Kun teini haukkuu ja mollaa koko ajan
Onko tää enää edes normaalia? Haukkuu kaiken mitä teen. Ja vaikka tekisin, väittää etten olisi tehnyt.
Kommentit (50)
Meillä yksi kolmesta on tällainen räyhääjä. Toiset ottaneet rauhallisemman tyylin. Ehkä se kuuluu asiaan että jollain tavoin vanhemman arvovalta kyseenalaistetaan vaikkei se hyvältä tunnukaan.
Ei ole ollut jatkuvaa haukkumista, minusta omassa kodissa pitää saada olla turvassa myös henkiseltä väkivallalta. Lasten isä oli väkivaltainen ja erottiin kun lapset oli 4v ja 7v. Sen takia nollatoleranssi raivoamiseen yms.
Tottakai teini-iässä tulee kaikille joitain ylilyöntejä, tytölle tuli esiteininä. Muutin myös omaa käytöstäni sen myötä.
Kaikista ääliömäisimpiin möläytyksiin totean että keskustellaan sitten kun sinulla on lapsia ja vastuita elämässä. Joskus olen myös kehottanut painamaan mieleensä pahimmat loukkaukset, että kyllä ne sitten aikuisena painavat mieltä. Aivan suoria valheita ja syytöksiä olen vaatinut perumaan ja pyytämään anteeksi. Kyllä teini kuitenkin säikähtää jos oikeasti tulistun.
Meillä suuri ongelma on mies, joka on ihan liian lepsu ja pelkää lasten suuttumista. Sitä lapset käyttävätkin hyväksi. Minä pitäisin paljon kovempaa kuria ja vaatisin lapsilta enemmän. En usko että ne taianomaisesti oppivat esim. kotityöt pois muutettuaan. En jaksa kuitenkaan tapella joka ikinen päivä, joten valitsen taisteluni. Hyvä käytös on se mitä vaadin ja mihin puutun.
Yhdessä perheessä on teinit rauhallisia eikä soita suutansa. Tässä perheessä teineillä on omat urheiluharrastukset ja vanhemmat ovat niistä kiinnostuneita ja aktiivisesti mukana. Muutenkin tekevät yhdessä paljon.
Toisessa taas teinit ei harrasta ja ovat jatkuvasti koneella tai puhelimella. Vanhempia ei oikein kiinnosta ja valittaa vaan lapsistaan. Yksi lapsi todella masentunut ja toinen raivoaa.
Kerro ettei sinulle puhuta noin. Älä palvele ja nöyristele liikaa, opeta teiniä tuomaan keittiöön likaiset astiat samalla kun hakee ruokaa keittiöstä ja roskakorin voit viedä huoneeseen minkä teini tyhjentää itse. Vuokrakämpästä lentää ulos ison laskun kanssa jos ei opi yhtään huolehtimaan itse.
Lähes jokaisessa teini käyttäytyy huonosti ongelmana on se ettei heille ole lainkaan opetettu tunteiden ilmaisusta ja säännöstelystä mitään. Jopa te aikuiset ette tiedä siitä mitään. Joten tottakai he käyttäytyvät huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä perheessä on teinit rauhallisia eikä soita suutansa. Tässä perheessä teineillä on omat urheiluharrastukset ja vanhemmat ovat niistä kiinnostuneita ja aktiivisesti mukana. Muutenkin tekevät yhdessä paljon.
Toisessa taas teinit ei harrasta ja ovat jatkuvasti koneella tai puhelimella. Vanhempia ei oikein kiinnosta ja valittaa vaan lapsistaan. Yksi lapsi todella masentunut ja toinen raivoaa.
Tämä on niin helppo sanoa ihmisellä jolla ei ole kokemusta. Meillä lapsilla on urheiluharrastukset, ja muutkin harrastukset, vanhemmat ovat kiinnostuneita, tukevat, yhdessä tehdään paljon. Silti yksi lapsista on aivan mahdoton. On ollut hankala aina. Vaikka ollaan malliperhe ja mallivanhemmat. Ei sille mitään mahda. Ihmistä ei voi muuttaa, tietysti säännöillä voi ohjata. Silloin on käytännössä vanginvartija. Teini aikuistuu ja on pakko antaa tehdä omat virheensä ja toivoa että Siperia opettaa.
Lapsi usein ihailee ja ihannoi vanhempiaan. Nuori irrottautuu omaan elämään ja ennenkuin alkaa nähdä vanhemmat ihmisinä joilla hyviä ja huonoja puolia, korostaa irtiottona kritiikkiään ja ylilyönnit mahdollisia. Läheinen äiti on ärsyttävä johon otetaan etäisyyttä. Huonoa käytöstä ei tarvitse silti sallia.
Eiköhän pitäisi sanoa teinille, että lopetat nyt sen haukkumisen. Kovalla äänellä.
Niin mun äitini aikoinaan sanoi, ja lopetin.
Tämä!