Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOTI HIRVEÄSSÄ KUNNOSSA

Vierailija
12.07.2018 |

Hävettää, ahdistaa ja turhauttaa! Asuntoni on ollut KAMALASSA kunnossa. Oikeasti niin pahassa kunnossa, että olen miettinyt kotoa poistuessa, että olisi ihan hirveää jos asunnossa joku joutuisi käymään poissaollessani vaikka aiheettoman palohälytyksen takia! Minula on lemmikkinä kissa joka sotkee vanhuutensa vuoksi paljon. Lapsia ei ole. Astioita on kasapäin likaisena eri tasoilla ja joskus hätäpäissään olen laittaut likaisia astioita keittiön kaappeihin vieraiden saapuessa.

Tein kesäloman alettua itselleni lupauksen, etten ikinä enää päästä asuntoani sellaiseen kuntoon, etten yksinkertaisesti voisi päästää spontaania vierailijaa sisälle asuntooni. En tarkoita, etteikö toisinaan asunto voisi olla viikkosiivousta tai pientä järjestelyö vailla. Mutta haluan pystyä päästämään vieraat sisälle asuntoon ilman 24h "pikasiivousta"!! Olenkin siivonnut asuntoani nyt viikon. Useamman tunnin päivässä. Tuntuu ettei siivoaminen lopu. Edelleen jos nyt joku tulisi käymään niin häpeäisin.

Olen pessyt kaikki kaappeihin ja tasoille kerääntyneet astiat, pessyt jääkaapin, kuurannut kaikki tasot ja kaakelit lattiasta kattoon niin vessasta kuin keittiöstäkin. Olen pessyt lattiat ja tyhjentänyt sängynaluset roinasta, olen vaihtanut lakanat ja pessyt jopa sohvan. Myös pyykkikori on tyhjentynyt, pesty ja pyykit silitetty kaappiin. SILTI kämpässä näyttää siltä, että viikkosiivous on jäänyt tekemättä muutamana viikkona peräkkäin. paikat repsottaa sieltä ja täältä. Aina löytyy kaappi joka pullottaa ihmeellistä roinaa ja lemmikin karvaa on jokapuolella. Silti täällä ei ole ollut äin siistiä ainakaan puoleenvuoteen. Olen tavallaan ylpeä saavutuksesta ja ryhdistäytymisestä, mutta samalla pettynyt siihen miten asuntoni edelleen voi näyttää tältä. Puunattavaa löytyy.

Kaikki ihmiset töissä, lähi- ja kaveripiirissä pitävät minua todella siistinä ja uskovat, että kotini on tiptop toluntuoksuinen aina. Tämä olisi ihanaa.

Tiedän kyllä, kuinka koti pidetään siistinä, osaan siivota, tiedän kuinka asiat pysyisivä kunnossa, muttei ole ollut voimia toimia sen mukaisesti. Elämäni on ollut todella kiireistä viime aikoina, mutta oli kuinkakiireistä tahansa niin ei kenenkään muun asunto näytä tältä!

Jokapäivä kun tekee jotain niin kaikki tulee tehdyksi (:

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille tsemppareille, vinkkejä antaville ja oman kodin kaaoksesta rehellisesti kertoville! Kiva lukea muiden kokemuksia näinkin arkisesta aiheesta. Omaan elämään, kun keskittyy niin unohtaa, ettei ole ainoa laatuaan edes näiden heikkouksiensa kanssa !! Täällä siivousurakka etenee niin, että auton kävin sisäpuolelta puunaamassa ja pullot viety kauppaan. Nyt ruoka uuniin ja tuota pulloista tyhjennettyä kaappia raivaamaan. Katsotaan mitä sieltä paljastuu.

Ostin itselleni kukkia kiitokseksi ja piristykseksi kauppareissulla. Olen huomannut, että pienetkin omaa silmää miellyttävät uudet asiat kannustavat siivoamiseen.  Myös siivousvälineiden merkitys on tosi iso. Olen alusta asti vihannut nykyistä moppiani ja luojalle kiitos sain sen eilen lopullisesti rikki lattioita mopatessa. Nyt voin hyvällä omallatunnolla ostaa uuden ja TOIMIVAN!! Ap

Hanki höyrypesuri, sillä saa pestyä vaikka sohvan. Siivousvälineiden toimivuus on kyllä siivouksen A ja O.

Joopa joo...niitä laitteita täytyy käyttää ei ne itekseen siivoile...on tyyppejä jotka ei saa edes tiskikonetta täytettyä.

Vierailija
62/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille tsemppareille, vinkkejä antaville ja oman kodin kaaoksesta rehellisesti kertoville! Kiva lukea muiden kokemuksia näinkin arkisesta aiheesta. Omaan elämään, kun keskittyy niin unohtaa, ettei ole ainoa laatuaan edes näiden heikkouksiensa kanssa !! Täällä siivousurakka etenee niin, että auton kävin sisäpuolelta puunaamassa ja pullot viety kauppaan. Nyt ruoka uuniin ja tuota pulloista tyhjennettyä kaappia raivaamaan. Katsotaan mitä sieltä paljastuu.

Ostin itselleni kukkia kiitokseksi ja piristykseksi kauppareissulla. Olen huomannut, että pienetkin omaa silmää miellyttävät uudet asiat kannustavat siivoamiseen.  Myös siivousvälineiden merkitys on tosi iso. Olen alusta asti vihannut nykyistä moppiani ja luojalle kiitos sain sen eilen lopullisesti rikki lattioita mopatessa. Nyt voin hyvällä omallatunnolla ostaa uuden ja TOIMIVAN!! Ap

Hanki höyrypesuri, sillä saa pestyä vaikka sohvan. Siivousvälineiden toimivuus on kyllä siivouksen A ja O.

Joopa joo...niitä laitteita täytyy käyttää ei ne itekseen siivoile...on tyyppejä jotka ei saa edes tiskikonetta täytettyä.

Liputan edelleen lainaamisen puolesta tuon höyrypesurin kanssa. Tulee oltua tehokas, kun on käytössä vain tietyn aikaa. Perus siivousvälineet toki löydyttävä kaapista. Mutta eipä se kovin motivoi jos laitteet ei toimi -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap! kukaan ei ole täydellinen. ne siistitkin kaverit siivoaa ennen kuin menet heille kylään. Minulla on nykyään hyvät rutiinit järjestyksen ja siivoamisen suhteen (olen aina ollut aika sotkuinen ihminen). Sekin auttaa että kutsun kavereita kylään useammin :) silloin on pakko siistiä kotia :)

Vierailija
64/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa järjestellä keittiössä olevia tavaroita.

Kaikki on mullin mallin.

Jääkaapin isot lootat ovat olleet pöydällä kuukausia enkä jaksa niitä tiskata kun ei oo tiskipöydällä tilaa.

Vierailija
65/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, on meilläkin kamala sekasotku. Puhdasta kyllä, mutta tavarat ihan sikinsokin. Yhtenä syynä liian pieni kämppä meille kaikille.

Olen kerran hoitanut sairastuneen työkaverini muuton. Luuttusin kaappeja ja poimin monenkirjavan joukon ötököitä roskiin. Yök. Eli ei vielä hirveää huolta sulla!

Vierailija
66/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. En voi ottaa yllätysvieraita vastaan. Hyvin sinä olet edennyt siivouksessa, koitan ottaa mallia tuosta "helpoin ensin".

Vierailija
67/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta siivouspalvelu vaikka 2x kuussa niin saat vähän helpotusta.

Paras asia kotisiivoojassa on se, että säännöllisesti vieraileva siivooja pakottaa pitämään kodin jonkunlaisessa järjestyksessä. Jotta siivooja voi tehdä työnsä kodissa on oltava perusjärjestys kunnossa. Kaaoskoti on niin rankka asia että kehoitan kaikkia joilla ei ole kykyä pitää järjestystä yllä harkitsemaan. Kotitalousvähennys auttaa kustannuksissa.

Vierailija
68/74 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivous vielä mitään mutta kun on kaaosta joka paikassa eikä tiedä mitä tekisi tälle!

Vierailija
69/74 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siisti ihminen ja kysyn mielenkiinnosta, miksi näin? Ihan muiltakin kuin ap:lta. Olen aina ajatellut, että vain masentuneilla, työuupuneilla yms. koti pääsee oikeasti ns. kaatopaikaksi, mutta en usko että nyt ainakaan kaikilla tänne kirjoittavilla voi olla siitä kyse. Olisi mielenkiintoista saada perspektiiviä asiaan, mistä itse arvelette, että sotku johtuu? Väsymys, kiire, lemmikki, ei vain kiinnosta jne.? Tai asialla ei väliä ?

En ole ihmisenä järjestelmällinen, ja tietty määrä sotkua ei varsinaisesti häiritse minua. Perussairauden takia olen ajoittain myös niin väsynyt, että en vaan jaksa välittää, tai vaikka välittäisin, en jaksa tehdä mitään kuin pienen hetken kerrallaan. Se ei tietenkään paljoa auta jos koko kämppä on levällään.

Vierailija
70/74 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä, miten tuo voi olla mahdollista! Olet kuin akateemisesti koulutettu, ulospäin fiksun kuvan antava, sukulaiseni. 

Minulle voisi koska vaan tulla yllätysvieras, asunto ei ole koskaan hirveässä kunnossa. Ainoastaa tarjttavaa ei välttämättä yllätysvieraille löydy.

Voisiko mitenkään olla, että akateemisesti koulutettu ja fiksu sukulaisensa käyttääkin energiansa muuhun kuin siivoamiseen? Hänen prioriteetti saa ovat toisaalla?

Millä en tarkoita toki sitä, etteikö voisi olla akateemisesti koulutettu ja siisti, mutta kyllä se siivoukseen käytetty aika ja panostus on aina jostain pois. Vrt. lapseni nukkuu nyt. Voisin käyttää ajan kirjan lukemiseen siivoamiseen tai palstailuun. Valitettavasti olen valinnut näistä vähiten kehittävän vaihtoehdon.

Vierailija
71/74 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi vanha kissa kunnialla loppuun, sen ajan pystyy tekemään kompromisseja asunnon siisteyden suhteen, kunhan kissa ei siis kärsi vanhuudenvaivoistaan.

Tämä ärsyttää yhtä paljon kuin karppauksen änkeminen laihdutuskeskusteluihin, mutta suosittelen lukemaan Konmarin ja sisäistämään sen. Googlettamallakin löytyy paljon tietoa.

Pyri pitämään yksi asia kerrallaan siistinä ja kehity siitä hiljalleen. :)

Vierailija
72/74 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa että olet tehnyt valtavan urakan, suunta on kohti parempaa, ole ylpeä itsestäsi. Eläinten kanssa imurointia saa harrastaa usein, eikä mitään täydellistä siisteyttä voi pitää yllä, sillä eläimen pitää saada tilaa elää, edes kani ei kuulu häkkiin, kissasta puhumattakaan (itse annan kissan kiipeillä pöydillä yms. sillä se on heille luonnollinen asia).

Vierailija
73/74 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia sotkuista. Koko sen ajan kun oli tuo kauhukolmikko pieniä, lapset siis. En vaan jaksanut ja lisäksi olin niin perfektionisti että kun siivosin niin siivosin kunnolla ja kynnys aloittaa sellaista urakkaa oli tietysti korkea. Sitten olikin aina sotkuista ja kun siivosin niin se oli juuri tuo 24 tunnin rupeama ja siltikin kaapit oli sotkuiset.

Sitten opin tekemään pikkuhiljaa ja opin että ei aina tarvi siivota kun viimeistä päivää eli pestä verhoja, sohvaa, siirtää joka huonekalua ja konttaamalla luututa lattiat.

Kummasti minulla onkin nykyään aina siistiä kun en enää vaadi liikoja! Tyhjennän tiskikoneenkin sillä idealla että esim laitan vaan lautaset. Huomaamatta on koko kone tyhjä ja pikkuhiljaa täyttää.

Lisäksi karsin tavaroita hirveästi. Astioita ym. Minulla on esim vain yksi täydellinen astiasto plus muumimukeja ja yksi miehen mummon maalaama kahviastiasto. Eriparit pois, myös ne iittalat.

Nykyään riittää ylläpitosiivous siis ja välillä kunnon siivous mutta silloinkin huone kerrallaan. Toissapäivänä siivosin makkarin.

Eli juuri tuo että tavarat minimiin ja perfektionismi pois 😊 Tekee pikkuhiljaa kuten olet tehnytkin.

Vierailija
74/74 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!! Meillä on myös viimeisen puoli vuotta ollut hiukan samanlainen tilanne, olen raskaana ja olen voinut todella huonosti, tuntuu että pienten lasten ja tämän odotuksen lisäksi en yksinkertaisesti ole jaksanut pitää kotia sellaisessa kunnossa kuin haluaisin. Harmittaa ihan hirveästi se, että meillä on muutaman vuoden vanha kaunis uusi talo, mutta en halua kutsua vieraitakaan (vaikka muuten olen sosiaalinen ja nautin ystävieni seurasta), kun tuntuu että se vaatisi päiväkausien siivouksen että kehtaisin kutsua vieraita. Juuri pari päivää sitten katsoin kuvia esikoisen synttäreiltä ja ihastelin kuinka kaunista ja raikasta puhtaassa kodissa onkaan. Edes siivoajia en voi tähän tilanteeseen ottaa avuksi, kun pitäisi ensin saada raivattua kaikki paikat tavarasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi