KOTI HIRVEÄSSÄ KUNNOSSA
Hävettää, ahdistaa ja turhauttaa! Asuntoni on ollut KAMALASSA kunnossa. Oikeasti niin pahassa kunnossa, että olen miettinyt kotoa poistuessa, että olisi ihan hirveää jos asunnossa joku joutuisi käymään poissaollessani vaikka aiheettoman palohälytyksen takia! Minula on lemmikkinä kissa joka sotkee vanhuutensa vuoksi paljon. Lapsia ei ole. Astioita on kasapäin likaisena eri tasoilla ja joskus hätäpäissään olen laittaut likaisia astioita keittiön kaappeihin vieraiden saapuessa.
Tein kesäloman alettua itselleni lupauksen, etten ikinä enää päästä asuntoani sellaiseen kuntoon, etten yksinkertaisesti voisi päästää spontaania vierailijaa sisälle asuntooni. En tarkoita, etteikö toisinaan asunto voisi olla viikkosiivousta tai pientä järjestelyö vailla. Mutta haluan pystyä päästämään vieraat sisälle asuntoon ilman 24h "pikasiivousta"!! Olenkin siivonnut asuntoani nyt viikon. Useamman tunnin päivässä. Tuntuu ettei siivoaminen lopu. Edelleen jos nyt joku tulisi käymään niin häpeäisin.
Olen pessyt kaikki kaappeihin ja tasoille kerääntyneet astiat, pessyt jääkaapin, kuurannut kaikki tasot ja kaakelit lattiasta kattoon niin vessasta kuin keittiöstäkin. Olen pessyt lattiat ja tyhjentänyt sängynaluset roinasta, olen vaihtanut lakanat ja pessyt jopa sohvan. Myös pyykkikori on tyhjentynyt, pesty ja pyykit silitetty kaappiin. SILTI kämpässä näyttää siltä, että viikkosiivous on jäänyt tekemättä muutamana viikkona peräkkäin. paikat repsottaa sieltä ja täältä. Aina löytyy kaappi joka pullottaa ihmeellistä roinaa ja lemmikin karvaa on jokapuolella. Silti täällä ei ole ollut äin siistiä ainakaan puoleenvuoteen. Olen tavallaan ylpeä saavutuksesta ja ryhdistäytymisestä, mutta samalla pettynyt siihen miten asuntoni edelleen voi näyttää tältä. Puunattavaa löytyy.
Kaikki ihmiset töissä, lähi- ja kaveripiirissä pitävät minua todella siistinä ja uskovat, että kotini on tiptop toluntuoksuinen aina. Tämä olisi ihanaa.
Tiedän kyllä, kuinka koti pidetään siistinä, osaan siivota, tiedän kuinka asiat pysyisivä kunnossa, muttei ole ollut voimia toimia sen mukaisesti. Elämäni on ollut todella kiireistä viime aikoina, mutta oli kuinkakiireistä tahansa niin ei kenenkään muun asunto näytä tältä!
Jokapäivä kun tekee jotain niin kaikki tulee tehdyksi (:
Kommentit (74)
Miten siitä yhdestä kissasta muka lähtee niin paljon karvaa, että sitä on joka paikassa siivoamisen jälkeenkin? Kuulostaa ettet ole siivonnut kovin huolellisesti. Imuroitko?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liikaa tavaraa. Karsi sitä roinaa kaapeista pois niin käytössä oleville tavaroille löytyy säilytyspaikat eivätkä ajelehdi pitkin.
Oikeastaan en ole mikään hamstraaja. Tavarat vain ovat tungettuina kaappeihin hätäpäissään ilman mitään järjestystä. Mitään varsinaista tavarapaljoutta ei siis ole. ap
En vaan ymmärrä, miten tuo voi olla mahdollista! Olet kuin akateemisesti koulutettu, ulospäin fiksun kuvan antava, sukulaiseni.
Minulle voisi koska vaan tulla yllätysvieras, asunto ei ole koskaan hirveässä kunnossa. Ainoastaa tarjttavaa ei välttämättä yllätysvieraille löydy.
Hyvä että olet saanut jo noinkin paljon siivottua! Keräile voimiasi ja jatka urakkaa vaikka viikon päästä. Siihen saakka KAIKKI sotkut mitä tämän seuraavan viikon aikana tulee, siivoa heti (ja mitä on käden ulottuvilla esim. roskia kerätessäsi, niin nekin). Sitten sulla ei ole ensi viikolla uutta siivousurakkaa kertyneenä, vaan pääset aloittamaan ns. nollapisteestä. Tsemppiä!
Kauheaa. Olet selvästi ylirasittunut. Ensiksi suosittelisin heittämään KAIKKI ylimääräset paperit ja roinat roskiin mitä et tarvitse, se helpottaa kummasti siisteyden ylläpitoa ja näyttää paremmalta kun kaapit ei tursua täynnä tavaraa ja roinaa.
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä, miten tuo voi olla mahdollista! Olet kuin akateemisesti koulutettu, ulospäin fiksun kuvan antava, sukulaiseni.
Minulle voisi koska vaan tulla yllätysvieras, asunto ei ole koskaan hirveässä kunnossa. Ainoastaa tarjttavaa ei välttämättä yllätysvieraille löydy.
En ymmärrä minäkään ja olen aloituksen kirjoittaja! Asiat kasaantuivat ja lopulta oli hankala ottaa niskasta kiinni ja pyhittää se ainokainen vapaapäivä kerran muutaman viikonvälein kunnon siivoukselle. Tilanne ei siis ole aina ollut tälläinen. Mutta viimeisen vuodenajan asunto on ollut karmiva. Itselleni olisi ihan hirvittävä nöyryytys, jos lähipiirini saisi tämän tietoonsa.
Eipä tuo tarvitse kun luontaisesti epäjärjestelmällisen mielenlaadun ja pienen elämänhallinnallisen ongelman, niin kämppä on hetkessä ihan räjähdyksen läpikäyneen näköinen.
Mä osaan kyllä siivota, mutta en jotenkin oikein osaa pitää paikkoja siisteinä. Pahimmassa hetkessä mun kämpässä oli polkuja kaiken kaman keskellä, sängyltä vessaan, keittiöön, ovelle jne, kun en vaan jaksanut ja välittänyt. Ulospäin tämä ei näkynyt mitenkään, kävin töissä ja koulussa ja olin ulospäin iloinen ja tein hommani kunnolla.
Nykyään hommat ei ole niin pahasti levällään, mutta harvoin esim. kehtaan kutsua kavereita käymään. Tää ei oo mitenkään hetkessä siivottava edelleenkään, vaikka ei tokikaan niin paha kuin on joskus ollut. Tuntien siivoaminen kuulostaa niin tutulle.
Tsemppiä aloittajalle! Meitä on muitakin....
Minkä taakseen jättää sen eestää löytää...kirjaimellisesti ! Syyttää voi vain ja ainoastaan itseään.
Joskus vaan elämänhallintaan ei riitä voimat. Minullakin on ollut asunto kaksi vuotta sellaisessa kunnossa, että se on ollut kaikkea muuta kuin se mitä se yleensä on. Onneksi täälläkin on tapahtunut käänne parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että olet saanut jo noinkin paljon siivottua! Keräile voimiasi ja jatka urakkaa vaikka viikon päästä. Siihen saakka KAIKKI sotkut mitä tämän seuraavan viikon aikana tulee, siivoa heti (ja mitä on käden ulottuvilla esim. roskia kerätessäsi, niin nekin). Sitten sulla ei ole ensi viikolla uutta siivousurakkaa kertyneenä, vaan pääset aloittamaan ns. nollapisteestä. Tsemppiä!
Kiitos ihanasta tsemppaavasta kommentista! Olen soimannut itseäni niin pitkään tästä asiasta ja se päivittäin vaikuttaa mielialaani.. luonnollisesti. Tuntuu, että nyt kesälomalla on oikeasti aikaa tehdä parannus ja siivota kaikki paikat putipuhtaiksi, jotta opintojen ja töiden alkaessa syksyllä voi jatkaa siisteyden ylläpitämistä eikä aloittaa nollasta!
Onkohan tuota liikkeellä..? No lohdutus; meillä on perussiistiä ja puhdasta. Likaisia pyykkejä ei ole jne MUTTA meillä on kaapit täynnä roinaa. Kellarikoppi täynnä roinaa ja kaoottisessa kunnossa! Lisäksi en muista milloin olisin kaakelit putsannut kylppäristä. Toki suihkutettu niitä on. Lisäksi ikkunat on pesemättä tältä vuodelta. Meillä ei ole autoa joten roinan hävittäminen on lähes mahdotonta. Mitään 'arvokasta' ei ole että myisi pois tms.
ps.siivoan kerran viikossa
Sä sentään jaksat siivota. Mä en.
Mulla on järkyttävä sotku.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo tarvitse kun luontaisesti epäjärjestelmällisen mielenlaadun ja pienen elämänhallinnallisen ongelman, niin kämppä on hetkessä ihan räjähdyksen läpikäyneen näköinen.
Mä osaan kyllä siivota, mutta en jotenkin oikein osaa pitää paikkoja siisteinä. Pahimmassa hetkessä mun kämpässä oli polkuja kaiken kaman keskellä, sängyltä vessaan, keittiöön, ovelle jne, kun en vaan jaksanut ja välittänyt. Ulospäin tämä ei näkynyt mitenkään, kävin töissä ja koulussa ja olin ulospäin iloinen ja tein hommani kunnolla.
Nykyään hommat ei ole niin pahasti levällään, mutta harvoin esim. kehtaan kutsua kavereita käymään. Tää ei oo mitenkään hetkessä siivottava edelleenkään, vaikka ei tokikaan niin paha kuin on joskus ollut. Tuntien siivoaminen kuulostaa niin tutulle.
Tsemppiä aloittajalle! Meitä on muitakin....
Tunnistan itsessäni juurikin nuo piirteet, vaikka taas joissain asioissa olen hyvinkin pikkutarkka ja täsmällinen. Kuten esimerkiksi niissä töissä, opiskeluissa, urheilussa jne. Kiva kuulla, että olet tehnyt suunnan muutoksen! Kyllä se tästä vielä elämä oikenee t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihanasta tsemppaavasta kommentista! Olen soimannut itseäni niin pitkään tästä asiasta ja se päivittäin vaikuttaa mielialaani.. luonnollisesti. Tuntuu, että nyt kesälomalla on oikeasti aikaa tehdä parannus ja siivota kaikki paikat putipuhtaiksi, jotta opintojen ja töiden alkaessa syksyllä voi jatkaa siisteyden ylläpitämistä eikä aloittaa nollasta!
Älä soimaa, ole armollinen itsellesi. Ajattele, jos jollakin ystävälläsi olisi samanlainen tilanne ja hän kertoisi siitä sinulle, soimaisitko häntä? Veikkaan, että et. Varmaankin tsemppaisit häntä ja kannustaisit. Ole siis ystävä itsellesi ja puhu kannustavasti, älä soimaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Sä sentään jaksat siivota. Mä en.
Mulla on järkyttävä sotku.
Tsemppiä sinne ja tervetuloa mukaan suunnanmuutokseen! Itse aloitin huonekerrallaan ja luvankanssa sieltä, mistä oli mukavinta aloittaa. Itselläni se oli kylppäri, koska siellä on asunnossani aina siisteintä... ap
Astiat kannattaa laittaa veteen heti aterian jälkeen, tiskaaminen niin että likoavat hetken aikaa kuumassa.
Kotieläimen kanssa melko vaikea olla kovin siistiä.
Järjestä yksi kaappi kerralla. Ennen sitä jo suunnittele, mitä missäkin säilytät. Varaa vain joku pikkuinen kori kaikelle sille rihkamalle, jolle ei löydy mistään paikkaa. Siis vain yksi pieni!
Onpas asiallinen keskustelu. Harvinaista tällä palstalla.
Tosiaan liiasta tavarasta eroon, eli rankkaa inventaariota. Itselläni pääsääntö on, että jos en ole jotain tavaraa tai vaatetta käyttänyt vuoteen, niin en tule käyttämään jatkossakaan.
Voi viedä kierrätyskeskukseen, tai jos jaksaa niin yrittää myydä kirppiksellä.
Tiskikoneen hommaamista suosittelen todella lämpimästi, eka sellainen tuli meillekin alle vuosi sitten, ja taivas aukeni siitä! 😁
Sulla on liikaa tavaraa. Karsi sitä roinaa kaapeista pois niin käytössä oleville tavaroille löytyy säilytyspaikat eivätkä ajelehdi pitkin.