Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOTI HIRVEÄSSÄ KUNNOSSA

Vierailija
12.07.2018 |

Hävettää, ahdistaa ja turhauttaa! Asuntoni on ollut KAMALASSA kunnossa. Oikeasti niin pahassa kunnossa, että olen miettinyt kotoa poistuessa, että olisi ihan hirveää jos asunnossa joku joutuisi käymään poissaollessani vaikka aiheettoman palohälytyksen takia! Minula on lemmikkinä kissa joka sotkee vanhuutensa vuoksi paljon. Lapsia ei ole. Astioita on kasapäin likaisena eri tasoilla ja joskus hätäpäissään olen laittaut likaisia astioita keittiön kaappeihin vieraiden saapuessa.

Tein kesäloman alettua itselleni lupauksen, etten ikinä enää päästä asuntoani sellaiseen kuntoon, etten yksinkertaisesti voisi päästää spontaania vierailijaa sisälle asuntooni. En tarkoita, etteikö toisinaan asunto voisi olla viikkosiivousta tai pientä järjestelyö vailla. Mutta haluan pystyä päästämään vieraat sisälle asuntoon ilman 24h "pikasiivousta"!! Olenkin siivonnut asuntoani nyt viikon. Useamman tunnin päivässä. Tuntuu ettei siivoaminen lopu. Edelleen jos nyt joku tulisi käymään niin häpeäisin.

Olen pessyt kaikki kaappeihin ja tasoille kerääntyneet astiat, pessyt jääkaapin, kuurannut kaikki tasot ja kaakelit lattiasta kattoon niin vessasta kuin keittiöstäkin. Olen pessyt lattiat ja tyhjentänyt sängynaluset roinasta, olen vaihtanut lakanat ja pessyt jopa sohvan. Myös pyykkikori on tyhjentynyt, pesty ja pyykit silitetty kaappiin. SILTI kämpässä näyttää siltä, että viikkosiivous on jäänyt tekemättä muutamana viikkona peräkkäin. paikat repsottaa sieltä ja täältä. Aina löytyy kaappi joka pullottaa ihmeellistä roinaa ja lemmikin karvaa on jokapuolella. Silti täällä ei ole ollut äin siistiä ainakaan puoleenvuoteen. Olen tavallaan ylpeä saavutuksesta ja ryhdistäytymisestä, mutta samalla pettynyt siihen miten asuntoni edelleen voi näyttää tältä. Puunattavaa löytyy.

Kaikki ihmiset töissä, lähi- ja kaveripiirissä pitävät minua todella siistinä ja uskovat, että kotini on tiptop toluntuoksuinen aina. Tämä olisi ihanaa.

Tiedän kyllä, kuinka koti pidetään siistinä, osaan siivota, tiedän kuinka asiat pysyisivä kunnossa, muttei ole ollut voimia toimia sen mukaisesti. Elämäni on ollut todella kiireistä viime aikoina, mutta oli kuinkakiireistä tahansa niin ei kenenkään muun asunto näytä tältä!

Jokapäivä kun tekee jotain niin kaikki tulee tehdyksi (:

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä tavaraa. Ihan oikeasti. Jos sulla on esim. Vaan 4 lautasta, 4 mukia ja 4 paria aterimia plus minimimäärä kaikkia kokkausvälineitä yms. Niin ei vaan ole mahdollista että astiat kerääntyisi vuoriksi, joiden tiskaamiseen menee monta tuntia. Samoin vähennä vaatteita ihan minimiin, ja heitä pois kaikki sellainen turha roina, jota et todella tarvitse.

Vierailija
42/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää, ahdistaa ja turhauttaa! Asuntoni on ollut KAMALASSA kunnossa. Oikeasti niin pahassa kunnossa, että olen miettinyt kotoa poistuessa, että olisi ihan hirveää jos asunnossa joku joutuisi käymään poissaollessani vaikka aiheettoman palohälytyksen takia! Minula on lemmikkinä kissa joka sotkee vanhuutensa vuoksi paljon. Lapsia ei ole. Astioita on kasapäin likaisena eri tasoilla ja joskus hätäpäissään olen laittaut likaisia astioita keittiön kaappeihin vieraiden saapuessa.

Tein kesäloman alettua itselleni lupauksen, etten ikinä enää päästä asuntoani sellaiseen kuntoon, etten yksinkertaisesti voisi päästää spontaania vierailijaa sisälle asuntooni. En tarkoita, etteikö toisinaan asunto voisi olla viikkosiivousta tai pientä järjestelyö vailla. Mutta haluan pystyä päästämään vieraat sisälle asuntoon ilman 24h "pikasiivousta"!! Olenkin siivonnut asuntoani nyt viikon. Useamman tunnin päivässä. Tuntuu ettei siivoaminen lopu. Edelleen jos nyt joku tulisi käymään niin häpeäisin.

Olen pessyt kaikki kaappeihin ja tasoille kerääntyneet astiat, pessyt jääkaapin, kuurannut kaikki tasot ja kaakelit lattiasta kattoon niin vessasta kuin keittiöstäkin. Olen pessyt lattiat ja tyhjentänyt sängynaluset roinasta, olen vaihtanut lakanat ja pessyt jopa sohvan. Myös pyykkikori on tyhjentynyt, pesty ja pyykit silitetty kaappiin. SILTI kämpässä näyttää siltä, että viikkosiivous on jäänyt tekemättä muutamana viikkona peräkkäin. paikat repsottaa sieltä ja täältä. Aina löytyy kaappi joka pullottaa ihmeellistä roinaa ja lemmikin karvaa on jokapuolella. Silti täällä ei ole ollut äin siistiä ainakaan puoleenvuoteen. Olen tavallaan ylpeä saavutuksesta ja ryhdistäytymisestä, mutta samalla pettynyt siihen miten asuntoni edelleen voi näyttää tältä. Puunattavaa löytyy.

Kaikki ihmiset töissä, lähi- ja kaveripiirissä pitävät minua todella siistinä ja uskovat, että kotini on tiptop toluntuoksuinen aina. Tämä olisi ihanaa.

Tiedän kyllä, kuinka koti pidetään siistinä, osaan siivota, tiedän kuinka asiat pysyisivä kunnossa, muttei ole ollut voimia toimia sen mukaisesti. Elämäni on ollut todella kiireistä viime aikoina, mutta oli kuinkakiireistä tahansa niin ei kenenkään muun asunto näytä tältä!

Jokapäivä kun tekee jotain niin kaikki tulee tehdyksi (:

Miksi sinulla on elävä luontokappale vankina kaaoksessa yksin?! Ja ilmeisesti ilman mitään virikkeitä? Hitto kun sieppaa ihmiset jotka ottavat eläimiä, mutta eivät huolehdi niistä eläimen vaatimusten mukaan. Kissa ei ole mikään helppo lemmikki, ne vaativat paljon panostusta omistajaltaan. Kuten kaikki lemmikit.

Mistä päättelit lemmikin olevan vankina kaaoksessa yksin? Ilman virikkeitä? Mistä päättelit etten pidä huolta lemmikistäni? Kerroin olevani täsmällinen ja tarkka elämän muilla osa-alueilla kuten urheilussa, töissä ja koulussa. Ja kerroin kotini siisteyden olevan se epäonnistumisen kohta elämässäni. Miksi päättelet siis kissani jääneen heitteille? Luulen ettei mirriä paljon kiinnosta keittiön tiskit ja siivoton vaatekaappini tai pesemättömät vessanseinät saati sitten autooni päässyt kura ja hiekka. Kenties otus matkustaa mukanani miehen luo eikä olekaan yksin vankina kamalassa asunnossani (; 

Mukava, että eläimet ovat lähellä sydäntäsi. Usein ihmiset joilla on elämässä vaikeaa kuten esim. rahattomuutta niin huolehtivat siitä, ettei ensisijaisesti rakkaalta koiralta/kissalta tai muulta lemmikiltä puutu mitään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä jos huolehdit eläimestäsi hyvin. Olen vain liian usein törmännyt siihen tosiasiaan, että lemmikki pitää olla mutta se saa olla omissa oloissaan, vain ruoka annetaan:( Se mistä päättelin huonon kohtelun, oli tuo mainitsemasi kiireinen elämä ja asunnon siivottomuus. Mutta hienoa jos ymmärsin väärin ja tsemppiä jatkoon!

