Miksi ihmiset hokevat "et erota kallista viiniä halvasta"?
Et erota kallista autoa halvasta. Aivan sama asia.
Kommentit (64)
Kallis viinikin voi maistua pahalta. Kallis ja hyvä eivät ole synonyymejä.
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei todellakaan ole tämä relativistinen latteus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerropa se pointti siis.
Ihmiset eivät ymmärrä mitä maistavat. Maistaminen ei ole helppoa eikä sanavalikomamme kata sitä kovinkaan hyvin. Ihminen haistaa ja maistaa kyllä luonnostaan, mutta hajumuistia ja makumuistia on harjoitettava jotta osaa löytää oikeat maut jotka kertovat tuotteesta. Tämä vaatii kokemusta eikä sitä voi teoriassa oppia.
Tämä perustuu niihin juttuihin, kun jossain sokkomaisteluissa ammattilaiset menevät joskus harvoin vipuun, kun niille juotetaan kalliita ja halpoja viinejä ristiin. Eihän se ikinä mitään eksaktia tiedettä ole, mutta mitään yleistyksiä siitä ei voi tehdä. Toki jos ei ihminen ole viineihin yhtään perehtynyt, tuskin osaa kauhean hyvin sokkotesteissä hintalappuja viineille pistää. Tämä ei tarkoita, etteikö tällainen ihminen voisi nauttia hyvistäkin viineistä. Kaikenkaikkiaan täysin turhanpäiväinen väittämä.
Harva oikeasti erottaa viinit toisistaan. Nyt en puhu valko ja punaviinien eroista.
Monet teeskentelevät muistavansa erot ja perus pöytäviini ei kelpaa ravintolassa.
Olen testannut tätä tarjoamalla raparperiviiniä italialaisena viininä. Tasan yksi vieraista maistoi eron.
Mä oon käsittänyt, että kun viiniasiantuntijoille on tehty sokkotestejä, niin eivät ole erottaneet kalliita halvoista, vaikka ovat uskoneet pystyvänsä siihen. Olen kyllä nyt liian laiska etsimään onko tämä totta.
Tavallisesti halpisviinin erottaa tavallisesti kohtuullisen helposti. Mutta jos pitää vertailla vaikka 15 € pullo maksavaa viiniä 150 € pullo maksavaan niin sitten menee vaikeaksi...
Viini maistuu pahalle suussani, joten yhtä sama onko se halpaa vai kallista.
Se kallis ja edullinen auto näyttävät aivan erilaiselta.
Sen sijaan viineissä ei ole välttämättä eroja visuaalisesti. Toki ammattilainen näkee värisävystä paljon, kuten minä.
Mutta jokainen näkee, että vuoden 81 Toyota Corolla on hieman erilainen kuin tämän vuoden Audi Q7.
Makuihin pitää sitten erikseen opetella. Uskoisin, että jos viineistä yhtään pitää, niin laatuviini maistuu paremmalta kuin Cato Negro .
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ole. Kallis viini ei välttämättä ole hyvää. Eli ei viinin hintaa pysty varmasti erottamaan sokkotestinä. Vastaavasti taas hyvän viinin erottaa huonosta helpostikin. Todennäköisyys että halvoissa viineissä olisi hyvää viiniä on tosin pienempi kuin keskihintaisissa. Kalliin auton taas yleensä erottaa ihan katsomalla halvasta.
Jaa, no en minä osaa maistamalla sanoa onko viini kallista vai halpaa.
Sen osaan sanoa onko se mielestäni hyvää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Harva oikeasti erottaa viinit toisistaan. Nyt en puhu valko ja punaviinien eroista.
Monet teeskentelevät muistavansa erot ja perus pöytäviini ei kelpaa ravintolassa.
Olen testannut tätä tarjoamalla raparperiviiniä italialaisena viininä. Tasan yksi vieraista maistoi eron.
Testisi kertoo ainoastaan sen, ettei tuttavapiirissäsi juurikaan juoda viinejä. Ei juuri mistäään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se maku ero on, jos on aivan sama asia? Huomaako väristä jotain? Tuoksuuko halpa auto halvalle ja kalliissa on hienostuneempi tuoksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerropa se pointti siis.
Etkö tosiaan sitä itse kykene hahmottamaan? Kuulostaako sinusta "ei kallis tarkoita hyvää" ja "et erota erilaatuisia tuotteita toisistaan"/"samaa tavaraa kalliissa paketissa on kuin halvassa" samalta?
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa raparperiviiniä? Kuulostaa hyvältä.
Koska ovat insinöörejä eivätkä tajua elämää.