegaani!
Hei, on tosi tärkeää, että näitä ketjuja ja keskustelunaiheita tehdään edes jossain. Missä muualla pääsisin ilmaisemaan ylivertaisuuteni sekaaneille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viinit on kirkastettu liivatteella, tai kananmunalla, niin eivät ole vegaanisia.
Kiva ylläri kananmunalle allergisille.
Ei mitään ylläriä. Prosessin jälkeen jäämiä ei ole viinissä, joten ei myöskään allergista reaktiota
Onko tämä varma tieto?
Ainakaan maitoallergiset eivät voi käyttää sellaisia maitohappobakteereita, joiden kasvatusalustassa on käytetty maitoa. Vaikka itse maitohappobakteeri ei varsinaisesti sisällä maitoa, saattaa se aiheuttaa allergisen reaktion.
Tutkin asia ja näköjään hyvin lieviä reaktioita voi allergisimmat saada raaputustesteissä, mutta jäämiä ei varsinaisesti ole tai löydy laboratoriotutkimuksissa. Lue esim tutkimus Risk of allergic reactions to wine, in milk, egg and fish-allergic patients
Vierailija kirjoitti:
Sammen uimarakkoa tosiaan käytetään juomien valmistuksessa. Mutta tiesittekö että vanilja- ja vadelma-aromit voidaan saada majavan anaalirauhasista. Siksi vadelmavissyä kutsutaankin joskus anaalivissyksi. Miettikääpä sitä kun syötte vaniljanmakuisia jätskejänne.
Itselleni uusi asia oli että myös mehuja kirkastetaan liivatteella. Vegaanituotteet sivuilta löytyy mehut jotka ovat vegaanisia. En myöskään tiennyt että jotkut vodkat sisältävät luujauhoa.
Tieto lisää tuskaa. Yksi lopetti tietyn kahvin juomisen kuultuaan että pavut matkaa halki suoliston. Märisee kun häneltä pilattiin parhaana pitämänsä kahvi. Sitä sivettikissa kahvia. Säästypä rahat kun se on kallista kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen vegaani!
Hei, on tosi tärkeää, että näitä ketjuja ja keskustelunaiheita tehdään edes jossain. Missä muualla pääsisin ilmaisemaan ylivertaisuuteni sekaaneille?
Ettet vain mun naapuri? No heippa hei kävelevä komposti. Toivottavasti idut ja juuret maistuu grillausta nuuhkiessa. Oluttakin tarjoisin mutten tiedä onko tämä vegaanista vai mikkelistä?
Vegaanituotteet.netin mukaan vegaaniset oluet:
A. Le Coq
Anchor oluet
Beck’s
Black Isle luomuoluet
Brewdog oluet (HUOM kaikki vegaanisia paitsi Lumberjack Breakfast Stout, Dogma ja Electric India)
Brooklyn
Bryggeri Helsinki oluet
Budějovický Budvar Premium
Budweiser
Carlsberg
Celia (gluteeniton)
Chimay
Coors Light
Corona Extra
Fat Lizard
Foster’s
Franziskaner Weissbier Dunkel ja Hefe-Weissbier
Fuller’s (paitsi Organic Honey Dew)
Green’s IPA (gluteeniton)
Grimbergen
Hartwall Aura-olut
Heineken
Hiisi panimon oluet (paitsi Kyyttö)
Hoegaarden
Innis & Gunn
K Menu lager olut
Karhu
Karjala
Keisari oluet
Koff
Kotimaista tumma ja vaalea lager
Kulmbacher
Laitilan panimon oluet (Kukko, Kievari, Mississippi, jne)
Lapin Kulta
Leffe
Lindemans Kriek
Maku Brewing
Mallaskosken oluet (kuten Kuohu)
Mongozo Reilu kauppa (Premium pilsener ja Banana)
Nikolai
Olvi
Paulaner
Pilsner Urquell
Pirkka oluet
Prykmestar (Vakka-Suomen panimo / HUOM kaikki vegaanisia paitsi Pekoniolut)
Pyynikin käsityöläispanimo (HUOM kaikki paitsi stout – sisältää laktoosia)
Ruosniemen panimo
Saimaan juomatehtaan oluet (Saimaa, Marsalkka, Brewer’s Special, Kekkonen, Luostari)
Saku
Samuel Smith
Sandels
Sierra Nevada Pale Ale
Sinebrychoff Porter
Sininen
Sol
Stadin Panimon oluet
Stella Artois
Stone’s Ginger Joe
Suomenlinnan Panimon oluet
Teerenpeli oluet
Tiger
Tuborg
Velkopopovický Kozel
Weihenstephaner Vitus
Raivolihaanit, älkää vaan vahingossa juoko tai muututte vegaaneiksi...
Eikö voisi antaa ihmisten olla sellaisia kuin ovat? Ovatpa vegejä, sekaaneja, fruitaristeja tai elävän ravinnon syöjiä. Jokainen syököön omantuntonsa mukaan, vaikka itse vegenä toivoisin tietysti eläimiä ja ilmastoa ajateltavan ruoan tuotannossa, mutta en puutu toisten syömisiin koska sen muutoksen on lähdettävä ihmisestä itsestään. Vaikea sitä on pakottaa.
Ehkä asenteet ovat pikkuhiljaa muuttumassa? Tarjolla on nykyään huimasti vege- ja varsinkin vegaanivaihtoehtoja verrattuna siihen, mitä oli 20 vuotta sitten, lopetin lihansyönnin.
Mielestäsi juoman (oli sitten viini tai olut) mahdollinen vegaanimerkki on tärkeä. Olen sekasyöjä, mutta en halua viinin joukossa kananmunaa tai liivatetta, tästä syystä ostan pääsääntöisesti vain vegaaniviinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oluetkin suodatetaan aika usein liivatetta käyttäen.
Luettelepa sitten merkit, katsotaan mikä on usein.
Ainoakaan minun juomani olutmerkki ei käytä liivatetta, ihan suosittuja merkkejä. Tarkistin tölkeistä.Silti eivät onneksi markkinoi itseään "vegaanisina" oluina. Nauraisi naurismaan aidatkin.
Jos tuotantoprosessissa käytetään kananmunaa tai liivatetta, ei sitä missään ainesosa luettelossa mainita, koska se ei ole lopullisessa tuotteessa oleva ainesosa. Ei sitä manita yleensä missään siinä purkissa, ellei ole vegaanimerkkiä.
Onhan sitä vegaanista sokeriakin ja suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs hiiva?
Hiiva on sieni, onko sieni eläin?
Hiivasieni on eläin. Tissieläin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs hiiva?
On pimpissäsi
oluissa voidaan käyttää hunajaa. Kannattaa vähä laajentaa ajattelua
Onko tämä varma tieto?