Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme siinä on, että liikunnan vaikutusksia painoon vähätellään?

Vierailija
11.07.2018 |

Esim jos lisäät 300 kcal kulutukseesi joka päivä liikunnalla ja et syö enempää kuin normaalisti niin kyllä sillä hitaasti laihtuu se on varma. Tuon saa jo tunnin kävelyllä päivässä. Pelkästään tuolla jo laihtuu, sitten joku aivan pikku esim 150 kcal pois ruokavaliosta niin ollankin napsaistu jo 450 pois.Ajatelkaapa käänteisesti lisätkää 300 kcal ruokavalioon ja katsokaa peiliin vuoden päästä.Älkää hyvät ihmiset panko kaikkea ruokavalion piikkiin laihdutuksessa. Liikunnan merkitys voi olla todella iso, varsinkin kun siirrytään kävelystä reippaampaan liikuntaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itsekin ihmetellyt tätä. En koskaan ole vähentänyt tai muuttanut syömistäni hoikistuakseni - syön aivan valtavia määriä - ja liikuntaa lisäämällä olen laihtunut. (Kolme kertaa viikossa tunnin circuit-treeni riitti minulle. Joskus 4 kertaa viikossa.) 

Paino ei ole pudonnut - lihasmassaa tulee tilalle - mutta vaatekoko on pienentynyt. Jo kahden kuukauden päästä näki tulokset selvästi. Ja siis ihan samaa pastaa, pizzaa ja suklaata vedän edelleenkin tasaista tahtia. :D 

Ehkä tämä sitten riippuu ihmisestä/geeneistä? Jotkut laihtuvat laihduttamalla, toiset liikkumalla?

Geenit vaikuttavat suuresti lihasten kehitykseen,sama treeni tuottaa eri ihmisille täysin erilaisia tuloksia.Tämä lahja on vahvasti perinnöllinen,voimalajihuipuilla on myös vahvoja sukulaisia.

Vierailija
22/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin vanhenevilla naisilla osa lihomisesta on lymfapöhötystä ja lymfakierto paranee liikkumalla.

Rasvan palaminen vaatii kemiallisesti happea ja moni hengittelee liian vähän ja pinnallisesti ollessaan fyysisesti passiivinen.

Mitokondriot menevät passiivisempaan tilaan, kun ihminen ei ole fyysisesti aktiivinen. Liikunta aktivoi ne, mikä lisää energiankulutusta (ja usein myös nälkää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 70 kg painava nainen kävelee tunnissa 6 km, hän kuluttaa 250 kcal. Jos ajatellaan, että hänen perusaineenvaihduntansa kuluttaa 1kcal/kg per tunti, niin voisi ajatella että tunnin lenkillä kuluttaa 200 kcal ylimääräistä verrattuna kotona möllöttämiseen. .

Perusaineenvaihdunta on otettu huomioon näissä kulutuksissa ei niistä mitään vähennellä

Vierailija
24/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 70 kg painava nainen kävelee tunnissa 6 km, hän kuluttaa 250 kcal. Jos ajatellaan, että hänen perusaineenvaihduntansa kuluttaa 1kcal/kg per tunti, niin voisi ajatella että tunnin lenkillä kuluttaa 200 kcal ylimääräistä verrattuna kotona möllöttämiseen. .

Perusaineenvaihdunta on otettu huomioon näissä kulutuksissa ei niistä mitään vähennellä

Jos näin, kilon kuluttaminen vaatii "vain" 28 tuntia lenkkeilyä. Aika harvalla päivittäinen tunnin lenkkeily on realistista.

Vierailija
25/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos se kävely kuluttaa 180 kcal/h, tarvitaan 39 tuntia kävelyä yhden rasvakilon kuluttamiseen.

Siksi.

Kävelyn/liikunnan terveysvaikutukset on kyllä muutoin merkittävät, ja ne vaikuttavat laihtumiseen kohdentamalla mielialaa ja parantamalla nälänsäätelyä, mutta kalorinkulutuksen näkökulmasta liikunta laihdutustapana on törkeän hitaasti palkitseva ja työläs.

Senpä takia fiksut menevät salille ja tekevät tehokkaan treenin painoilla. Ei jää kulutus pelkän treenin aikaiseen suorittamiseen, vaan jatkuu tuntikausia vielä treenin jälkeenkin. Mutta tätähän ei tavikset tule ikinä tajuamaan.

Vierailija
26/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompi jättää hampurilaisateria syömättä kuin kuluttaa siinä olevan energia pyöräilemällä kolme tuntia. (Arviolta noin 1000 kcal)

Vierailija
27/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on vähättelyä täynnä.Esim ihminen joka on vuosia ollut samassa painossa mutta haluaa pudottaa sitä.Paino on pitkään ollut sama eli siis  ylikaloreita ei tule aina vaan enemmän lisää vaan pysyvät suht vakiona, mutta on sohvaperuna. Jos sohvaperuna alkaa harrastaa runsaasti liikuntaa ja polttaa sillä 300 kcal per päivä ja ei syö poltettuja kaloreita takaisin ei tämä henkilö voi olla mitenkään laihtumatta. Ei ole mahdollista. Silloinhan on laihdutettu pelkällä liikunnalla eikös vaan.Tein ketjun siksi koska ihmiset vähättelevät nykyään liikuntaa todella paljon painonpudotuksessa. Oikeasti ketään ei kiinnosta mikään hyvä olotai terveellisyys  mikä liikunnasta pitäisi tulla vaan se että voiko sen avulla pudottaa painoa ja kyllä voi. Tai jos ei painoa halua pudottaa niin liikunnan avulla saat syödä enemmän jos tykkäät syömisestä. Esim tunnin reippaalla kävelyllä tienaat itsellesi kohtuukokoisen jätskin joka päivä

Vierailija
28/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin on helpompaa lisätä liikuntaa kuin vähentää syömistä. Silloin on parempi, että tekee edes jomman kumman. Paras pakkoliikuttaja tietysti on aktiivinen työ, jossa ollaan koko ajan liikkeessä!

Vierailija
29/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liikunta on niin rasittavaa ja tulee hikiki. Helpompi vaan puputtaa salaattia. Siinä jatkuvassa näläntunteessa on paljon kokonaisvaltaisempi tunne että tekee jotain laihdutuksen eteen.

Vierailija
30/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt jo pari kuukautta kulkenut pyörällä töihin, pyöräilyä tulee n. 20 min suuntaansa. Ei näy painossa yhtään, en tosin sitä edes odottanut. Sen sijaan jos pari viikkoa syön salaattia lounaaksi ja muutenkin terveellisemmin, tuntuu se olossa huomattavasti enemmän.

Kyllähän liikunnan pitäisi olla säännöllistä ja tehokasta, että pelkästään sillä laihtuisi. Hieman vähemmän syöminen on paljon helpompi toteuttaa.

Vierailija
31/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt jo pari kuukautta kulkenut pyörällä töihin, pyöräilyä tulee n. 20 min suuntaansa. Ei näy painossa yhtään, en tosin sitä edes odottanut. Sen sijaan jos pari viikkoa syön salaattia lounaaksi ja muutenkin terveellisemmin, tuntuu se olossa huomattavasti enemmän.

Kyllähän liikunnan pitäisi olla säännöllistä ja tehokasta, että pelkästään sillä laihtuisi. Hieman vähemmän syöminen on paljon helpompi toteuttaa.

Tuossa tilanteessa olisi odotettavissa, että paino nousee, koska lihakset kasvavat. Mikäli paino ei ole kehittynyt mihinkään suuntaan, olet selvästikin laihtunut ja saanut myös lihasta.

Vierailija
32/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on vähättelyä täynnä.Esim ihminen joka on vuosia ollut samassa painossa mutta haluaa pudottaa sitä.Paino on pitkään ollut sama eli siis  ylikaloreita ei tule aina vaan enemmän lisää vaan pysyvät suht vakiona, mutta on sohvaperuna. Jos sohvaperuna alkaa harrastaa runsaasti liikuntaa ja polttaa sillä 300 kcal per päivä ja ei syö poltettuja kaloreita takaisin ei tämä henkilö voi olla mitenkään laihtumatta. Ei ole mahdollista. Silloinhan on laihdutettu pelkällä liikunnalla eikös vaan.Tein ketjun siksi koska ihmiset vähättelevät nykyään liikuntaa todella paljon painonpudotuksessa. Oikeasti ketään ei kiinnosta mikään hyvä olotai terveellisyys  mikä liikunnasta pitäisi tulla vaan se että voiko sen avulla pudottaa painoa ja kyllä voi. Tai jos ei painoa halua pudottaa niin liikunnan avulla saat syödä enemmän jos tykkäät syömisestä. Esim tunnin reippaalla kävelyllä tienaat itsellesi kohtuukokoisen jätskin joka päivä

Ei ole mitään näyttöä siitä että liikunta olisi tehokas tapa laihduttaa tai että seitsemän liikuntatunnin lisääminen viikkoon säännölliseksi tavaksi olisi realistinen elintapamuutos. Siksi sitä vähätellään koska sen todelliset vaikutukset ovat vähäiset.

Kyllä toki jos "tasapainossa" ollut ihminen alkaa liikkua tunnin joka päivä EIKÄ lisää syömistä JA tekee liikunnasta pitkäaikaisen tavan, hän pitkällä aikavälillä laihtuu. Laihtumistulos säilyy mikäli liikuntaa jatketaan pysyvästi niin että se kompensoi painon myötä laskeneen kulutuksen tai syömistä vähennetään vastaavasti.

Vierailija
33/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seli, seli. Ihmiset on laiskoja ja mukavuudenhaluisia, kaikki pitäisi saada helpolla ja nopeasti. Koko elämän kestävään normaalipainoon ja hyvinvointiin tähdätessä liikunta ja aktiivinen elämäntapa on välttämätöntä. Liikunnan hyötyjä ei kukaan pysty kiistämään. Toki pussikeitoilla laihtuu, mutta mitäs sitten?

Vierailija
34/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla liikunnan lisääminen jopa vähentää ruokahalua liikunnan aiheuttaman mielihyvän tunteen vuoksi.

Vierailija
35/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energian yksikkö on joule.

Vierailija
36/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on se iso painonsäädin. Liikunta on pieni hienosäädin.

Eli jos isos äädin on väärässä asennossa, ei hienosäätimen asennolla ole mitään merkitystä.

Ja jo aikaisemmin on todettu tuo liikunnan kiusallinen ominaisuus: Jos kulutat 1000 kJ, ruho pyytää syömään ylimääräist 4000 kJ. Eli paino putoaa pienemmällä kärsimyksellä kun vähentää syömisen ja liikkuu vain kuten ennenkin.

Vierailija
37/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lihavimmillani lukiossa, jolloin pyöräilin päivittäin koulumatkoina 20 km, oli ylä- ja alamäkeä. Yläasteella olin mennyt bussilla. Vielä hassumpaa oli, että laihduin abivuonna etenkin vatsanseudulta, kun lakkasin pyöräilemästä ja liikkumasta ja aloin kulkea bussilla, ihan itsestään takaisin 57 kiloon (olen 168 cm). Vaikka söin kokeisiin lukiessa enemmän karkkia kuin laki sallii. Kaikkein hoikimmillani olin kesällä ennen yliopistoa, kun aloin vielä viettää aikaa ulkona (en harrastanut liikuntaa, vaan esim kävelin 500m johonkin kivaan paikkaan metsässä ja luin kirjaa) enkä ehtinyt syödä mitään ylimääräisiä välipaloja, kun ei ollut jääkaappia vieressä.

Vierailija
38/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun painoindeksi pyöri ilman liikuntaa ja mun normaaleilla ruokatottumuksilla (herkuttelin kun tuntui siltä) välillä 24-25,5. Tulkitsen niin, että mulla oli jollakin tavalla järjen rajoissa se, mitä tekee mieli syödä, kun en ikinä ollut tuon pahemmin ylipainoinen.

Aloitin kevyen juoksuharrastuksen, eli n. 7km lenkki n. 3krt/vk. Laihduin hitaasti, mutta varmasti painoindeksiin 22. Nautin elämästä täysillä: syön ihan just sen, mitä huvittaa ja juoksulenkin jälkeen endorfiinit...

Mulla on pari todella reilusti ylipainoista ystävää (en tiedä painoindeksejä, mutta arvaisin, että ollaan kolmosella alkavissa luvuissa). Heistä kumpikin voi esim. syödä suklaalevyn tai sipsipussin yhdeltä istumalta. Heillä molemmilla tilanne on se, että jumppa kerran viikossa ja pyörälenkki kerran viikossa ei näytä vaikuttavan mitään. Toinen heistä on kokeillut myös raskaampaa liikuntaharrastusta, mutta ei valitettavasti laihtunut senkään avulla. Suurempi ongelma molemmilla on se syömisen määrä.

Eli väittäisin, että jos energian saanti on aivan väärällä tasolla, niin kulutuksen määrällä ei tilannetta voi mitenkään korjatan vaan ruokavalion korjaaminen on välttämättömyys. Sitten taas, jos energian saanti on suunnilleen oikealla tasolla luonnostaan, niin henkilöllä on enemmän valinnanvaraa: samaan tulokseen painon suhteen voi päästä joko lisäämällä liikuntaa tai vähentämällä syömistä.

Vierailija
39/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itsekin ihmetellyt tätä. En koskaan ole vähentänyt tai muuttanut syömistäni hoikistuakseni - syön aivan valtavia määriä - ja liikuntaa lisäämällä olen laihtunut. (Kolme kertaa viikossa tunnin circuit-treeni riitti minulle. Joskus 4 kertaa viikossa.) 

Paino ei ole pudonnut - lihasmassaa tulee tilalle - mutta vaatekoko on pienentynyt. Jo kahden kuukauden päästä näki tulokset selvästi. Ja siis ihan samaa pastaa, pizzaa ja suklaata vedän edelleenkin tasaista tahtia. :D 

Ehkä tämä sitten riippuu ihmisestä/geeneistä? Jotkut laihtuvat laihduttamalla, toiset liikkumalla?

No siis sä olet pystynyt pitämään kalorien saannin samana kuin ilman liikuntaa, ja toisaalta liikkumaan suht paljon. Monet eivät tähän pysty, ja liikunta kuluttaa tosi vähän kaloreita. Esim. minä alle 60-kiloisena kun juoksen suht kovaa (12km/h) tunnin, niin kulutus on n 800kcal. Tunnin kävely on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kyllä se kaikilla terveillä menee niin, että laihtuu jos kuluttaa enemmän kuin syö, aineenvaihdunnassa on pieniä eroja mutta ei ihmeellisiä. Ja kaloreita tulee melkein kaikesta ruoasta helposti, sen sijaan liikunnalla niiden karistaminen on hidasta ja raskasta.

Vierailija
40/51 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on se avainsana laihtumiseen. Liikunta tukee sitä. Liikunta toki kuluttaa, mutta sen idea ei ole se mahdollisimman iso kalorinkulutus (eri asia jos kyseessä kilpa-urheilun dieetti tms.).

Kun kyseessä on laihdutus, niin ruokavaliolla se kuuluu tehdä. Liikunta tukee sitä parantamalla aineenvaihduntaa ja kiinteyttää eli kasvattaa lihaksia sen rasvan tilalle. Kyllä ihminen laihtuu jo sillä, kun ruokavalio on kondiksessa. Yleensä laihtumisella ei kuitenkaan haluta vain sitä rasvaa pois, näyttää paremmalta kun on vähän lihaksia eikä vain luuta ja nahkaa. Siihen tarvitaan sitä liikuntaa ja sen mukaan millaista vartaloa haetaan.

Jos liikuntaa harrastetaan orjallisesti ja syödään pieniä määriä, on laihdutus nopea, iho ei kerkeä mukana ja tuloksena ihon roikkuminen. Lisäksi orjallisesti tehty laihdutus usein pissaa omaan nilkkaan. Kuka pystyy loppuelämänsä jatkamaan tuota menoa? Jossain vaiheessa se kyllästyttää vetää pelkkää vihersmoothieta ja olla pienillä kaloreilla. Sitten kun alkaa syömään ns. normaalisti niin alkaa paino salakavalasti tulemaan takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme