Kyydin pummijat (krooniset)
Mulla on auto, olen se ostanut, maksan myös vakuutukset, huollot, korjaukset, renkaanvaihdot. Ja myös bensat, joka on auton omistajalle pienin kulu.
Sitten on näitä kroonisia kyydin pummaajia, jotka maksavat "vähän bensarahaa" Jos heitä kehottaa hankkimaan oman auton, sanovat, ettei ole rahaa.
Lopetin kyyditykset ja olen nyt vittumaisen maineessa, mutta paskat siitä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet ihan oikein, jos et kyyditse, jos se tuntuu hyväksikäytöltä tms. Mutta kiinnostaisi tietää miten määritetään sopiva summa bensarahaksi? Paljonko se "vähän bensarahaa" on ollut?
Itse jos saan joltain kyydin, niin haluan korvata sen kohtuullisesti, mutta tietysti summaan vaikuttaa aina sekin, ollaanko lähdössä jonnekin yhdessä vai onko koko matka tehty minun takiani.
Et tainnut ihan ymmärtää aloitusta. Kyydittävä maksaa bensasta, mutta ei mistään muusta auton käytön kuluista. Auton omistaja maksaa kaiken. Todella halvaksi tulee kyydittävälle, jos on ns. krooninen kyydin pummaaja.
Uskon kyllä ymmärtäneeni ja halusinkin tietää mikä se sopiva korvaus on. Kun sanoin tuossa viestissä "bensaraha", niin en tarkoittanut pelkkää bensaa, käytin vahingossa huonoa sanaa.
Ihan asiallista kysyä täällä, niin tosipaikan tullen voi hoitaa asian molempia tyydyttävällä tavalla. Itse kyyditin työkavereita viidellä eurolla siivu, matkan ollessa 50 kilometriä. Aika halpaa, mutta olin itse menossa joka tapauksessa töihin ja auttoihan se bensalaskussa.
Mä oon ihan kypsä siihen että muutamakin tuttu pitää minua taksikuskina ja autoani taksina vaukka toisella on nykyisin oma auto. Jumaliste on ihmisillä pokkaa, eivät edes kysy voisinko hakea tai heittää kotiin vaan olettavat ilman ilman kysymättä. Toinen heistä vaan kävekee mun autoon kun tapaamispaikasta ollaan pois lähdössä, ei edes asuta samalla suunnalla. Se että vien hänet kotiin on hänestä jotenkin oletusarvo. Toinen pyytää nappaamaan kyytiin yhteiseen menoon vaikka hänellä on oma auto eikä hän asu mitenkään edes matkan varrella. Eikä kyse ole yhdestä kerrasta vaan tavasta ja röyhkeydestä (tai junttiudesta kun ei tajuta asioita).
Meillä on asuntoauto joka kylläkin 3 kesän käytön jälkeen on jo 2 kesää seissyt suurimman osan ajasta pihassavkun ei sillä oikeesti oo käyttöö. No, moni on kysellyt vuokraisinko sitä tyyliin satadella tai viskipullolla viikonlopuksi. Työkaverikin sano että mitä sä sitä pihassa seisotat, anna mulle lainaan se viikoks. Sukulaiset myös pyytää. Olen sanonut, että vuokra on 500 / vko ja palautus pestynä sisältä ja ulkoa. Ei oo kukaan lainannu vaikka se on silti paljon halvempi kuin vastaavan varustelutason vaunu vuokraamosta.
En pidä siitä että muut yrittää hyötyä minusta vaikka voisin ihan hyvin lainata sitä muutamaksi päiväksi tietyille luotettaville ja huolellisille tutuille joilla kokemusta ison auton käsittelystä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asuntoauto joka kylläkin 3 kesän käytön jälkeen on jo 2 kesää seissyt suurimman osan ajasta pihassavkun ei sillä oikeesti oo käyttöö. No, moni on kysellyt vuokraisinko sitä tyyliin satadella tai viskipullolla viikonlopuksi. Työkaverikin sano että mitä sä sitä pihassa seisotat, anna mulle lainaan se viikoks. Sukulaiset myös pyytää. Olen sanonut, että vuokra on 500 / vko ja palautus pestynä sisältä ja ulkoa. Ei oo kukaan lainannu vaikka se on silti paljon halvempi kuin vastaavan varustelutason vaunu vuokraamosta.
En pidä siitä että muut yrittää hyötyä minusta vaikka voisin ihan hyvin lainata sitä muutamaksi päiväksi tietyille luotettaville ja huolellisille tutuille joilla kokemusta ison auton käsittelystä.
Mä ymmärrän tän täysin, lainailuissa ja kyydin pummaamisessa ei pointti ole se ettrikö niin voisi joskus tehdä tutuille mutta kiukuttavin asia tässä on juuri tuo että mämä pummaajat yrityää hyötyä minusta. Minä autan muita kyllä jos tarve on oikea (esim muuttoapuna pakkaamassa ja kantamassakin tai kun kaveri oli lonkkaleikkauksessa niin autoin häntä joka toinennpäivä josssin pikkujutussa, jopa siivosin hänen luonaan, vein roskia kävin kaipassa jne) mutta se että joku yrittää hyötyä omistamastani autosta tai passauttaa (palveluttaa) itseään kun ei vaan viitsi kävellä, fillaroida tai käyttää bussia vaan olettaa että kuskaan häntä ovelta ovelle, on sietämätöntä ja ihan vasn mun hyväksikäyttöä. Noup - ei enää.
Olen tehnyt tähän stopin. Keksin ihan pokkana selityksiä miksi en voi nyt ottaa kyytiin tai heittää kotiin jotain. Ennen tapaamista laitan viestiä ...... "nähdään siellä", näin hän ei kehtaa kysyä enkö hakisi häntä. Ennen kun ystäväni edes keksii aloittaa kyydin kysymistä tapaamisen päätteeksi, kerron vaan nopsaan mihin olen menossa tästä tapaamisesta ja "hitsi kun on väjän kiire, nähdään taas" .... ja poistun määrätietoisesti. Jos hän alkaa sopertaa anelevasti jotain että no hän kai lähtee kai tästä sitten bussilla, niin sanon vaan että ok, nähdään ja kävelen määrätietoisesti poispäin. Tää tuttu on sillai jännä että hän ei kehtaa/ilkee kysyä että veisinkö hänet kotiin vaan hän roikkuu kintereilläni olettaen että minä sanon että voin heittää hänet, jopa vaan kävelee autolleni sanomatta mitään. Typerä. Mene bussilla, en ole sinun palvelijasi -hanki oma auto tai pyydä lähipiiriäsi kuskaamaan sinua.
Tää asia nostaa niin mun karvat pystyyn. Minäkin perus hyväntahtoisena autan ihmisiä kyllä jos tarve on OIKEA ja kyseessä henkilö joka oikeasti tarvitsee avun, mutta se että autollisia ihmisiä hyödyntävät ne jotka pääsee itse kulkemaan fillarilla, skuutilla, bussilla tai joa huushollissa olevalla miehen autolla, niin voi helvetti miksi he kuskauttavat itseään ovelta ovelle ystävällä. Ihan käsittämätöntä röyhkeyttä.
JA eteenkin kun he itse eivät koskaan auta muita tai edes tarjoa joskus tyyliin 2x vuoteen kahvikuppia ja pullaa kahvilassa käydessämme tai yhtä olutta. Ei, säästö se on pienikin säästö kun joku muu maksaa hänen kulkemisen. Mietin joskus että onko ihminen vaan niin kertakaikkisen tyhmä että ei tajua tilannetta vai vaan niin häikäilemätön ja itsekäs. Vit.. n luuseri!
Olen tehnyt päätöksen et en kuskaa yhtään kertaa enää erästä henkilöä. Keksin vaikka jotain ilmiselviä tekosyitä tai valehtelen, et sorry auto on huollossa, vaikka viikonlopunkin yli tai sanon et lainasin autoa sukulaiselle tms. Ihan sama vaikka tajuaisi minun valehtelevan. Hänen on tajuttava ettei hän voi pummata kyytiä ja passauttaa itseään ovelta ovelle palvelulla. Ei, en ole tämän ihmisen (enkä muidenkaan) palvelija, en kuskaa häntä yhtään kertaa enää.