Miksi ihmiset hokevat "et erota kallista viiniä halvasta"?
Et erota kallista autoa halvasta. Aivan sama asia.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minua absolutistina naurattaa nämä viineillä hienostelevat :D
Minua pierettää nämä papukaijat jotka jaksavat mainostaa joka ketjussa sitä, että pää on niin sekaisin ettei se kestä tippaakaan alkoholia.
> Suomessakin Magyar Feher Bor on suosittua mutta ei se siitä hyvää tee.
Fehér itse asiassa. Ihan hyväähän se on, valkkariksi...
Viiniharrastaja kyllä erottaa hyvän ja huonon viinin. Hintahan on sitten ihan jotain muuta. Olen saanut hyvää&halpaa kuin myös kallista&huonoa.
Jotain tietysti voi päätellä hinta-laatusuhteesta mutta ei se aina niin mene.
Vierailija kirjoitti:
> Tämä perustuu niihin juttuihin, kun jossain sokkomaisteluissa ammattilaiset menevät joskus harvoin vipuun
Joskus harvoin? Aina, kun on kyse kontrolloidusta sokkotestistä.
Olet ilmeisesti sokkotestikontrolleri ammatiltasi, kun näin hyvin asian tiedät. Master Sommelier -kurssilaisista on tehty ihan hyvä dokkari, josta saa aika hyvän käsityksen, mitä viinien sokkomaistelu todella on. Hinta sinänsä on melko epärelevantti asia viineissä, joten vaikea ymmärtää koko väitteen pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Se kallis ja edullinen auto näyttävät aivan erilaiselta.
Sen sijaan viineissä ei ole välttämättä eroja visuaalisesti. Toki ammattilainen näkee värisävystä paljon, kuten minä.
Mutta jokainen näkee, että vuoden 81 Toyota Corolla on hieman erilainen kuin tämän vuoden Audi Q7.
Makuihin pitää sitten erikseen opetella. Uskoisin, että jos viineistä yhtään pitää, niin laatuviini maistuu paremmalta kuin Cato Negro .
Niin, mutta erotatko uuden Audi Q7 n ja uuden Kia sportagen? Hintaeroa näilläkin varmaan kymppitonneja, mutta huomaatko eroa laadussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva oikeasti erottaa viinit toisistaan. Nyt en puhu valko ja punaviinien eroista.
Monet teeskentelevät muistavansa erot ja perus pöytäviini ei kelpaa ravintolassa.
Olen testannut tätä tarjoamalla raparperiviiniä italialaisena viininä. Tasan yksi vieraista maistoi eron.Testisi kertoo ainoastaan sen, ettei tuttavapiirissäsi juurikaan juoda viinejä. Ei juuri mistäään muusta.
Luin myös jostakin lehdestä sokkotestistä, jossa kovan tason viinintuntijat eivät erottaneet punaviinien joukosta edes punaiseksi värjättyä valkoviiniä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kallis ja edullinen auto näyttävät aivan erilaiselta.
Sen sijaan viineissä ei ole välttämättä eroja visuaalisesti. Toki ammattilainen näkee värisävystä paljon, kuten minä.
Mutta jokainen näkee, että vuoden 81 Toyota Corolla on hieman erilainen kuin tämän vuoden Audi Q7.
Makuihin pitää sitten erikseen opetella. Uskoisin, että jos viineistä yhtään pitää, niin laatuviini maistuu paremmalta kuin Cato Negro .
Niin, mutta erotatko uuden Audi Q7 n ja uuden Kia sportagen? Hintaeroa näilläkin varmaan kymppitonneja, mutta huomaatko eroa laadussa?
No ihan helposti vaikkapa ohjaamon kuuluvan äänentason perusteella, mutta turha sinun kanssasi on asiasta keskustella koska et itse eroa huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Tämä perustuu niihin juttuihin, kun jossain sokkomaisteluissa ammattilaiset menevät joskus harvoin vipuun
Olet ilmeisesti sokkotestikontrolleri ammatiltasi, kun näin hyvin asian tiedät. Master Sommelier -kurssilaisista on tehty ihan hyvä dokkari, josta saa aika hyvän käsityksen, mitä viinien sokkomaistelu todella on. Hinta sinänsä on melko epärelevantti asia viineissä, joten vaikea ymmärtää koko väitteen pointtia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bottle_Shock
Missä puhuin hinnasta? Ylipäänsä viinien erottelu maistamalla, eniten huono- ja hyvä-akselilla siis. Kyllä se nyt vaan on niin, että kontrolloiduissa sokkotesteissä niitä viinejä ei kukaan erota toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no en minä osaa maistamalla sanoa onko viini kallista vai halpaa.
Sen osaan sanoa onko se mielestäni hyvää vai ei.
Samat sanat. Mutta autosta osaan kyllä sanoa onko se kallis vai halpa vaikka istuisin siinä silmät sidottuna, väittäköön ap mitä väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva oikeasti erottaa viinit toisistaan. Nyt en puhu valko ja punaviinien eroista.
Monet teeskentelevät muistavansa erot ja perus pöytäviini ei kelpaa ravintolassa.
Olen testannut tätä tarjoamalla raparperiviiniä italialaisena viininä. Tasan yksi vieraista maistoi eron.Testisi kertoo ainoastaan sen, ettei tuttavapiirissäsi juurikaan juoda viinejä. Ei juuri mistäään muusta.
Luin myös jostakin lehdestä sokkotestistä, jossa kovan tason viinintuntijat eivät erottaneet punaviinien joukosta edes punaiseksi värjättyä valkoviiniä. :)
Olen kuullut kanssa tuosta. Makuhan ei ole ainoa kriteeri jota arvostellaan ja joka vaikuttaa meihin. Vastaavasssa testissä lapsilta kysyttiin minkä värinen karkki maistuu parhaalle? Värejä oli kolme ja kaikki olivat sman makuisia. Melkein kaikki sanoivat punaisen karkin olevan paras. Haju on se joka oikeasti tuo sen "mauksi luullun" enimmäkseen esiin, sitten on konkreettinen maku, eli karvaus, suuntuntuma makeus happamuus jne ja lopulta myös väri ja ulkonäkö vaikuttaa arvioomme. Jopa hienompi etiketti merkitsee kun kysytään kumpi on laadukkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä puhuin hinnasta? Ylipäänsä viinien erottelu maistamalla, eniten huono- ja hyvä-akselilla siis. Kyllä se nyt vaan on niin, että kontrolloiduissa sokkotesteissä niitä viinejä ei kukaan erota toisistaan.
Ihan älyttömän hyviä ja uskottavia linkkejä :D
https://www.youtube.com/user/WineAlign/videos
Tuosta alkaa saada käsitystä, mihin sokkomaistelu perustuu, vaikka viihteellinen ohjelma onkin. Somm -dokumentti vie tähän hieman syvemmälle ja toki kirjallisuutta aiheesta on paljon. Tuo väite, että kukaan ei erota viinejä toisistaan sokkotesteissä on ihan täysin käsittämätön. Virheitä varmasti tulee kaikille, mutta ei se tarkoita, että se mahdotonta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testannut tätä tarjoamalla raparperiviiniä italialaisena viininä. Tasan yksi vieraista maistoi eron.Mistä saa raparperiviiniä? Kuulostaa hyvältä.
Minustakin kuulosti, kunnes maistoin. Todella mielelläni kannattaisin näitä tilaviininvalmistajia mutta kaikki maistamani viinit ovat olleet valitettavasti niin huonoja ettei niitä tee mieli juoda.
Harmi, kiitos varoituksesta.
Mä en huomaa viineissä muuta eroa, kuin että tosi hyvää, hyvää, ihan ok, ei hyvää, tosi pahaa. Välillä sama viini voi olla päivästä riippuen melkein mitä vaan tolla asteikolla...tai ainakin tosi hyvästä ei hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömän hyviä ja uskottavia linkkejä :D
??? Tuosta Bottle Shock tapahtumasta voi lukea ihan itse. Adamilla on viitteet väitteilleen, mm. Bordeaux:n yliopiston tutkimus.
Itsestäni ainakin on helpompi tunnistaa halpoja viskejä ja vodkia kuin halpoja viinejä. Halpa viinikin voi olla hyvää, mutta halvassa viskissä/vodkassa on sellainen "petroolin" iskevä maku. Hyvä viski taas on vahva ja pehmeä ilman sitä "potkua". Joissakin viineissä, etenkin punaviineissä tuo on, mutta se ei erotu niin selvästi.
Varmaan samoja jotka jankuttavat että kiinassa lapsityövoimalla tehty heikkotekoinen keinokuituinen halpisrätti ja euroopassa käsityönä parhaista materiaaleista valmistettu tekstiili "tulee samalta tuotantolinjalta".
Näille kannattaa sanoa vaan että juu juu.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni ainakin on helpompi tunnistaa halpoja viskejä ja vodkia kuin halpoja viinejä. Halpa viinikin voi olla hyvää, mutta halvassa viskissä/vodkassa on sellainen "petroolin" iskevä maku. Hyvä viski taas on vahva ja pehmeä ilman sitä "potkua". Joissakin viineissä, etenkin punaviineissä tuo on, mutta se ei erotu niin selvästi.
Kyse on myös tyylilajista jota arvostellaan eikä pelkästään teknisestä prosessista. Bourbonin ja Scottiviskin ero on selkeä. Viineissä näitä tyylejä on useita eikä vain punaviiniä tai valkoviiniä. Oluissa niitä on vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mutta saanko silti ostaa jatkossakin halvempia viinejä alahyllyltä, koska en huomaa niiden oleellisesti poikkeavan kalliimmista laaduista? En ole ikinä esiintynyt viinin tuntijana, enkä lausunut esiin tuomaa lausettasi, mutta ostan sellaista viiniä joka on mielestäni kohtalaisen hyvää ja hinta siedettävä. Hinnaltaan halpaa viiniähän Suomessa ei ole.
Juo vaikka rypälemehua niin tulee halvemmaksi ja maistuu samalta.
Etkö maista eroa viinirypäleiden välillä tai tomaattien? Kylläpä sinulla on huvit. Onko mielipidettä suolakurkkujen tai hapankaalien eroista? Ei väliä kenties jugurteilla kun kaikki on kuitenkin samaa.