Mitä ammatteja erityisesti kunnioitat?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. Varsinkin vanhuspuolella joutuu pinnallisen ja lyhyen koulutuksen avulla tekemään todella vastuullista ja raskasta työtä, jota ei juurikaan kunnioiteta. Palkkakaan ei ole hyvä.
Samaa mieltä muuten, mutta ei koulutus mikään pinnallinen ole.
Kyllä se nykyään on siihen nähden, että työssä vaaditaan käytännössä sairaanhoitajan tietoja ja taitoja, mutta koulutus on huomattavasti helpompi ja lyhyempi.
En ole samaa mieltä. Omassa oppilaitoksessani ei ollut helppoa opiskella lähihoitajaksi. Koulutus oli hyvin pitkälle samaa tasoa sairaanhoitajakoulutuksen kanssa. Liian lyhyt se aika oli. Aivan liian lyhyt siihen tieto- taitomäärään nähden, mitä meidän piti oppia. Mutta kaikissa paikoissa ei kuulemma ole näin. Ikävää jos/kun eri oppilaitoksissa vaaditaan ihan eritasoista oppimista.
Heitä, jotka kouluttaa opaskoiria sokeille.
Siivoojia. Huono palkka, raskas työ ja vielä aliarvostettuakin. Silti hyvin tärkeää.
Käsityöläisiä. Nyt kun olen saavuttanut keskiluokkaisen työelämän huipun, eli toimin suhteellisen hyväpalkkaisena konsulttina tehden hommia jotka oppii jokainen normaalijärkinen, olen sen tajunnut. Minusta ei taitavaa puuseppää tai kelloseppää tule millään vaikka opettelisin koko elämäni.
Kunnioitan kaikkia, jotka tekevät työnsä hyvin. Erityisesti niitä, jotka tekevät työtä, kun toisen elämä muuttuu radikaalisti. Kätilöt, opettajat , kirurgit, ensiapuhoitajat , saattohoitajat. Tietenkin siivoojat, taksinkuljettajat ettei kukaan jää pakkaseen vaan pääsee kotiin.
Ammatteja, jotka on jollain tapaa tarpeellisia (ei pelkän huvin vuoks) ja joihin mulla itellä ei hermot riittäs. Esim poliisi ja siivooja.