Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOTI HIRVEÄSSÄ KUNNOSSA

Vierailija
12.07.2018 |

Hävettää, ahdistaa ja turhauttaa! Asuntoni on ollut KAMALASSA kunnossa. Oikeasti niin pahassa kunnossa, että olen miettinyt kotoa poistuessa, että olisi ihan hirveää jos asunnossa joku joutuisi käymään poissaollessani vaikka aiheettoman palohälytyksen takia! Minula on lemmikkinä kissa joka sotkee vanhuutensa vuoksi paljon. Lapsia ei ole. Astioita on kasapäin likaisena eri tasoilla ja joskus hätäpäissään olen laittaut likaisia astioita keittiön kaappeihin vieraiden saapuessa.

Tein kesäloman alettua itselleni lupauksen, etten ikinä enää päästä asuntoani sellaiseen kuntoon, etten yksinkertaisesti voisi päästää spontaania vierailijaa sisälle asuntooni. En tarkoita, etteikö toisinaan asunto voisi olla viikkosiivousta tai pientä järjestelyö vailla. Mutta haluan pystyä päästämään vieraat sisälle asuntoon ilman 24h "pikasiivousta"!! Olenkin siivonnut asuntoani nyt viikon. Useamman tunnin päivässä. Tuntuu ettei siivoaminen lopu. Edelleen jos nyt joku tulisi käymään niin häpeäisin.

Olen pessyt kaikki kaappeihin ja tasoille kerääntyneet astiat, pessyt jääkaapin, kuurannut kaikki tasot ja kaakelit lattiasta kattoon niin vessasta kuin keittiöstäkin. Olen pessyt lattiat ja tyhjentänyt sängynaluset roinasta, olen vaihtanut lakanat ja pessyt jopa sohvan. Myös pyykkikori on tyhjentynyt, pesty ja pyykit silitetty kaappiin. SILTI kämpässä näyttää siltä, että viikkosiivous on jäänyt tekemättä muutamana viikkona peräkkäin. paikat repsottaa sieltä ja täältä. Aina löytyy kaappi joka pullottaa ihmeellistä roinaa ja lemmikin karvaa on jokapuolella. Silti täällä ei ole ollut äin siistiä ainakaan puoleenvuoteen. Olen tavallaan ylpeä saavutuksesta ja ryhdistäytymisestä, mutta samalla pettynyt siihen miten asuntoni edelleen voi näyttää tältä. Puunattavaa löytyy.

Kaikki ihmiset töissä, lähi- ja kaveripiirissä pitävät minua todella siistinä ja uskovat, että kotini on tiptop toluntuoksuinen aina. Tämä olisi ihanaa.

Tiedän kyllä, kuinka koti pidetään siistinä, osaan siivota, tiedän kuinka asiat pysyisivä kunnossa, muttei ole ollut voimia toimia sen mukaisesti. Elämäni on ollut todella kiireistä viime aikoina, mutta oli kuinkakiireistä tahansa niin ei kenenkään muun asunto näytä tältä!

Jokapäivä kun tekee jotain niin kaikki tulee tehdyksi (:

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan saat paikat siistiksi ja tavarat järjestykseen siitä on helppo jatkaa. Minullakin oli tuollainen tilanne pidemmän aikaa, kierteen katkaisi muutto. Vanha asunto oli pakko siivota perinpohjin, siinä tuli myös kaikki tarpeettomat tavarat karsittua samalla. Uusi asunto oli siivottu putipuhtaaksi ja päätin, että en koskaan päästä sitä repsahtamaan samalla tavalla kun vanhaa asuntoa. Enkä ole päästänyt. Minulla on viikkosiivouspäivä jolloin imuroin, pesen lattiat, pyyhin pölyt, siivoan kylpyhuoneen sekä pyyhin keittiön kaapit ja kaakelit. Hellan puhdistan myös jos tarvetta. Päivittäin pyyhin keittiön tasot ja laitan tavarat aina saman tien paikoilleen. Se, että tavaroilla on oma paikkansa jonne ne korjaa saman tien, helpottaa todella paljon siisteyden pysymisessä.

Tsemppiä ap, kyllä se siitä!

Vierailija
22/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kaikki ylimääräinen tavara pois.

2. Imuroimalla ei tule puhdasta, eli jos haluat, että paikat ovat oikeasti siistit, niin KOSTEA RÄTTI KÄTEEN ja pyyhkimään.

3. Isot kiiltävät ja heijastavat pinnat kuten ikkunat ja peilit kannattaa pyyhkiä ensiksi. Ne näkyvät ensimmäisinä ja antavat puhtaina siistin vaikutelman.

4. Tärkeintä siivoamisessa on jatkuvuus: eli joka päivä on siivouspäivä. Tiskaa astiat heti, pyykkää pyykit heti, pyyhi jälkesi heti.

5. Kaappien siivouksen voit ottaa pidemmän ajan projektiksi. Tärkeintä on jatkuva ylläpitosiivous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kaikki ylimääräinen tavara pois.

2. Imuroimalla ei tule puhdasta, eli jos haluat, että paikat ovat oikeasti siistit, niin KOSTEA RÄTTI KÄTEEN ja pyyhkimään.

3. Isot kiiltävät ja heijastavat pinnat kuten ikkunat ja peilit kannattaa pyyhkiä ensiksi. Ne näkyvät ensimmäisinä ja antavat puhtaina siistin vaikutelman.

4. Tärkeintä siivoamisessa on jatkuvuus: eli joka päivä on siivouspäivä. Tiskaa astiat heti, pyykkää pyykit heti, pyyhi jälkesi heti.

5. Kaappien siivouksen voit ottaa pidemmän ajan projektiksi. Tärkeintä on jatkuva ylläpitosiivous.

Ap mainitsi osaavansa siivota tunnen useamman siivousalan työntekijän joiden kotiolot eivät puhu ammatin puolesta. Tsemppiä ap:lle

Vierailija
24/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astiat kannattaa laittaa veteen heti aterian jälkeen, tiskaaminen niin että likoavat hetken aikaa kuumassa.

Kotieläimen kanssa melko vaikea olla kovin siistiä.

Kyllä lemmikkikotikin voi olla siisti, mutta antaa todellakin kierrepalloa ja vaikeustasoa silloin, kun asiat alkavat luisua huonoon suuntaan. 

Ap, muista ihailla pieniäkin aikaansaannoksia! -> motivaatio jatkaa ja lopulta huomaat ison muutoksen tapahtuneen. 

Vierailija
25/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astiat kannattaa laittaa veteen heti aterian jälkeen, tiskaaminen niin että likoavat hetken aikaa kuumassa.

Kotieläimen kanssa melko vaikea olla kovin siistiä.

Ei kannata. Siellä ne muhii viikkotolkulla ja löyhkä on hirveä, kun aloittaa tiskaamisen. Ällöttävä lima päällä. Astiat nimenomaan kannattaa antaa kuivua, hajua ei tule. Ne laitetaan veteen sitten, kun aloitetaan tiskaaminen. Ap, minä asun suorastaan kaatopaikalla, täällä on aivan hirveä kaaos. Onnittelut, että sait tehtyä noin paljon!

Vierailija
26/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siivousprojektin ajaksi jätesäkki (tai useampi, jos on tarvetta lajitella) johonkin keskeiselle paikalle, mihin saat helposti mättää kaiken asunnosta pois kannettavan tarpeettoman. Roskia siis. Tavaran vähentäminen on kaiken a ja o kuten moni onkin jo täällä sanonut. Jos joudut jostain asiasta miettimään että tarvitseekohan sitä, ja jos se ei ole kallis tai sillä ei ole tunnearvoa, heitä kylmän viileästi pois. Joistain tavaroista voi ottaa valokuvan, jos haluaa sitä tunnearvon vuoksi muistella.

Jatka siivousta niin, että ne paikat mitkä ovat eniten päivittäisessä käytössä, olisivat siistejä. Keittiön tasot, sängyn vierusta, eteinen, vessa, sohvan ympäristö. Näin saat elää siivotussa "kuplassa", jonka reunoja sitten siistit ajan ja voimavarojesi mukaan.

Jotkut pistävät deadlinen suursiivoukselle niin, että kutsuvat ihmisiä illanistujaisiin tietyn ajan kuluttua. Mikään ei ole niin tehokas motivaattori, kuin viime tipan lähestyminen. Mutta jos tämä ajatus ahdistaa liikaa, niin ei sitten tietystikään.

Ja muista palkita itseäsi onnistuneista suorituksista. Että kun tuo ja tuo kaappi on siivottu, niin sitten x (jotain itsellesi mieluista). :)

Vierailija
27/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä sentään jaksat siivota. Mä en.

Mulla on järkyttävä sotku.

Tsemppiä sinne ja tervetuloa mukaan suunnanmuutokseen! Itse aloitin huonekerrallaan ja luvankanssa sieltä, mistä oli mukavinta aloittaa. Itselläni se oli kylppäri, koska siellä on asunnossani aina siisteintä... ap

Kiitos. Sitä suuntaa on mutta se ei toteudu kun ei oo voimia.

Kylppäri myös siistein nyt.

Vierailija
28/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaminen synonyymi sanalle viitsi.

Vierailija
29/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et tiedä mun kunnosta yhtään mitään.

Vierailija
30/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, jos sinä selviät läpi elämäsi sairastumatta tai surematta kovasti kuollutta perheenjäsentä tai ilman burn outia tms. Älä kuitenkaan ala turhaan kuvitella, että se johtuisi omasta erinomaisuudestasi. 

Vierailija
31/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, jos sinä selviät läpi elämäsi sairastumatta tai surematta kovasti kuollutta perheenjäsentä tai ilman burn outia tms. Älä kuitenkaan ala turhaan kuvitella, että se johtuisi omasta erinomaisuudestasi. 

Ketä tahansa ahdistaa jos asuu kaatopaikalla!! Et sinäkään tiedä mitä minä olen menettänyt ? Tiedän että on helppo jollain verukkeella jäädä rypemään itsesäälis ja sillä selittää saamattomuutensa. Onneksi mulle ei käynyt niin,olis mennyt loppukin tarkoitus elämästä.

Vierailija
32/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä tahansa ahdistaa jos asuu kaatopaikalla!! Et sinäkään tiedä mitä minä olen menettänyt ? Tiedän että on helppo jollain verukkeella jäädä rypemään itsesäälis ja sillä selittää saamattomuutensa. Onneksi mulle ei käynyt niin,olis mennyt loppukin tarkoitus elämästä.

Joo, sinä selvisit noin. Minä asuin puhtauttaan hohtavassa kodissa, jossa kaikki oli harkittua ja paikallaan ja tavaraa sopiva määrä. Tapahtui asioita ja menetyksiä (läheinen ja samalla oma terveys) ja kas vaan, koti oli jotain ihan muuta. Onneksi olen palautunut ja kotikin taas nautittava kaunis itsensä. 

Ainakin minulta löytyy empatiaa jokaiselle kompastuneelle. Te, ette ole epäonnistujia, joten älkää lastatko itseänne ainakaan turhilla itsesyytöksillä.

Vierailija
33/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla että olet ollut noin onnekas elämässä. Me muut, jotka emme ole olleet yhtä siunattuja, jatkamme nyt siivousaiheista keskustelua täällä.

-ohis

Vierailija
34/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tsemppareille, vinkkejä antaville ja oman kodin kaaoksesta rehellisesti kertoville! Kiva lukea muiden kokemuksia näinkin arkisesta aiheesta. Omaan elämään, kun keskittyy niin unohtaa, ettei ole ainoa laatuaan edes näiden heikkouksiensa kanssa !! Täällä siivousurakka etenee niin, että auton kävin sisäpuolelta puunaamassa ja pullot viety kauppaan. Nyt ruoka uuniin ja tuota pulloista tyhjennettyä kaappia raivaamaan. Katsotaan mitä sieltä paljastuu.

Ostin itselleni kukkia kiitokseksi ja piristykseksi kauppareissulla. Olen huomannut, että pienetkin omaa silmää miellyttävät uudet asiat kannustavat siivoamiseen.  Myös siivousvälineiden merkitys on tosi iso. Olen alusta asti vihannut nykyistä moppiani ja luojalle kiitos sain sen eilen lopullisesti rikki lattioita mopatessa. Nyt voin hyvällä omallatunnolla ostaa uuden ja TOIMIVAN!! Ap

Vierailija
35/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää, ahdistaa ja turhauttaa! Asuntoni on ollut KAMALASSA kunnossa. Oikeasti niin pahassa kunnossa, että olen miettinyt kotoa poistuessa, että olisi ihan hirveää jos asunnossa joku joutuisi käymään poissaollessani vaikka aiheettoman palohälytyksen takia! Minula on lemmikkinä kissa joka sotkee vanhuutensa vuoksi paljon. Lapsia ei ole. Astioita on kasapäin likaisena eri tasoilla ja joskus hätäpäissään olen laittaut likaisia astioita keittiön kaappeihin vieraiden saapuessa.

Tein kesäloman alettua itselleni lupauksen, etten ikinä enää päästä asuntoani sellaiseen kuntoon, etten yksinkertaisesti voisi päästää spontaania vierailijaa sisälle asuntooni. En tarkoita, etteikö toisinaan asunto voisi olla viikkosiivousta tai pientä järjestelyö vailla. Mutta haluan pystyä päästämään vieraat sisälle asuntoon ilman 24h "pikasiivousta"!! Olenkin siivonnut asuntoani nyt viikon. Useamman tunnin päivässä. Tuntuu ettei siivoaminen lopu. Edelleen jos nyt joku tulisi käymään niin häpeäisin.

Olen pessyt kaikki kaappeihin ja tasoille kerääntyneet astiat, pessyt jääkaapin, kuurannut kaikki tasot ja kaakelit lattiasta kattoon niin vessasta kuin keittiöstäkin. Olen pessyt lattiat ja tyhjentänyt sängynaluset roinasta, olen vaihtanut lakanat ja pessyt jopa sohvan. Myös pyykkikori on tyhjentynyt, pesty ja pyykit silitetty kaappiin. SILTI kämpässä näyttää siltä, että viikkosiivous on jäänyt tekemättä muutamana viikkona peräkkäin. paikat repsottaa sieltä ja täältä. Aina löytyy kaappi joka pullottaa ihmeellistä roinaa ja lemmikin karvaa on jokapuolella. Silti täällä ei ole ollut äin siistiä ainakaan puoleenvuoteen. Olen tavallaan ylpeä saavutuksesta ja ryhdistäytymisestä, mutta samalla pettynyt siihen miten asuntoni edelleen voi näyttää tältä. Puunattavaa löytyy.

Kaikki ihmiset töissä, lähi- ja kaveripiirissä pitävät minua todella siistinä ja uskovat, että kotini on tiptop toluntuoksuinen aina. Tämä olisi ihanaa.

Tiedän kyllä, kuinka koti pidetään siistinä, osaan siivota, tiedän kuinka asiat pysyisivä kunnossa, muttei ole ollut voimia toimia sen mukaisesti. Elämäni on ollut todella kiireistä viime aikoina, mutta oli kuinkakiireistä tahansa niin ei kenenkään muun asunto näytä tältä!

Miksi sinulla on elävä luontokappale vankina kaaoksessa yksin?! Ja ilmeisesti ilman mitään virikkeitä? Hitto kun sieppaa ihmiset jotka ottavat eläimiä, mutta eivät huolehdi niistä eläimen vaatimusten mukaan. Kissa ei ole mikään helppo lemmikki, ne vaativat paljon panostusta omistajaltaan. Kuten kaikki lemmikit.

Vierailija
36/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkokukat ovat hyvä motivaattori viikkosiivoukseen. Kun olin kukkakaupassa töissä, moni tuli perjantaisin hakemaan jonkun kimpun ja kertoi, miten palkitsevaa on laittaa ne siivottuun kotiin maljakkoon viikonlopun vapaita piristämään.

Vierailija
37/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on elävä luontokappale vankina kaaoksessa yksin?! Ja ilmeisesti ilman mitään virikkeitä? Hitto kun sieppaa ihmiset jotka ottavat eläimiä, mutta eivät huolehdi niistä eläimen vaatimusten mukaan. Kissa ei ole mikään helppo lemmikki, ne vaativat paljon panostusta omistajaltaan. Kuten kaikki lemmikit.

Osaatko lukea? Kissa on vanha ja aina tilanne ei ole ollut tuo. 

Vierailija
38/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siisti ihminen ja kysyn mielenkiinnosta, miksi näin? Ihan muiltakin kuin ap:lta. Olen aina ajatellut, että vain masentuneilla, työuupuneilla yms. koti pääsee oikeasti ns. kaatopaikaksi, mutta en usko että nyt ainakaan kaikilla tänne kirjoittavilla voi olla siitä kyse. Olisi mielenkiintoista saada perspektiiviä asiaan, mistä itse arvelette, että sotku johtuu? Väsymys, kiire, lemmikki, ei vain kiinnosta jne.? Tai asialla ei väliä ?

Vierailija
39/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siisti ihminen ja kysyn mielenkiinnosta, miksi näin? Ihan muiltakin kuin ap:lta. Olen aina ajatellut, että vain masentuneilla, työuupuneilla yms. koti pääsee oikeasti ns. kaatopaikaksi, mutta en usko että nyt ainakaan kaikilla tänne kirjoittavilla voi olla siitä kyse. Olisi mielenkiintoista saada perspektiiviä asiaan, mistä itse arvelette, että sotku johtuu? Väsymys, kiire, lemmikki, ei vain kiinnosta jne.? Tai asialla ei väliä ?

Jatkan vielä, että hienosti olet toiminut ap ja tsemppiä jatkoon! 

Vierailija
40/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo tarvitse kun luontaisesti epäjärjestelmällisen mielenlaadun ja pienen elämänhallinnallisen ongelman, niin kämppä on hetkessä ihan räjähdyksen läpikäyneen näköinen. 

Mä osaan kyllä siivota, mutta en jotenkin oikein osaa pitää paikkoja siisteinä. Pahimmassa hetkessä mun kämpässä oli polkuja kaiken kaman keskellä, sängyltä vessaan, keittiöön, ovelle jne, kun en vaan jaksanut ja välittänyt. Ulospäin tämä ei näkynyt mitenkään, kävin töissä ja koulussa ja olin ulospäin iloinen ja tein hommani kunnolla.

Nykyään hommat ei ole niin pahasti levällään, mutta harvoin esim. kehtaan kutsua kavereita käymään. Tää ei oo mitenkään hetkessä siivottava edelleenkään, vaikka ei tokikaan niin paha kuin on joskus ollut. Tuntien siivoaminen kuulostaa niin tutulle.

Tsemppiä aloittajalle! Meitä on muitakin....

Olen laittanut itseni järjestykseen niin, että laitan aina jokaisen tavaran paikoilleen heti. Eli jokaiselle tavaralle on oma paikkansa.

Minulla on makuuhuoneessa vaaterekki, jossa ovat päivittäiset vaatteeni eli en kerää tuoleille mitään.

Korjaan kaiken aina heti pois ja paikalleen. En edes kerää pyykkiä enää, vaan pesen esim. alusvaatteet, jotka vaihdan päivittäin, 20min pesussa, samoin esim. jonkin punaisen tai mustan vaatteen, jos ei ole enempää sen värisiä. Kun vaihdan lakanat, laitan ne heti koneeseen, samoin kun vieraat ovat lähteneet, pesen heti heidän lakanansa. Nykykoneissa voi säätää eri kilomäärille.

Muutossa hävitin ja kierrätin, niin tavarani ovat minimissään. Pyyhin pölyjä muutaman kerran vk ja tasoja keittiössä päivittäin. Samoin imuroin vähintään kerran vk. En pidä enää mitään viikkosiivouksia, kun minulla on aina siistiä tällä systeemillä.

Illalla en mene nukkumaan ennenkuin kaikki on paikoillaan, enkä lähde töihin korjaamatta aamiaisen jälkiä. Ostin myös rikkaimurin.

Käsitin, että olet yksinasuja, niin näin toimin. Ei tarvitse ahdistua, jos ovikello soi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä