Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajaopintojen 1. vuoden tekeminen uudelleen, jos ei luota omaan osaamiseensa

Vierailija
11.07.2018 |

Hei,
Valmistun pian sairaanhoitajaksi muodollisesti mutta en luota osaamiseeni kunnolla. Erityisesti 1. vuonna opetettuja asioita on päässyt jo unohtumaan kun en ole sh töitä tehnyt. Välilla mietin että sh työ ei ole oma juttu, mutta nyt olen tajunnut, että kyllä se oma juttuni onkin, kun olen lh:n töissä mielenkiintoisella osastolla. Mutta en luota osaamiseeni sairaanhoitajana, koska olen unohtanut monia asioita. Mitä tekisitte tilanteessani ja olisiko järkevää käydä sairaanhoitajatutkinnon 1. vuoden kursseja uudelleen työn ohessa että niitä saisi kerrattua? Olen alkanut miettiä myös työtä esim. Veripalvelussa tai verinäytteenotossa, koska luulen että siellä ei tarvitse osata kaikkia sairauksia ja työhön saa myös perehdytyksen jos on sh.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka paikkaan saat kyllä perehdytyksen. Ja jos olet korkeakoulun  käynyt, osaat kyllä hakea tietoa ja harvoin sitä joutuu heti yksin töihin vaan sulla 

on työkavereita joilta kysyä ja ohjeet saat aina joka asiaan lääkäriltä.

Älä  nyt turhaa uutdestaan käy ekaa vuotta. Kyllä se osaaminen sieltä vähitelleen kasvaa kun tekee työtä.

Vierailija
2/6 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt koululla voisitko osallistua haluamillesi 1. vuosikurssin luennoille vielä valmistumisesi jälkeen kertauksen vuoksi kuunteluoppilaana? Tai riittäisikö pelkkä opintomateriaalien kertaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... Opiskelen myös terveydenhoitajaksi, ja neuvolaharjoittelusta pidin paljon, mutta harjoittelu terveyskeskusvastaanotolla jännittää. Siellä pitää olla niin laaja osaaminen. Jos sen voisi tehdä jossain muualla, tekisin sen mielelläni muualla.

Minulta on unohtunut ihan sellaisia asioita joita jokaisen sh:n on pakko osata. Esim. joitain sh:n tekemään lääkehoitoon liittyviä asioita (esim. iv-lääke- ja nestehoito, hui). Ja eri sairauksia sairastavien akuutti hoito. Tosin minulla on vielä syventävät sh-tutkinnosta jäljellä ja mietin siihen vaihtoehdoksi joko akuuttihoitoa tai syöpää, että saisin varmasti opittua tärkeitä asioita joissa koen olevan puutteita...

Ap

Vierailija
4/6 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Onko joku sh muuten ollut verinäytteenotossa tai Veripalvelussa töissä? Millaista on ja millaisen perehdytyksen saa? Itse olen ottanut vain pari kertaa verinäytteen, koska ei ole tullut tilaisuuksia.

Ap

Vierailija
5/6 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... Opiskelen myös terveydenhoitajaksi, ja neuvolaharjoittelusta pidin paljon, mutta harjoittelu terveyskeskusvastaanotolla jännittää. Siellä pitää olla niin laaja osaaminen. Jos sen voisi tehdä jossain muualla, tekisin sen mielelläni muualla.

Minulta on unohtunut ihan sellaisia asioita joita jokaisen sh:n on pakko osata. Esim. joitain sh:n tekemään lääkehoitoon liittyviä asioita (esim. iv-lääke- ja nestehoito, hui). Ja eri sairauksia sairastavien akuutti hoito. Tosin minulla on vielä syventävät sh-tutkinnosta jäljellä ja mietin siihen vaihtoehdoksi joko akuuttihoitoa tai syöpää, että saisin varmasti opittua tärkeitä asioita joissa koen olevan puutteita...

Ap

niitä samoja lääkkeitä pyöritellään pääosin ja opit ne kahdessa viikossa. Lohduttaudu ajatuksella, että monet vuosiakin töissä olleet eivät osaa KAIKKEA. Ei se ole mahdollistakaan. Hekin joutuvat kysymään toisiltaan ja varmistamaan lääkäriltä

Vierailija
6/6 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempaa olisi, jos ajattelisit tietäväsi kaiken sairaanhoidosta kun olet kerran sairaanhoitajaksi valmistunut. Hoitajana et ole koskaan valmis, aina tulee uutta ja paljon on temppuja, joita sinulle on opetettu, mutta kun tulee tilanne, että se pitäisi suorittaa olet unohtanut suurimman osan tai paljon parempi tapa on otettu käyttöön.

Kysy rohkeasti ja tunnusta, ettet osaa, ehditkö tulla tueksi, hoitotilanteessa potilaalle ei kannata kertoa, että ekaa kertaa tässä verinäytettä otan, mutta kun potilas kysyy jotain hoidostaan paras kysyä tietävämmältä oikea vastaus, eikä arvella.

Olin itse hoitajana potilaana, tiesin itse paljon hoidostani, mutta kysyin jotain aikuisopiskelijalta, oletin tyhmänä, että hän kävisi kysymässä tietävämmiltä, mutta sain hyvää- päivää-musta-tuntuu vastauksen, jolla en tehnyt mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme