Miksi pitää sanoa vegaaninen kaalikeitto, vegaaninen (mikä tahansa) kasvisruoka?
En oikein ymmärrä, eikö voi sanoa vain tekevänsä kaalisoppaa jne, miksi pitää korostaa olevansa vegaani, korostamalla etuliitteellä asiaa.
Jos minä teen kaalisoppaa, kyllä se on vegaanista ihan luonnostaan, koska lihaa en syö, vaikken vegaanikaan ole.
Ei mun hernekeitossakaan ole lihaa, mutta en sano tekeväni vegaanista hernekeittoa.. :D, en edes vegetaristista. Kai nyt kaikki tietävät että herne on kasvis. Eikö etuliitettä pitäs ennemminkin käyttää niiden, jotka laittavat potkaa tai jauhelihaa hernekeittoon, eikä niiden jotka tekee vain hernekeittoa, eikä potkahernekeittoa..
Kommentit (88)
Kasvisruoka ei automaattisesti tarkoita vegaanista ruokaa
Perinteiseen kaalikeittoon kuuluu lampaanlihaa.
Hernekeittoon on ennen käytetty joulukinkun luu+lihaa.
Nykyisin monet tekevät nuo vegaanisina, mutta selkeämpää on lisätä sana vegaaninen tai kasvis-.
Ylipäätään koko veganismi on aika uusi ilmiö.
Miksei voisi sanoa? Sehän on selkeitä. Itse teen kaali- ja henrnekeiton lihalla. Saatan sanoa, että lammaskaalikeotto tai palvikinkkuhernekeitto. Eli liitän keitoon selventävän etuliitteen.
Samasta syystä kuin muslimeille pitää sanoa että on halal, eli uskonnon.
Maidottomana ihmisenä minulle on merkitystä sillä onko kasvissosekeitto 'kasvissosekeitto' vai 'vegaaninen kasvissosekeitto'.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se herne tai kaali on kasvatettu jollakin keinolannoitteella eikä luomusti lehmänlannalla.
Tuskin lehmää haittaa jos sen ulostetta joku haluaa ehottomasti kerätä ja käyttää. Sehän vegaaniuden idea on.
Mä itse asiassa ihmettelen samaa kuin ap. Jos asialla ei ole mitään merkitystä, miksi sitä vegaanista pitää korostaa? Esim. minä söin tänään kaalilaatikkoa. Se oli vegaanista, mutta mitä välii?
Niinpä, ja olen nähnyt reseptejä, joissa esim. kukkakaalikeittoon laitetaan pekoninmuruja.