Vierailija
44/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo tarvitse kun luontaisesti epäjärjestelmällisen mielenlaadun ja pienen elämänhallinnallisen ongelman, niin kämppä on hetkessä ihan räjähdyksen läpikäyneen näköinen. 

Mä osaan kyllä siivota, mutta en jotenkin oikein osaa pitää paikkoja siisteinä. Pahimmassa hetkessä mun kämpässä oli polkuja kaiken kaman keskellä, sängyltä vessaan, keittiöön, ovelle jne, kun en vaan jaksanut ja välittänyt. Ulospäin tämä ei näkynyt mitenkään, kävin töissä ja koulussa ja olin ulospäin iloinen ja tein hommani kunnolla.

Nykyään hommat ei ole niin pahasti levällään, mutta harvoin esim. kehtaan kutsua kavereita käymään. Tää ei oo mitenkään hetkessä siivottava edelleenkään, vaikka ei tokikaan niin paha kuin on joskus ollut. Tuntien siivoaminen kuulostaa niin tutulle.

Tsemppiä aloittajalle! Meitä on muitakin....

Olen laittanut itseni järjestykseen niin, että laitan aina jokaisen tavaran paikoilleen heti. Eli jokaiselle tavaralle on oma paikkansa.

Minulla on makuuhuoneessa vaaterekki, jossa ovat päivittäiset vaatteeni eli en kerää tuoleille mitään.

Korjaan kaiken aina heti pois ja paikalleen. En edes kerää pyykkiä enää, vaan pesen esim. alusvaatteet, jotka vaihdan päivittäin, 20min pesussa, samoin esim. jonkin punaisen tai mustan vaatteen, jos ei ole enempää sen värisiä. Kun vaihdan lakanat, laitan ne heti koneeseen, samoin kun vieraat ovat lähteneet, pesen heti heidän lakanansa. Nykykoneissa voi säätää eri kilomäärille.

Muutossa hävitin ja kierrätin, niin tavarani ovat minimissään. Pyyhin pölyjä muutaman kerran vk ja tasoja keittiössä päivittäin. Samoin imuroin vähintään kerran vk. En pidä enää mitään viikkosiivouksia, kun minulla on aina siistiä tällä systeemillä.

Illalla en mene nukkumaan ennenkuin kaikki on paikoillaan, enkä lähde töihin korjaamatta aamiaisen jälkiä. Ostin myös rikkaimurin.

Käsitin, että olet yksinasuja, niin näin toimin. Ei tarvitse ahdistua, jos ovikello soi.

Vielä: astianpesukone pelasti elämäni ja sai keittiöni järjestykseen, inhosin tiskausta. Ruoanjätteet pyyhkäisen pois tai huuhtaisen lautasen ja noin viiden päivän välein kone on täynnä.

Vessaa pesen melkein päivittäin, pyttyä ja allasta. Kerran vk lattia ja kaakelit. Suihkun jälkeen kuivaan kaakelit aina lastalla, samoin suihkuseinän, pysyvät kiiltävinä ja nopea tapa.

Tsemppiä Sulle ap!

Vierailija
45/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä jos huolehdit eläimestäsi hyvin. Olen vain liian usein törmännyt siihen tosiasiaan, että lemmikki pitää olla mutta se saa olla omissa oloissaan, vain ruoka annetaan:( Se mistä päättelin huonon kohtelun, oli tuo mainitsemasi kiireinen elämä ja asunnon siivottomuus. Mutta hienoa jos ymmärsin väärin ja tsemppiä jatkoon!

Vähän nyt muutakin kuin mustavalkoista, please.

Kun minä olin burn outissa ja kun olin surusta lamautunut, en todellakaan alkanut etsiä eläimelle uutta kotia vaan huolehdin siitä sen mitä pystyin ja ostin hoitopalveluita eläimelle. Ap:n tapauksessa voimavarat olivat rajalliset ja tehty oikea valinta, kun on nipistetty kodin- eikä eläimenhoidosta. 

Vierailija
46/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennä tavaraa. Ihan oikeasti. Jos sulla on esim. Vaan 4 lautasta, 4 mukia ja 4 paria aterimia plus minimimäärä kaikkia kokkausvälineitä yms. Niin ei vaan ole mahdollista että astiat kerääntyisi vuoriksi, joiden tiskaamiseen menee monta tuntia. Samoin vähennä vaatteita ihan minimiin, ja heitä pois kaikki sellainen turha roina, jota et todella tarvitse.

Huomasin aikoinaan omilleen muutettuani, että keittiövälineiden kasaamisessa meni oma aikansa. Pitkän aikaa huomasi aina jotain puuttuvan, kun ruokaa valmisti. Ei sitä kovin kummoista ateriaa saa vain perunasurvimella ja kuorimaveitsellä aikaan. Ja vaikka lautasia olisi vain kolme per koko niin kerääntyyhän siitäkin jo tiskivuori mikäli ei taloudessa syödä aina kaikkia ruokia soppalautaselta lusikalla. Voimia ap sinulle

Vierailija
47/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä yhdestä kissasta muka lähtee niin paljon karvaa, että sitä on joka paikassa siivoamisen jälkeenkin? Kuulostaa ettet ole siivonnut kovin huolellisesti. Imuroitko?

En ole ap mutta meillä on kaksi pitkäkarvaista kissaa ja se karvan määrä on ihan infernaalinen. Kissoja harjataan jne mutta aina sitä vaan riittää. Kissoja ei päästetä esim. makuuhuoneeseen ollenkaan koska muuten saa putsata koko ajan teippiharjan kanssa verhot ym. (täyspitkät verhot) ja karvaa löytyy mm. pesukoneesta.

Mutta ap:n tilanteeseen, kyllä se syy on muualla kuin kissoissa. Tavaraa ja astioita on yksinkertaisesti liikaa.

Ap:n kannattaisi hankkia säilytyslaatikoita missä pysyy järjestyksessä kaikki sellainen tavara mitä ei käytetä säännöllisesti ja heittää pois kaikki mitä ei käytetä ollenkaan.

Jos astioita on liikaa niin ehdotan seuraavaa: kokoa aloituspaketteja opiskelunsa aloittaville nuorille ja myy esim paikkakuntasi Facebook-kirppiksellä. Voit laittaa mukaan myös ylimääräisiä tekstiilejä, lakanoita ym. ja joku näppärä könttäsumma joka ei rasita opiskelijan kukkaroa liikaa. Pääset eroon liiasta tavarasta, tienaat vähän ja joku saa omaan asuntoonsa perustarvikkeet. Nyt on juuri se aika jolloin tuollaisille kaupoille on kysyntää, viim. elokuun alusta lähes kaikki aloittavat opiskelijat ovat muuttaneet omilleen, siis ne jotka asunnon ovat saaneet. Moni opiskelija lähtee kotoa lähes tyhjin käsin.

Ja hienoa että sait asunnon siivottua!

Vierailija
48/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava idea tuo opiskelijan aloituspaketti! Siis ihan täydellinen win-win.

- ohis

Vierailija
49/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä yhdestä kissasta muka lähtee niin paljon karvaa, että sitä on joka paikassa siivoamisen jälkeenkin? Kuulostaa ettet ole siivonnut kovin huolellisesti. Imuroitko?

En ole ap mutta meillä on kaksi pitkäkarvaista kissaa ja se karvan määrä on ihan infernaalinen. Kissoja harjataan jne mutta aina sitä vaan riittää. Kissoja ei päästetä esim. makuuhuoneeseen ollenkaan koska muuten saa putsata koko ajan teippiharjan kanssa verhot ym. (täyspitkät verhot) ja karvaa löytyy mm. pesukoneesta.

Mutta ap:n tilanteeseen, kyllä se syy on muualla kuin kissoissa. Tavaraa ja astioita on yksinkertaisesti liikaa.

Ap:n kannattaisi hankkia säilytyslaatikoita missä pysyy järjestyksessä kaikki sellainen tavara mitä ei käytetä säännöllisesti ja heittää pois kaikki mitä ei käytetä ollenkaan.

Jos astioita on liikaa niin ehdotan seuraavaa: kokoa aloituspaketteja opiskelunsa aloittaville nuorille ja myy esim paikkakuntasi Facebook-kirppiksellä. Voit laittaa mukaan myös ylimääräisiä tekstiilejä, lakanoita ym. ja joku näppärä könttäsumma joka ei rasita opiskelijan kukkaroa liikaa. Pääset eroon liiasta tavarasta, tienaat vähän ja joku saa omaan asuntoonsa perustarvikkeet. Nyt on juuri se aika jolloin tuollaisille kaupoille on kysyntää, viim. elokuun alusta lähes kaikki aloittavat opiskelijat ovat muuttaneet omilleen, siis ne jotka asunnon ovat saaneet. Moni opiskelija lähtee kotoa lähes tyhjin käsin.

Ja hienoa että sait asunnon siivottua!

Jep, kyllä meilläkin kissasta lähtee karvaa ja paljon. On niin ohutta, että leijuu helposti. Myös meillä rajattu kissan oleskelu makuuhuoneen ulkopuolelle. Eikä kissa siis todella ole se ongelma vaan lisämauste. ap

Vierailija
50/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille tsemppareille, vinkkejä antaville ja oman kodin kaaoksesta rehellisesti kertoville! Kiva lukea muiden kokemuksia näinkin arkisesta aiheesta. Omaan elämään, kun keskittyy niin unohtaa, ettei ole ainoa laatuaan edes näiden heikkouksiensa kanssa !! Täällä siivousurakka etenee niin, että auton kävin sisäpuolelta puunaamassa ja pullot viety kauppaan. Nyt ruoka uuniin ja tuota pulloista tyhjennettyä kaappia raivaamaan. Katsotaan mitä sieltä paljastuu.

Ostin itselleni kukkia kiitokseksi ja piristykseksi kauppareissulla. Olen huomannut, että pienetkin omaa silmää miellyttävät uudet asiat kannustavat siivoamiseen.  Myös siivousvälineiden merkitys on tosi iso. Olen alusta asti vihannut nykyistä moppiani ja luojalle kiitos sain sen eilen lopullisesti rikki lattioita mopatessa. Nyt voin hyvällä omallatunnolla ostaa uuden ja TOIMIVAN!! Ap

Hanki höyrypesuri, sillä saa pestyä vaikka sohvan. Siivousvälineiden toimivuus on kyllä siivouksen A ja O.

Vierailija
51/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille tsemppareille, vinkkejä antaville ja oman kodin kaaoksesta rehellisesti kertoville! Kiva lukea muiden kokemuksia näinkin arkisesta aiheesta. Omaan elämään, kun keskittyy niin unohtaa, ettei ole ainoa laatuaan edes näiden heikkouksiensa kanssa !! Täällä siivousurakka etenee niin, että auton kävin sisäpuolelta puunaamassa ja pullot viety kauppaan. Nyt ruoka uuniin ja tuota pulloista tyhjennettyä kaappia raivaamaan. Katsotaan mitä sieltä paljastuu.

Ostin itselleni kukkia kiitokseksi ja piristykseksi kauppareissulla. Olen huomannut, että pienetkin omaa silmää miellyttävät uudet asiat kannustavat siivoamiseen.  Myös siivousvälineiden merkitys on tosi iso. Olen alusta asti vihannut nykyistä moppiani ja luojalle kiitos sain sen eilen lopullisesti rikki lattioita mopatessa. Nyt voin hyvällä omallatunnolla ostaa uuden ja TOIMIVAN!! Ap

Hanki höyrypesuri, sillä saa pestyä vaikka sohvan. Siivousvälineiden toimivuus on kyllä siivouksen A ja O.

Höyrypesuri! Aivan mahtava laite t. ap

Vierailija
52/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus samnlainen, lapsien myötä on ollut pakko skarpataja nyt perus siisteys on normi. Olo on myös kevyempi ja siivoan ja järjestän ajattelematta asiaa sen enempää.

M36

Vierailija
53/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hamstraajien siivottomia kämppiä näytetään ulkomailta, näköjään olis materiaalia omastakin takaa

Vierailija
54/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne höyrypesurit miten kalliita? Ja onko ne kovin painavia? Mulla on käsivamma ja joudun tekemään kaiken "väärällä" kädellä.

- ei ap

Vierailija
55/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne höyrypesurit miten kalliita? Ja onko ne kovin painavia? Mulla on käsivamma ja joudun tekemään kaiken "väärällä" kädellä.

- ei ap

Niin ja mitä kaikkea te niillä siivoilette. Tai ehkä niin päin että onko jotain mitä sillä ei voi siivota.

Vierailija
56/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta siivouspalvelu vaikka 2x kuussa niin saat vähän helpotusta.

Vierailija
57/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin paikat kunnolla kuntoon ja sitten kunnon rutiinit siivoukseen ja järjestelyyn. Ei aina tartte olla kuitenkaan tip top. eri elämänvaiheissa ei vain voimavarat riitä. haittaako sotku sinua joka päivä vai haluaisitko kutsua muita kylään? kissat toki tuo reilusti lisää siivottavaa. ihan yö ja päivä onko kattia vai ei.

Vierailija
58/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei ap

Niin ja mitä kaikkea te niillä siivoilette. Tai ehkä niin päin että onko jotain mitä sillä ei voi siivota.

Ap:n lainassa ollut pesuri ainakin kevyt ja helppokäyttöinen. Sillä saa pestyä.. noh melkein kaiken. Sohvat, lattiat (lähteepä muuten likaa vielä moppauksenkin jälkeen kun höyrypesurilla pesee), kaakelit, ikkunat, autonpenkit.. kaiken. Kannattaa kysellä olisiko lähipiirissä jollain vaikka viikonlopuksi lainata!

Vierailija
59/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei ap

Ap:n lainassa ollut pesuri ainakin kevyt ja helppokäyttöinen. Sillä saa pestyä.. noh melkein kaiken. Sohvat, lattiat (lähteepä muuten likaa vielä moppauksenkin jälkeen kun höyrypesurilla pesee), kaakelit, ikkunat, autonpenkit.. kaiken. Kannattaa kysellä olisiko lähipiirissä jollain vaikka viikonlopuksi lainata!

Jep ja senhän voi vaikka ostaa äidin tmv. kanssa puoliksi, nyt kun aloin ajattelemaan. Yhteishuoltajuus höyrypesurista :D Ai että olisikin ihana vetää nuo lattiat sillä, voin vaan kuvitella sitä mustan mönjän määrää mikä niistä irtoaisi...

t. se höyrypesurista alunperin kysellyt

Vierailija
60/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin paikat kunnolla kuntoon ja sitten kunnon rutiinit siivoukseen ja järjestelyyn. Ei aina tartte olla kuitenkaan tip top. eri elämänvaiheissa ei vain voimavarat riitä. haittaako sotku sinua joka päivä vai haluaisitko kutsua muita kylään? kissat toki tuo reilusti lisää siivottavaa. ihan yö ja päivä onko kattia vai ei.

Sotku häiritsee itseäni. Mutta en halua, että kukaan asuntoani tässä kunnossa myöskään näkisi. Ihmiset on tyytyväisiä, kun olen se joka vapaaehtoisesti aina liikkuu heidän luokseen. Ehkä pitää alkaa viettämään illanistujaisia täälläkin. Tulee pakosti siivottua. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan