Eronneet, joilla vko-vko systeemi, näyttää voivan hyvin
Varmasti on välillä ikävä lapsia, mutta tunnen useita eronneita, joilla näyttää olevan aika mukava elämä. On pari viikkoa kuukaudessa vapaata hoitaa itseään, tavata ystäviä, viettää rauhassa omaa aikaa jne... monet deittailee tai matkustaa vapaa viikollaan. Avioliitossa olivat naama norsunveellä ja uupuneita, ja vuoroviikkoasuminen on tehnyt ihmeitä.
Kommentit (7)
Mulla tuo systeemi ja kyllä kärsin siitä että olen lapsista erossa liikaa. Tosin mulla hyvät välit miltei naapurissa asuvaan lasten isään ja tapaan lapsia yleensä niin ettei ole koskaan yli kahta päivää enempää erossa.
Mutta olen todellakin onnellisempi nyt. On vapaata enemmän, saan harrastaa rakkaani kanssa äänekästä seksiä vaikka keskellä päivää, en ole niin takakireä kuin avioliitossani. Annan enemmän aidosti aikaa lapsille. Avioliitossa sika eksäni vietti aikaa lasten kanssa jättäen mulle liikaa hommia. Nyt asun miehen kanssa joka hoitaa kotia kanssani ilman että siitä täytyy mitenkään sopia tai muistuttaa.
Minulla kokemusta sekä viikko-viikko että lapset joka toinen viikonloppu isällään kuvioista ja viikko viikko oli sekä lapsille että minulle parempi. Kun lapset näkivät isäänsä vain joka toinen viikonloppu he ikävöivät isää todella paljon.
Ai, mulla on jo kova ikävä teiniäni, joka on nyt ollut jo yli viikon reissussa. Onneksi on hyvä parisuhde joka ei pohjaudu pelkästään lapseen, joten on ollut koko ajan omaakin ja hyvää parisuhde-elämää. T. Ydinperhemamma
Muistaakseni viime talvena tuli norjalainen tutkimus siitä, että viikko-viikko-systeemissä lapsuutensa eläneillä nuorilla on havaittu ihan yhtä vähän mielenterveysongelmia kuin ydinperheissä kasvaneilla.
Sivusta seuranneena oma havaintoni tukee samaa. Kumpikin vanhempi haluaa viettää lapsien kanssa yhtäpaljon aikaa kielii molempien vanhempien tasapuolisesta välittämisestä.
Itse tiedän esim sen että monilla pareilla oli aika vähän yhteistä aikaa, kun olivat ydinperheenä. Eron jälkeen on peräti pari viikkoa/kk aikaa kuhertaa uuden kumppanin kanssa. Ihan rauhassa.
Melko eltaantuneen näköistä porukkaa instassa nämä viikko-viikkovanhemmat bailukuvistaan päätellen. Meneehän se elämä tietysti niinkin.
Vähän sama kokemus itsellä.. tosin lapsikin on jo täysi-ikäinen. Ihan paras systeemi kaikenkaikkiaan.