Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun teini haukkuu ja mollaa koko ajan

Vierailija
13.07.2018 |

Onko tää enää edes normaalia? Haukkuu kaiken mitä teen. Ja vaikka tekisin, väittää etten olisi tehnyt.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja bingo. Puheenvuoro 3 saapuikin jo mollaamaan. Arvasin.

Ööö, onko se niin suuri yllätys jos keskustelupalstalla joku tulee esittämään eriävän näkemyksen tai mielipiteen? Ei sitä tarvitse henkilökohtaisena hyökkäyksenä ottaa!

-ohis

Mutta vastaajienkin kannattaa muistaa, että nämä lapset ovat kuitenkin vanhemmilleen tärkeitä. Ja mikään ei tunnu äidistä pahemmalta kuin se, että on epäonnistunut kasvatuksessa, oli se väite totta tai ei. Joskus voi miettiä, onko keskusteluun mitään rakentavaa annettavaa, vai haluaako vain tuntea itsensä pikkasen paremmaksi kuin joku muu (oli sekään totta tai ei).

No minusta tuossa viestissä ei arvosteltu juuri ap:ta... rakentavana kannaottona tässä voisi pitää myös sitä että tarkastelee omaa käyttäytymistään. Meillä nyt välillä tulee teineiltä ärräpäitä mutta ei ne hauku tai mollaa ainakaan nokakkain. Varmaankin sadattelevat sitten omissa oloissaan. Hyvähän se on että teini uskaltaa kotijoukoille kiukutella, silloin on turvallinen olo mutta kaikkea ei tarvitse sietää. Silloin keskustellaan sitten vaikka tiukkaan sävyyn käytöstavoista.

No kyllä siinä nostettiin oma itse jalustalle ja annettiin ymmärtää että ap ja muut teinien vanhemmat on itse huonokäytöksisiä jos teini vähänkään kilahtelee. Juuri niinkuin täällä aina ilmestytään haaskalle pätemään ja mollaamaan.

Vierailija
22/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää enää edes normaalia? Haukkuu kaiken mitä teen. Ja vaikka tekisin, väittää etten olisi tehnyt.

Hänellä on huono itsetunto. Hänelle pitäisi vain sinnikkäästi vakuuttaa, että hän on hyvä sellaisenaan kun pohjalta löytyy hyvä ihminen. Monella teinillä hormonihuurit aiheuttavat aivoissa oikosulkuja ja he häpeävät jälkikäteen itsekin kohtauksiaan. Kun teini pyytää niitä anteeksi niin anna anteeksi aidosti äläkä jää hautomaan tai vatvomaan mennyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hauku, mutta sotkee ja soittaa suutaan ihan koko ajan.

Olen ajatellut, että kaikki mikä saa verenpaineet kohoamaan on normaalia kun teinistä on kyse.

Joo, lähinnä se on just sellaista ylimielistä arvostelua ja neuvomista yms. Ja sotku on ihan järkyttävä huoneessaan.

Ap

Joo sitä se on ja kuuluu asiaan. Sitten vielä mieli muuttuu usein. Ei se edes muista hetken päästä mitä sanonut.

Vierailija
24/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei meillä kyllä ole kukaan kolmesta käyttäytynyt noin.... tuttavaperheen 15 v käyttäytyy noin mutta kun seuraa vanhempia jotka haukkuvat toisiaan kokoajan ja kirota ryskäävät joka väliin niin en ihmette.

Turvallisessa perheessä uskaltaa näyttää tunteitaan, myös niitä negatiivisia. Koti ja perhe voi olla turvaton joko emotionaalisessa tai fyysisessä mielessä.

Itse asiassa ärripurriteinien vanhempien pitäisi olla itsestään, että ovat kyenneet takaamaan lapselleen turvallisen lapsuuden ja nuoruuden. Niin turvallisen että uskaltaa ärhennellä pelkäämättä joutuvansa hylätyksi elämänsä siihen asti vaikeimpana kautena.

Vierailija
25/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sangen tavallista. Niillä on polosilla paha olla, ja vanhempiinhan se puretaan. Minä yritän aikani kuunnella ja olla välittämättä, pyydän puhumaan nätimmin ja olen järkevä. Sitten minäkin kilahdan ja alkaa riita. Mistä teini riemastuu tietenkin, kun mutsi menkkaragee. Päätän, että en enää auta enkä puhu sille enkä enkä enkä...

Sitten se menee ohi, ja elämä jatkuu tavalliseen tapaan ja rauhallisena, kunnes taas... Ja ei - rangaistukset eivät tuossa kohtaa auta mitään ja ovat mielestäni naurettavia. Kyllä se murkkuikä aika äkkiä laantuu.[/quo😆😆😆😆😆

Hauska toi etten puhu sille ikinä. Noin minäkin koen mutta ohi se menee.

Vierailija
26/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko normaalia, mutta meillä vain toinen teini tekee noin. Kaikki pitäisi olla hyvin, mutta viime syksynä yritti itsaria ja nyt ei enää suostu syömään mielialalääkkeitä eikä käymään psykiatrian polilla juttelemassa. Mä olen ihan rikki, rahasta on tiukkaa ja tuntuu että tytön käytös vaan pahentaa tätä. Nyt olen lomalla ja haluan vaan palata takaisin töihin, että pääsisin pois kotoa.

Ota se rähinä luottamuksen osoituksena ja muista antaa huomiotasi myös toisellekin, josta on vähemmän vaivaa. Monesti perhetilanteen vuoksi niin sanottu helppohoitoiset teinit haluavat säästää vanhempaansa/vanhempiaan kun perheessä on sairautta jne. Myös hekin kokevat kuitenkin myllerrystä sisällään ja kaipaavat vanhempiaan yhtä lailla kuin muutkin koska vanhempi on kuin peruskallio, ainakin pitäisi olla.

Yhdessä voi olla luontevasti vaikka tekemällä jotain yhdessä. Esim. karjalanpiirakoita leipoessa ehtii puhumaan monista asioista ajan kanssa. Pulikka maksaa noin kolme euroa mutta tyhjää pulloakin voi käyttää sen korvikkeena.

Vierailija
27/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että kaikki mikä saa verenpaineet kohoamaan on normaalia kun teinistä on kyse.

Joo, lähinnä se on just sellaista ylimielistä arvostelua ja neuvomista yms. Ja sotku on ihan järkyttävä huoneessaan.

Ap

Se arvostelu ja neuvominen johtuu siitä, että teini on elänyt ja kokenut vasta vähän ja harjoittelee kanssakäymistaitoja muiden kanssa.

Teinin kannattaa antaa elää sotkussa. Teette sellaisen sopimuksen että eläköön huoneessaan kuten huvittaa mutta huoneen ulkopuolella pitää elää siististi.

Moni huushollistaan mallikkaasti huolta pitävä aikuinen on ollut sotkupeikko teininä. Mitä enemmän sotkupeikkoa arvostelee niin sitä sotkuisempi hän on silkasta uhmasta. Sottapyttykin herää yhtenä päivänä siihen, ettei sotkussa ole kiva elää ja alkaa siivota ja järjestellä.

Vierailija
28/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se arvostelu ja neuvominen johtuu siitä, että teini on elänyt ja kokenut vasta vähän ja harjoittelee kanssakäymistaitoja muiden kanssa.

Teinin kannattaa antaa elää sotkussa. Teette sellaisen sopimuksen että eläköön huoneessaan kuten huvittaa mutta huoneen ulkopuolella pitää elää siististi.

Moni huushollistaan mallikkaasti huolta pitävä aikuinen on ollut sotkupeikko teininä. Mitä enemmän sotkupeikkoa arvostelee niin sitä sotkuisempi hän on silkasta uhmasta. Sottapyttykin herää yhtenä päivänä siihen, ettei sotkussa ole kiva elää ja alkaa siivota ja järjestellä.

En ole sekaantunut sotkuun muuten kuin hakemalla likaiset astiat ja roskat.

Ap

Vierailija
29/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei meillä kyllä ole kukaan kolmesta käyttäytynyt noin.... tuttavaperheen 15 v käyttäytyy noin mutta kun seuraa vanhempia jotka haukkuvat toisiaan kokoajan ja kirota ryskäävät joka väliin niin en ihmette.

Turvallisessa perheessä uskaltaa näyttää tunteitaan, myös niitä negatiivisia. Koti ja perhe voi olla turvaton joko emotionaalisessa tai fyysisessä mielessä.

Itse asiassa ärripurriteinien vanhempien pitäisi olla itsestään, että ovat kyenneet takaamaan lapselleen turvallisen lapsuuden ja nuoruuden. Niin turvallisen että uskaltaa ärhennellä pelkäämättä joutuvansa hylätyksi elämänsä siihen asti vaikeimpana kautena.

Siellä kotona on muitakin ihmisiä, kuten ne arvostellut ja haukutut vanhemmat. Heillä on myös tunteet. Ei ole väärin olettaa, että toisella kymmenellä oleva ihminen, saati melkein parikymppinen osaa jo vähän varoa sanojaan. Ilkeilyä tai kohtuutonta arvostelua ei tarvitse kenenkään koskaan missään sietää, ei edes teinien vanhempien. Tässä asiassa olen kyllä kolmannen vastaajan kanssa samaa mieltä.

Vierailija
30/50 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä perheessä ei ole lapselle mitään muuta käyttäytymismallia näytetty aikuisten puolelta kuin huutaminen ja esim. epäreilu/toisia loukkaava käytös niin kylläpä se lapsi saattaa alkaa käyttäytyä ihan samalla tavalla vaan jo sillä. Moni lapsille raivoava mamma tuntuu vielä olevan oikein mielissään kun lapsi käyttäytyy niin kuin hän itse (vaikka valittaakin lapsen "huonosta" käytöksestä kun on niiiiiin rankkaa lapsen kanssa). Meidän perheessä kun uskalletaan näyttää tunteita ja ollaan kaikki niin tempperamenttisiä, että!

Todellisuudessa näistä perheistä on turvallisuuden tunteet kyllä lapsilta kaukana. Eikä aikuisilla ole mitään syytä ylpeillä että kun kaikki on niin hyvin että lapsi "uskaltaa" näyttää tunteita jos aikuinen itsekin käyttäytyy kuin lauma pahimpia teinejä.

Eri asia on, jos perheessä on kunnioittava suhtautuminen toisia kohtaan ja vaikka välillä kähinää tulee, ei huutoraivoaminen ole arkipäivää. Silloin pahakin teinikitinä voi olla sitä että uskaltaa turvallisessa kodissa tunteiden rajoja koettaa. Mutta raivoava teini (tai minkään muun ikäinen lapsi) = turvallinen koti ei kyllä todellakaan ole automaattisesti yksi yhteen.

Vierailija
31/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen paska mutsi,paskalle haiseva ym. Onneksi tiedän että ei kauaa hauku.

Vierailija
32/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita huostaan.

Vierailija
33/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetko jotain väärin teinin mielestä, mitä se on? Teetko "kaiken" väärin vai jotain oikein ? Ehkä teini haluaisi että hänen normaalielämän tarpeet täyttyvät. Laita korvatulpat välillä ja kuulosuojaimet, musiikkia on myös korville. Sano ettet nyt ole haukkumisen kohde, että huutaa seinälle tms. Onko teinille mitään kivoja yllätyksiä joskus tai kivaa, ettei ole angsti koko ajan. Et kai ole riidellyt teinin kanssa ja hän ei luota enää. Mutta teini-ikä on vaikea teineille.

Vierailija
34/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon haukkunut vaikka koskaan kenestäkään vanhempani eivät pahaa sanaa sanoneet. 

T. Keski-ikäinen, vielä muistissa

Vierailija
35/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetele turpaan sitä ja anna sijoitukseen se ääliö,

Vierailija
36/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsoisi päivääkään tuollaista käytöstä täysihoidossa olevalta pöljältä!!

Vierailija
37/50 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luonteenpiirre on pysyvä. Tunnen teininä aggressiivisesti käyttäytyneitä, ja sitä ne on vielä keski-iässäkin. Pahenee vaan.

Vierailija
38/50 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko normaalia mutta meillä samanlaista. Haukkuu joka asiasta.

Ne ovat teinejä. Siihen ikään kuuluu olla vanhempiaan viisaampi ja kaikin puolin parempi.

Kuka olikaan se kuuluisuus, joka totesi itsestään ja vanhemmistaan jokseenkin näin: " 17-vuotiaana ollessani vanhemmat olivat tyhmiä, mutta vuosi vuodelta ovat tulleet viisaammiksi".

Vierailija
39/50 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se murkkuikä kauaa kestä. Ole onnellinen jos väistää päihteet!

Vierailija
40/50 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu teiniyteen ja siihen irtautumiseen. Osalla rajummin, osalla lievemmin.

Meillä oli vaihe, jolloin en tehnyt mitään oikein ja kuulin siitä säännöllisesti. Meillä on ollut hyvin tiivis suhde  joten irtautumisvaihekin oli rajumpi. Tuohon vaikuttaa niin paljon myös teinin temperamentti. 

Tuo vaihe menee ohi, muista pysyä aikuisena. Teinillä myllertää, se pitää hyväksyä ja pysytellä turvallisena aikuisena. Tsemppiä.