Kyydin pummijat (krooniset)
Mulla on auto, olen se ostanut, maksan myös vakuutukset, huollot, korjaukset, renkaanvaihdot. Ja myös bensat, joka on auton omistajalle pienin kulu.
Sitten on näitä kroonisia kyydin pummaajia, jotka maksavat "vähän bensarahaa" Jos heitä kehottaa hankkimaan oman auton, sanovat, ettei ole rahaa.
Lopetin kyyditykset ja olen nyt vittumaisen maineessa, mutta paskat siitä.
Kommentit (67)
Jotkut oikeasti suunnittelee omat menot ja työt toisten autojen varaan. Käsittämättömän itsekästä.
Ei pelkästään kustannukset vaan myös menetetty oma aika ja rauha. Pitää sietää toista ihmistä pienessä tilassa eikä voi tehdä spontaaneja päätöksiä poiketa jossakin tai huudattaa musiikkia tai kuunnella äänikirjaa. Tai soittaa jollekin ystävälle kun pummi istuu vieressä kuuntelemassa.
Pummit yleensä on muutenkin itsekkäitä minä minä minä tyyppejä ketkä ei osaa nähdä miltä toisesta tuntuu. Pummitaan muutakin apua, lainataan tavaroita, punkataan toisten asunnolla, ei tuoda syötävää yhteisiin illanviettoihin vaan syödään muiden tuomiset jne.
monet kyydittävät kohteliaasti tarjoavat bensarahaa ja kuvittelevat että nykyautot kuluttavat 4 litraa satasella.
minun auto on kuluttanut sieltä 2000-luvun alulta lähtien 12 litraa sadalla eikä se ole yhtään nykyaikaistunut vanhetessaan. lisäksi autosta on muitakin kuluja.
otan sitten kahvirahat kohteliaasti vastaan ja yritän pitää turpani kiinni samalla kun kyydittävä luennoi siitä kun tuli kyyti hänelle kalliiksi ja onnibussilla olisi päässyt eurolla helsingistä ouluun
Onneksi mun lähipiirissä on normaaleja ihmisiä eikä marttyyriautoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Autovihaluennon kuuntelusta veloittaisin kuskina tuplahinnan eli 1 eur/km.
Vähän ohi mutta mulla oli kerran päinvastainen kokemus.
x pyysi kanssaan seurakseen erääseen tapahtumaan joka ei minua edes niin kovasti kiinnostanut, en siis pummannut mitään. Lähdin kun niin kovasti pyysi.
Menin ja kuuntelin koko edestakaisen matkan miten kallista auton pitäminen on.
Toista kertaa en ole ottanut kutsua vastaan.
En voi käsittää tätä nillitystä. Miksi ette sano että korvaus on x euroa, ota tai jätä?
Joskus voin itse tarjota kyytiä, silloin en tietenkään ota korvausta, ellei ole oikein sinnikäs matkaaja, joka haluaa ehdottomasti jotain antaa. Mutta idea on omani, se sopii minulle, on hauska saada matkaseuraa, suunta on sama ja se on siinä. Mutta jos tulisi usein pyyntö, että lähtisin tarkoituksella kuskiksi kuljettamaan jotain ihmista paikasta a paikkaan b, taksit ovat siihen tarkoituksenmukaisempia.
Elämäni on aika intensiivistä ihmisten kanssa toimimista ja automatkat ovat usein hengähdystauko, omaa aikaa, aikaa järjestää ajatuksia ja suunnitella mielessään, jopa toisinaan soittaa joitain tärkeitä puheluita (nyt kun autoihin on se mahdollisuus integroitu varsin näppärästi ratissa olevan napin painalluksella). Silloin en oikein kaipaa matkaseuraa, se jopa häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään kustannukset vaan myös menetetty oma aika ja rauha. Pitää sietää toista ihmistä pienessä tilassa eikä voi tehdä spontaaneja päätöksiä poiketa jossakin tai huudattaa musiikkia tai kuunnella äänikirjaa. Tai soittaa jollekin ystävälle kun pummi istuu vieressä kuuntelemassa.
Pummit yleensä on muutenkin itsekkäitä minä minä minä tyyppejä ketkä ei osaa nähdä miltä toisesta tuntuu. Pummitaan muutakin apua, lainataan tavaroita, punkataan toisten asunnolla, ei tuoda syötävää yhteisiin illanviettoihin vaan syödään muiden tuomiset jne.
Tässähän tämä tulikin. 😀
Kamalia. Varsinkin turhautuneet ja turhamaiset perheenäidit. Aina pitää ringutella niitä kyytejä kun ruokaa kuskataan kotiin.
Vähän riippuu millaisista matkoista on kyse ja kuinka usein.
Jos kyydit on säännöllisiä ja luokkaa 100km/laaki, ja jos ne ajetaan vain kyyditettävän kyytitarpeen takia, on kohtuullinen korvaus 50cnt/km, koska myös auton renkaat kuluvat, autoa joutuu pesettämään useammin ja vuositasolla myös sen arvo laskee kertyneiden kilometrien myötä. Mikäli ajetaan maaseudulla huonokuntoisia teitä, myös auton alusta kuluu.
Jos sen sijaan jaetaan silloin tällöin 10km yhteisiä työ/opiskelu matkoja, sopiva korvaus on luokkaa 25cnt/km tai kyytiläinen tarjoaa silloin tällöin vaikka lounaan kuskille.
Jos taas mennään lyhyitä vapaa-ajan ajoja kavereina, en kyllä itse kehtaisi pyytää rahaa ollenkaan, vaikka pitkillä autoreissuilla toki kulut jaetaankin tasan osallistuvien kesken.
Sitten on tietysti vielä hyväntekeväisyyden näkökulma. Jos sattuu olemaan hyvissä varoissa ja kyyditettävä vähävarainen/ sairas, voi edellä mainituista summista tinkiä oman harkinnan mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos pummaatte niin tarjotkaa maksavanne bensat, ei puolet bensoista niin menee vähän kohtuullisemmin.
Pummin logiikalla voit muuttaa kaverisia asuntoon tarjoutumalla maksamaan puolet sähköstä.
Yleisin maksutapahan on matkan aikana luento auton omistamisen turhuudesta.
Erikoista, tuollaista luentoa en ole ikinä joutunut kuuntelemaan. No, ainoastaan anopillani oli tapana "pummia" kyytejä mutta sain aina runsaasti bensa-rahaa joten en valittanut.
Entäs perheen kesken? Jos kumppani ei jostain syystä voi ajaa ja en tarkoita alkoholia vaan muita syitä, vaikka ei korttia tai joku ajamiseen vaikuttava näkökyvyn sairaus, kuinka röyhkeä on yrittää sopia niin, että saisi kyydin pummattua esim. kodin ostoksiin tai joskus jopa ihan omiin menoihin.
Helposti se keneltä kyytiä pyytää saattaa närkästyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pummaatte niin tarjotkaa maksavanne bensat, ei puolet bensoista niin menee vähän kohtuullisemmin.
Pummin logiikalla voit muuttaa kaverisia asuntoon tarjoutumalla maksamaan puolet sähköstä.
Yleisin maksutapahan on matkan aikana luento auton omistamisen turhuudesta.
Jos minulle alettaisiin tuollaista luentoa pitää, niin kyyti loppuisi siihen paikkaan riippumatta siitä missä ollaan.
Vähän ohis, mutta miten jaatte auton kulut perheessä? Olen törmännyt monesti tapaan, missä auton pääasiallinen käyttåjä maksaa auton kulut eli se joka käyttää päivittäin vaikka työmatkoihin.Toki näissäkin varmaan auto on koko perheen käytössä välillä vaikka kauppareissuihin.
Eikä se pienempituloin joka yleensä nainen ehkä mielellään osallist tuollaisessa tapauksessa puolet-puolet systeemillä.
Erikseen sitten ne tapaukset, missä laitetaan yhteen könttäån kaikki laskut, eikä eritellä mitenkään. Siis ihan kaikki. Silloin ei ehkä käytön mukaan eritellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää tätä nillitystä. Miksi ette sano että korvaus on x euroa, ota tai jätä?
Pointti ei ehkä ylipäätäänkään ole pelkkä raha, vaan se että jotkut pyrkivöt hyötymään autollisista tutuistaan. Ja jos pummiminen on kroonista ja pitkään kestänyttä sen voi lukea jo muiden hyväksikäytöksi. Silloin on ihan sama maksaako pummaaja 100 km matkasta 20 vai 40 eur. Ei kyse ole pelkästään rahasta.
Lisäksi ihmiset eivät halua olla ilkeitä eikä nokkavia ja sanoa suoraan että osta oma auto äläkä yritä hyötyä minun autosta, en kuskaa sinua enää. Kyytiä pummiva voi muuten olla ihan mukavakin, joten välejä ei haluta välttämättä katkaista.
Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta miten jaatte auton kulut perheessä? Olen törmännyt monesti tapaan, missä auton pääasiallinen käyttåjä maksaa auton kulut eli se joka käyttää päivittäin vaikka työmatkoihin.Toki näissäkin varmaan auto on koko perheen käytössä välillä vaikka kauppareissuihin.
Eikä se pienempituloin joka yleensä nainen ehkä mielellään osallist tuollaisessa tapauksessa puolet-puolet systeemillä.
Erikseen sitten ne tapaukset, missä laitetaan yhteen könttäån kaikki laskut, eikä eritellä mitenkään. Siis ihan kaikki. Silloin ei ehkä käytön mukaan eritellä mitään.
Yhteiseltä käyttötililtä maksetaan kaikki. Perhe on perhe, ajoipa autolla kuka hyvänsä. 20v poikamme ostaa itse omilla rahoillaan siihen bensaa jos käyttää sitä pidemmille matkoile siis tyyliin 50-100 km.
Kaveri olettaa että minä kuskaan häntä ovelta ovelle. Hän pääsisi fillarillakin, bussilla, miehensä autolla tai kyydisä tai erään lähellä asuvan perheenjäsenensä kyydillä kun kehtaisi vaan pyytää, mut ei, hän olettaa että minä haen ja tuon. Ja huom, pikumatkat on menneet vuosia ilman minkäänlaista korvausta ja kuskauksesta on tullut oletusarvo. Mä en kyllä kehtais. En halua menettää kaveria koska on muuten ihan jees, mut ärsyttää jotenkin tämä epätasapaino. Ihankun tässä ois asetelma että hän ei tule kanssani mihinkään jos en kuskaa häntä, eli saisin etsiä seurani muualta. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Jos autottomia olisi enemmän, julkisen liikenteen kysyntä olisi suurempaa ja yhteydet parempia. Silloin paikalle pääsisi myös julkisilla. Mutta semmoista se on kun ympäristö ei kiinnosta suurinta osaa väestöstä.
Jos autollisia olisi enää murto-osa nykyisestä julkinen olisi niin kallista että ei pystyttäisi nykyhinnoilla ylläpitämään. Autolliset maksaa nyt julkisen liikenteen kuluja autoveroissa. Vaikka kysyntää olisi ei se lippujen hinnat riitä ylläpitämään.
Mun kaveri ei edelleenkään tajua vaikka kuinka vihjaan ja vihjaan tästä kyydinpummimisasiasta ja siitä että autoni ei ole yleinen taksi. Hänelle on muodostunut oletusarvo siitä että jos meillä on yhteinen meno menemme minun autolla ja että jos tapaamme vaikka kaupungilla niin vähintäänkin heitän hänet kotiin sen jälkeen. Hän ei edes kysy kyytiä vaan kävelee vaan mun autolle vaikka asun ihan eri puolella kaupunkia.
Hän ei koskaan ehdota että voi tulla hakemaan minut kotoa ja tuoda kotiin vaikka hänellä on perheessä auto. Tosin ei hän tarjoudu koskaan muutenkaan auttamaan missään ja ne muutamat kerrat kun olen pyytänyt häneltä pikku jeesiä, hän kiemurtelee ja varmistelee ettei kai hänen vaan tarvitse tehdä mitään.
Ihan sama pätee näihin mökin hyödyntäjiin. Meillä on mökki jossa käymme ehkä 6-10x vuodessa 1-2 yötä ja kesällä oleillaan ehkä max 2 vko kerralla.
Me pidämme sitä yllä, maksamme kaiken, teemme kaiken. Millä logiikalla jotkut kehtaa kesästä toiseen saada olla vaikka pidennetty vk loppu siellä. Kiitokseksi he jättävät sinne kahvi ja keksipaketin tai 15e viinipullon ja 8 e suklaarasian.
Vuokratkaa mökki vapailta markkinoilta a 150 e/vrk.